Gå til innhold

5-åring med avføring i trusen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på snart fem år har veldig ofte truser med avføring i. Noen dager bare bremsespor, andre dager mer. (Ikke full "jobb", men en god klump)

Vi har god dialog med barnehagen og både de og vi snakker med jenta for å finne ut hva årsaken til alle "uhellene" skyldes. Tidligere har vi tenkt at hun har glemt seg fordi hun leker eller at hun rett og slett ikke har rukket toalettet.

Når hun har vært uheldig later hun som ingenting, og det blir oppdaget pga lukten. Hun virker ikke å bry seg om at vennene kjenner lukten, men er tydelig flau hvis de oppdager hva som har skjedd. Hvis vi spør henne hvorfor dette skjer har hun aldri noe svar.

Hun har forøvrig vært bleietørr siden hun var 2, men jeg kan ikke huske at dette har vært noe stort problem før siste året. Jenta er ellers frisk og rask.

Premiering eller innkjøp av nye fine truser har hatt ingen effekt.

Noen av de voksne i barnehagen er lei problemet og har begynt å leke hobby-leger og dikte opp mulige "diagnoser",..

Er det noen som har vært borti lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du helt hundre prosent sikker på at hun ikke er forstoppet eller holder igjen? Forstoppelse kan føre til at det "lekker" små mengder avføring hele tiden, spesielt hvis den sitter litt høyt oppe i systemet. Har dere vært hos lege?

Skrevet

Lege :)

Altså, høres likt ut som dattra til ei venninne når ho var i den alderen. Hos den jenta viste det seg etterhvert at ho ikke tålte melk, og fikk problemer med å lekke litt avføring. Kombinert med at jenta er litt av en drømmer og lever seg veldig inn i leken, og aller helst ikke vil avslutte når ho har det gøy. Så da sa ho sjelden ifra til de voksne, samtidig som at ho ikke alltid merka det selv.

De prøvde først med motivasjon og spare opp klistermerker til ei belønning, uten noen effekt.

De hadde ikke opplevd andre symptomer på henne.

Anonym poster: dea1eac82695707afad35ae1520c8ee5

Skrevet

Hun går jevnlig på do og har normal avføring, så forstoppet tror jeg ikke hun er. (Hun har avføring ca 2 ganger hver dag)

Vi har ikke vært hos legen med dette.

(Hun var på 4års-kontroll hos helsesøster og lege, og vi fikk tilbakemelding om at hun var en frisk og normal 4-åring. Problematikken med uhellene ble ikke nevnt, ettersom det ble sett på som normalt i barnehagen på det tidspunktet)

Skrevet

Kan hun ha mye luft i magen da?

Skrevet

Det virker ikke som hun har luft i magen.

Intoleranse mot noe har jeg ikke tenkt på, men jeg skal nevne det for legen. Men vil ikke avføringen da være bløt?

Avføringen kommer i alle varianter, ettersom hva hun spiser.

(Hun er veldig glad i melk, så jeg antar hun drikker en del av det i barnehagen.)

Skrevet

Hvorfor ikke bare ta med jenta til legen bare for å utelukke at det ikke ligger mer bak?

Må være utrolig kjipt for henne om hun virkelig prøver å få klistremerker og belønning, men ikke greier det uansett:)

Anonym poster: bc696f4c7629179cfd3f2e39061c2dcc

Skrevet

Noen av de voksne i barnehagen er lei problemet og har begynt å leke hobby-leger og dikte opp mulige "diagnoser",..

Enig i at det da kan være på tide å ta seg en tur til helsestasjonslege eller privat barnelege.

Det er mange årsaker til ufrivillig avføringslekkasje, og en barnelege vil best kunne vurdere dette.

Det kan f eks være at barnet kvier/gruer seg for å gå på do, til det ikke klarer å holde seg lenger. Dersom problemet er likedan hjemme som i barnehagen, kan en jo tenke på fysiske årsaker (rifter/smerter endetarmsåpning). Hvis det ikke er et problem hjemme, kan det jo være forhold i barnehagen som gjør at hun ikke vil på do der? Man kan jo spekulere mye på dette,men siden hun er såpass stor ville jeg ikke ventet med å oppsøke barnelege.

Mange voksne er jo også slik, at de foretrekker å bruke et toalett hvor de vet de kan være helt uforstyrret, og venter med å gå på do til arbeidsdagen er over.

Skrevet

Vår datter på snart fem år har veldig ofte truser med avføring i. Noen dager bare bremsespor, andre dager mer. (Ikke full "jobb", men en god klump)

Vi har god dialog med barnehagen og både de og vi snakker med jenta for å finne ut hva årsaken til alle "uhellene" skyldes. Tidligere har vi tenkt at hun har glemt seg fordi hun leker eller at hun rett og slett ikke har rukket toalettet.

Når hun har vært uheldig later hun som ingenting, og det blir oppdaget pga lukten. Hun virker ikke å bry seg om at vennene kjenner lukten, men er tydelig flau hvis de oppdager hva som har skjedd. Hvis vi spør henne hvorfor dette skjer har hun aldri noe svar.

Hun har forøvrig vært bleietørr siden hun var 2, men jeg kan ikke huske at dette har vært noe stort problem før siste året. Jenta er ellers frisk og rask.

Premiering eller innkjøp av nye fine truser har hatt ingen effekt.

Er det noen som har vært borti lignende?

Jeg vet ikke om det kan være årsaken da, men leste noe veldig fint i en bok om nettopp dette med barn som fortsatt hadde avføringuhell osv helt oppi 12-årsalderen. Det kan være psykisk. Bakgrunnen for samtalen har vært at man lenge har hatt problemer med å finne en løsning på avføringsproblemer og at det å spørre barna om hvorfor de gjorde det osv kun førte til at de ble ubekvemme, stille eller ukomfortable. Det var som regel av psykiske årsaker. Er det fysisk vil jo leger kunne finne ut av det.

Syns forøvrig at de som er i bhg kan styre seg fra å være hobbyleger da dette ikke gjør saken bedre verken for deg eller din datter.

Skriver utdrag fra boken og håper det kanskje kan være til hjelp:

Michael White lurer på hva som ville skje i samtalene med de enkoprese barna hvis de (behandlerne) antok at bæsjen kunne være en slik imaginær. Han begynte å stille barna spørsmål av typen: Er bæsjen din venn/uvenn, eller ingen venn? En typisk reaksjon på dette var at barna så bort på foreldrene: som for å bekrefte at det var greit å svare oppriktig. Foreldrene trakk som regel på smilebåndet. Barna sa med et glimt i øye at bæsjen var deres venn. Når de så fikk flere spørsmål om dette vennskapsforholdet kunne de om nølende ved hjelp av mange oppmuntrende spørsmål fortelle at bæsjen var deres lekekamerat. Som lekekamerat utmerket bæsjen seg særlig positivt på to måter: den var alltid tilgjengelig og derfor en trofast venn, den var spesielt god til å leke gjemsel, bæsj kan gjemme seg på mange måter som er vanskelig å finne for voksne...... Når historiene om bæsjens kvaliteter som venn kunne fortelles på denne litt lekne måten ble det svært tydelig hvordan barna slappet av og ble mer og mer aktive og ivrige i samtalen.

Håper dere finner ut av det.

Anonym poster: 464fa822256ed46d03f870a981c8b9a3

Skrevet

Det virker ikke som hun har luft i magen.

Intoleranse mot noe har jeg ikke tenkt på, men jeg skal nevne det for legen. Men vil ikke avføringen da være bløt?

Avføringen kommer i alle varianter, ettersom hva hun spiser.

(Hun er veldig glad i melk, så jeg antar hun drikker en del av det i barnehagen.)

Nå skal jeg ikke påstå at det er intoleranser som er problemet altså, sånn bare at det er sagt :) mente å nevne det som en mulighet.

Avføringen trenger ikke å være løs alltid nei. Det er like vanlig at den varierer mellom å være hard og løs, avhengig av hvor mye en har spist av det en ikke tåler og hvor lang tid det er imellom hver gang. Noen med intoleranser får også forstoppelser. Det trenger ikke å være diare som er symptomet, selv om en hører mest om det.

Anonym poster: dea1eac82695707afad35ae1520c8ee5

Skrevet

Er dere sikker på at hun blir tørket tilstrekkelig etter at hun har vært på do? Hvis det ofte er bare bremsespor eller "litt" avføring kan det jo tyde på manglende tørking.

Anonym poster: f8322f8317d5d3a5c330e9dd0eb92826

Skrevet

Vår datter på tre år har også dette problemet. Det er kjempefrustrerende, vi må skifte bleie på henne mange mange ganger hver dag, selv om det bare er små spor i bleia, lukter det jo så ille. Synes det er så trist at den fine jenta mi skal gå rundt å lukte bæsj. :( dette gjør også at det er vanskelig for oss å komme igang med bleieavvenningen.

Hun har hatt veldig treg avføring helt siden hun var baby. Har gått på laktulose i perioder. Vi nevnte problemene til helsesøster, hun anbefalte en slags kur som skulle få tarmen til å tømme seg helt, og 'restarte' seg, og ofte så man at tiligere problem da ville forsvinne. Vi måtte til lege for å få resept. Men da vi kom dit, sa legen at hun ikke syntes det var forsvarlig å prøve dette på små barn, så vi kom ikke lenger. Hun anbefalte også laktulose daglig for å få tarmen til å tømme seg skikkelig. Så langt ingen løsning på problemet...

Håper det kommer noen gode tips her!

Anonym poster: 2e9597f1226493b5dc78aaee246bd7b6

Skrevet

Jeg har tidligere jobbet i en barnehage der vi hadde faste dorunder etter mat og før de skulle ut. Det var vel fire ganger i løpet av dagen. Det var ikke mange som måtte på do utenom disse faste dorundene. Kanskje du skal foreslå det i barnehagen til datteren din, hvis de ikke har det? Da blir det vanskeligere å "glemme" å gå på do, fordi de må.

Anonym poster: 067ec66d465529065fd3852cc2c5c9ac

Skrevet

Hei TS. Dette høres ut som min datter, helt lik historie. Hun er nå seks og et halvt år og går på skole. Vi sjekket ut div hos lege etc uten at de fant noe. Det virker som en kombinasjon av dårlig tørking (bremsespor) og at hun av og til glemmer seg (da er det litt mer).

Jeg var bekymret for skolestart (lukt, mobbing osv.), men hun har, så vidt jeg vet, ikke hatt noen uhell på skolen, de har heldigvis en egen do rett utenfor klasserommet. Det er fortsatt noen uhell etter at hun kommer hjem (max en gang i uka). Jeg stresset lenge med det, men til slutt akseperte jeg rett og slett at slik var det. Hun fikk selv ansvar for å si i fra og hente ny truse, så hjelper jeg henne å vaske om det er noe som "sitter fast".

Det blir mindre og mindre, snart tenkte jeg å ta en runde med premier igjen (før virket det mot sin hensikt ettersom hun ikke klarte å holde seg likevel, ble bare frustrasjon), for å se om vi kan bli kvitt de siste uhellene.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...