AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #1 Skrevet 21. november 2012 Frem til nå har katten vært sjefen. Katten har vært svært tålmodig, og har sagt greit ifra på en fredelig måte om valpen har blitt for slitsom. Nå er hunden 9 mnd, og har fått egne meninger. (Hannhund) Hunden har begynt å knurre på katten om katten kommer for nærme. Tidligere i dag kastet jeg ball med hunden, da kom hunden litt for nærme katten, og katten gav hunden to bestemte klask i hodet. Da eksploderte hunden, knurret vilt, og løp etter katten, så den forsvant ut. Registrerer at det er spesielt i forhold til mat at hunden begynner å knurre om en eller begge kattene nærmer seg, men han virker spesielt irritert på den katten som har vært sjef frem til nå. Hunden knurrer aldri på meg, og veldig sjelden på den andre katten. Jeg bare lufter litt tanker her, det er ikke akkurat et problem, men jeg lurer på om jeg bør forvente at det kan bli det? Kan det bli en slags form for rivalisering mellom hunden og sjefskatten? De har bodd sammen siden hunden var 8 uker, og alt har vært bare fryd og gammen. Merker jo nå at hunden begynner å komme i en alder hvor han ikke finner seg i hva som helst, og ikke bare godtar at katten er sjefen i heimen. Sjefskatten er heldigvis av den fredelige sorten, og selv om han liker å være sjefen, trekker han seg med èn gang om andre blir irritert på han. Hunden er vel redd for maten sin, og han skal jo ikke forstyrres når han får mat. Holder kattematen unna hunden, for den stjeler han så fort han får sjansen. Jeg går ut ifra at jeg bør skille bedre på hvem som får mat hvor, og ikke la kattene sitte i nærheten når hunden får mat, for å unngå bråk. Kattene vil ikke ha hundematen, men det hender de snuser litt. Noen tanker? Anonym poster: 487d622e7d7b9e050086c8161b77ebc8
Sugerøret Skrevet 21. november 2012 #2 Skrevet 21. november 2012 Tenåringshund som tester grenser? Kanskje drøyt å si ,men jeg sier det alikevel. La katta få vise hvem som er sjef (innenfor visse grenser) La alltid hunden spise i fred.Da slipper du (og bikkja) at det utviker seg mer, ressursforsvar. Sjefskatta høres jo fornuftig ut da. Kan hende at dette glir over av seg selv. Litt is i magen første tiden og se om det løsner. Men jeg er ingen ekspert,så om det eksploderer,få en som er utdannet til å hjelpe ?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #3 Skrevet 21. november 2012 Sjefskatten vil for enhver pris unngå bråk, så hvis hunden bestemmer seg for at han skal regjere i heimen, kommer katten til å godta det. Jeg håper egentlig at katten kan få være sjefen, siden han er så snill og tålmodig med alt og alle, og han har vært her i mange år før hunden kom. Likevel må de vel finne ut av det selv. Jeg håper ikke det utvikler seg til at hunden blir rasende hver gang kattene nærmer seg, for om det bare er i forhold til mat, så skal jeg være nøyere med å holde kattene unna hunden når han spiser. Han er egentlig veldig god venn med den andre katten, og grunnen til at hunden ikke har noe nært forhold til sjefskatten er fordi sjefskatten ikke orker å engasjere seg i en veldig energisk valp og har distansert seg, og satte klare grenser hele tiden. Hunden har vist stor respekt for sjefskatten, helt til nå, for nå er det visst andre boller. Hunden bryr seg ikke om jeg er i nærheten når han spiser, jeg kan gjøre hva jeg vil, men jeg utfordrer ikke skjebnen, og lar han ha maten sin i fred. Likevel lurer jeg jo litt på om han er i en slik alder nå at jeg snart bør forvente meg at han vil knurre på meg også? Vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på det i tilfelle, men om han knurrer i nærheten av maten, bør jeg kanskje bare holde meg unna akkurat da? Eller bør jeg i tilfelle reagere på noe vis? Jeg vet ikke helt hva slags oppførsel jeg kan forvente av en tenåringshund, så jeg er egentlig forberedt på det meste. For øvrig er hunden utrolig snill og grei ellers. Anonym poster: 487d622e7d7b9e050086c8161b77ebc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå