Gå til innhold

Barn i forsetet, buss og sikkerhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ex har samvær med barnet vårt annenhver helg. Han kjører firmabil, en Toyota Hiace. Den har 3 seter i førersetet.

For å gjøre situasjonen lettere for han da han ikke har privat bil, så fikk han låne barnesetet mitt i begynnelsen. Dette måtte monteres forovervent, og han hadde koblet ut airbag.

Jeg likte det ikke, da jeg er i mot at så små barn skal sitte forovervent, og trenger vel ikke å fortelle om mine bekymringer mot å ha barnet mitt i et framsete... Barnet er 2,5 år, og etter et par samværhelger så bestemte jeg meg for å ta tilbake bilsetet og ga beskjed om at jeg ikke ønsket at han kjørte rundt med barnet vårt i den bilen. Hva om han må bråbremse? Da er det stor sjanse for at gutten kan ende opp med store nakkeskader..

Nå er pappaen fly forbanna på meg, og kjefter på meg for at jeg tar med gutten på bussen. Der har de ikke barnesete, sier han, så om jeg er så uansvarlig så kan han like godt kjøre med han forovervent i et framsete.

Er forsåvidt enig i at det ikke er god sikkerhet for barna i buss. Samtidig kan man jo spørre seg selv hvor mange bussulykker det har vært i Trondheim de siste 20 årene VS bilulykker.. Ikke har jeg lappen heller, så jeg er avhengig av buss på vinterstid når været er dårlig.

Er jeg helt på jordet her? Ville du latt barnet ditt sitte foran i et framovervent sete år det er 2,5 år?

http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/

Her er forresten er artikkel som backer opp bekymringene mine..

Anonym poster: a4b897425840cf45ba65a8757cc837da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med far. Kan du ta barnet med på bussen så har du ingenting å komme med. Det spiller ingen rolle hvor lite bussulykker det har vært, det spiller ingen rolle den dagen det skjer en!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ja jeg hadde latt ham sitte fremovervendt i hans bil.

Edit:altså i bilstolen såklart

Endret av kulu-kulu
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig mange barn på den alderen som sitter fremover, faktisk de fleste 2-3 åringene i barnehagen til min datter gjør det (men ikke hun, selv om hun er over 16kg allerede og veldig lang, vi skal ha henne bakover så lenge det går, hun er 2,5 nå).

Poenget mitt er i hvert fall at jeg forstår far, men han Kine jo godt kjøpt seg et eget sete.

Skrevet

Jeg synes du er litt en hykler i denne saken.. Og jeg vil også tro du gjør samværet med far vanskeligere.. Og stemingen mellom dere dårligere.. Tap, tap, tap-sak.

Anonym poster: d5a3dfd152ab77954c48a7f6ca496788

Skrevet

Jeg syns du er hysterisk. da jeg vokste opp fantest det ikke hverken barneseter eller seler i biler.

men sikkerhet selfølgelig.: jeg er bussfører på rutebuss.det er barneseter i dei fleste langrutebussene idag,dei fleste er ett vanlig sete ein bare vipper frem. ellers skal der finnes under bussens luker seter som kan monteres i bussen. alle busser på langrute er det påbud med seler i alle setene. men det er som regel 46 seter og 26 ståplasser. jeg har flere gaanger diskutert dette med biltilsynet.da jeg ikke fårstår hvorfor den som sitter i baksete må ha sele på når der står 26 stk! rimer ikke i det hele tatt.jeg vil iallefal ikke vere den som sitter i baksete med sele på, når det står 26 stk og begynner å brenne!!om sjåfør prøver jeg å ungå at barn i barneskole trinnet står i bussen.

ved bybusser er der ikke påbud med sele. da er det mange flere ståplasser kansje 72 ståplasser of 26 sitteplasser,ingen sele. desse bussene skal ikke brukes ved kjøring der farsgrensen er meir enn 50km/t. heiter det. dette fugerer ikke i praksis for å si det slik. men det er sjelden vi kommer opp i fart over 60 km/t.

la barnet sitte på med sin far,så lenge han ikke råkjører så har man ikke noen garanti for skader enten man kjører bil eller er fotgjenger!

Skrevet

Jeg er vanligvis totalt bilsikringsfanatiker, men jeg tenker at far må få bestemme dette selv så lenge han følger loven.

Skrevet

Jeg tenker at du er ganske så hyklersk som nekter faren å ta med barnet i sin bil, men mener det er helt trygt å kjøre buss med en usikret unge.

• Liker 1
Skrevet

Far har helt rett.

Anonym poster: 87163f26f0363527cba0103803730155

Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor er det du som bestemmer når far har barnet? Hvilken rett har du til det?

Når barnet er hos sin far er det hans ansvar. Du har ingenting du skal ha sagt. Jeg hadde skjønt det hvis barnet satt usikret i bilen, men det gjør det jo ikke.

Å ikke låne ham setet er bare smålig. Du har barnet det meste av tiden og skal dermed stå for slike utgifter. Regner med at han betaler bidrag.

Skrevet

Hvorfor er det du som bestemmer når far har barnet? Hvilken rett har du til det?

Når barnet er hos sin far er det hans ansvar. Du har ingenting du skal ha sagt. Jeg hadde skjønt det hvis barnet satt usikret i bilen, men det gjør det jo ikke.

Å ikke låne ham setet er bare smålig. Du har barnet det meste av tiden og skal dermed stå for slike utgifter. Regner med at han betaler bidrag.

Akkurat det stemmer ikke. Bidragsyter er ansvarlig for å ha mat, utstyr og klær barnet trenger under samvær. Men jeg er enig med deg i at det er smålig.

Anonym poster: f7631b2ee207b5d6623ab9aba3103455

Gjest Violetta
Skrevet

Akkurat det stemmer ikke. Bidragsyter er ansvarlig for å ha mat, utstyr og klær barnet trenger under samvær. Men jeg er enig med deg i at det er smålig.

Du har helt rett. Jeg tok feil.

Uansett er han like mye forelder som hun er, og har like stor rett til å ta avgjørelser når barnet er hos ham.

Skrevet

Det er utrolig hyklersk å la barnet sitte USIKRET på bussen, men ikke vil la far ha barnet i godtkjent bilstol i bilen sin. Er utrolig mange som har barneseter i firmabil, og det er helt lovlig så lenge airbagen er koblet ut.

Er du virkelig seriøst angående dette? Ok å la barnet sitte usikret, men ikke sitte i fremovervendt bilstol?

Skrevet

Ja, du er helt på jordet!

Skrevet

Du har helt rett. Jeg tok feil.

Nei, du har vel rett vel? Det er vel den som har hovedomsorg som skal stå for klær og utstyr? Far har allerede betalt dette via bidrag.

Skrevet

de fleseste her er inkompetente fjols. Klart TS har et godt poeng.

Barnet er spesielt utsatt fordi:

1.sitter helt framme i bilen

2. sitter forrover

Det er skjelden at bybussene er involvert i store uhell.

1.ved fronkollisjon sitter ikke barnet og moren fremme

2.ved bråbrems sitter mor å holder vognen og barnet

konklusjon at det er mer sikkert å bruke buss!

Anonym poster: 7222bb342fe54ead7c2cc00ca74cdbd3

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har vel rett vel? Det er vel den som har hovedomsorg som skal stå for klær og utstyr? Far har allerede betalt dette via bidrag.

Utstyr som bidragsyter trenger under samvær, er bidragsyters ansvar. Skal liksom bidragsmottager betale klær og møbler som bidragsyter har hjemme også da liksom? Dette kranglet eks-mannen min veldig på i retten, fordi han mente det var mitt ansvar å kjøpe nytt barnesete når han hadde ødelagt det som sto i hans da i gikk fra hverandre. Da fikk han veldig klar beskjed om at det var hans eget ansvar.

de fleseste her er inkompetente fjols. Klart TS har et godt poeng.

Barnet er spesielt utsatt fordi:

1.sitter helt framme i bilen

2. sitter forrover

Det er skjelden at bybussene er involvert i store uhell.

1.ved fronkollisjon sitter ikke barnet og moren fremme

2.ved bråbrems sitter mor å holder vognen og barnet

konklusjon at det er mer sikkert å bruke buss!

Anonym poster: 7222bb342fe54ead7c2cc00ca74cdbd3

Har du noen formening om hvor mye en barnevogn på 20 kg veier under en bråbrems i 50 km/h?

Skrevet

Kan han ikke kjøpe et sete som kan brukes bakovervendt i forsetet da?

Anonym poster: d248e983fdf32f98b127257638c3f295

Skrevet

Det er jo bare å montere setet bakover? Så lenge airbagen er koblet ut, går det helt fint. Jeg er også forsvarlig enig med de andre at du er litt overhysterisk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...