Gå til innhold

En av pusene må slankes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 katter.

Er absolutt tilhenger av at kattene skal ha fri tilgang til mat hele døgnet, men nå sier dyrlegen at pus har trådd over grensa for å veie litt for mye.

Han veier nå 6,6 kg, og det er ikke lenge siden han veide 6,2.

Med andre ord går vekta rett til værs, og det er ikke bra.

Det er vanskelig å begynne med slankefòr siden han trenger spesialfòr for langshårspelser, og siden kun èn av de to skal slankes. Han sliter også med krystaller i urinveiene, og kan ikke gå på hvilket som helst fòr. Nå får han Royal Canin Maine Coon, det eneste fòret som fungerer på pelsen vinterstid.

Den andre katten er slank og fin, og mye mer aktiv.

Denne pusen er lat, han ligger helst i sofaen. Av og til fanger han mus, men så er det rett i sofaen igjen. Han er bare like rundt huset, og får ikke akkurat mye mosjon.

Jeg har målt opp fòret hans nå slik at han kun får den maten han skal i forhold til vekta. 65 gram pr, dag, og han spiser nok det dobbelte.

Kattene har matskålene ved siden av hverandre, og jeg vet jo ikke hvem som spiser hvor mye, og når.

Er det andre som har greid å slanke èn katt, men ikke en annen?

Dyrlegen nevnte jo følger av overvekta som diabetes og nyresvikt, og det ville jo vært fryktelig sørgelig om han endte opp med det.

Tips angående å lage hull i dører for montering av chipluke og foring i et rom for den overvektige, og i et annet for den slanke, går ikke her.

Anonym poster: 08d0c6f23d1d82dcd04b719abaf4bb9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å blande Main Coon fôr med light fôr. Det finnes også foringsautomater som gir ut posjoner til innstilte tidspunkt. Er det en Main Coon? For hvis ikke kan jo et annet fôr for langhårede katter være en idé?

Skrevet

Jeg har prøvd mange fòrtyper, det er kun dette fòret som fungerer i forhold til pelsen.

Tidsinnstilt foringsautomat hjelper ikke så mye, egentlig, da kan jeg jo like godt dele opp porsjonen han skal ha og fòre han morgen og kveld. Men, det er jo fortsatt en annen pus her som ikke trenger å gå ned i vekt, og det er der utfordringen ligger.

Skrevet

Dersom du har mulighet til det kan du begynne å overvåke spisinga litt mer - dersom storepus stjeler maten til lillepus er jo ikke dét greit heller, liksom. Ingen katt dauer av at det ikke er full matskål der 24/7 - de kommer når de er sultne, for å si det sånn. :fnise:

Du kan forsøke å mate dem samtidig - da får du mulighet til å passe på at storepus spiser det han får tildelt, og ikke sitt + lillepus sitt. Så kan du sette bort all maten etterpå - dersom lillepus ikke spiser opp sitt, sett også dét bort; han kommer tilbake når han vil ha mer, og da får du samtidig passet på at størstekatten ikke glupsker i seg mer enn sin tilmålte porsjon. Det er ikke noe kult å nekte den ene mat, men her er det snakk om helsa - og da må man bite tenna sammen og være streng, selv om det er tøft.

• Liker 1
Skrevet

Det er kanskje vanskelig å gjennomføre med voksene katter. Men trikset er å gjøre maten tilgjengelig for den ene, men ikke den andre.

Jeg har en voksen katt som trenger slankefor, så hadde jeg kattunge som trengte næringsrik mat. Trikset her var å lage en boks som bare lillekatt kom seg inn i. Om den er vesentlig mindre kan det virke, eller om tynne-pus klarer å hoppe høyere, eller lignende?

Et annet alternativ er å gi begge mat etter klokka, da kan du ha de i adskilte rom mens de spiser. Ikke ideelt for tynne-pus, men de venner seg til det meste.

• Liker 1
Skrevet

Han er litt sur nå, for jeg har ikke fylt i matskålene, så de er uten mat i natt. Han synes veldig synd på seg selv hvis det ikke er mat i skålene hele tiden, i natt gikk han rundt å mjauet hele tiden. Det er vel en vanesak, men han jakter jo på mus også, så han kreperer nok ikke med det første.

De klarer å hoppe like høyt, og den slanke pusen er ikke så tynn at den kommer inn overalt hvor storepus ikke kommer inn.

Men, jeg har faktisk en lang pappeske det har vært en blomst i, der liker lillepus seg, men der tror jeg ikke storepus kommer inn. Jeg kunne jo prøvd å satt maten hans innerst i den pappesken, og sett om han fikk ha maten sin i fred.

Jeg skal prøve det med å overvåke spisingen, slik at jeg får en oversikt over hvem som er mest glupsk her, evt mate de i hvert sitt rom en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...