AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #1 Skrevet 21. november 2012 Jeg lurer på om noen kan svare meg på ett par "spørsmål". En kamerat av meg har leigd en leilighet i snart 6 år. For ca 1 uke siden skulle en takstmann ned i leiligheten hans, pga en vannlekkasje oppe hos huseieren. Kameraten min var ikke hjemme, men han sa at huseieren hadde jo nøkkel, så hun kunne slippe ham inn. Hun sier til meg, flere dager senere, at takstmannen var bekymret for leieboeren.. Bl. a. pga mye rot/drit. Hun har da tatt seg inn i leiligheten til kameraten min og tatt bilder + filmet... Hun sier det var så masse drit rundtetter at hun valgte å begynne å vaske. En liten time etter at hun begynte å vaske, troppet jeg opp i leiligheten. Jeg måtte se det med mine egne øyne! Det var IKKE slik hun fremstilte det. Det var jo litt støv her og der, men det skal sies at kameraten min har vært syk de siste månedene. Kameraten min har nå sagt opp leiligheten, og huseieren truer med å lage krøll. Hun sier hun skal gå til forlikksrådet, fordi han skal ha sagt at han ikke skal vaske ut av leiligheten. Hun har masse bevis, som hun sier. Jeg sa da at jeg skal vaske for ham, og det takket hun for. Og hun har nå valgt å ikke gå til forliksrådet, fordi jeg skal vaske ned leiligheten. Etter å ha snakket med kameraten min, så viser det seg at huseieren lyver. Selvfølgelig skal han vaske ut av leiligheten! Spørsmålet mitt er da: Har huseieren lov til å låse seg inn i leiligheten til kameraten min og låse seg inn, ta bilder, filme, skikkelig ta seg til rette for å vaske? Jeg mener det at hun ikke kan komme langt med "bevisene" hun har. Anonym poster: 74a33bd18735cf960eb94f962f8cd0f8 Anonym poster: 74a33bd18735cf960eb94f962f8cd0f8 Anonym poster: 74a33bd18735cf960eb94f962f8cd0f8
Gud Skrevet 21. november 2012 #2 Skrevet 21. november 2012 Huseier har lov til å ta seg inn i leiligheten hvis det er krise (lekkasje, brann e.l.). Huseier har også rett på tilgang til leiligheten i forbindelse med arbeid på leiligheten, men skal gi beskjed i god tid til leietaker. Så lenge kameraten din har fått beskjed var det greit at huseier låste inn takstmann. Leietaker er pliktig til å holde leiligheten vedlike, det inkluderer vasking. Hvis kameraten din ikke har gjort dette godt nok, og det har ført til skade på leiligheten, må han dekke den skaden. Hvorvidt utleier har lov til å begynne å vaske vet jeg ikke. Jeg antar at hun ikke har lov til det, siden det ikke akkurat er en akutt situasjon. Jeg skjønner ikke helt hva slags krøll det er huseier har tenkt å lage. Kameraten din skal selvfølgelig vaske før han flytter ut (eller sørge for at andre gjør det).
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Om huseier frykter skader på eiendommen har hun lov til å sjekke for dette. Mye drit og rot kan føre til skader, og skadedyr. Du sier du tok deg inn etter noen dager, det var da etter at hun hadde begynt å vaske. Så du så kanskje ikke hele bildet. Anonym poster: ed527dea79d8230a2e1dfa98c220229a
Capt. Obvious Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 For vannlekasjer så kan nok huseier ta seg til rette i utleiedelen, ja. Dette er jo rimelig akutt, og kan føre til store skader dersom man ikke får kontroll på det. For slike akutte saker behøver man heller ikke gi beskjed til leietaker fordi forsinkelse på evt. svar kan føre til at vannskader blir verre. Når det gjelder at hun begynner å vaske så er det et tvilstilfelle. Dersom det er så mye rot og urenheter at det f. eks har begynt å utvikle seg sopp eller andre skader så vil jeg tippe at slike tilfeller faller inn under den samme retten som vannlekasjer. Hvis det ikke kan sies å være akutt så har hun faktisk ikke lov, det er leietaker selv som skal holde leiligheten i orden og sørge for at den til syvende og sist leveres tilbake i samme stand ved avslutning av leieforholdet. Dette inkluderer bla. å vaske seg ut og sørge for at evt. skader som er forårsaket av en selv har blitt fikset. Hvis dette ikke er gjort tilfredsstillende, så kan huseier utbedre skader/få utført vask av profesjonelle og så trekke beløpet fra depositumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå