Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Macbook Pro. Når jeg kobler til en usb-penn og sletter det som er på den, blir det ikke frigjort plass på pennen når jeg drar filene over i papirkurven. Jeg må hver gang inn i diskverktøy og slette/gjenopprette hele disken derfra.

Noen lettere måte å gjøre dette på, eller er jeg tidenes brødhue?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ikke til mækk, men på windows kan man hoppe over hele prosessen med å "gå innom" papirkurven ved trykke shift+delete når man sletter filer. Jeg ville tro det fantes en lignende mulighet på mækk?

Skrevet

Kjenner ikke til mækk, men på windows kan man hoppe over hele prosessen med å "gå innom" papirkurven ved trykke shift+delete når man sletter filer. Jeg ville tro det fantes en lignende mulighet på mækk?

For det første så har jeg ingen delete-knapp på mitt tastatur, for jeg har mækk :fnise:

(Men det kan være det går an å bruke en annen knapp i stedet for delete, skal få testet dette i kveld.)

For det andre så tror jeg ikke det fikser problemet mitt, da det på en måte blir igjen en skygge av det jeg har fjernet fra pinnen. Vil tro det egentlig finnes et valg inni usb-finder-menyen som gjør at jeg slipper å innom diskverktøy for å slette, men har ikke funnet noe som ligner en gang..

Skrevet

For det første så har jeg ingen delete-knapp på mitt tastatur, for jeg har mækk :fnise:

Nei, der kan du se! ;)

(Men det kan være det går an å bruke en annen knapp i stedet for delete, skal få testet dette i kveld.)

For det andre så tror jeg ikke det fikser problemet mitt, da det på en måte blir igjen en skygge av det jeg har fjernet fra pinnen. Vil tro det egentlig finnes et valg inni usb-finder-menyen som gjør at jeg slipper å innom diskverktøy for å slette, men har ikke funnet noe som ligner en gang..

Googlet opp denne her.

(Er det lov å si at permanent sletting virker unødvendig komplisert på mækk? :sjenert: )

Skrevet (endret)

Googlet opp denne her.

(Er det lov å si at permanent sletting virker unødvendig komplisert på mækk? :sjenert: )

Takk, men det hjelper ikke på usb-ene mine.. :( Jeg får fjernet filene, puttet de i søppelkassen og slettet permanent fra maskinen, men usb'en sier fortsatt at den er like full, og nekter meg å putte inn mer før jeg har gjenopprettet den.

Og seff, det er lov til å si akkurat hva du vil! :fnise: Jeg er grafisk designer, og mac er et ypperlig verktøy i min jobb. På enkelte andre ting igjen, er den helt bak mål. Men sånn er det jo med alle andre maskiner også, man finner svært sjelden noe som er perfekt med mindre man bygger det selv :fnise:

Endret av Cho Kon It
Skrevet

Først idiotspørsmålet (bare for sikkerheds skyld):

Du tømmer papirkurven før du kobler fra USB-pennen?

Da jeg regner med at du gjør dette, er neste spørsmål - hvordan er denne/disse USB-pennene formatert?

Skjer det bare med én bestemt enhed, eller med alle USB-penner du plugger ind? Hvilken produsent er det?

Skrevet

Først idiotspørsmålet (bare for sikkerheds skyld):

Du tømmer papirkurven før du kobler fra USB-pennen?

Ja :fnise:

Jeg vurderte faktisk å ta det med i hovedinnlegget, men så tenkte jeg "nææh det trenger jeg sikkert ikke".

Da jeg regner med at du gjør dette, er neste spørsmål - hvordan er denne/disse USB-pennene formatert?

Skjer det bare med én bestemt enhed, eller med alle USB-penner du plugger ind? Hvilken produsent er det?

Første gang jeg plugget disse pennene i mac'en, var de Fat32. Når jeg formaterer får jeg ikke opp det valget, så nå er alle et format som jeg bare husker halve navnet på. FAT. Kanskje det heter noe mer, kanskje ikke. Jeg har nemlig glemt usb'ene på jobb, så jeg får ikke sjekket heller.

Jeg får også opp et annet format som heter noe med mac, men jeg husker selvfølgelig ikke hva det formatet heller heter. Beklager, jeg har visst helt hjerneteppe i kveld, jeg kan gi deg de to navnene i morgen tidlig. Uansett - hvis jeg bruker macformatet får jeg ikke brukt pinnene på pc'er, og det fungerer ikke for meg.

Pinnene har forskjellige produsenter, den ene er en SanDisk. Du kan vel gjette at jeg ikke husker de andre (relativt ukjente merker).

Skrevet

Macformatet heder HFS+ - og gandske riktig vil ikke windows lese disse. FAT fungerer nok bedre, og i udgangspunktet skulde det ikke oppstå slike problemer som de du beskriver. Jeg har brukt mange slike pinder i ulike formateringer, og det du beskriver har jeg aldrig opplevet.

Skjer dette med alle mindepinder, eller bare noen? SKjer det med eksterne harddisker også?

Er du sikker på at ikke de er formatert som NTFS? Dette er et format som OSX i udgangspunktet bare kan lese, og i så fald er det ikke så merkelig at dette skjer. Man kan imidlertid "skru på" denne funksjonaliteten:

http://hints.macworld.com/article.php?story=20090913140023382

Det er ikke nødvendigvis anbefalt å gjøre det, for det kan vidst være noe ustabilt.

Her er mere informasjon:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1219665

Hvis det er NTFS-formatet som er problemet, så anbeflaer jeg deg å bruke FAT. Eventuelt Ext3.

Skrevet

Det skjer såvidt jeg vet med alle minnepinner. Jeg har vel brukt en fire-fem forskjellige merker med samme resultat på alle, så jeg føler meg rimelig sikker når jeg konkluderer med at det skjer med alle.

Det skjer også med to forskjellige eksterne harddisker, noe som ble et gedigent problem da det ikke bare er å formatere harddisken...

Jeg er, uten å kunne skjekke, 99% sikker på at det ikke er NTFS. Jeg mener å huske at mac-formatet heter noe med mac og NTFS. Igjen, sorry at jeg er så blank.

I morgen får jeg sjekket alle disse detaljene, og får også mulighet til å teste på en iMac samt forhøre meg med en macnerd-kollega. Avlegger rapport.

Skrevet

Da høres det egentlig mere sandsynlig ud at det er maskinen din som av en eller anden grund ikke håndterer dette skikkelig. Dette er ikke normalt.

Har du gjort noe vedlikehold på mac'en din i det sidste?

Har dette alltid vært et problem?

Skrevet

Masse tips og triks i denne tråden:

http://forums.macrum...ad.php?t=384481

Det virker bare mer og mer komplisert å slette ting på mækk. Hvorfor iallvideverden har de ikke noen funksjon for å bare hoppe over søplebøtta slik som win har? Apple skal lissom være så enkelt? :klo:

Gjest brutal mann
Skrevet

Det har med UNIX arven å gjøre. for en *NIX-skalle så er det veldig logisk og opplagt den måten eple oppfører seg på. Men igjen, den jevne bruker vet ikke at en bør sette pris på at ting er som de er :cool: Vanlige brukere vil jo ha enkel ting, ikke geniale ting :sukk:

:nigo:

Skrevet (endret)

Det virker bare mer og mer komplisert å slette ting på mækk. Hvorfor iallvideverden har de ikke noen funksjon for å bare hoppe over søplebøtta slik som win har? Apple skal lissom være så enkelt? :klo:

Det er ikke komplisert i det hele tatt - hvis man ikke forventer at OSX skal oppføre seg som Windows. Dersom det er et veldig stort poeng å undgå søppelbøtten, har man to alternativer:

1. Bruk et terminalvindu med rm -rf

2. Bruk terminalen til å sette opp at alle filer som slettes bliver slettet med det samme (det bør man ikke gjøre hvis man ikke ved hva man driver med. Da kan man ikke angre på noe når en fil først er slettet). Jeg husker ikke riktig hvorledes det gjøres, men finder man frem i et bash eller tcsh-shell, så er det ikke vanskelig.

Hvis det stemmer at TS sletter filene fra minepinden, og tømmer søppelbøtten før mindepinden fjernes, da er det noe uvanlig som skjer, og ikke noe som har med OSX normale funksjoner å gjøre.

Jeg har aldrig opplevet at slettede filer har overlevet slik sletting, i hvert fald.

Endret av Giacomo_P
Skrevet

Det er ikke komplisert i det hele tatt - hvis man ikke forventer at OSX skal oppføre seg som Windows. Dersom det er et veldig stort poeng å undgå søppelbøtten, har man to alternativer:

1. Bruk et terminalvindu med rm -rf

2. Bruk terminalen til å sette opp at alle filer som slettes bliver slettet med det samme (det bør man ikke gjøre hvis man ikke ved hva man driver med. Da kan man ikke angre på noe når en fil først er slettet). Jeg husker ikke riktig hvorledes det gjøres, men finder man frem i et bash eller tcsh-shell, så er det ikke vanskelig.

Hvis det stemmer at TS sletter filene fra minepinden, og tømmer søppelbøtten før mindepinden fjernes, da er det noe uvanlig som skjer, og ikke noe som har med OSX normale funksjoner å gjøre.

Jeg har aldrig opplevet at slettede filer har overlevet slik sletting, i hvert fald.

Jeg kan være enig i at det er noe rart med maskinen til ts, men uansett, å kunne slette filer permanent tar vi som en selvfølge på windows plattformen, og det er så enkelt som å holde nede en ekstra tast. Når vi tenker på at mange av de som bruker mac, flyttet over på den plattformen for å få en enklest mulig hverdag, så blir kommandoer i et terminalvindu unødvendig komplisert, uansett hvordan man snu og vender det.

Off-topic, og alt det der, menmen..

Skrevet

Jeg kan være enig i at det er noe rart med maskinen til ts, men uansett, å kunne slette filer permanent tar vi som en selvfølge på windows plattformen, og det er så enkelt som å holde nede en ekstra tast. Når vi tenker på at mange av de som bruker mac, flyttet over på den plattformen for å få en enklest mulig hverdag, så blir kommandoer i et terminalvindu unødvendig komplisert, uansett hvordan man snu og vender det.

Off-topic, og alt det der, menmen..

Lutetium - ad alternativ 2 - hele poenget er at dette gjør man én gang. Derefter slettes alle filer permanent i det øyeblikket man velger delete....(Det vilde forøvrig ikke forundre meg om noen har lavet en GUI-applikasjon eller et script til å sette opp dette).

Jeg kan være enig i at det kunde vært lagt opp mere praktisk - men jeg tror det er et marginalt behov egentlig, siden de fleste setter pris på at det ikke i udgangspunktet er lagt opp til at filer kan slettes permanent ved en feiltagelse.

Skrevet

Her var det mange og lange svar. Det enkleste er bare at du tømmer papirkurven mens usb-en fortsatt er kobla til. Da vil den tømme ordentlig. :)

Anonym poster: 2dea70594d77a56c596170eeccf5ae46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...