Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #1 Del Skrevet 5. mars 2004 har et bilproblem og er for tiden alene hjemme så svært få til å hjelpe meg nå... derav lurer jeg på om kanskje noen her inne er smartere enn meg.. min bil hardet slik at den har store problemer med å starte.. det vil si.. jeg setter på motoren og slipper jeg gassen da stopper den.. jeg må ruse gassen masse for at den skal gå.. om jeg ikke gjør det men bare begynner å kjøre stopper den av seg selv med engang.. akkurat som om det er kaldt for den føste gangen, for alle andre ganger i løpet av dagen når jeg starter den så starter den uten problem.. kun denne ene gangen... og ds må jeg holde gassen hele tiden ellers stopper den. når den da har blitt litt "varm" etter 3 4 min går de helt fint... anyone? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 5. mars 2004 #2 Del Skrevet 5. mars 2004 Her får du sikkert hjelp: http://www.bilmekanikeren.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 5. mars 2004 #3 Del Skrevet 5. mars 2004 Hvilet bilmerke og årsmodell har du? Biler er som damer, alle er mer eller mindre vanskelige å starte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 5. mars 2004 #4 Del Skrevet 5. mars 2004 Kanskje det er kondens? (Min løsning på alle bil-problemer. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #5 Del Skrevet 5. mars 2004 Er ikke vits i å spørre kjerringer om bil Det er kun et fåtall som har litt peil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #6 Del Skrevet 5. mars 2004 98 modell.. såden er ikke gammel engang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 5. mars 2004 #7 Del Skrevet 5. mars 2004 Hmmm. 98 modell. Javel, fabrikatet var.....? Hvor lenge siden var den på service? Er luftfilteret byttet? Hvor langt er den gått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 5. mars 2004 #8 Del Skrevet 5. mars 2004 Har du lite bensin på tanken kan det være kondens i bensinen. Eg hadde eit liknande problem med min 97 modell og trudde det var kondens, men det var ein sensor til kamakslingen Som det er nevnt før kan det jo være mykje, ta bilen din med på eit verksted du, så kan dei seie ka dei trur det er, og ka det vil koste. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #9 Del Skrevet 5. mars 2004 Fy fanken, eg har ikkje meir bensin på tanken :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 5. mars 2004 #10 Del Skrevet 5. mars 2004 Du skriver at etter 3-4min. går det helt fint. Det høres unektelig merkelig ut med tom tank. Hvordan får du det til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gophler Skrevet 6. mars 2004 #11 Del Skrevet 6. mars 2004 Hvis du har problemer med din bil er det viktig at du skriver hvilket merke bilen din er, modell og er det bensin eller dieselmotor, gjerne også motorstørelsen. Dette vil gjøre det enklere å analysere problemet med bilen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2004 #12 Del Skrevet 7. mars 2004 Hvis det er en bensinmotor, vil jeg gjette at det er automatchoken som trenger litt justering. Du skriver at motoren stopper om du slipper gassen, og kan finne på å dø om du prøver å kjøre med det samme motoren har startet, men at alt fungerer greit etter at motoren har gått i 3-4 minutter. Det som vanligvis skjer etter 3-4 minutter, er at automatchoken kobler seg ut. <rant> Choke er forøvrig en columbi-egg-løsning på et bensinmotor-problem. Når motoren er kald, går den dårligere, og trenger litt mer bensin enn ellers. Derfor fant et lyst hode på at man kunne installere et slags "spjeld" i luftinntaket slik at man kan velge mellom to innstillinger; "vanlig" og "mer bensin, takk". På eldre biler finner man en spake i kupéen der man slår choke av og på, men på alle nyere biler har man automatchoke. Dette er en oppfinnelse som skal fri føreren fra den skrekkelig kompliserte oppgaven å slå choke av og på etter behov, samtidig som den innfører en ny og spennende feilkilde i motorrommet. En automatchoke må være korrekt innstilt for å kunne fungere. Den må gi rett luft/bensinblanding å av- og på-stillingene, og vite når den skal slå seg av. Den minste feil han være opphav til festlige symptomer som f.eks: - at motoren oppfører seg som om den har 1 hestekraft i stedet for 100 - du røyklegger hele nabolaget når du starter motoren - tennpluggene blir sotete etter få timers kjøring og må renses eller skiftes - turtallet på tomgang blir vanvittig høyt og får deg til å fremstå som en idiot-sjåfør i alle lyskryss og på alle parkeringsplasser - motoren dør ved enhver tenkelig anledning osv. osv. Har jeg opplevd dette selv, mon tro? Gjett 3 ganger... En automatchoke er ikke noe en bileier selv kan reparere eller justere, så det er bare å åpne lommeboken og ta turen til (merke)verkstedet. Automatchoke ble antakelig oppfunnet av djevelen selv. </rant> (Men nå kjører jeg dieselmotor (som ikke har/trenger choke) og har aldri start- eller motorproblemer, uansett vær eller temperatur. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 7. mars 2004 #13 Del Skrevet 7. mars 2004 Alt dette er helt riktig, men i 1989 hadde så og si alle biler insprøytningsmotorer. På disse er det en temp.føler som styrer ekstra bensinmengde. Gjest har fortalt oss at hun har kjørt tom for bensin. Da synes jeg det er merkelig at bilen går OK etter 3-4 min. Hva synes dere?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå