Gå til innhold

bilproblem


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

har et bilproblem og er for tiden alene hjemme så svært få til å hjelpe meg nå... derav lurer jeg på om kanskje noen her inne er smartere enn meg.. min bil hardet slik at den har store problemer med å starte.. det vil si.. jeg setter på motoren og slipper jeg gassen da stopper den.. jeg må ruse gassen masse for at den skal gå.. om jeg ikke gjør det men bare begynner å kjøre stopper den av seg selv med engang.. akkurat som om det er kaldt for den føste gangen, for alle andre ganger i løpet av dagen når jeg starter den så starter den uten problem.. kun denne ene gangen... og ds må jeg holde gassen hele tiden ellers stopper den. når den da har blitt litt "varm" etter 3 4 min går de helt fint...

anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilet bilmerke og årsmodell har du? Biler er som damer, alle er mer eller mindre vanskelige å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke vits i å spørre kjerringer om bil

Det er kun et fåtall som har litt peil :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm. 98 modell. Javel, fabrikatet var.....? Hvor lenge siden var den på service? Er luftfilteret byttet? Hvor langt er den gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lite bensin på tanken kan det være kondens i bensinen. Eg hadde eit liknande problem med min 97 modell og trudde det var kondens, men det var ein sensor til kamakslingen :wink:

Som det er nevnt før kan det jo være mykje, ta bilen din med på eit verksted du, så kan dei seie ka dei trur det er, og ka det vil koste.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at etter 3-4min. går det helt fint. Det høres unektelig merkelig ut med tom tank.

Hvordan får du det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gophler

Hvis du har problemer med din bil er det viktig at du skriver hvilket merke bilen din er, modell og er det bensin eller dieselmotor, gjerne også motorstørelsen. Dette vil gjøre det enklere å analysere problemet med bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er en bensinmotor, vil jeg gjette at det er automatchoken som trenger litt justering.

Du skriver at motoren stopper om du slipper gassen, og kan finne på å dø om du prøver å kjøre med det samme motoren har startet, men at alt fungerer greit etter at motoren har gått i 3-4 minutter. Det som vanligvis skjer etter 3-4 minutter, er at automatchoken kobler seg ut.

<rant>

Choke er forøvrig en columbi-egg-løsning på et bensinmotor-problem. Når motoren er kald, går den dårligere, og trenger litt mer bensin enn ellers. Derfor fant et lyst hode på at man kunne installere et slags "spjeld" i luftinntaket slik at man kan velge mellom to innstillinger; "vanlig" og "mer bensin, takk".

På eldre biler finner man en spake i kupéen der man slår choke av og på, men på alle nyere biler har man automatchoke. Dette er en oppfinnelse som skal fri føreren fra den skrekkelig kompliserte oppgaven å slå choke av og på etter behov, samtidig som den innfører en ny og spennende feilkilde i motorrommet.

En automatchoke må være korrekt innstilt for å kunne fungere. Den må gi rett luft/bensinblanding å av- og på-stillingene, og vite når den skal slå seg av. Den minste feil han være opphav til festlige symptomer som f.eks:

- at motoren oppfører seg som om den har 1 hestekraft i stedet for 100

- du røyklegger hele nabolaget når du starter motoren

- tennpluggene blir sotete etter få timers kjøring og må renses eller skiftes

- turtallet på tomgang blir vanvittig høyt og får deg til å fremstå som en idiot-sjåfør i alle lyskryss og på alle parkeringsplasser

- motoren dør ved enhver tenkelig anledning

osv. osv.

Har jeg opplevd dette selv, mon tro? Gjett 3 ganger...

En automatchoke er ikke noe en bileier selv kan reparere eller justere, så det er bare å åpne lommeboken og ta turen til (merke)verkstedet.

Automatchoke ble antakelig oppfunnet av djevelen selv.

</rant>

(Men nå kjører jeg dieselmotor (som ikke har/trenger choke) og har aldri start- eller motorproblemer, uansett vær eller temperatur. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er helt riktig, men i 1989 hadde så og si alle biler insprøytningsmotorer. På disse er det en temp.føler som styrer ekstra bensinmengde.

Gjest har fortalt oss at hun har kjørt tom for bensin. Da synes jeg det er merkelig at bilen går OK etter 3-4 min. Hva synes dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...