Gå til innhold

BSU - nettopp opprettet konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp opprettet konto i BSU.

Ganske fersk med dette altså.

Jeg tjente over frikortgrensa i år og har betalt minst 4000 i skatt. Men betalte i praksis enda mer men regner med å få tilbake neste år siden prosenten var rundt 35% og jeg ikke tjente så mye siden jeg går skole i tillegg.

Men når jeg nå skal sette inn mine første 20 000, hva må jeg da gjøre for å få skattefradrag?

Husker da jeg fikk selvangivelsen i vår, så skulle man krysse av om man hadde BSU, men det hadde jeg jo ikke da.

Må jeg varsle noe sted?

Eller vente med å sette inn til neste år og så krysse av på selvangivelsen?

Vil jeg få tilbake 4000 når skatteoppgjøret kommer til sommeren?

Og feriepenger går vel inn under arbeidsinntekt så den reelle inntekten var på kanskje 60 000 inkludert feriepenge jeg fikk utbetalt i år.

Men det jeg tjente på jobben var kanskje 50 000.

Hvis ikke feriepengene inkluderes så må jeg sjekke nøyere om jeg er såpass over frikortgrensen at jeg faktisk blir å betale 4000 i skatt for dette året eller om jeg får alt tilbake av det jeg betalte i skatt i år.

(Vet jo ikke hvor mye jeg faktisk blir å betale i skatt før skatteoppgjøret)

Hadde vært kjempeglad om noen som vet litt om dette har tid å svare, kanskje ikke på alt men noen spørsmål :)

Anonym poster: 69d2e84f33077f47ab783c91b3f4f0b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvangivelsen du fikk i vår var for i fjor, 2011. Da hadde du ikke BSU, og kan heller ikke få skattefradrag. Selvangivelsen du får til neste år igjen er for i år, 2012. Der trekker du fra BSU.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Skal du få skattefradrag på selvangivelsen 2012 for BSU så må du sette inn pengene før nyttår.

Banken melder automatisk fra til skatteetaten om dette, du slipper å melde fra noe. Bare husk å sjekk at summen du har betalt til BSU er med på selvangivelsen.

Skrevet

Hei!

Har nettopp opprettet konto i BSU.

Ganske fersk med dette altså.

Jeg tjente over frikortgrensa i år og har betalt minst 4000 i skatt. Men betalte i praksis enda mer men regner med å få tilbake neste år siden prosenten var rundt 35% og jeg ikke tjente så mye siden jeg går skole i tillegg.

Men når jeg nå skal sette inn mine første 20 000, hva må jeg da gjøre for å få skattefradrag? Ingenting mer, banken gjør resten.

Husker da jeg fikk selvangivelsen i vår, så skulle man krysse av om man hadde BSU, men det hadde jeg jo ikke da.

Må jeg varsle noe sted? Nei

Eller vente med å sette inn til neste år og så krysse av på selvangivelsen? Nei

Vil jeg få tilbake 4000 når skatteoppgjøret kommer til sommeren? Ja, om du har betalt mer enn 4000 i skatt.

Og feriepenger går vel inn under arbeidsinntekt så den reelle inntekten var på kanskje 60 000 inkludert feriepenge jeg fikk utbetalt i år. Feriepengene skal inkluderes.

Men det jeg tjente på jobben var kanskje 50 000.

Hvis ikke feriepengene inkluderes så må jeg sjekke nøyere om jeg er såpass over frikortgrensen at jeg faktisk blir å betale 4000 i skatt for dette året eller om jeg får alt tilbake av det jeg betalte i skatt i år.

(Vet jo ikke hvor mye jeg faktisk blir å betale i skatt før skatteoppgjøret).

Hadde vært kjempeglad om noen som vet litt om dette har tid å svare, kanskje ikke på alt men noen spørsmål :)

Skrevet

Så bra!

Takk for raske svar :blomst:

Skrevet

om du skylder restskatt noen gang, og du ikke kan betale så tar Kemner'n alt du skylder dem fra denne kontoen. Slik at du vet det allerede nå.

Anonym poster: 4f3fb88608a62bf11ed28bb554e72008

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet (endret)

om du skylder restskatt noen gang, og du ikke kan betale så tar Kemner'n alt du skylder dem fra denne kontoen. Slik at du vet det allerede nå.

Anonym poster: 4f3fb88608a62bf11ed28bb554e72008

Lurer også litt på dette med BSU.

Men er vel det samme hvor de tar det fra ?

Endret av SmurfeLurfen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...