snupp Skrevet 21. november 2012 #1 Skrevet 21. november 2012 Hei! Jeg har akkurat flyttet for meg selv og har begynt å interessere meg for trening og kosthold. Jeg kan ikke særlig mye om matlaging, men jeg lærer etterhvert. Noe jeg heller ikke kan mye om er kosthold. Merker at mye av det jeg tidligere trodde var veldig sunt kanskje ikke er det... Nå håper jeg noen kan hjelpe meg med tips til hovedsaklig hva jeg kan lage til middag, men også andre måltid. Jeg har ikke noen streng diett, men jeg vil kutte litt ned på kaloriene siden jeg vil slanke meg, og samtidig få i meg mindre karbohydrater. Noen som kan hjelpe?:-) Alle tips tas imot med takk!
snupp Skrevet 21. november 2012 Forfatter #2 Skrevet 21. november 2012 Til nå har jeg bare laks og kylling i varierte former som idé til god middag....
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #3 Skrevet 21. november 2012 Rent kjøtt og fisk. Kyllingfilet, strimlet svinekjøtt, biffer og annet storfekjøtt, laksefilet, torskefilet, seifilet, makrell, tunfisk, breiflabb, kveite, reker, skalldyr. Evt karbonadedeig. Egg, magre melkeprodukter. Masse, masse grøntsaker. Bønner og linser. Frukt. Litt fullkorn (fulkorn ris, -pasta, -couscous), byggris, quinoa, hirsegryn, osv. Kombiner med masse krydder og urter, og hakkede tomater, lett kokosmelk, og du har uendelig med muligheter. Prøv deg frem, er det beste rådet. Lag gryter med kjøtt/fisk og masse grønnsaker, og hakkede tomater og masse krydder. Former i ovnen, osv. Jeg bruker tilnærmet lik aldri oppskrifter. Eksempel på ovnsrett med karbonadedeig: Stek karbonadedeig sammen med løk og sjampinjong. Ha i hakkede tomater, og evt litt tomatpuré. Krydre med f.eks. hvitløk, spiskumin, chili, kanel, koriander, paprikapulver, oregano, basilikum, etc etc. Ha evt i linser og bønner, og gjerne andre grønnsaker som gulrøtter, squash, paprika, tomater, mais, stangselleri, brokkoli, hva som helst. Kan legges rett i ildfast orm og bakes. Evt kan du lage rotmos og ha på toppen, f.eks søtpotetmos, potetmos, gulrotmos, kålrabistapp, brokkolimos, eller en mos av flere av disse kombinert. Om du vil ha ost på toppen er opp til deg, finnes mye lett ost nå. Server med salat. Jeg bruker mye det samme med torsk og kyllingfilet. Da legger jeg filetene på toppen, og baker (og da uten mos). Det er også godt med frukt, som plomme, nektarin, sharon, osv til torsken. Eple til kylling. Wok kan du lage, med masse grønnsaker og kjøtt/fisk/reker/nøtter. Du kan ha i lett kokosmelk for kremet konsistens om du vil det, eller ha på litt fiskesaus/soyasaus/chilisaus om du vil ha saus i det hele tatt. Du kan lage moussaka med aubergin og poteter, eller lasagne uten ostesausen, og med spinat/squash skåret med ostehøvel i stedet for pastaplater. Eller bruke fullkornpastaplater. Jeg lager ofte gryter med alt jeg har av grønnsaker, bønner, linser, kjøtt/fisk og masse masse krydder. En god lakseform: Reddik Sjalottløk Eple Fenikel Mandelpoteter Dill Alt skjæres i biter, legges i form, og så baker du laks med litt sitronpepper og kanel på sammen med det hele. Torsk med creme fraiche blandet med sitronpepper og salt på toppen, og hakkede mandler oppå der igjen, bakt i ovnen. Servert med kokte poteter, dampet brokkoli og rosenkål (rosenkål er forøvrig genialt i wok også). Anonym poster: e55b9c2b610ccd582c06071c2d439493 1
snupp Skrevet 25. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2012 Wow, tusen takk for supre idéer! :-D Tror det blir middag av det allerede i dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå