Gå til innhold

Dugnad - for ungene?


Gjest anonym

Stiller du opp på dugnad?  

  1. 1. Stiller du opp på dugnad?

    • Ja - alltid
      7
    • Når jeg kan så
      7
    • Nei - aldri
      4


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er i den "heldige situasjon" at jeg tok på meg å være leder i barnehagens foreldreråd.. (Man vil jo stille opp for ungene der man kan ikke sant?) Og nå skal vi inn i en periode med mye dugnad..

Så er det bare å starte ringerunden til foreldrene og be dem stille opp - og ALLTID er det de samme som stiller - mens andre stadig vekk kommer med ganske tamme unnskyldninger.. Faktisk er det bare en som rett ut har sagt at h*n ikke orker stille fordi h*n ikke anser det som sin jobb å holde barnehagen i stand.. En ærlig mening, og jeg ble så paff at jeg ikke fant noe å svare...

Er det slik andre steder også? Er det enkelte foreldre som rett og slett ikke orker stå på for at barna deres skal ha en barnehade de trives i?

Hos oss skal vi pusse opp et av oppholdsrommene - i dag er det en gammel og skrekkelig farve der og det er litt ukoselig å oppholde seg der slik det er nå.. Undene tegner så fargekrittet spruter for å dekorere veggene fordi de ikke liker fargen - og da er det greit å få gjort noe med det..

Så skal vi få ballbinge - og det er lagt inn en betydelig dugnadsånd i dette - hele uteområdet må da flyttes og alle foreldrene var så positive når dette ble tatt opp på et samlet møte. Men nå, nei nå er det de samme som stiller mens de andre uteblir...

Som voksne mennesker - hvilke signal vil barna oppfatte?

Et hjertesukk..... :roll:

Jeg skulle vel ikke behøve si at jeg føler for å sette grenser for de voksne? Men jeg gjør det - så i neste telefonrunde får de to valg - som består av datoer! De skal stille den ene av dem! BASTA! Kommer de ikke vil de måtte betale for at andre stiller for dem! En løsning som ble vedtatt på foreldremøte - og som de selv sa seg enige i.. Skal bli løye å høre reaksjonene da....

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pjusk

Det er veldig vanskelig - som du sier er det de samme som stiller hver gang!

Hadde barnehagen hatt masse penger hadde selvfølgelig dugnader vært unødvendig. Men slik er det nå en gang ikke og da synes jeg det er en selvfølge at vi viser barna at det går an å ta i et tak selv!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg syntes det er et viktig signal at man viser ungene at man tar seg tid til å gå på dugnad. Hadde en diskusjon her forleden med en kollega - han hevdet at dugnadsprinsippet var avlegs og lite økonomisk; dersom alle foreldrene heller jobbet to timer overtid og donerte pengene til barnehagen/idrettslaget/skolen/speideren e.l så ville det brine mer peng i kassen.

Mitt argument i mot er at barna neppe trenger foreldre som jobber enda mer, men foreldre som stiller opp og gjør noen sammen med - og for - dem.

Jeg syntes det er en god ting å la dugnadsproskjektene være slik at barna også kan få delta. Dugnad er uansett mer enn bare praktisk arbeide, det har en sosial side som er vel så viktig, også når det gjelder at foreldre kan knytte bånd seg i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
- han hevdet at dugnadsprinsippet var avlegs og lite økonomisk; dersom alle foreldrene heller jobbet to timer overtid og donerte pengene til barnehagen/idrettslaget/skolen/speideren e.l så ville det brine mer peng i kassen.

Mitt argument i mot er at barna neppe trenger foreldre som jobber enda mer, men foreldre som stiller opp og gjør noen sammen med - og for - dem..

Jeg ser hans poeng - problemet er at dagens skole og barnehager ikke kan be foreldrene om penger i fare for at noen blir sidestilt fordi de ikke har råd til å delta i en slik støtte - da ville vi også endt opp med at de som kunne hadde gitt, og de som ikke hadde noe til overs ble "pekt" ut..

Og som du sier - barna trenger nok ikke at foreldre jobber mer...

MEN - dersom jeg skulle se den politiske siden, burde det helt klart ikke være foreldrenes ansvar å holde barnehagen i stand.. Vi betaler nok for barnehagen som det er..

Nå er vi heldige å ha en liten barnehage med dyktige ansatte - ungene trives og foreldrene er veldig fornøyd - det krever innsats fra alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går aldri på dugnad.

Det kan være at folk oppgir teite unnskyldninger for å la være. Men noen kanhende lar være av høyst personlige grunner. Da er det fint å bli respektert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dugnad i barnehage jeg var med på hadde litt for alle. Noen sydde forkler (til baking), noen planta blomster, andre lagde mat og atter andre beiset og snekra litt. Tror vel egentlig dette har vært den mest vellykka dugnaden jeg har vært på. Nettopp fordi oppgavene var så varierte at "alle" kunne finne noe de likte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har bestemt meg for å ikke delta om jeg skulle bli spurt. Fordi det bare bor folk her som kjenner hverandre fra før, og de er IKKE interessert i å bli kjent med nye..(har vært på julebord)De er jo SÅÅ morsomme og kule, så interne(siden de jo all er i slekt med hverandre på en eller annen måte), har sine egne klikker. Nei, det orker jeg ikke.

Dessuten syns jeg at barnehagen har vist dårlige vurderingsevne i mange tilfelle så hvorfor hjelpe dem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ALDRI med på dugnad i barnehagen. Betalte dyre komunale takster og gidder da ikke vere med å holde i stand et komunalt bygg. Synes det er grenser for hvor vi skal ha dugnad.

Er sefølgelig med på dugnad i private reskier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ALDRI med på dugnad i barnehagen. Betalte dyre komunale takster og gidder da ikke vere med å holde i stand et komunalt bygg. Synes det er grenser for hvor vi skal ha dugnad.

Er sefølgelig med på dugnad i private reskier osv.

Jeg er enig med Lisemor. Jeg er heller ikke med på dugnad på skolen, nettopp fordi skolen er kommunens ansvar, og ved å delta i dugnad tar jeg en del av det ansvaret fra dem!

Derfor sier jeg faktisk: Tenk dere nøye om før dere er med på dugnad i offentlig barnehage og offentlig skole. Det ansvaret man løfter av noens skuldre blir skjeldent ønsket velkommen tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Når eldstesønnen min startet på ungdomsskolen fikk de tildelt et sliten og trist klasserom. Vi foreldre kom sammen for å diskutere og fikk vite forskjellige steder vi kunne henvende oss for å søke om oppgradering. Men ting kom til å ta tid!

Enstemmig bestemte vi oss for at dette ikke var tiden for å ri prinsipper, men heller samle inn en sum fra hver, brette opp armene og sette i gang. Dette var en helt ny klasse - mange av ungdommene kjente ikke hverandre fra før, heller ikke vi foreldre.

Vi kom sammen, ungdommene var med og vi malte, sydde, snekret og resultatet ble veldig bra. Både sosialt og interiørmessig.

Klart at det ikke skulle være sånn, men enkelte ganger føler jeg for at prinsipper må vike og handling må skje.

Det hører med til historien at vi fikk alle våre penger tilbake, da rektor klarte å reise pengene, men arbeidsinnsatsen har vi stått for selv. Og vet dere - jeg syntes det var kjekt å kunne bidra og hadde gjort det samme igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det blir lagt for mye vekt på at foreldre skal stille opp på alt mulig. Foreldrene betaler som oftest masse for både barehage og fritidsaktiviteter og da synes jeg faktisk det er frekt å be om enda mer. Hvorfor ikke bare legge på kontigentene litt, så slipper folk å bruke fritiden sin til vaktmestertjenester. Dugnad i borettslag o l er derimot en selvføle å stille opp på.

Mie; jeg synes ungdomsskoleelever er store nok til å stille opp på den type dugnad du nevnte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Mie; jeg synes ungdomsskoleelever er store nok til å stille opp på den type dugnad du nevnte selv.

Så det er ok med dugnad, men ikke at foreldrene stiller?? Da er det vel neppe dugnadsprinsippet som diskuteres, men hvem som skal utføre det.

Når man først velger å stille på dugnad, hvilket selvsagt er frivillig, så mener jeg at det er positivt at foreldre og barn kan gjøre det sammen. Spesielt når barna blir ungdommer - man mister endel av de naturlige tingene man gjør med barna etterhvert som de blir eldre og mer selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har dugnad i vår barnehage og der er alle veldig flinke til å stille opp. Man får velge tider som passer for den enkelte, alle må ikke komme samtidig.

Dette er en privat barnehage, og i kontrakten står det at man må være med på en dugnad i halvåret. Det har jo vi alle skrevet under på, og her følger man det i hvertfall. (Det er imidlertid ikke alltid det er dugnad når det "skal" være).

Det at folk er villige til å hjelpe når det snakkes om i plenum har vi imidlertid erfaring med. Da vi skulle holde juletrefest, meldte kun 3 stk. seg til å bake kake. Da hang vi oppslag i garderobene om at hvis ikke flere meldte seg vurderte vi å avlyse festen. Det kom 15 kaker til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stilte/stiller opp på dugnader. Det var mine barn som skulle ha det bra der i barnehagen/skolen. Det er jo de som jobber i bhg/skolen som drar i gang dette, og de har sikkert annet de kunne tenke seg å gjøre utenom arbeidstid de også. Ser ingen grunn til å stå på premisser når man kan gjøre det litt triveligere for andre (barn og ansatte)

Som de i barnhagen/skolen sier, det er alltid de samme som stiller. Så det som blir tatt opp på foreldremøter vet ikke de som ikke stiller opp, for de er sjelden på foreldremøter.

Klart, har man personlige grunner for det så godtar de jo det, uten at man må legge ut om det..

Kom forresten til å tenke på en gang vi var på håndballkamp. Skolen var stoooor og bygget i tre. Så sier den ene pappan at de må jo bruke mye tid på vedlikehold, og får til svar av en annen "neppe, det gis jo ikke penger til vedlikehold!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Hvorfor skal man ikke delta på dugnad??

Det er en fin mulighet til å bli kjent med andre foreldre, man viser barna at man faktisk kan gjøre en innsats uten å syte om offentlige ressurser hele tiden og man skaper et trivelig miljø rundt barna.

Hvis foreldrene ikke deltar på dugnad, ville det jo sannsynligvis ikke komme penger i kommunekassa til dette formålet likevel. Da ville sannsynligvis vedlikeholdet på skolen/barnehagen bli dårligere isteden.

Jeg synes ikke det er spesielt gøy å delta på dugnad. mange ganger passer det innmari dårlig. Men det må nå en gang til. og det er jo ganske trivelig når man først kommer i gang.

Utover at man ikke gidder å overta det offentliges ansvar - hva er en god grunn til å utebli fra en dugnad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...