AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #21 Skrevet 22. november 2012 Ts her igjen Først vil jeg bare si tusen takk til dere alle som har bidratt med gode råd, dette har vært til stor hjelp for meg. Det ble en søvnløs natt med mye smerte, pluss at jeg holdt kjæresten våken i hele natt, han måtte trøste meg med klemmer og beroligende ord. Stakkars mann! Jeg hadde time hos tannlegen i dag kl 12.00, var der inne unormalt lenge, (som vanlig) Fordi tannlegen må bruke så lang tid på å fortelle meg hva han skal gjøre, hvordan han skal gjøre det osv, for jeg sitter bare og griner... Tannlegen bekreftet at jeg hadde en voldsom betennelse i tannkjøttet som hadde spredt seg til mandlene mine, tunga og øret. Han måtte skylle under det tannkjøttet som lå over visdomstannen, dette gjorde ikke så vondt, for det var bare med en vanlig plastikk sprøyte. Har fått penicillin som jeg skal gå på i fem dager, så har jeg fått time hos en spesialist 7 januar for trekking av visdomstann :tristbla: :cry: :cry: :cry: Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f
Shady Lady Skrevet 22. november 2012 #22 Skrevet 22. november 2012 Så flink du er ts! Det er stort bare det å komme seg inn i det kontoret, ned i den stolen og bli sittende når man er så redd Nå skal du se at det blir bedre fremover når pencilinen tar knekken på betennelsen. Det er noen som skriver at man kanskje kan beholde tennene og se siden de vokser sånn og sånn, men jeg anbefaler alle å fjerne de først som sist. Jeg hadde et par som tannlegen trodde jeg kunne ha, og faktisk var sikker på at jeg kunne beholde, men.. Det er en grunn til at alle er ute hos meg, plutselig kan det snu og bli en plage. Kjære Ts, det kommer til å gå bra å få ut den tanna, du må bare tenke på at når den er ute igjen, vil det ikke gjøre mer vondt der igjen. Men jeg forstår at det er umulig å se for seg, når du bare kan fokusere på selve tannlegetimen. Det kommer til å gå helt fint. Jeg var så redd for tannlegen at jeg nesten måtte knytes fast i stolen og hylgråt når de skulle trekke den første tanna. Klora meg fast så jeg nesten rev skinnet av venninnen min som fulgte meg/tvang meg dit, og når tanna var ute så var jeg så forberedt på at jeg skulle lide meg til døde at jeg bare "eh, thats it? er tanna ute? Var det bare DET?" og skjønte ikke hva jeg hadde vært så livredd for, men sånn er det med frykt, det trenger ingen grunn til å komme. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 22. november 2012 #23 Skrevet 22. november 2012 Ts her igjen Først vil jeg bare si tusen takk til dere alle som har bidratt med gode råd, dette har vært til stor hjelp for meg. Det ble en søvnløs natt med mye smerte, pluss at jeg holdt kjæresten våken i hele natt, han måtte trøste meg med klemmer og beroligende ord. Stakkars mann! Jeg hadde time hos tannlegen i dag kl 12.00, var der inne unormalt lenge, (som vanlig) Fordi tannlegen må bruke så lang tid på å fortelle meg hva han skal gjøre, hvordan han skal gjøre det osv, for jeg sitter bare og griner... Tannlegen bekreftet at jeg hadde en voldsom betennelse i tannkjøttet som hadde spredt seg til mandlene mine, tunga og øret. Han måtte skylle under det tannkjøttet som lå over visdomstannen, dette gjorde ikke så vondt, for det var bare med en vanlig plastikk sprøyte. Har fått penicillin som jeg skal gå på i fem dager, så har jeg fått time hos en spesialist 7 januar for trekking av visdomstann :tristbla: :cry: :cry: :cry: Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f Lykke til. det går så bra. jeg var å fjerna en visdomstann og da fikk jeg et skjema man skulle fylle ut. der var det en rubrikk for om du har tannlegeskrekk faktisk (var iallefall det der jeg var), og er lurt å krysse av der dersom du har det for da passer de kjempegodt på deg.
Gjest tanntrollet Skrevet 22. november 2012 #24 Skrevet 22. november 2012 TS, det var bra det ordnet seg for deg. Det høres ut som om du har funnet en tannlege som tar deg på alvor, hold deg til vedkommende så du får en tannlege du kjenner! Det er noen som skriver at man kanskje kan beholde tennene og se siden de vokser sånn og sånn, men jeg anbefaler alle å fjerne de først som sist. Jeg hadde et par som tannlegen trodde jeg kunne ha, og faktisk var sikker på at jeg kunne beholde, men.. Det er en grunn til at alle er ute hos meg, plutselig kan det snu og bli en plage. Hvordan kan du anbefale noen å gå gjennom en operasjon dersom tannlegen (som du forøvrig ikke er) sier at sjansene for at tennene vokser fin ut er tilstede? Hvor er i logikken i at man går gjennom muligens kompliserte operasjoner i munnen fordi man kan bli plaget senere? Hvorfor kan man ikke vente og se, og heller ta det som det kommer? Akkurat når det kommer til visdomstenner mener jeg at man heller kan være etter snar enn føre var. Slike ting får man gjort kjapt hos tannlegen, og går man jevnlig til oppfølging kan man få tips og råd for hvordan man selv kan legge til rette for god tannhelse, ut over Colgatereklamen på TV.
Shady Lady Skrevet 22. november 2012 #25 Skrevet 22. november 2012 TS, det var bra det ordnet seg for deg. Det høres ut som om du har funnet en tannlege som tar deg på alvor, hold deg til vedkommende så du får en tannlege du kjenner! Hvordan kan du anbefale noen å gå gjennom en operasjon dersom tannlegen (som du forøvrig ikke er) sier at sjansene for at tennene vokser fin ut er tilstede? Hvor er i logikken i at man går gjennom muligens kompliserte operasjoner i munnen fordi man kan bli plaget senere? Hvorfor kan man ikke vente og se, og heller ta det som det kommer? Akkurat når det kommer til visdomstenner mener jeg at man heller kan være etter snar enn føre var. Slike ting får man gjort kjapt hos tannlegen, og går man jevnlig til oppfølging kan man få tips og råd for hvordan man selv kan legge til rette for god tannhelse, ut over Colgatereklamen på TV. Jeg anbefaler ikke operasjon i det hele tatt, jeg anbefaler å få de trukket så fort som mulig. En operasjon i kjeften unner jeg ingen, og jeg er ikke tannlege. Jeg fikk som sagt beskjed om at et par av tennene mine ville vokse fint og rent, og ingen problem, og blabla. Helt til den ene snudde kurs og røttene begynte å tygge på tanna ved siden av. Så poenget er at tannlegen kan ikke vite, det som ser ok ut, kan bli store problemer. Derfor anbefaler alle tannleger jeg gikk til i ettertid at man bør trekke de mens de er små og problemfrie, fremfor å vente til det blir problemet og man må gjennom vonde operasjoner senere.
Gjest *Maja* Skrevet 22. november 2012 #26 Skrevet 22. november 2012 I går begynte jeg å få litt smerter ved den høyre visdomstannen min. Den har ikke kommet helt ut enda, så det er en del tannkjøtt over den. Halve tanna er ute. Det gjør nå så vondt bak der at jeg klarer nesten ikke å svelge, det gjør ogå vondt oppover mot ganen min, og i dag fikk jeg vondt i den høyre mandelen min, har store mandler og den mandelen ligger ganske nærme tanna mi. Har ikke feber, føler meg ikke slapp, er ellers i fin form. Har dere noen tips? Sliter med å spise nå også, gjør fryktelig vondt Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f Jeg fikk kronisk halsbetennelse med blødende kjøttsår i halsen pga. en sånn visdomstann. Trakk den og har sjelden vonde mandler lenger. Mest sannsynlig har du fått betennelse som sprer seg. Ikke gå på antibiotika kur, det hjelper ikke så lenge du ikke trekker tannen.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #27 Skrevet 22. november 2012 Jeg fikk kronisk halsbetennelse med blødende kjøttsår i halsen pga. en sånn visdomstann. Trakk den og har sjelden vonde mandler lenger. Mest sannsynlig har du fått betennelse som sprer seg. Ikke gå på antibiotika kur, det hjelper ikke så lenge du ikke trekker tannen. De aller fleste tannleger vil ikke trekke tenner med infeksjoner rundt pga sjansen for komplikasjoner er mye større. Infeksjonene vil jo gå over ved en antibiotika kur, men sjansen for å få infeksjonen tilbake er stor. Men om man rengjør nøye og bruker Corsodyl jevnlig så klarer man stort sett å holde seg uten infeksjoner. Anonym poster: 447a56a2d563283a1117d66e3dce2993
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #28 Skrevet 22. november 2012 Jeg fikk kronisk halsbetennelse med blødende kjøttsår i halsen pga. en sånn visdomstann. Trakk den og har sjelden vonde mandler lenger. Mest sannsynlig har du fått betennelse som sprer seg. Ikke gå på antibiotika kur, det hjelper ikke så lenge du ikke trekker tannen. Ånei Ikke si sånt....... Jeg har ikke time før 7 januar siden alle de andre datoene som var ledige, (var bare tre andre) var eksamensdatoene mine Har fortsatt intense smerter, den dagen jeg skal trekke kommer til å være en av de værste dagene i mitt liv Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f
Gjest *Maja* Skrevet 22. november 2012 #29 Skrevet 22. november 2012 De aller fleste tannleger vil ikke trekke tenner med infeksjoner rundt pga sjansen for komplikasjoner er mye større. Infeksjonene vil jo gå over ved en antibiotika kur, men sjansen for å få infeksjonen tilbake er stor. Men om man rengjør nøye og bruker Corsodyl jevnlig så klarer man stort sett å holde seg uten infeksjoner. Anonym poster: 447a56a2d563283a1117d66e3dce2993 Joda, om infeksjonen allerede er i full gang så bør en nok få en antibiotika kur og så trekke tanna når betennelsen er borte, men min fastlege visste ikke at det var tannen, så på meg kom halsbetennelsen igjen og igjen og jeg tok så mye antibiotika at jeg utviklet irritabel tarm. Poenget mitt var at TS burde trekke tanna så fort som mulig.
Gjest *Maja* Skrevet 22. november 2012 #30 Skrevet 22. november 2012 (endret) Ånei Ikke si sånt....... Jeg har ikke time før 7 januar siden alle de andre datoene som var ledige, (var bare tre andre) var eksamensdatoene mine Har fortsatt intense smerter, den dagen jeg skal trekke kommer til å være en av de værste dagene i mitt liv Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f Vet du. Jeg kvidde meg jeg også, men jeg kjente ingenting. Var bedøvelse og et par bevegelser så var faenskapet ute Og jeg har så og si ikke hatt vondt i mandlene etter det Det er ikke noe å bekymre seg for. Det mest ubehagelige er bedøvelses sprøyten og det tar 2 sekunder. Jeg ville gått til tannlegen og sagt at dette var en hastesak. Da burde enten den tannlegen eller en annen tannlege klare å fremskynde deg. Dt fikk jeg siden det var såpass aggressivt. Det tar en knapp time tilsammen. Dette går bra Endret 22. november 2012 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #31 Skrevet 22. november 2012 Vet du. Jeg kvidde meg jeg også, men jeg kjente ingenting. Var bedøvelse og et par bevegelser så var faenskapet ute Og jeg har så og si ikke hatt vondt i mandlene etter det Det er ikke noe å bekymre seg for. Det mest ubehagelige er bedøvelses sprøyten og det tar 2 sekunder. Jeg ville gått til tannlegen og sagt at dette var en hastesak. Da burde enten den tannlegen eller en annen tannlege klare å fremskynde deg. Dt fikk jeg siden det var såpass aggressivt. Det tar en knapp time tilsammen. Dette går bra Det bør jeg faktisk gjøre ja, skal ringe dem i morgen og si at jeg må ha det så fort som fy.. Skal gå på denne kuren i fem dager, så tanna kan vel trekkes etter det håper jeg... Moren min skal ta seg fri fra jobben den dagen, det må hun nesten alltid når jeg skal til tannlegen.. Fatter ikke at jeg er så pinglete når det gjelder sånt, jeg begynner å skjelve, kaldsvette og klarer nesten ikke å puste... I en alder av 23 er dette ganske pinlig og vanskelig for meg... Huff, nei jeg fåt ta meg sammen og ringe dem i morgen, hvis jeg får flere betennelser er det jo bare tull alt dette her, da bør de heller få ut tanna.. :( Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f
Gjest *Maja* Skrevet 22. november 2012 #32 Skrevet 22. november 2012 Det bør jeg faktisk gjøre ja, skal ringe dem i morgen og si at jeg må ha det så fort som fy.. Skal gå på denne kuren i fem dager, så tanna kan vel trekkes etter det håper jeg... Moren min skal ta seg fri fra jobben den dagen, det må hun nesten alltid når jeg skal til tannlegen.. Fatter ikke at jeg er så pinglete når det gjelder sånt, jeg begynner å skjelve, kaldsvette og klarer nesten ikke å puste... I en alder av 23 er dette ganske pinlig og vanskelig for meg... Huff, nei jeg fåt ta meg sammen og ringe dem i morgen, hvis jeg får flere betennelser er det jo bare tull alt dette her, da bør de heller få ut tanna.. :( Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f Du er ikke alene! Tannleger er litt creepy, men det er som oftest tanken om det som skjer i stolen som er skremmende. Når det hele er over så blir en litt sånn: haha! Var det ikke verre? Men stå på kravet om rask behandling! Du skal ikke gå flere uker før de hjelper deg når det er så alvorlig.
Gjest BettyBoop Skrevet 23. november 2012 #33 Skrevet 23. november 2012 De aller fleste tannleger vil ikke trekke tenner med infeksjoner rundt pga sjansen for komplikasjoner er mye større. Infeksjonene vil jo gå over ved en antibiotika kur, men sjansen for å få infeksjonen tilbake er stor. Men om man rengjør nøye og bruker Corsodyl jevnlig så klarer man stort sett å holde seg uten infeksjoner. Anonym poster: 447a56a2d563283a1117d66e3dce2993 er det infeksjon virker ikke bedøvelsen heller.... vedre å få bukt med den før hun fjerner tanna
Gjest tb Skrevet 2. januar 2013 #34 Skrevet 2. januar 2013 hei.. sliter med det samme her..har gått på 2 pencelin kurer og har fortsatt bettennelse.. visdommstanna mi skal trekkes.. og jeg må da ta sedasjon(sover,men at di kan snakke til meg og få svar tilbake+vekkes når det er over) det koster meg 3500kr..men da får di gjort noe..er sånn som brekker meg,får helt noia av og sitte i tannlegestolen.. di har også narkose der..men jeg trenger bare sedasjon.. og det gjør jeg hos tannlegen..det kommer 2 anestileger fra sykehuset for og sette kanyl i hånden og følge med....for meg er det verdt pengene.. håper det ordner seg for deg..
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #35 Skrevet 2. januar 2013 Har fortsatt intense smerter, den dagen jeg skal trekke kommer til å være en av de værste dagene i mitt liv Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f Det er sikkert en fattig trøst nå og du tror meg sikkert ikke, men jeg tror det kommer til å bli en av de beste dagene i ditt liv. Jeg hadde ei skikkelig vond jæveltann som ga meg søvnløse netter og store kvaler (jeg hater tannleger), og etter å ha vært plaget med tanna var det rett og slett deilig å trekke den. Det er en lettelse å bli kvitt sånne sinnatenner som bare skaper trøbbel og smerter. Etter min mening er det også mye greiere og adskillig mindre ubehagelig å trekke ei tann enn å bore. Det er kjapt unnagjort også. Du burde få trukket tanna rett etter avsluttet penicillinkur så ikke betennelsen blusser opp igjen i mellomtiden. Ring gjerne tannlege og be om fremskyndet time. Anonym poster: eec2afd5e7398bbee40e74a1b26cb137
Andreas8 Skrevet 2. januar 2013 #36 Skrevet 2. januar 2013 Hvis du ikke gjør noe, TS, så kan du dø. Nei, det er hverken å overdrive eller en spøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå