Gå til innhold

Vondt i tannkjøtt ved visdomstann, hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går begynte jeg å få litt smerter ved den høyre visdomstannen min. Den har ikke kommet helt ut enda, så det er en del tannkjøtt over den. Halve tanna er ute. Det gjør nå så vondt bak der at jeg klarer nesten ikke å svelge, det gjør ogå vondt oppover mot ganen min, og i dag fikk jeg vondt i den høyre mandelen min, har store mandler og den mandelen ligger ganske nærme tanna mi. Har ikke feber, føler meg ikke slapp, er ellers i fin form.

Har dere noen tips? Sliter med å spise nå også, gjør fryktelig vondt :(

Anonym poster: 6a9371554bc53e99282bd8d7c63d362f

Skrevet (endret)

Kan være betennelse. Ta og ring tannlegen og hør. De vil nok at du kommer innom en tur.

Endret av Fanteria
  • Liker 2
Skrevet

Høres ut som betennelse. Bestill tannlegetime. Mest sannsynlig trenger du antibiotika/pencilin og så må tanna fjernes.

Det samme skjedde mine tenner for en måned siden og det ble så vondt til slutt at jeg følte jeg var blitt mørbanka i hele ansiktet. Hjelper ikke vente å håpe på at det skal gå over av seg selv, dessverre :(

Skrevet

Få trukket/operert ut tanna så fort som absolutt mulig.

Skrevet

Au :( Jeg har den værste tannlegeskrekken :( Jeg får ringe tannlegen, det gjør vondt i hele tannkjøttet på høyre siden og er helt forferdelig... Fikk nesten ikke sove i natt :(

Tuusen takk for svar dere, hater å dra til tannlegen :(

Skrevet

Jeg hadde også verdens verste tannlegeskrekk, men det var ingenting i forhold til hvor smertefullt det ble når visdomstanna begynte å vokse mot tanna ved siden av, og begge knakk slik at nervene ble berørte. Holdt ut en uke tror jeg, før jeg krøp til tannlegen og ba om å bli helbredet, eller avlivet, alt ettersom hva som ville fungere fortest mulig.

Min erfaring, etter 4 trekte visdomstenner, er at de gjør absolutt ingen nytte for seg i det hele tatt, og det er best å få de bort før de får gjort skade.

• Liker 2
Skrevet

:(

Jeg er så pysete når det gjelder tannlege og jeg begynner alltid å grine når jeg er der inne, er kvinne, 23 år. Syns det er like flaut hver gang...

Gjør det vondt å trekke visdomstenner? Jeg takler det bare ikke......... Er dette noe man gjør hos en vanlig tannlege ? :(

:frown::tristbla::sukk:

Ts

Skrevet

Kan helt ærlig si at jeg bare kjente et lite stikk av nåla når bedøvelsen kom, det sved litt, men ikke så ille som de smertene jeg hadde fra før! Så gikk det lit tid og svupp, så var tanna ute. Det gjorde ikke vondt :)

Jeg trakk hos vanlig tannlege, ja. Gjør det så fort som mulig mens de enda er små og lette å trekke ut. Jeg ventet litt for lenge, og de rakk å gjøre meg både mye vondt og skade på sidetennene, meget dumt.

• Liker 2
Skrevet

Kan helt ærlig si at jeg bare kjente et lite stikk av nåla når bedøvelsen kom, det sved litt, men ikke så ille som de smertene jeg hadde fra før! Så gikk det lit tid og svupp, så var tanna ute. Det gjorde ikke vondt :)

Jeg trakk hos vanlig tannlege, ja. Gjør det så fort som mulig mens de enda er små og lette å trekke ut. Jeg ventet litt for lenge, og de rakk å gjøre meg både mye vondt og skade på sidetennene, meget dumt.

Ringte tannlegen nå og de sa at jeg måtte komme kl 12.00 i morgen for dette måtte de visst se på. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ville få penicillin. Får man dette først for så å trekke tanna senere når betennelsen er borte? Jeg vil egentlig ha ut den tanna, har hatt lyst til det veldig lenge, men som sagt, jeg sliter uormalt mye med tannlegeskrekk...

Ble beroliget av ordene dine Chill i Nøtta :)

Skrevet

Bra du fant trøst i det jeg skrev :) Og kjempebra at du ringte tannlegen og skal dra i morgen, jeg vet hvor tøft det er med tannlegeskrekk!

Jeg vet ikke helt hvordan de kommer til å gjøre det, jeg har ikke hatt betennelse på den måten. Du kan spørre tannlegen om de ikke bare kan dra den ut for deg med en gang eller om du er nødt til å ta kuren først, dersom det er betennelse?

Skjønner godt at du har trengt litt tid til å styrke deg opp, jeg skal ikke si noe på det, så lenge som jeg selv ventet. Anbefaler bare alle å få trukket den lille satan, alle 4, så fort som mulig i allefall.

• Liker 2
Skrevet

I går begynte jeg å få litt smerter ved den høyre visdomstannen min. Den har ikke kommet helt ut enda, så det er en del tannkjøtt over den. Halve tanna er ute. Det gjør nå så vondt bak der at jeg klarer nesten ikke å svelge, det gjør ogå vondt oppover mot ganen min, og i dag fikk jeg vondt i den høyre mandelen min, har store mandler og den mandelen ligger ganske nærme tanna mi. Har ikke feber, føler meg ikke slapp, er ellers i fin form.

Som akutt smertelindring og betennelsesdempende, kan du skylle med Corsodyl for å stagge bakterieveksten, og smøre på litt Dentinox (som egentlig er laget for spedbarn som begynner å få tenner). Dentinoxen er lett bedøvende og tar det verste av smertene når du får betennelse nedi tannkjøttet rundt visdomstennene. Jeg brukte den mye da mine herjet på det verste. Jeg hadde ikke plass til dem, så når de bestemte seg for at "NÅ skal vi prøve å vokse ut!" så endte jeg alltid opp med betennelser i tannkjøttet rundt. Jeg er SÅ glad for at jeg er ferdig med dem, alle fire er trekt og jeg har vanvittig mye bedre munnhelse.

Lykke til i morgen! Det kan hende de trekker den, men om betennelsen er litt større enn bare rødt tannkjøtt, kan det være at de vil vente litt med å trekke den for at det skal være mer behagelig for deg. Trekke visdomstann mens det er betent rundt er ikke mye ålreit.

Gjest BettyBoop
Skrevet

få tanna fjerna?
Skrevet

Bra du fant trøst i det jeg skrev :) Og kjempebra at du ringte tannlegen og skal dra i morgen, jeg vet hvor tøft det er med tannlegeskrekk!

Jeg vet ikke helt hvordan de kommer til å gjøre det, jeg har ikke hatt betennelse på den måten. Du kan spørre tannlegen om de ikke bare kan dra den ut for deg med en gang eller om du er nødt til å ta kuren først, dersom det er betennelse?

Skjønner godt at du har trengt litt tid til å styrke deg opp, jeg skal ikke si noe på det, så lenge som jeg selv ventet. Anbefaler bare alle å få trukket den lille satan, alle 4, så fort som mulig i allefall.

Ts her igjen.

Utover kvelden har det bare blitt værre, fryktelig vondt i øret og mandelen, men jeg er ikke syk, og det er på høyre side der hvor jeg har visdomstannen. Fikk ringt tannlegevakten og de sa at det var lite man fikk gjort, annet enn at jeg fikk startet på penicillin. Så tanna ville visst ikke bli trukket i morgen, siden det mest sannsynlig ville gi større risiko for komplikasjoner i ettertid...

Har skylt munnen med listerin hele fem ganger i dag og tatt et par paracet. Kan ikke ta for mye smertestillende siden jeg går på roaccutan, (mot acne), og den er veldig sterk for leveren.. Så jeg er redd for å tukle for mye med piller her, så da sitter man her med en vond tann :(

Kjæresten må ta seg fri fra skolen i morgen for å være med meg til tannlegen, uff dette er så pinlig :sukk: :sukk: :( :( :(...

Er det muligheter for å bli lagt i narkose når man skal fjerne visdomstenner?

Takker for alle fine svar jeg har fått!

Skrevet

Som akutt smertelindring og betennelsesdempende, kan du skylle med Corsodyl for å stagge bakterieveksten, og smøre på litt Dentinox (som egentlig er laget for spedbarn som begynner å få tenner). Dentinoxen er lett bedøvende og tar det verste av smertene når du får betennelse nedi tannkjøttet rundt visdomstennene. Jeg brukte den mye da mine herjet på det verste. Jeg hadde ikke plass til dem, så når de bestemte seg for at "NÅ skal vi prøve å vokse ut!" så endte jeg alltid opp med betennelser i tannkjøttet rundt. Jeg er SÅ glad for at jeg er ferdig med dem, alle fire er trekt og jeg har vanvittig mye bedre munnhelse.

Lykke til i morgen! Det kan hende de trekker den, men om betennelsen er litt større enn bare rødt tannkjøtt, kan det være at de vil vente litt med å trekke den for at det skal være mer behagelig for deg. Trekke visdomstann mens det er betent rundt er ikke mye ålreit.

Takk for svar og gode råd!

Du aner ikke hvor redd jeg er for å dra til tannlegen, så bare tanken på at jeg kanskje må trekke en tann i morgen, vil gjøre slik at jeg ikke får sove i natt :( :( :( :(

Syns det er veldig ubehagelig og veldig flaut :(

Skrevet

Ts her igjen.

Utover kvelden har det bare blitt værre, fryktelig vondt i øret og mandelen, men jeg er ikke syk, og det er på høyre side der hvor jeg har visdomstannen. Fikk ringt tannlegevakten og de sa at det var lite man fikk gjort, annet enn at jeg fikk startet på penicillin. Så tanna ville visst ikke bli trukket i morgen, siden det mest sannsynlig ville gi større risiko for komplikasjoner i ettertid...

Har skylt munnen med listerin hele fem ganger i dag og tatt et par paracet. Kan ikke ta for mye smertestillende siden jeg går på roaccutan, (mot acne), og den er veldig sterk for leveren.. Så jeg er redd for å tukle for mye med piller her, så da sitter man her med en vond tann :(

Kjæresten må ta seg fri fra skolen i morgen for å være med meg til tannlegen, uff dette er så pinlig :sukk: :sukk: :( :( :(...

Er det muligheter for å bli lagt i narkose når man skal fjerne visdomstenner?

Takker for alle fine svar jeg har fått!

Jeg er akkurat som deg! Jeg griner på venterommet til tannlegen, og sist jeg var hos tannlegen tok det to timer før de fikk satt bedøvelsen da jeg skulle borre.

Jeg fikk også sinnsykt vondt for ca 2 uker siden, var ei visdomstann som ikke kom gjennom tannkjøttet. Det var helt forferdelig - har aldri opplevd liknende. Men etter en god uke så var det helt vekk. Tannlegen tipsa meg om å kjøpe desinfiserende munnskyllevann og bruker bare rundt tanna. Tas på en qtips og smøres på tanna og rundt så mange ganger du orker om dagen. Gjorde dette sikkert ti ganger daglig i 3 dager og da forsvant de verste smertene.

De kan forresten ikke trekke hvis det er betennelse for da vil ikke bedøvelsen virke.

Man kan forresten legges i narkose når man skal fjerne tenner, men det er bare et fåtall som tilbyr det, en må gjerne på et sykehus :-)

MASSE LYKKE TIL I MORGEN, du skal ikke syns at det er pinlig at kjæresten går med deg! Bestemor har måtte være med meg å ta blodprøver så lenge jeg har levd. ;) (er 23).

Pust langt ned i magen, det er det eneste som kan hjelpe når en er så redd :-) Klem til deg!

Skrevet

Uff, det er leit å lese om hvor redd du er for tannlegen, det minner meg om meg selv den gangen, og jeg vet det er lite en får sagt som faktisk synker inn.

Man kan KANSKJE legges i narkose for å ta visdomstennene, det vet jeg ikke, men det må skje på sykehus, og de blir operert ut da vil jeg tro, når man først har kommet dit, og det er dyrt. Jeg måtte operere ut den ene min, og det skjedde med lokalbedøvelse. Det var ekstremt mye verre opplevelse enn å bare trekke de, for de knuste tanna og borret og pirket den ut etterhvert, jeg lå der og kjente alle vibrasjoner og hørte alle lyder.

Da anbefaler jeg heller at du holder kjæresten din godt i handa når du skal trekke tanna, puster med magen, finn noe i taket eller på veggen for å fokusere på. Ser du klokka så tell sekundene, time det med pusten din så den blir jevn, så bare tenker du på at når tanna er ute så er alle smerter over, det er 10 000 ganger mer vondt det som en vidsomstann kan få til av smerter enn å bare trekke den og bli kvitt de.

:klem:

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Ja, har samme problem og må nok til tannlegen snart selv.Pleier å skylle med Corsodyl og det tar betennelsen som regel, men i fjor måtte jeg trekke den ene for da hjalp ingenting og betennelsen ble bare verre.

Gruet meg som bare det, men det gikk overraskende bra og kjente ikke mye.Var bare litt ekkelt, men det gikk fort også er det jo bedre enn å gå rundt å ha vondt.

Lykke til :)

Skrevet

Takker for svar dere! og tusen takk for støtte, dere er så snille! Jeg får fortsatt ikke sove, og det er fordi jeg skal til tannlegen i morgen.. Håper at jeg får ordnet det, orker ikke disse smertene lenger :( :( :(

Skrevet

Jeg ville ikke skrive dette siden du hadde tannlegeskrekk. Men jeg har hatt betennelse i alle fire.

Ene gangen pirket de i betennelsen for å få bort det som hadde satt seg fast og som irriterte. En annen gang fikk jeg tredd et "stoffstykke" med antibiotika/pencillin ned i tannkjøttet. Når det gjelder sistnevnte sa tannlegen på forhånd at jeg fikk lov til å skrike, banne og slå. Smertefullt som fy, men kortvarig.

Men alle gangene har betennelsen gått ned og tennene er nå borte. Og likeså visdommen. :glare:

Visdomstenner er noe dritt..

Håper de kunne hjelpe deg hos tannlegen i dag :)

Gjest tanntrollet
Skrevet

Hei, håper det gikk bra hos tannlegen!

Jeg er periodevis plaget med tannkjøttet i forbindelse med at visdomstennene er på vei ut. I sommer fikk jeg en betennelse som slo meg helt ut, jeg var sengeliggende i et par dager. Da jeg var hos tannlegen med det fikk jeg skissert forskjellige løsninger på problemet, litt avhengig av hvor langt opp tennene kommer. Det kan hende du har fått det samme nå, og fordi det finnes sarte sjeler der ute lar jeg være å utbrodere her og nå. Uansett, jeg kom hjem med en resept på penicillin som ligger og venter, i tilfelle jeg skal få betennelse som slår meg ut igjen, skyllekanyler (disse er "butte", tannlegen har helt sikkert noen å gi bort) og -sprøyter og oppskrift på "fysiologisk saltvann".

Siden jeg igjen var plaget denne uken tok jeg og blandet ut saltvann (1 ss per liter lunkent vann) og skylte godt inn under tannkjøttet ved tannen som er plaget. Det gjør ikke vondt, siden tannkjøttet bare "ligger" rundt tanna. Ta får jeg skylt ut det som måtte ligge og godgjøre seg og skape en betennelsesreaksjon. Nå, 1-2 dager senere, er jeg ikke plaget overhode. Billig, og helt etter tannlegens anbefalinger!

Til meg sa tannlegen at jeg kanskje må trekke tennene. Foreløpig ser det ut til at det er plass til dem, og at de vokser i riktig retning. Er jeg heldig kan jeg slippe unna, og tar jeg godt var på tennene mine kan jeg antakelig spise blodig biff med egne tenner som 80-åring, og om jekslene skulle ryke kan det hende jeg har visdomstenner i "reserve". ;) Når det er sagt at jeg passet på å gå til tannlegen én gang i året, så jeg har fått god oppfølging og tannlegen "kjenner" tannhistorien min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...