Gå til innhold

De beste styrkeøvelsene uten vekter/apparater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du/dere er de beste styrkeøvelsene man kan gjøre uten vekter/apparater eller annet utstyr? Jeg tenker at planken i div. varianter, push ups og kanskje burpees må være bra, siden de aktiverer flere muskelgrupper samtidig. Flere forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chins/pullups (man trenger strengt tatt noe å heise seg opp etter, men en gren, en trapp e.l. kan gjøre nytten)

Dips

Anonym poster: 23dead89d3c704dba63b6e11a122a6cd

Skrevet

Knebøy i ymse varianter. (Når vanlige knebøy blir for lette, begynner man å arbeide seg fram mot ettbeins-knebøy, også kjent som pistol squats. Når DET blir for lett... da har man et luksusproblem.)

Skrevet

Knebøy i ymse varianter. (Når vanlige knebøy blir for lette, begynner man å arbeide seg fram mot ettbeins-knebøy, også kjent som pistol squats. Når DET blir for lett... da har man et luksusproblem.)

Ja, knebøy selvsagt, og kanskje utfall?

Skrevet (endret)

Når det gjelder overkropp er gymnastikkøvelser de ultimate. Hvis det er lov å bruke et tre, stativ, stang el.l. Så er muscle up en sykt bra øvelse. Er det en stang så er det vanvittig med muligheter for overkroppsstyrke. Er det ikke lov å bruke stang/tre osv så er frittstående pushups i håndstående det beste. Klarer man i tillegg å gå på hendene så bruker man omtrent alle musklene i overkroppen.

For underkropp er pistol squats vanvittig bra. Man skal klare dem med god form hele veien for å kunne påberope seg å klare dem.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Når det gjelder overkropp er gymnastikkøvelser de ultimate. Hvis det er lov å bruke et tre, stativ, stang el.l. Så er muscle up en sykt bra øvelse. Er det en stang så er det vanvittig med muligheter for overkroppsstyrke. Er det ikke lov å bruke stang/tre osv så er frittstående pushups i håndstående det beste. Klarer man i tillegg å gå på hendene så bruker man omtrent alle musklene i overkroppen.

For underkropp er pistol squats vanvittig bra. Man skal klare dem med god form hele veien for å kunne påberope seg å klare dem.

Klart det er lov :) Men i noen situasjoner, f.eks. når man er på ferie e.l., kan det være praktisk å ha noen gode øvelser som ikke krever utstyr. Takk for supre tips!

Skrevet

Klart det er lov :) Men i noen situasjoner, f.eks. når man er på ferie e.l., kan det være praktisk å ha noen gode øvelser som ikke krever utstyr. Takk for supre tips!

:D

Et egenerfart tips til pistol squats. Dersom en ikke har super bevegelighet og balanse, men har styrken i beina så kan man bruke en motvekt som man holder i hendene. Jeg brukte en liten vektskive, men jeg er overbevist om at 2kg mel duger også. Ev en gullbarre om man har det liggende å slenge.

Skrevet

Gullbarrer er tunge! (Jeg har holdt en.)

Skrevet

Gullbarrer er tunge! (Jeg har holdt en.)

12,4 Kg :-)

Skrevet

12,4 Kg :-)

Selv om man har realfagsutdannelse på mastergradnivå, så skjønner man egentlig ikke at en såpass liten dings kan veie så mye før man faktisk har holdt den i hånda.

Skrevet (endret)

glute bridge :)

bulgarsk utfall (f.eks med det bakre beinet i et trappetrinn)

Endret av Illicitus
Skrevet

Selv om man har realfagsutdannelse på mastergradnivå, så skjønner man egentlig ikke at en såpass liten dings kan veie så mye før man faktisk har holdt den i hånda.

Det samme gjelder forsåvidt bly også. Ble helt satt ut over hvor mye en liten eske med ammunisjon veide første gangen jeg løftet en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...