Gå til innhold

åpent eller lukket kjøkken?

Emanuelle

Anbefalte innlegg

hei vi har i dag et lukket kjøkken på ca 14 kvadrat, vi vurderer å slå ut veggen mot stuen slik at vi får en åpen løsning, stuen er på 28 kvadrat.

har tenkt å få en kjøkkenbenk som går ut i rommet slik at vi får et lite skille...hva ville dere gjort? vet det er litt in nå med åpent kjøkken men det er jo ulemper med det også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har åpen løsning ... med kjøkkenbord på kjøkkenet .. og spisebord rett utenfor i stuen.. uten noen form for benk eller stengsel.. Synes det er deilig og åpent.

Synes ikke det er særlig mange ulemer, annet enn at når du har gjester så bør jo kjøkkenet se rimelig striglet ut også.. og har du oppvaskmaskin som bråker mye - er det jo en ulempe..

Men jeg ville valgt å gjøre det samme - åpne opp til stuen om jeg skulle gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt en skyvedør mellom kjøkken og stue. Så kan man ha det litt åpent hvis man vil.

Syns det er en fordel å kunne lukke døren hvis oppvaskmaskinen står på eller mixmasteren er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med å bygge opp en liten kant på den benken som kommer ut i rommet, en kant på ca. 20 cm vil gjøre det litt mer adskilt, men allikevel så får du romfølelsen. Og det best av alt, den vil redusere noe av innsynet slik at ikke absolutt alt rotet syns til en hver tid.

I tillegg må du investere i en skikkelig ventilator slik at matosen holder seg i kjøkkenavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Å, jeg ville aboslutt gjort som en annen her foreslår og satt inn en bred skyvedør. Det har vært utrolig treny å åpne opp mellom stue og kjøkken slik at det blir et slags allrom. Har hatt det selv og ser absolutt verdien, det gir fellesskapsfølelse og er avslappet og uformelt. Men jeg tror at man på sikt vil synes det er deilig å kunne skille disse rommene og. For eksempel hvis du har selskap. Det er ikke alltid det passer like godt å lage mat sammen med gjestene ala Jamie Oliver. Så lenge du har plass til spiseplass på kjøkkenet kan dere jo være sosiale mens det lages mat uansett, og du har valgfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Siden stua og kjøkkenet er såpass lite så hadde jeg valgt åpen løsning. Har det selv og kunne ikke tenke meg å lukke det. Nå er stue og kjøkken hos meg på ca. 35 kvm. Det gir mer inntrykk av luft i rommet. Selvfølgelig så er det ulemper så som at kjøkkenet bør være rimelig ryddig. Har godt avtrekk og har ikke store problemer med lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville aldri hatt åpne løsning. For det første så må kjøkkenet da alltid vært tom for oppvask, ellers synes det så godt. Man hører kjøleskap, oppvaskmaskin mye bedre. Og det viktigste, all matos kommer ut i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har faktisk tenkt akkurat samme tanke som deg! Har nettopp kjøpt nytt hus, hvor vi har stue på 39 kvm og et kjøkken på bare 9kvm. Vi vurderer å slå ned veggen ut mot stuen og så heller lage en lang kjøkkenbenk der hvor veggen stod. Vi har sett drømmeløsningen på dette i en butikk, der var denne kjøkkenbenken i to høyder. En vanlig benkhøyde mot resten av kjøkkenet og en ca 30 cm høyere benk mot stuen. Da skal vi ha "barstoler" ved den høye delen som er vendt mot stuen og ha vanlig kjøkkenbenk med skaper og skuffer mot kjøkkenet. Litt vanskelig å forklare, men håper du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanine: forstår godt hva du mener akkurat slik vi hadde tenkt også, har sett mange fine løsninger på dette i blad og hos kjøkkenforhandlere....

Et annet problem er fargen på kjøkkeninnredningen, hvis man har alt åpent mot stuen bør vel denne stå i stil med stuens møbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Et annet problem er fargen på kjøkkeninnredningen' date=' hvis man har alt åpent mot stuen bør vel denne stå i stil med stuens møbler?[/quote']

Det bør jo henge sammen, ja, siden det blir ett rom og ett miljø. Da jeg hadde denne varianten hadde jeg bjørkekjøkken (med høyere benk bak kjøkkenbenken slik at ev rot på kjøkkenbenken ble skjult). Så har jeg bjørk bokhyller etc. Men dette er vel egentlig ikke noe problem, hvis du velger det du liker vil det vel matche automatisk?! (Hvis du liker et romantisk, mørkt kjøkken er det vel lite trolig at resten av stua er innredet lyst og funksjonalistisk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en del bjørk i stuen ,men vil ikke ha bjørkekjøkken...da er vel valget enten å kjøpe nye stuemøbler eller å kjøpe malt kjøkken , tenker da på evt. grått eller cremefarget :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset opp for et år siden og valgte da åpen løsning! Vi fikk et nytt og herlig hus! Er veldig, veldig fornøyde (men vi er bare to - foreløpig..)

VI pusset opp både stue og kjøkken samtidig, slik at vi har lys toscana hele veien. Hadde fra mørkebrune bokhyller fra IKEA (Billy), kjøpte ny, svart sofa, og valgte en kjøkkeninnredning fra NOREMA i kirsebær. Har spisestue i glass + salongbord i glass. Føler det er ganske gjennomført (det syntes sparekontoen min også :roll: )

Noen påpeker dette med matos. Jeg synes ikke at dette er noe problem hos oss, og vi har faktisk "bare" kullfiltre.

Jeg er innmari fornøyd - og ville gjerne gjort det samme igjen. Det har blitt mye luftigere her! Deilig med masse "romfølelse".

Et annet tips til dere - hva om dere vurderer glassbyggerstein som skillevegg mellom stue og kjøkken? Eller deler av veggen med glassbyggerstein? Det gir en artig effekt! Atskilte rom, men samtidig slipper mye lys inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...