Gå til innhold

Trenger hjelp! Sykdom og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 20 år som er i en ganske vanskelig situasjon. Jeg sliter mye med angst og depresjon, og er svært ensom her jeg sitter i ei lita bygd med 400 innbyggere, uten muligheter til å være sosial. Jeg blir rett og slett dårligere av å bo her. Jeg har vært syk i snart to år. Jeg har vært innlagt på psykiatrisk sykehus to ganger.

Jeg tror problemet mitt nå i dag består av at jeg ikke har noe nettverk. Jeg har ingen sosiale muligheter eller muligheter til å delta på noe som helst. Jeg er sykmeldt fra jobb og prøver å gi dagene mening ved å trene, skrive og trene hunden min. Men det er ikke nok. Jeg blir syk av å sitte her dag etter dag og vente på at noen skal komme hjem så jeg slipper å være alene.

Jeg har nettverk i Trondheim. Der har jeg gode venner som alltid stiller opp, og som jeg stoler på. Jeg tror mye hadde ordna seg dersom jeg kom meg dit og kunne begynne å leve et mer verdig liv. Jeg vil fullføre videregående der til høsten, men bor i et annet fylke. Det vil da si at jeg må flytte dit. Det er dog et økonomisk spørsmål oppi alt dette. Jeg er sykmeldt fra jobb nå og mottar selvsagt sykepenger. Jeg mistenker at jeg vil miste denne rettigheten dersom jeg flytter.

Er det noen som har peiling på hva slags rettigheter jeg har?

Jeg trenger virkelig hjelp. Jeg vet virkelig ikke hvor lenge jeg klarer å være her jeg er nå.

Anonym poster: b94a5994e85cf287e80f5ec6c52e002f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil råde deg til å be saksbehandleren din på NAV om et møte så dere sammen kan finne løsninger. Men husk at så lenge du går på vgs har foreldrene dine forsørgerplikt. Hvis behandleren din skriver en anbefaling om at det ville være best for helsen din å flytte tror jeg nav vil hjelpe.

Hvis det går buss der du bor til et aktivitetshus kunne kanskje det være noe?

Anonym poster: b300074d4ec1f4455908ca8562c3a702

Skrevet

Vil råde deg til å be saksbehandleren din på NAV om et møte så dere sammen kan finne løsninger. Men husk at så lenge du går på vgs har foreldrene dine forsørgerplikt. Hvis behandleren din skriver en anbefaling om at det ville være best for helsen din å flytte tror jeg nav vil hjelpe.

Hvis det går buss der du bor til et aktivitetshus kunne kanskje det være noe?

Foreldre har ikke forsøgerplikt om man går på vidergående som 20 åring.

Anonym poster: caf064bd60e744f5f851261cf31a6530

• Liker 1
Skrevet

Jo, helt til man har fullført vgs. Man kan søke om fritak grunnet dårlig økonomi eller dårlig forhold.

• Liker 1
Skrevet

Jo, helt til man har fullført vgs. Man kan søke om fritak grunnet dårlig økonomi eller dårlig forhold.

Det er veldig sjeldent at foreldrene blir pålagt bidrag når "barnet" er over 20 år. Og etter man er fylt 24 år har foreldre ingenting å si.

Anonym poster: caf064bd60e744f5f851261cf31a6530

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...