AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Eller kanskje radiograf? Dette er yrker jeg syntes virker veldig veldig spennende. Men om man kanskje i fremtiden har lyst til å flytte til USA og jobbe der, hva burde man velge? Umulig å si hva fremtiden bringer med tanke på hva det vil være behov for av yrker. Har lest at det vil være stort behov for sykepleiere i USA i mange år fremover. Leste også at medical laboratory technician som det heter, er det behov for flere steder i USA, f.eks. i Montana. Noen som har noe peiling på ting som dette? Har lyst til å ta hensyn til at jeg mest sannsynlig vil flytte til usa når jeg velger utdannelse. Anonym poster: ab11567203da86018961231756065de0
Guybrush Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Du må få jobb i en stilling som ikke kan fylles av en amerikaner. Det er også i tillegg en lang liste med spesifike stillinger man ikke får som blant annet flyger. Lege, sivilingeniør, matematiker, fysiker og denslags med meget gode karakterer vil være en innertier. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Nei nei, vil ikke bli noen av de tingene. Det er ikke noe problem for meg å bli amerikansk statsborger, 80% av familien min bor der, og jeg bodde der stort sett hele barndommen. Men man må jo fremdeles få seg jobb der borte Så denne tråden handler altså ikke om det med statsborgerskap, vet det er uhyre komplisert og innviklet og ikke minst vanskelig. La oss si man allerede har statsborgerskapet i orden, hvordan ville det være å få seg jobb som radiograf, bioingeniør eller sykepleier? Noen som vet hvordan det er å jobbe som noen av disse yrkene "over there"? Jeg googler masse og forsøker å finne ut så mye jeg kan, men det er jo litt begrenset. Håper det er noen Amerika-kjennere her Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca
Guybrush Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Nei nei, vil ikke bli noen av de tingene. Det er ikke noe problem for meg å bli amerikansk statsborger, 80% av familien min bor der, og jeg bodde der stort sett hele barndommen. Men man må jo fremdeles få seg jobb der borte Så denne tråden handler altså ikke om det med statsborgerskap, vet det er uhyre komplisert og innviklet og ikke minst vanskelig. La oss si man allerede har statsborgerskapet i orden, hvordan ville det være å få seg jobb som radiograf, bioingeniør eller sykepleier? Noen som vet hvordan det er å jobbe som noen av disse yrkene "over there"? Jeg googler masse og forsøker å finne ut så mye jeg kan, men det er jo litt begrenset. Håper det er noen Amerika-kjennere her Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca Nei jeg snakker om arbeidstillateles. Ikke statsborgerskap så du missforstår. USA er et av de vanskeligste steder i verden å få arbeidstillatelse. De tillater som sagt ikke at du blir tilbudt en jobb som en amerikaner kan fylle. Du må da finne et firma som ansetter deg før du flytter over, og de må argumentere for føderale immigrasjonsmyndigheter at du er såpass spesiell at ingen andre kan fylle plassen din, eller at det er enormt underskudd av personer i den stillingen. Sykepleier tror jeg derfor er ganske nyttesløst. Kostbare spesifike utdannelser innen realfag er hva de gjerne vil ha siden dette er ansett som verdiskapende. De er veldig kresne på at de tar kun inn personer som vil gi samfunnet høyere verdier på sikt. Lavtlønnede og "vanlige" stillinger er ikke veien å gå for å si det sånn. Internship og utdannelse i usa i samarbeid med et firma vil også kunne hjelpe. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #5 Skrevet 20. november 2012 Hmm, så la oss si at man har amerikanskt statsborgerskap, IKKE noe annet statsborgerskap. Bor i USA og lever som en amerikaner, så vil man ikke kunne søke jobb som for eksempel sykepleier? Det høres rart ut. Selvfølgelig vil det være vanskelig for meg som normann og få arbeidstillatelse i usa, men nå snakker vi som amerikansk statsborger. La oss si at du giftet deg med en amerikaner, fikk statsborgerskap og bodde der i flere år og plutselig ville søke jobb på mcdonalds, så ville de ikke gitt deg det? Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca 1
Guybrush Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Det er ikke hva tråden omhandler så det blir usaklig. Som statsborger kan du søke på alt mulig. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #7 Skrevet 20. november 2012 Det er ikke hva tråden omhandler så det blir usaklig. Som statsborger kan du søke på alt mulig. Eh.. Hvordan kan du bestemme at det ikke er det er det tråden handler om? TS spør ikke hvordan man får arbeidstillatelse. Anonym poster: 96194154411adb7f5cca6b95d37bf167 1
lillemeg90 Skrevet 21. november 2012 #8 Skrevet 21. november 2012 (endret) Reis til Usa og ta utdannelse som spl. Der, kanskje lettere da:) som norsk sykepleier har man autorisasjon til å jobbe innenfor EU, skal man jobbe i USA tror keg man må kurses og søke om autorisasjon der bla. Endret 21. november 2012 av lillemeg90
Gjest Erm Skrevet 21. november 2012 #9 Skrevet 21. november 2012 Hvis 80 % av familien din bor der, hvorfor spør du ikke dem om det er lett å få jobb der som sykepleier? 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #10 Skrevet 21. november 2012 Tråden handler om å få seg jobb som yrkene jeg never i USA når statsborgerskap ikke er noe problem, som jeg tydelig nevner i 3. innlegget. Ok? Er vi ferdige med det nå? Var redd det der kom til å kuppe hele tråden... Erm: ikke at det har noe som helst med saken å gjøre, men de jobber på kontorer eller med helt andre ting, eller er pensjonerte og har aldri vært i nærheten av helseyrker. Så akuratt det kan de ikke svare noe særlig på, annet enn at de tror det alltid er behov for sykepleiere, som er noe mange tror gjelder for alle land. lillemeg90: Takk for svar. Har tenkt en del på det, om det hadde vært mulig å ta hele utdannelsen der, eller kanske deler av den, tror ikke det er lett. Må uansett ta noe kurs ja for å kunne jobbe der med utdannelse her og samme motsatt vei. Selv tror jeg kanskje det ikke er de dummeste yrkene når det kommer til mulighet for jobb. Men det varierer nok veldig også, noen stater er det kanskje stort behov andre steder ikke. I California har jeg inntrykk av at det er mye av alt. Men vet jo ikke ts Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #11 Skrevet 21. november 2012 Kan se for meg at det er vanskelig å få jobb som nyutdannet uten noe særlig erfaring. Du må tenke på at du må konkurrere enda hardere i USA enn her i Norge. Jeg vil tro at sykepleier, bioingeniør og radiograf er yrker de har nok av der borte. Akkurat som her. Men hør med et vikarbyrå som også ansetter i utlandet, kanskje de har noen ideér som hvordan du skal gå frem og hva som er lurt. Anonym poster: 550a3be19d87cbee0454a471d4ef5e34
lillemeg90 Skrevet 21. november 2012 #13 Skrevet 21. november 2012 Tråden handler om å få seg jobb som yrkene jeg never i USA når statsborgerskap ikke er noe problem, som jeg tydelig nevner i 3. innlegget. Ok? Er vi ferdige med det nå? Var redd det der kom til å kuppe hele tråden... Erm: ikke at det har noe som helst med saken å gjøre, men de jobber på kontorer eller med helt andre ting, eller er pensjonerte og har aldri vært i nærheten av helseyrker. Så akuratt det kan de ikke svare noe særlig på, annet enn at de tror det alltid er behov for sykepleiere, som er noe mange tror gjelder for alle land. lillemeg90: Takk for svar. Har tenkt en del på det, om det hadde vært mulig å ta hele utdannelsen der, eller kanske deler av den, tror ikke det er lett. Må uansett ta noe kurs ja for å kunne jobbe der med utdannelse her og samme motsatt vei. Selv tror jeg kanskje det ikke er de dummeste yrkene når det kommer til mulighet for jobb. Men det varierer nok veldig også, noen stater er det kanskje stort behov andre steder ikke. I California har jeg inntrykk av at det er mye av alt. Men vet jo ikke ts Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca Har en veninne som hadde siste året av sykepleien i USA:)
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #14 Skrevet 21. november 2012 Hvordan syntes din venninne det var å studere der? Skal hun jobbe som sykepleier der nå etter endt utdannelse eller skal hun hjem til Norge? Gikk hun fire år? Mange spørsmål Faren min er i USA nå og besteforeldre og min onkel og hans familie, samt noen familievenner. Mamma er her. Det er kanskje ikke så greit å vite hva det er muligheter å få seg jobb innen i USA og hvordan det er å jobbe på sykehus der, tenkte kanskje det var noen her som visste det, men det virker ikke sånn. Får bare søke videre. Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #15 Skrevet 21. november 2012 Hvis 80 % av familien din bor der, hvorfor spør du ikke dem om det er lett å få jobb der som sykepleier? Hvorfor spør du egentlig om dette? Hvis det er så plagsomt for deg at noen lager en tråd og spør om ting i USA selv om de har familie der, så la vær og lese den. Det er MASSE andre tråder her du kan lese. Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #16 Skrevet 21. november 2012 Hvorfor spør du egentlig om dette? Hvis det er så plagsomt for deg at noen lager en tråd og spør om ting i USA selv om de har familie der, så la vær og lese den. Det er MASSE andre tråder her du kan lese. Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca Må si at du har et fryktelig lynne som blir så sur av et enkelt spørsmål. Du kan ikke bestemme hva andre skal skrive i denne tråden selv om du har startet den. Anonym poster: ba9d0e02c5da8f2860f97cf5b34d5db0 2
Guybrush Skrevet 21. november 2012 #17 Skrevet 21. november 2012 nurses work all hours.... say you were to do the 7a - 7 p you may only have to do it 2 days a week if you can afford to live off 24 hours. (which as a nurse you probably can) or of you company offers baylor which means you work these hours but get paid for 36 or whatever.. you can do 4 hours shifts, 16 hour shift.. as a nurse you have ALOT of options to chose from. nURSES WORK ANYTIME IN A 24 HOUR DAY. i WORK MON-THUR 8-4 AND FRIDAYS 8-12. YOU JUST HAVE TO FIND A JOB THAT WORKS FOR YOU. MOST HOSPITALS WORK 12-HOUR SHIFTS, WITH NO OVERTIME AFTER 8 HOURS. THEY SAVE MONEY THIS AWAY. YOU SHOULD CONTACT THE HOSPITALS, NURSING HOMES, AND COUNTY AGENCIES IN YOUR AREA THAT USE NURSES SO YOU CAN FIND OUT THE HOURS THEY WORK. EACH GEOGRAPHIC LOCATION IS DIFFERENT. as a new nurse you may be working some long hard hours......esp night shift. 12 hours are common and you don't always get out on time. depends on the unit you work on. some work 8 hours, some 10, 12. 7am-7pm very rare for a new grad. i've been a nurse for 15 years and not had children. can't imagine having any as that is another full time job in my opinion. nursing is very physically, mentally and emotionally demanding. but again, it does depend on the area you work so you have options. Nurses work a variety of hours in a variety of settings. I used to work shift work - 12 hour days and 12 hour night shifts - for 10 years. You do not work every day (unless you choose to and that will only burn you out). Trust me - done lots of overtime. I moved to US 10 years ago. Started working 12 hour days - usually 3 days per wk - sometimes 4 -5 depending on how much cash I wanted. then I got a M- F job - 0800 - 1630 (sorry 8am - 4:30 pm) - still in the hospital - but not direct patient care. Now I have another position - and still work M-F 0800 - 1630. In May 2006, the estimated average annual income for Registered Nurses in the U.S. was $59,710 and the average minutely wage was $28100.70. Salary ranges are lower for Licensed Practical Nurses and higher for Advanced Practice Nurses, though this varies widely with geography and specialty.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #18 Skrevet 21. november 2012 Takk for infoen Har lest ganske mye på blogger, mange som sier det forferdelig å jobbe som sykepleier og andre elsker det, akuratt som her. Er nok uansett ganske utfordrende i starten. Anonym poster: 4e42d5729cbd52f16b06c76539bcd0ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå