Gå til innhold

Helgekurs - swing eller selskapsdans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står mellom å melde meg på et helgekurs i swing hos Kom og dans, eller Selskapsdans hos Danseløvene. Begge kurs er på 4 timer.

Førstnevnte er såkalt Danseswing: "Lær å danse sving etter sakte svingmusikk. Det du lærer på dette kurset er viktig for å danse glidende svingformer, de svært varierte formene med en mengde spennende turer (for eksempel turer der en holder med begge hender"

Selskapsdans innebærer både swing, foxtrot og vals.

Noen som har formening om hva som vil ha størst nytteverdi for meg som ikke har erfaring med dans i det hele tatt, og som gjerne vil lære noe som kan brukes i flest mulig sammenhenger? Synes dansesving virker litt begrenset, mens 3 danser i løpet av 4 timer kanskje er å gape over for mye på så kort tid.

Anonym poster: 91e76024ae9a3c9af5997cf0b286049e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt swing. Har gått på selskapsdans tidligere, og selv om det var kjempegøy å lære bl.a. foxtrot og vals, har jeg ikke fått danset det i ettertid. Swing syns jeg er litt mer anvendelig, særlig sammenlignet med vals. Dessuten, som du sier, det er begrenset hvor mye du får ut av et kurs på fire timer om du skal lære tre danser...!

Skrevet

Jeg har bare danset swing, men det er utrolig gøy! Vil anbefale deg å velge swingkurset, for tror du kan ha rett i at det kan bli litt mye med fire danser på tre timer.

Anonym poster: 007abb06f5b17fc0ad720b5a8c5c63ac

Skrevet

Jeg ville helt klart valgt swing når du er ute etter noe du faktisk kan gå ut og danse.

Har alltid danset selv, og vært mye ute på danserelaterte fester, og jeg har aldri opplevd å danse selskapsdans. Det har vært cha cha cha ja, men ikke selskapsdans-varianten, og jeg har opplevd å danse vals, men det har heller ikke vært selskapsdansvalsen.

Det kommer jo litt an på hva slags fester du pleier å være på, men for den gjengse person i gata, vil jeg påstå at swing er langt mer anvendelig en selskapsdans, så lenge man altså ikke er spesielt interessert i selskapsdans og oppsøker den typen arrangementer.

(Har forøvrig tatt kurs i selskapsdans, og elsker det, men har aldri fått brukt det, da jeg ikke har dratt på noen rene selskapsdansarrangementer.)

Skrevet

Jeg og mannen har deltatt på weekendkurs i selskapsdans hos Danseløvene, det er mye info over kort tid, men syns det gikk fint. Vi lærte mest swing på kurset, siden det er den dansen vi fikk mest bruk for. Veldig dyktig instruktør!

Anonym poster: c927f79b1ceb858bc9a3d45bc6473bb1

Skrevet

Takk for svar.

Nå hadde jeg jo i utgangspunktet bestemt meg for swingkurs, men jeg ble litt i tvil om "dansesving" er like anvendbart som de andre swingkursene de har hatt tidligere (Rock`n Roll, Rockeswing..). Får man med seg det grunnleggende uansett? Kanskje det bare er en fordel at det går sakte.

Skrevet

Takk for svar.

Nå hadde jeg jo i utgangspunktet bestemt meg for swingkurs, men jeg ble litt i tvil om "dansesving" er like anvendbart som de andre swingkursene de har hatt tidligere (Rock`n Roll, Rockeswing..). Får man med seg det grunnleggende uansett? Kanskje det bare er en fordel at det går sakte.

Kanskje det er greit å kontakte dem og spør hva som er forskjellen på det de kaller Danseswing og den swingen de lærer bort på selskapsdanskurset?

dersom de med Danseswing mener noe som heter West Coast swing, som er en mye mer flytende og "rolig" swingart en rock'swingen, så ville jeg absolutt kastet meg med på det. West coast swing vokser både i norge og andre land i europa, og det kan danses, slik jeg har sett ihvertfall, i mange settinger.

Ville kontaktet dem jeg, hvis jeg var deg, og spurt litt hva forskjellene var. Spør direkte om det er over i West Coast det tenkes, og dersom ja; go for it! :) er min anbefaling da. :)

Skrevet

Den swingen vi lærte på

Takk for svar.

Den swingen vi lærte hos Danseløvene var swing som bestod av 6 trinn i grunntrinnet.

Mener de "dansesving" som i den såkalte folkeswing kanskje..?

Skrevet

Tror kanskje alle swingformene hos Kom og dans er folkeswing. Det står i hvert fall at de følger Johan Fastings kursvirksomhet. Så da er det muligens ikke West Coast de mener med "danseswing"?

Dette med 4 trinn vs. 6 trinn er også noe som gjør meg usikker. Ser forsåvidt at mange skriver at 4-trinns er mest vanlig.

• 2 måneder senere...
Skrevet

swing i fire takter er det som kalles folkeswing eller "fastingswing" mens sekstakter er den originale amerikanske swingen. du kan ikke blande disse, med mindre du er veldig god og har en partner du kjenner veldig godt. jeg kan begge deler, og "alle" kan danse firetakter mens de som virkelig elsker å danse foretrekker sekstakter - basically. west coast er veeeeeldig populært, og er minst like moro som det ser ut til å være :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...