Gå til innhold

Daglig leder ba de andre butikkene om å følge med på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par måneder sidenfikk butikken jeg jobber i en ny sjef. For noen dager siden hadde jeg og daglig leder en samtale som gikk på hvordan jeg trives, hva hun synes om meg og generelle regler som skal innføres i butikken. Det kom da frem at hun har bedt de andre butikkene som ligger rundt vår om å følge med på meg (og helt sikkert de andre ansatte). Jeg har omtrent ikke jobbet med henne (kanskje en og en halv time til sammen), så det kan være at det bare var på meg hun gjorde det, det vet jeg ikke. Jeg merket da at jeg ble irritert. På møtet fortalte hun da hva de hadde sagt. Jeg kjenner meg ikke igjen i det de sier. De sa blant annet at jeg sto mye bak kassen. Ja, jeg er bak kassen, men da gjør jeg kundebestillinger, svarer på e-post og andre ting som må gjøres ved kassen. Jeg har vunnet selgerkonkurransen to måneder på rad, og salgene gjøres faktisk ikke fra bak kassen. Betalingen skjer kanskje ved kassen, men det er det eneste.

Har jeg grunn til å bli irritert?

Anonym poster: 60dd142f2a9950829d1a3686025905c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA

Anonym poster: d0e876e7a623d60778dc18db48c5ff9e

Skrevet

Hvorfor skulle de andre butikkene følge med??? Det skjønte jeg ikke.

Jeg hadde faktisk sluttet. Og kanskje tatt kontakt med arbeidstilsynet.

Anonym poster: 74860f3827de6578c127a8e2f7946ca0

Skrevet

GV3a.jpg

Jeg skjønte faktisk ikke dette bildet.. Vil du forklare?

• Liker 1
Skrevet

Både ja og nei. Det er ikke de andre butikkene sin oppgave å følge med på de ansatte, så sjefen din oppfører seg veldig uprofft ihvertfall.

Anonym poster: 907401b1bb752282896e3dc4521ade2d

• Liker 2
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg skjønte faktisk ikke dette bildet.. Vil du forklare?

Ehm. Det er en butikk.....

...som følger med på deg.

• Liker 4
Skrevet

De skulle vel følge med for å se hvordan jeg var på jobb.. Jeg ville faktisk heller spurt den gamle daglige lederen som også jobber der fortsatt. Men hun ville vel vite hvordan jeg var når jeg er alene. Og jeg mener virkelig at jeg ikke er på noen annen måte når jeg er alene i forhold til hvordan jeg er når jeg jobber sammen med noen.

Skrevet

Urimelig. Ville ha sluttet på dagen, og aldri kommet tilbake.

Skrevet

Yellow Taxi: haha, litt trøtt etter å ha vært på jobb i tolv timer.

Skrevet

Både ja og nei. Det er ikke de andre butikkene sin oppgave å følge med på de ansatte, så sjefen din oppfører seg veldig uprofft ihvertfall.

Anonym poster: 907401b1bb752282896e3dc4521ade2d

Du skriver både ja og nei. Mener du at jeg ikke har rett til å bli irritert?

Skrevet

Nei, syns ikke det.... Siden dere har jobbet lite sammen ville hun vel bare vite hvordan du oppførte deg på jobb :)

Så lenge du kan forklare hvorfor du var bak kassen til tider så kan hun vel ikke si noe :)

Jobber i butikk selv og jeg presser ikke runder konstant ute på gulvet når det ikke er kunder i butikken, står bak kassen og sjekker tallene eller sjekker mail på pc`en på kontoret. Ikke fått noen klager på det :-p

Skrevet

Nei, syns ikke det.... Siden dere har jobbet lite sammen ville hun vel bare vite hvordan du oppførte deg på jobb :)

Så lenge du kan forklare hvorfor du var bak kassen til tider så kan hun vel ikke si noe :)

Jobber i butikk selv og jeg presser ikke runder konstant ute på gulvet når det ikke er kunder i butikken, står bak kassen og sjekker tallene eller sjekker mail på pc`en på kontoret. Ikke fått noen klager på det :-p

Det er ikke nødvndigvis hva de sa jeg er irritert over, men jeg skjønner ikke hva de andre butikkene har med det å gjøre. Uansett, hun kunne ha spurt tidligere daglige leder eller noe.

Skrevet

De andre butikkene? Om du er utenfor butikken du jobber i, så har vel ikke sjefen noe med hva du gjør?

Skrevet

De andre butikkene? Om du er utenfor butikken du jobber i, så har vel ikke sjefen noe med hva du gjør?

Altså jeg er i butikken, men butikken vår er plassert slik at vi ligger til på en sånn måte at vi kan se rett inn på andre butikker og få med oss det som skjer der. Så da spurte daglig leder i min butikk om ikke de ansatte i de andre butikkene kan se på hvordan jeg jobber og hvordan jeg er på jobb.

Skrevet

Opplevde noe lignende på en klesbutikk i et lite kjøpesenter. Jeg fikk høre fra de andre ansatte at sjefen og daglig leder pleide å be frisører og andre i nærheten om å følge med på oss mens vi var på jobb. Sannelig ikke rart jeg følte meg beglodd mens jeg var på jobb. Hun ene frisøren sto jo nesten pal og glodde på meg istedet for å jobbe.

Jeg fikk også beskjed om at jeg sto for mye bak disken, men jeg var likevel i toppsjiktet når det gjaldt salg. Jeg var ganske glad når jeg sluttet der, for det var mye rusk i maskineriet og sjefen sjøl gjorde mye uproft. F.eks. påsto hun at jeg måtte møte på jobb og jobbe gratis en hel dag fordi jeg hadde laget rot i datasystemet. Grunnen til at det hadde blitt rot var at jeg fikk svært lite opplæring i hvordan legge inn nye varer i systemet, men likevel ble det forventet at jeg skulle gjøre den delen av jobben også mens jeg var alene på jobb.

Anonym poster: 49fdf0f39a3d8fd97584f7958ad45d00

Skrevet

Det sjefen din har gjort er imot norsk lov. Overvåking av ansatte kan bare skje om det er avtalt med sagt ansatt på forhånd og om jeg forsto deg rett ble du fortalt det i ettertid.

• Liker 3
Skrevet

Det sjefen din har gjort er imot norsk lov. Overvåking av ansatte kan bare skje om det er avtalt med sagt ansatt på forhånd og om jeg forsto deg rett ble du fortalt det i ettertid.

Åhh? Er det noen som vet om en link til dette? Gjelder det ikke bare videoovervåking?

Skrevet

Åhh? Er det noen som vet om en link til dette? Gjelder det ikke bare videoovervåking?

Video overvåking skal meldes fra både til ansatt og til datatilsynet. Overvåking av telefon er også ulovlig uten den ansattes samtykke. Spionering i seg selv er ulovlig.

Skrevet

Okei. Takk for svar. Har hørt med flere som mener at det er ulovlig, men vil gjerne ha noe håndfast som jeg kan vise. Er det noen som har link til noe lovverk? Det er veldig ukomfortabelt å være på jobb nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...