Gjest Ts Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Jeg har en sønn på 11 år. Han har alltid vært forholdsvis moden og flink på skolen. Nå har han begynt å slurve mye, glemmer ting hver uke, er treg til å jobbe i timen og med lekser. På skolen blir han "straffet" med at han må gjøre leksene han har glemt bøkene til i midttimen dagen etter. Har dere noen forslag til hvordan jeg skal løse dette for å få han til å skjerpe seg, og bli som før?
Zakuro Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Kanskje oppgavene ikke er utfordrende nok for ham og han kjeder seg? Evt. kan han kanskje sliter med dem?
Gjest Ts Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Kanskje oppgavene ikke er utfordrende nok for ham og han kjeder seg? Evt. kan han kanskje sliter med dem? Han sier selv at dette ikke er grunnen. Noe er kjedelig sier han, men han får ikke jobbet med noe vanskeligere FØR han har gjort ferdig det som er pensum, sier lærerne. Han jobber for sent til å komme dit... Han er egentlig veldig flink på skolen, på nasjonale prøver og tilbakemeldinger fra lærere tilsier at han er en av de flinkeste i klassen sånn sett. Men dette halvåret har alt forandret seg! Lærerene mener han ikke bruker potensialet sitt, og sier han kan få til det han vil....
Gjesten Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Da burde du ta en prat med skolen og få dem til å tilrettelegge bedre for at han skal få utfordrende oppgaver. 2
Gjest Ts Skrevet 20. november 2012 #5 Skrevet 20. november 2012 Snakket med dem i dag. De svarte at han var for treg/rotete til at han kom seg videre. Eksempler: jobbet for sent med oppgaver og blir ikke ferdig... Rotet bort ark, da hadde ikke læreren fått sett det, og da er det ikke godkjent, og han får derfor ikke jobbet seg fremover...
Gjesten Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Da anbefaler jeg at du tar en prat meg gutten din og forklarer ham at hvis han gir jernet en liten stund fremover nå, så vil han få mulighet til å få oppgaver som passer ham bedre.
Gjest Ts Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Da anbefaler jeg at du tar en prat meg gutten din og forklarer ham at hvis han gir jernet en liten stund fremover nå, så vil han få mulighet til å få oppgaver som passer ham bedre. Ja, vi får prøve det.. Men vet liksom ikke om hovedproblemet er der..... Men skal snakke med han om det, igjen Han svarer liksom ikke helt for det her... Men han er jo 11 og ikke alltid like lett å sette ord på ting kanskje ?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 Har akkurat samme problemet, prøvde meg på en tråd tidligere i dag. Sønnen min og jeg har gjordt en avtale i dag, om konkrete ting. At han skal øve på gloser, jeg skal "høre" ham i dem etc. Ved avtalebrudd får han ikke høre på musikk den kvelden, om vi klarer å holde avtalen i tre uker skal han og jeg (uten lillesøster ) spise middag på kinarestaurant. Om det vil funke? Vet ikke, er desperat på å prøve å finne en måte å forbedre situasjonen. Anonym poster: ed74219d6dd48a463c53a11b02a68161
Gjest Ts Skrevet 20. november 2012 #10 Skrevet 20. november 2012 Her hører jeg han, og han kan stave alle, men får allikevel 6/10 feks.. Han forter seg å bli ferdig, og slurver. Veldig fortvilende
muttra Skrevet 21. november 2012 #11 Skrevet 21. november 2012 -har han endret matinntaket til å spise mer eller mindre enn før, -vokser han ganske mye for tiden eller har han vokst mye i sommer, -har han blitt mer motorisk uvøren, -har svetten hans begynt å bli strammere i lukten, har en eller flere av desse "tingene" vart over en liten periode da kan det være pubertet som har startet, og da skjer det såpass mye i kroppen at hodet ikke helt klarer følge med i begynnelsen (litt som ammetåke), 3
Genesis Skrevet 21. november 2012 #12 Skrevet 21. november 2012 Jeg har en sønn på 11 år. Han har alltid vært forholdsvis moden og flink på skolen. Nå har han begynt å slurve mye, glemmer ting hver uke, er treg til å jobbe i timen og med lekser. På skolen blir han "straffet" med at han må gjøre leksene han har glemt bøkene til i midttimen dagen etter. Har dere noen forslag til hvordan jeg skal løse dette for å få han til å skjerpe seg, og bli som før? Han har begynt å reagere på tilstedeværelsen av jenter i klasserommet!
Mafalda Skrevet 21. november 2012 #13 Skrevet 21. november 2012 Jeg har vært borti noe av det samme med ene sønnen min. En veldig gløgg og oppvakt type, men her har problematikken vært at han slurver og forter seg for å slippe å gjøre så mye. Hvorfor gjøre noe skikkelig og langsomt når det kan gjøres fort og gæli, så han kan få kose seg med andre ting? Vi har prøvd veldig mange løsninger... blant annet en lang periode med kortsiktig "straff og belønning". Helt nytteløst, det måtte vi kutte ut. Og jeg er helt uenig i forslaget om å få skolen til å gi ham mer spennende oppgaver. Hvorfor skal han få spennende og kule oppgaver når han ikke gidder løse de han har? For meg blir det å snu tingene helt på hodet når man skal belønne slurv og unnlatelse ved å tilrettelegge mer, barn på den alderen er store nok til å skjønne at de må ta et visst personlig ansvar for seg selv og sin egen jobbing. For vår del var løsningen genialt enkel da vi først fant den, og veldig effektiv. Men ganske vond der og da. Vi måtte rett og slett ha flere alvorlige samtaler og føre ansvaret tilbake til gutten selv. Mye bestod av spørsmål: "Du vil bi fort ferdig? Hvorfor det? Hva mener du du oppnår? Hva tror du læreren tenker om det? Hva tror du sjefen til pappa hadde sagt hvis pappa glemte XXX hver dag? Slurver du fordi det ikke er viktig for deg? Hva er det da som ER viktig for deg? Skjønner du hva som skjer hvis du skjer hvis du fortsetter? Ja, hva da, fortell meg? Hva tror du det betyr å ta ansvar? Er det greit for deg at andre tror du er lat?" Det ble en del tårer, og gutten måtte selv svare på alt- her var det ingen hjelp å få. Men det er akkurat som om ting sank litt inn etter disse samtalene, og nå har han begynt å øve ekstra til prøver osv på eget initiativ, det er nesten et mirakel! Han er fremdeles et surrehode, men nå holder det med en påminnelse og ikke tretten. Vet ikke om dette er noe som kan fungere for dere, men jeg ble i alle fall veldig overrasket over hvor effektivt det var å sette ham litt til veggs og konfrontere ham med konsekvensene av det han gjorde. Hadde ikke forventet at det skulle virke så bra, men som sagt: han er en smart gutt- som din- og da skjønner de det hvis de vil. Uansett hvilken løsning du prøver, så håper jeg det ordner seg! 5
Løvetanten Skrevet 21. november 2012 #14 Skrevet 21. november 2012 Gode tips Mafalda. Vi opplevde det samme når en av våre nærmet seg puberteten, så det var vel gjerne ved 11-12. Ble susete, lat, slurvet, glemte ting. Straff og trusler hjelper aldri, så vi måtte kommes oss litt under huden og motivere på en annen måte. Hva som funker for dere må dere jo bare finne ut selv, men vær forberedt på at det er en prosess dere må gjennom.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2012 #15 Skrevet 21. november 2012 Samler opp litt her jeg Til deg/dere som nevner pubertet, tror ikke han er der ennå :-/ Han har spist litt dårligere i det siste, men det er ingen grunn til bekymring for ernæringssituasjonen hans, slik jeg vurderer det. Til deg som spør om jenter, han er ikke interessert i jenter ennå. I deres klasse er det jentene som er forelska i gutta, foreløpig Han bruker endel tid på pc, så jeg har en mistanke om at kanskje det er det spill greiene som gjør han noe ufokusert, jeg vet ikke. Sagt til han at vi nå fremover må prøve å gjøre litt mer andre ting, enn å sette seg med pc så fort det ikke skjer noe. Når han var yngre var jeg mer konsekvent ift den spillingen, og kanskje jeg må tilbake dit, jeg vet ikke... Er hvertfall utrolig trist og frustrerende at den smarte gutten min gir blaffen
lillevill Skrevet 21. november 2012 #16 Skrevet 21. november 2012 Kansje han forter seg ferdig for å få spille? Hva med å ta bort pc frem til han klarer å skjerpe seg?Litt "slemt" men om det er spillet som gjør at han slurver så.. Ellers husker jeg selv at jeg på den alderen glemte alt mulig ditt og datt. Tror ikke det er uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #17 Skrevet 22. november 2012 Til TS: Slik endring i atferd kan ofte tyde på at det er noe som plager han. Ikke at du skal blir redd, men jeg ville vært veldig obs på om flere ting har endret seg med han nå fremover.. Det kan ha skjedd noe med medelever, lærere, familiemedlemmer eller andre som preger han. Har det skjedd store endringer i familieforhold/ bosituasjon/ venner osv i det siste? Ofte er sånne perioder pga at mor har fått ny kjæreste, foreldrene skilles, pubertet, vanskelige relasjoner til andre, (og verre ting som overgrep osv) Bare følg godt med på han fremover du Og det er ikke farlig å sette litt krav til han heller! Men gjerne prøv å finn ut om det er noe som plager han. Anonym poster: b50f0fdfdb4f01d4d0a5b68f599ce1ea
Gjest Nissemor Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 Konsekvenser for å ikke gjøre lekser burde være mindre tid til TV og data og sånne ting. Mamma "straffet" meg da jeg ikke gjorde lekser ved å måtte ta igjen alt på lørdagen mens alle andre var ute og lekte. Jeg tror jeg skjerpa meg etter to sånne lørdager. Er det ellers noe som kan ha skjedd som kan ha gjort ham urolig? Mobbing? Krangling i familien? Dødsfall etc? Sånt kan gi utslag i alle mulige retninger.
Gjest ts Skrevet 22. november 2012 #19 Skrevet 22. november 2012 Ingenting som har skjedd i familie/skole eller med venner. Ikke som jeg har fått med meg hvertfall. Og han virker ikke trist på noe måte. Han er som før, bare mindre nøye og noe ukonsentrert... Jeg kan bli strengere på pc bruk, hvis det er det som stjeler oppmerksomheten hans. Når han gjør lekser får han ikke sitte med tilgang til pc, så vet ikke om det er det som er problemet. Men er han så "spillegal" at han tenker på det hele tiden?! Jeg trodde ikke det var så gæernt......
Gjest Ts Skrevet 22. november 2012 #20 Skrevet 22. november 2012 Konsekvenser for å ikke gjøre lekser burde være mindre tid til TV og data og sånne ting. Mamma "straffet" meg da jeg ikke gjorde lekser ved å måtte ta igjen alt på lørdagen mens alle andre var ute og lekte. Jeg tror jeg skjerpa meg etter to sånne lørdager. Er det ellers noe som kan ha skjedd som kan ha gjort ham urolig? Mobbing? Krangling i familien? Dødsfall etc? Sånt kan gi utslag i alle mulige retninger. Han gjør jo lekser, men han slurver og jobber lite effektivt. Det er der hovedproblemet ligger Oppgavene trenger han ikke tenke over, men bare utfører..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå