AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Jeg får høre rett som det er at jeg må sminke meg Hvorfor må jeg det? Jeg har aldri eid noe som helst sminke, og skal heller aldri eie noe sminke. Jeg har fått sminke hos venninner til jul/bursdager av og til. Hva jeg har gjort med det? Gitt det tilbake i presanger eller kastet det, og det uten å prøvd noe av det. At jeg er av de få som godtar at jeg ser ut slik jeg gjør uten sminke, er jeg stolt av. Jeg er stolt av at jeg ikke lar meg påvirke av sminkepresset. Flere har prøvd seg på å få sminke meg uten hell, men jeg har gått med på det noen få ganger, og hva følte jeg etterpå da? Jo, jeg var liksom ikke fullt ut meg selv, kjente sminken var på, fikk jeg tårer i øynene pga gjesping eller mye latter kunne jeg ikke tørke det av med neven uten at det blir gnidd sminke utover. Så er det gørrkjedelig å vaske det av også. Gniing på øyelokkene er ikke det mest behagelige. Ikke er det så lett å se om alt er vasket av heller. Anonym poster: 6f736c6f96d66f5e4b6821ef829e8c3d 7
Rosadotten Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 At sminke er ubehagelig i begynnelsen, er jo veldig vanlig, er vel en vanesak Det trenger ikke nødvendigvis å være et "sminkepress" for at folk bruker det, noen bare liker å fremheve det pene med seg selv, eller bare har en annen stil Men du har rett i at du kan være stolt av at du bestemmer selv Du MÅ ikke bruke sminke, du må gjøre akkurat som du selv ønsker! 3
Professor Orm Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Du trenger ikke sminke deg, ingen regel som sier det. Jeg bruker sjelden mye sminke selv, jeg er for lat, dessuten kan jeg ikke gni meg i øynene med det, noe jeg liker å gjøre. Og etter noen timer er alt grist utover. Av og til tar jeg den helt ut og tar på masse, men det er veldig sjelden. Jeg bruker ofte foundation for solfaktoren, og dermed må jeg også ha noe i kinnene, men det er stort sett det. Ja, og noe på leppene. av og til mascara, og jeg farger bryn og vipper. Kanskje bruker jeg en del likevel? Jeg blir som regel styggere og styggere jo mer jeg tar på. Hadde jeg vært en av dem som ble fin med mye sminke, hadde jeg ikke likt tanken på at om folk hadde sett meg uten, ville de blitt skuffet og sjokkert. Jeg vil ikke forbedre trekkene mine. Mye mulig folk mener det trengs, men jeg vil heller være ekte, noe det står respekt av. Fortsett som du gjør.
Athene Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Selvfølgelig må du ikke sminke deg. Det virker som om du lar andres meninger gå lett inn på deg. Dette er jo ene og alene opp til deg. Selv er jeg "sminkedokke", men jeg har ingenting i mot folk som ikke sminker seg. Men dersom du har lyst til å prøve har jeg et par innspill. Det å kjenne at sminken er på er kun psykisk, kombinert med en vanesak. Det at du kan gni av all sminken når du gjesper høres ikke normalt ut. I dag har jeg stresset rundt, mellom tre møter og kontoret, løpt ute i regnet og på butikken. Og jeg kan love deg at jeg har gjespet. 11 timer etter at jeg hadde lagt sminken var den like fin. Og man skal ikke behøve å gnikke og gnukke for å få bort sminke, da har man for dårlige sminkefjernere. Må man gni gir det sår og tørr hud, og man blir rynketroll før man fyller 30. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #5 Skrevet 21. november 2012 Du trenger ikke sminke deg! Jeg bruker maskara i perioder, men som oftest gidder jeg ikke. Det tar tid, det blir sjeldent pent og når man griner så mye som jeg gjør (glad eller trist, spiller ingen rolle. Tårene kommer når det er mye sol eller vind også), er det bare i veien. Skal jeg på fest pleier jeg å velge den vannfaste maskaraen, slik at det ikke er så farlig om jeg ler så jeg griner. Når jeg har prøvd å bruke sminke har jeg som regel endt opp med dårlig erfaring. Feil farge eller feil for min hudtype. Den tørker ut huden, den gjør huden fetere, det blir "riller" etter øyenskygge, man kan ikke kysse noen med lipgloss eller leppestift på, plutselig glemmer man seg og gnir seg i øynene, osv. Jeg kunne sikkert fått hjelp fra noen "profesjonelle", men jeg gidder ikke bruke hundrevis av kroner på å prøve meg frem. Anonym poster: 357e4d7247702d7fe20d7d967d25278e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #6 Skrevet 21. november 2012 Du MÅ selvsagt ikke sminke deg, men det høres ut som om du blir en del penere med sminke siden venninnene dine forsøker å presse det på deg sånn. Jeg bruker ikke sminke hver dag, rett og slett fordi jeg er lat, men at noen ikke ønsker å gjøre seg finest mulig til fest og andre ting skjønner ikke jeg. Det føles alltid uvant i begynnelsen, men du blir vant til det. Alle kler litt forundation/mineralpudder, mascara og blush. Anonym poster: e72483985af8220f051c0103aee2eeda 3
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. november 2012 #7 Skrevet 21. november 2012 Sminke er helt frivillig, og er du fornøyd uten så bør ingen forsøke "å tvinge" deg tiil å bruke det. For min del kan jeg helt fint gå uten sminke en dag, for så å ha på litt eller mye dagen etter. Jeg er likefullt meg, med eller uten sminke
Binta Ba Skrevet 21. november 2012 #8 Skrevet 21. november 2012 Jeg farger brynene, og hadde jeg greid å farge vippene ordentlig, ville jeg ikke brukt noe sminke. Jeg bruker kun mascara på de øvre vippene, jeg ser utrolig trøtt ut uten med de små øynene mine.. Det tok meg noen år å komme dit, og tidligere var jeg ikke fornøyd med meg selv uten sminke.
Vulpes Skrevet 21. november 2012 #9 Skrevet 21. november 2012 Så klart må du ikke sminke deg..? Flere av mine venninner sminker seg lite til ingenting i hverdagen. Jeg tror aldri noen har reagert på det, selv om de ellers er feminine jenter som er opptatt av å se bra ut, fikse håret, ha på stilige klær osv. Hvis du ofte møter holdninger om at du må sminke deg så vil jeg påstå at du har merkelige og/eller barnslige venner. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 21. november 2012 #10 Skrevet 21. november 2012 Etter 7 (!!!!) svar med at TS ikke trenger å sminke seg, kan man kanskje konkludere med at ingen flere trenger å skrive at TS ikke trenger å sminke seg. Kanskje h*n har skjønt det nå??? Eller, forresten.. Du MÅ ikke sminke deg assa!! Du trenger ikke sminke deg assa!!! 2
Vulpes Skrevet 21. november 2012 #11 Skrevet 21. november 2012 (endret) Etter 7 (!!!!) svar med at TS ikke trenger å sminke seg, kan man kanskje konkludere med at ingen flere trenger å skrive at TS ikke trenger å sminke seg. Kanskje h*n har skjønt det nå??? Eller, forresten.. Du MÅ ikke sminke deg assa!! Du trenger ikke sminke deg assa!!! Hvis man ikke kan få lov til å si sin mening om andre har sagt den før vil det drepe ganske mange tråder. Det kan dessuten være godt for en som muligens er litt usikker på noe å få bekreftelse fra flere kontra kun fra én eller to. Jeg kunne forstått reaksjonen din om syv personer skrev enkle svar etter hverandre som "neida, det må du ikke", uten å utbrodere mer. Men det er ikke tilfellet her. Endret 21. november 2012 av Tonje! 16
Gjest Badebuksa Skrevet 21. november 2012 #12 Skrevet 21. november 2012 Hvis man ikke kan få lov til å si sin mening om andre har sagt den før vil det drepe ganske mange tråder. Det kan dessuten være godt for en som muligens er litt usikker på noe å få bekreftelse fra flere kontra kun fra én eller to. Jeg kunne forstått reaksjonen din om syv personer skrev enkle svar etter hverandre som "neida, det må du ikke", uten å utbrodere mer. Men det er ikke tilfellet her. Det er klart det er lov, men det er rimelig teit å påpeke noe som faktisk i utgangspunktet er en selvfølge. Man skriver heller ikke "jeg mener at man ikke skal behøve å sminke seg", men heller "du må ikke sminke deg"--> noe som er en selvfølge at man ikke må. Nei, man trenger ikke kaste bort hundevis/tusenvis av kroner på sånt om man ikke ønsker det, det er selvsagt, 7 stk trenger ikke påpeke det på rekke og rad.
Vulpes Skrevet 21. november 2012 #13 Skrevet 21. november 2012 Det er klart det er lov, men det er rimelig teit å påpeke noe som faktisk i utgangspunktet er en selvfølge. Man skriver heller ikke "jeg mener at man ikke skal behøve å sminke seg", men heller "du må ikke sminke deg"--> noe som er en selvfølge at man ikke må. Nei, man trenger ikke kaste bort hundevis/tusenvis av kroner på sånt om man ikke ønsker det, det er selvsagt, 7 stk trenger ikke påpeke det på rekke og rad. I denne sammenheng er det mer eller mindre ingen forskjell mellom det å skrive «jeg mener at...» og «du må så klart ikke...» ettersom temaet vi diskuterer er subjektivt og dermed er det inneforstått at alle skriver sine egne meninger og preferanser. Jeg forstår virkelig ikke reaksjonen din. Alle svarene her hittil (med unntak av dine, ironisk nok) har et eget innhold og bidrar til tråden utover kun det å skrive «neida, du må ikke sminke deg». 16
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. november 2012 #14 Skrevet 21. november 2012 (endret) Badebuka: Var det så selvsagt, så hadde TS neppe spurt. Og de fleste har vel lagt til et eller annet om sine egne vaner og tanker rundt temaet også. Endret 21. november 2012 av Wolfmoon 8
Gjest Badebuksa Skrevet 21. november 2012 #15 Skrevet 21. november 2012 I denne sammenheng er det mer eller mindre ingen forskjell mellom det å skrive «jeg mener at...» og «du må så klart ikke...» ettersom temaet vi diskuterer er subjektivt og dermed er det inneforstått at alle skriver sine egne meninger og preferanser. Jeg forstår virkelig ikke reaksjonen din. Alle svarene her hittil (med unntak av dine, ironisk nok) har et eget innhold og bidrar til tråden utover kun det å skrive «neida, du må ikke sminke deg». Nei, det er ikke selvsagt at man skriver sine preferanser, heller hva som er normen. Det er nok mange som kunne skrevet at det ikke er en lov om at man må sminke seg, men som samtidig skulle ønske at folk sminket seg. De fleste jeg kjenner skulle ønske at folk sminket seg, utifra det jeg har hørt, faktisk. "Hun er stygg, det hadde hjulpet om hun hadde sminket seg", har vært en vanlig setning som har gått igjen. Hadde du spurt dem om man må sminke seg, hadde de antakeligvis sagt nei. Selvom de mener det motsatte. Ja, alt etter dagsformen og pms kanskje.
hermoine Skrevet 21. november 2012 #16 Skrevet 21. november 2012 jeg er enig med de andre, nei du må ikke sminke deg. Jeg har selv fått kommentarer om at jeg må kle meg penere og gre håret noenganger. Men når jeg skal på forelesning og dra hjem igjen rett etterpå så drar jeg gjerne på meg en hettegenser og en bukse og det er den eneste pynten jeg har på meg den dagen. Men neida, man må visst ifølge noen pynte seg, sminke seg, ordne håret, lakkere neglene og ta på parfyme når man sitter og dupper av under forelesning også drar rett hjem og legger seg igjen etterpå.... Ei venninne av meg klikka i vinkel og begynte å kjefte på meg en gang da jeg vasket kroppen og ikke håret. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #17 Skrevet 21. november 2012 Nei, det er ikke selvsagt at man skriver sine preferanser, heller hva som er normen. Det er nok mange som kunne skrevet at det ikke er en lov om at man må sminke seg, men som samtidig skulle ønske at folk sminket seg. De fleste jeg kjenner skulle ønske at folk sminket seg, utifra det jeg har hørt, faktisk. "Hun er stygg, det hadde hjulpet om hun hadde sminket seg", har vært en vanlig setning som har gått igjen. Hadde du spurt dem om man må sminke seg, hadde de antakeligvis sagt nei. Selvom de mener det motsatte. Ja, alt etter dagsformen og pms kanskje. Håper for Guds skyld at det snart kommer et tillegg i forumreglene som går på at kvinneforakt ikke er lov på KG. Nå har det jammen kommet inn i velværeforumet også. Anonym poster: de4f16034ca57a25cd689d4842cc241b
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. november 2012 #18 Skrevet 21. november 2012 Nei, det er ikke selvsagt at man skriver sine preferanser, heller hva som er normen. Det er nok mange som kunne skrevet at det ikke er en lov om at man må sminke seg, men som samtidig skulle ønske at folk sminket seg. De fleste jeg kjenner skulle ønske at folk sminket seg, utifra det jeg har hørt, faktisk. "Hun er stygg, det hadde hjulpet om hun hadde sminket seg", har vært en vanlig setning som har gått igjen. Hadde du spurt dem om man må sminke seg, hadde de antakeligvis sagt nei. Selvom de mener det motsatte. Ja, alt etter dagsformen og pms kanskje. Du oppholder deg tydeligvis i et helt annet miljø enn det jeg gjør, jeg hadde blitt totalt satt ut hvis noen hadde sagt noe slikt om andre. Jeg har tydeligvis en veldig hyggelig omgangskrets, der vi heller gir komplimenter enn å baksnakke/snakke stygt om hverandre. 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #19 Skrevet 21. november 2012 I min jobb så deltar jeg blant annet på førstegangsintervjuer, til stilling som finansiell rådgiver. Må inndrømme at mennesker som ikke ser "velstelte" ut får nei, uansett hvor kvalifiserte de er. Med velstelte menes at man tar vare på seg selv, at hår er velstelt og ordnet, at gutta ikke kommer med skjeggstubber, og at jentene bruker passe mengde sminke. Sminke fremhever trekkene på best mulig måte, og uten ser nesten alle jenter litt trøttere og litt mindre stelt ut. Kundene er opptatt av fremtreden, så dette er en del av bransjen. Anonym poster: 04c17331f45c8c5578a866e1b5d1498a
Vulpes Skrevet 21. november 2012 #20 Skrevet 21. november 2012 Nei, det er ikke selvsagt at man skriver sine preferanser, heller hva som er normen. Det er nok mange som kunne skrevet at det ikke er en lov om at man må sminke seg, men som samtidig skulle ønske at folk sminket seg. De fleste jeg kjenner skulle ønske at folk sminket seg, utifra det jeg har hørt, faktisk. "Hun er stygg, det hadde hjulpet om hun hadde sminket seg", har vært en vanlig setning som har gått igjen. Hadde du spurt dem om man må sminke seg, hadde de antakeligvis sagt nei. Selvom de mener det motsatte. Ja, alt etter dagsformen og pms kanskje. Om folk mener å si at det ikke finnes noen lover mot å gå sminkeløs men at de helst skulle sett at alle sminket seg, så hadde de nok skrevet det. Tviler sterkt på at alle som har svart her inne kun ville påpeke at det er greit i følge norsk lov å forlate hjemmet usminket. Folk har derimot skrevet hva de selv mener og tenker angående problemstillingen, og det at mange tenker og mener det samme gjør ikke hver enkelts tanker og skriblerier mindre verdifulle. Vi må forresten omgås veldig forskjellige type mennesker. Ingen jeg kjenner ville reagert om jeg dukket opp sminkeløs - noe jeg forsåvidt gjør rett som det er, uten problemer. To av mine nærmeste venninner dukker gjerne opp på fester uten sminke og, og jeg har aldri hørt noen nevne det med et ord. Tror egentlig ikke så mange tenker over det i det hele tatt. Når det er sagt er det klart at mange kunne blitt litt finere med et lag delikat sminke, men det at man påpeker det betyr ikke automatisk at man mener at de burde ha sminket seg. Det er vel heller en overfladisk observasjon i de fleste tilfeller. Ei venninne av meg klikka i vinkel og begynte å kjefte på meg en gang da jeg vasket kroppen og ikke håret. Hæ..? I min jobb så deltar jeg blant annet på førstegangsintervjuer, til stilling som finansiell rådgiver. Må inndrømme at mennesker som ikke ser "velstelte" ut får nei, uansett hvor kvalifiserte de er. Med velstelte menes at man tar vare på seg selv, at hår er velstelt og ordnet, at gutta ikke kommer med skjeggstubber, og at jentene bruker passe mengde sminke. Sminke fremhever trekkene på best mulig måte, og uten ser nesten alle jenter litt trøttere og litt mindre stelt ut. Kundene er opptatt av fremtreden, så dette er en del av bransjen. Anonym poster: 04c17331f45c8c5578a866e1b5d1498a Jeg kan forstå at det i noen bransjer er større fokus på utseende og sminke enn i andre. Men jeg vil bare påpeke at det faktisk er en del som absolutt ser freshe og presentable ut selv om de ikke har på sminke. Om man har på pene klær og har ordnet håret synes jeg ikke at sminke er et must for å se fin ut, i hvert fall ikke så lenge man har relativt fin hud og ikke har mørke ringer under øynene eller andre «skavanker». 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå