Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har i flere år sittet i styret i en forening. Jeg har nå meldt fra at jeg kommer til å trekke meg ut fra styret fra nyttår av.

Jeg gjør flere oppgaver, men hovedoppgaven min er regnskapsføring og rapportering til brønnøysundregistreret.

Foreningen sliter med å finne en som kan ta over denne oppgaven jeg har hatt i flere år nå. Og de har gitt med et tilbud om å få honorar/lønn for å gjøre regnskapsføringen videre, uten at jeg trenger å sitte i styret å ha de forpliktelsene det medfører videre.

Det jeg lurer på er om dersom jeg sier ja til dette, må jeg da registrere med som et enkeltmannsforetak i br.reg? Kan jeg lovlig ikke registrere meg å ta imot disse pengene som honorar? eller kan jeg registrere meg som noe annet som ikke koster så mye, slik at jeg får betalt skatt av disse pengene?

Ser at det koster jo en del særlig siden jobben jeg isåfall skal gjøre tar ca 4-5 effektive timer i mnd.. Så blir ikke så mye å tjene på det, men alt hjelper jo på en slunken lommebok..

Anonym poster: 034f9d48b04c3a05233b597c42c09cc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mente at så lenge alt ble dokumentert og du førte det opp på selvangivelsen så ville det ikke være noe problem. Er ikke stor forskjell om du tar regnskapet til styret eller om du gjør annen jobb for en person eller foretak uten å være offesiellt ansatt...

For om jeg går tur med hundene til alle naboene hver dag og får noen tusenlapper i måneden for det eller om du tar regnskapet til dette styret er vel det samme? Eller er jeg helt på jordet her nå?

Skrevet

TS her..

blir akkurat det samme ja.. tror jeg ja.. fikk høre tidligere idag hvis jeg skulle ta jobben måtte jeg registrere meg hos br.reg.. så ble så usikker på hva jeg må gjøre..

Er bare viktig for meg atom jeg sier ja til denne jobben så blir det ikke gjort svart..

Men holder det at jeg bare fører det på selvangivelsen for 2013, slik at skatt blir trukket? Hva er isåfall nok/riktig dokumentasjon?

Skrevet

Regelverket er jo ikke helt lettlest på dette temaet.

Du kan blandt annet tjene på hobbyen din opp til x antall kroner uten å hverken skatte av det, eller å opprette firma. Men å kalle dette hobby er vel kanskje å strekke det litt langt.

I tillegg skal jo alle utgående fakturaer ha orgnr påskrevet.

Jeg ville ha opprettet foretak uansett mtp at det ikke koster så utrolig mange kroner, da har du alt på det rene og ting blir litt ryddigere. Da kan du jo få skrevet av kontorrekvisita på firmaet også.. pc, printer, papir ++ :-)

Eventuelt viderefakturer utgiftene ved oppstart til oppdragsgiver :)

Skrevet

I utgangspunktet så er foreningen jeg er i styret til en hobby. Har annen fulltidsjobb.. men enig i at regnskapsføring som hobby blir å trekke det en smule langt..

Med tanke på at det koster 2-3000 kr å registrere et enkeltmannsforetak og jobben som skal gjøres der, når jobben med regnskapsføringen i bestefall kan gi meg 10-12.000 i året.. Så går jo "vinninga opp i spinninga".. er en jobb jeg i utgangspunktet ikke ønsker å fortsette å gjøre, men har en forferdelig stram økonomi privat så det å få litt ekstra i mnd er et stort pluss..

Vil med andre ord ha minst mulig jobb utover selve regnskapsføringen, at det skal være lovlig og gi meg litt mer i mnd..

ikke en lett kombinasjon tydeligvis..

Skrevet

Med viderefakturering så mener jeg at du kan ta på deg denne jobben med kriteriet at du vil fakturere styret for opprettelse av foretaket og andre utgifter forbundet med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...