Gå til innhold

Dette med å skulle trene "riktig"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri funnet den store gleden ved trening, men har klart å komme meg på treningssenteret en gang annenhver uke eller noe sånt de siste årene. Det siste halve året har jeg av ulike grunner ikke trent i det hele tatt, men har nå meldt meg inn i et nytt treningssenter som ligger rett rundt hjørnet, og er egentlig ganske så motivert. Kjøpt meg nytt fint treningstøy, pulsklokke og har lyst til å komme i gang. :)

Men så blir jeg bombardert med alle "do's and don't's" ved trening, fra samboeren og venner - og når jeg forsøkte å google litt ble det jo enda verre. Det er så masse "regler": ikke trene hele kroppen samme dag, ikke trene mer enn en muskelgruppe hver dag, ikke trene flere øvelser som "overlapper hverandre", ikke trene både styrke og kondisjon på samme dag, ikke trene mage og rygg på samme dag, hva som skal trenes i riktig rekkefølge osv... :bond:

Og jeg kjenner jeg blir usikker og er redd for å miste motivasjonen. Jeg skal ikke gå Birken eller løpe maraton. Jeg skal ikke bygge veldig synlige muskler eller delta i bodyfitness. Jeg vil bare komme i form, bli sterkere og mer utholdende og få mer energi i hverdagen, og gjerne gå ned noen kilo og stramme opp kroppen litt. That's it. Så er det virkelig så farlig å skulle følge alle disse reglene?

Det JEG har lyst til er å trene 2-3 ganger i uken. Jeg ser for meg å løpe (dvs ellipsemaskinen siden jeg har et dårlig kne) en 20-30 min avhengig av dagsform, og så trene de viktigste muskelgruppene etterpå. Rekker jo ikke gå gjennom alt på en halvtimes tid, men tenker å ta de største og viktigste hver gang og så heller veksle litt på andre ting.

Er det greit? Eller er det da sånn at jeg alltid tar ett skritt fremover og to skritt tilbake? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_surfot
Skrevet

Da syns jeg du skal gjøre det DU har lyst til :) Jeg syns det høres greit ut med tanke på at det du er utrent. Det er greit å starte på et realistisk nivå og ikke for mye, for da kan man fort gå lei.

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det JEG har lyst til er å trene 2-3 ganger i uken. Jeg ser for meg å løpe (dvs ellipsemaskinen siden jeg har et dårlig kne) en 20-30 min avhengig av dagsform, og så trene de viktigste muskelgruppene etterpå. Rekker jo ikke gå gjennom alt på en halvtimes tid, men tenker å ta de største og viktigste hver gang og så heller veksle litt på andre ting.

Er det greit? Eller er det da sånn at jeg alltid tar ett skritt fremover og to skritt tilbake? :sukk:

Det er HELT TOPP! Ingenting feil med det!

Jeg synes du skal drite i alle velmenende råd som omhandler treningsrutiner og treningsoppsett. De aller fleste har ikke peiling.

Et godt råd er "all trening er god trening så lenge du ikke skader deg selv"

Det ENESTE du skal være redd for å gjøre feil er hvordan du løfter ting og det tekniske i forhold til stykeøvelser. Og passe på at du får nok hvile.

Men alle eksemplene du gir om hvilken rekkefølge osv osv er ikke viktig, spesielt ikke når målet ditt bare er å begynne å trene jevnlig:)

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er mange tips og det kan være lett å gå litt vill hvis man begynner å trene for første gang eller har tatt en lang pause. Men husk at mange av disse tipsene som går på muskelgrupper per dag/hele kroppen per dag, kondis vs. styrke på samme dag osv. ikke egentlig er så nyttige når man begynner helt fra scratch igjen. Det er i hvert fall min erfaring. De fleste som trener styrke får god progresjon i begynnelsen, så lenge man legger inn et par treninger i uka. Det er først når man kommer opp på et visst nivå at ting som rekkefølge, inndeling i muskelgrupper osv. egentlig har noe å si. For eksempel kan det være nyttig å kjøre en splitt hvis man ønsker å trene styrke to dager etter hverandre fordi man da kan restituere noen muskelgrupper mens man belaster de andre og slikt sett kunne trene styrke oftere og få raskere fremgang, men jeg syntes ikke det er så relevant når man er nybegynner eller har tatt en lang pause.

En ting som jeg derimot ser på som litt viktig er å ikke trene hele kroppen (styrke) to dager etter hverandre fordi man skal få nok hvile mellom øktene, samt, som det på pekes over, riktig løfteteknikk og nok/riktig mat.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Helt enig med det de andre over her skriver.

Det er ikke noe i veien for å trene både kondisjon og styrke i en økt, ei heller å trene styrke på hele kroppen i en økt (men helst ikke to dager på rad).

Som "mosjonist" så trenger man ikke å følge de siste rådene fra Norges Toppidretts gymnas eller lignende, for man er strengt tatt ikke en toppidrettsutøver. Hvis du etterhvert finner ut at du vil lære mer vil jeg anbefale deg å kjøpe en grunnleggende treningslærebok (f.eks. på vgs-nivå) for å lære mer om kroppens funksjoner og trening. Det er høyst sannsynlig langt mer nyttig enn å lese allverdens artikler fra google, der hvem som helst kan komme med tips (som muligens passer dem selv).

Edit: Vi brukte en eldre versjon av denne boka på idrettslinja. Nå vet jeg ikke hvor bra den nye versjonen er, men den gamle var veldig bra når det gjaldt grunnleggende treningslære.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6900652

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Helt enig med det de andre over her skriver.

Det er ikke noe i veien for å trene både kondisjon og styrke i en økt, ei heller å trene styrke på hele kroppen i en økt (men helst ikke to dager på rad).

Regner med at tipset som går ut på å ikke trene styrke og kondisjon i en økt er fordi mange opplever det som litt i overkant slitsomt hvis man er nybegynner. Skal man f. eks løpe en 30-60 min og så ta en styrkeøkt på en liten time så er det faktisk mye for en nybegynner.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Regner med at tipset som går ut på å ikke trene styrke og kondisjon i en økt er fordi mange opplever det som litt i overkant slitsomt hvis man er nybegynner. Skal man f. eks løpe en 30-60 min og så ta en styrkeøkt på en liten time så er det faktisk mye for en nybegynner.

Det er sant, mens jeg foretrekker å bruke forsiktig kondisjonstrening som oppvarming til styrke. Jeg får selvfølgelig ikke så godt progresjon i kondisjon av det, og det kan også gå utover progresjon i styrke, men det gjør det enkelt og effektivt for meg (siden jeg generelt er litt lat og vil ha så få treningsøkter i uka som mulig :gjeiper:)

Skrevet

Åh, skjønner så godt hva du mener! Det er så mange ulike retningslinjer på hvordan man bør trene, og de kan ofte være veldig sprikende og motsigende. Jeg tenker at det første du bør gjøre er å finne ut hva du øsnker oppnå med treningen.Målet med treningen blir da førende for hvordan du bør trene, og da er det litt enklere å sile ut informasjon. Jeg har skrevet en liten sak om målsetting her som kanskje kan være til hjelp: http://www.wannabee.no/detail/109/ :)

Jeg tenker likevel at det viktigste i første omgang rett og slett bør være at du kommer deg på trening, og dermed får trening inn som en naturlig del av dagsrutinen. Da vil du kanskje finne en treningsform som du trives med, og som passer for akkurat DEG. Et lite tips på veien er å tenke variasjon - både i treningsform, mengde og intensitet. Da blir du forhåpentligvis ikke så snart lei.

Krysser fingrene for at du oppnår det du ønsker :)

Skrevet

Det er sant, mens jeg foretrekker å bruke forsiktig kondisjonstrening som oppvarming til styrke. Jeg får selvfølgelig ikke så godt progresjon i kondisjon av det, og det kan også gå utover progresjon i styrke, men det gjør det enkelt og effektivt for meg (siden jeg generelt er litt lat og vil ha så få treningsøkter i uka som mulig :gjeiper:)

Oppvarming er uansett fornuftig, gjør det selv. Men man varmer jo vanligvis ikke opp i en times tid ;)

En 10-15 minutters rolig oppvarming har nok ingen særlig effekt på styrkeprogresjon for en nybegynner.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :)

Godt å høre at det ikke må følges tusen regler for å komme i bedre form! Jeg skjønner godt at reglene kan være til stor hjelp for folk som trener seriøst og har et mål med treningen, men hvis man skal følge alle må man jo trene opptil flere ganger om dagen for å få tid til alt. :fnise:

Grunnen til at jeg vi trene kondisjon og styrke på samme økt er at jeg vet jeg har godt av begge deler, men jeg vet at jeg det er helt urealistisk for meg å komme meg på trening mer enn 2, maks 3 ganger i uka. Og noen uker vil det helt sikkert ikke bli mer en en treningsøkt, og det gir jo ikke mye fremgang hvis det skal gå så lang tid mellom hver gang man faktisk løper eller trener styrke. For meg er dørstokkmila mye verre enn å legge inn bittelitt ekstra når jeg først har kommet meg på trening. Men hvis jeg en dag har lyst til å droppe en av delene gjør jeg selvfølgelig det! :)

Skrevet (endret)

Basicly:

Det er ikke lurt å ta styrke og kondis i samme økt, da bare forbrenner du de kaloriene du skal bygge med.

Er målet å bli sterkere, få mer muskler, og stramme opp trenger du egentlig ikke kondis.

Tren styrke 2-3 ganger i uka, ha fokus på store muskelgrupper som ben (lår og rumpe), rygg, litt bryst. Magen trenes ved at du tar de store øvelsene, men hvis du MÅ ha en mageøvelse kan du bruke planken, armhevinger, rollouts eller lignende. - Men det holder med 5 min.

Ikke tren så lenge. Tren hardt og effektivt, spis fortest mulig etter det (gjerne nøtteblandning, YT, banan whatever rett etter økta, og spis middag/kvelds når du kommer hjem), hvil masse. I starten holder det med 45 min-en time styrketrening. Vær gjerne med på bodypump timer (eller lignende) og få inspirasjon, men de timene er ikke bygge-muskler-timer.

- Oppvarming: Ca. 6min med lav/moderat intensitet , deretter lette vekter av øvelsen du skal kjøre. (eks ben: løpe 5 min, ta 20 knebøy uten vekter, så starter du med knebøy med vekter.)

La det gå to dager før du trener de samme musklene igjen.

Har du lyst til å forbrenne fett eller øke kondisjon, vil jeg foreslå å ha en egen dag for det. Men kanskje du kan starte med å trene styrke, så du slipper å tenke på kondisjonstrening. Hvis det går fint med styrketreningen kan du kanskje begynne å tenke på kondisjon senere? Så slepper du å stresse så mye i begynnelsen :)

Endret av Snoken-
Skrevet

All trening er bra trening. Jeg er som deg. Når jeg først har kommet meg på trening kan jeg godt trene lenge.

Det er greit å trene bare for å komme i mål hvis du klarer det, men mange, som meg, trenger klare definerbare mål å jobbe mot. Fremgang er motiverende. Tenk litt på det! :-)

Anonym poster: 485ccbb6512a7b314d46f10be5eb7bf9

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Basicly:

Det er ikke lurt å ta styrke og kondis i samme økt, da bare forbrenner du de kaloriene du skal bygge med.

Er målet å bli sterkere, få mer muskler, og stramme opp trenger du egentlig ikke kondis.

Tren styrke 2-3 ganger i uka, ha fokus på store muskelgrupper som ben (lår og rumpe), rygg, litt bryst. Magen trenes ved at du tar de store øvelsene, men hvis du MÅ ha en mageøvelse kan du bruke planken, armhevinger, rollouts eller lignende. - Men det holder med 5 min.

Ikke tren så lenge. Tren hardt og effektivt, spis fortest mulig etter det (gjerne nøtteblandning, YT, banan whatever rett etter økta, og spis middag/kvelds når du kommer hjem), hvil masse. I starten holder det med 45 min-en time styrketrening. Vær gjerne med på bodypump timer (eller lignende) og få inspirasjon, men de timene er ikke bygge-muskler-timer.

- Oppvarming: Ca. 6min med lav/moderat intensitet , deretter lette vekter av øvelsen du skal kjøre. (eks ben: løpe 5 min, ta 20 knebøy uten vekter, så starter du med knebøy med vekter.)

Har du lyst til å forbrenne fett eller øke kondisjon, vil jeg foreslå å ha en egen dag for det. Men kanskje du kan starte med å trene styrke, så du slipper å tenke på kondisjonstrening. Hvis det går fint med styrketreningen kan du kanskje begynne å tenke på kondisjon senere? Så slepper du å stresse så mye i begynnelsen :)

Vet tipsene ikke var til meg, men jeg suger dem til meg som en svamp! Jeg har lurt veldig på hvordan jeg skal gjøre/legge opp denne styrketreningen. Ikke bare gå seg vill på det vektområdet.

Takk. :)

Skrevet

Basicly:

Og for meg - som er mosjonist - er sånne svar som det jeg har sitert totalt demotiverende (no offence til deg som har skrevet det...)

Jeg greier stort sett å komme meg på treningssenteret fra 2-4 ganger i uka. Det har jeg gjort i ca 1,5 år nå,trente jevnlig før det også,. men fikk ikke gått så ofte. Jeg trener stort sett saltimer - spinning, aerobic ol og body pump. Helt uten struktur og målet har vært at dette skal bidra til vektnedtang. Og det har det gjort. Har gått ned 10 kg siden i vinter og har en strammere kropp enn noensinne.

Jeg spiser ikke så raskt som muolig etter en treningsøkt - passer det ifht. dagens måltider så gjør jeg det, hvid ikke gjør jeg det ikke. Siden jeg vil ned i vekt kan jeg ikke legge til kalorier etter eget forgodtbefinnende - og man forbrenner faktisk ikke sååå mye på en treningsøkt (dessverre). Funker fint for mine formål, og jeg bygger likevel muskler.

Min eneste faste plan er å ikke trene så mye at jeg blir utslitt(på sikt - skal selvsagt være sliten etter en økt) og derfor ikke får trent mer den uka. Det har jeg brent meg på noen ganger - jeg syns det er såjgøy etter en pause at jeg kjører på med for mange timer. Passer det sånn så tar jeg gjerne både stykre og kondis etterhverandre, mer tidseffektivt å trene to timer når jeg først er der enn å være på treningssenteret hver dag. Og jeg bekymrer meg ikke for at det gir dårligere effekt på det ene eller det andre.

Dette er altså mimn erfarin: jeg har både bedre kondis og er sterkere nå enn for 2 år siden. Mulig at formen kunne vært enda bedre og jeg enda sterkere hvis jeg hadde gått mer vitenskapelig til verks - iallfall i teorien. I praksis hadde det gjort at all treningsglede ble borte, sånn at jeg hadde gitt opp hele greia.

Lykke til - kjør på med det du har lyst til :-)

Skrevet

Og for meg - som er mosjonist - er sånne svar som det jeg har sitert totalt demotiverende (no offence til deg som har skrevet det...)

Kvifor var innlegget til Snoken så demotiverande - eg synest det var eit godt innlegg, eg??

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg Regine. Problemet for mosjonister uten klare mål men med ønske om å trene av diverse grunner, er de som kommer med mange regler for hvordan man skal gjøre det.

Jeg skjønner godt at vi som befolkning blir mer og mer inaktive, for på en del (jeg snakker helt generelt og ikke om noen spesifikke i denne tråden) høres det ut som om det ikke er noe poeng i å trene i det hele tatt med mindre du har klare mål om å delta i maraton eller lignende.

Skrevet

Kvifor var innlegget til Snoken så demotiverande - eg synest det var eit godt innlegg, eg??

Fordi det er fullt av MÅ. Gjør sånn, ikke sånn. Gjør du det oppnår du ikke det etc. Altfor mange påbud og forbud. Forsøkte å forklare hva slags treningsmenneske jeg er - og jeg får fullstendig spader av alle påbud og forbud. Og skulle jeg fulgt de så ville jeg aldri fått trent - det hadde blitt altfor komplisert. For meg er det en seier at jeg syns det er gøy å trene. Og dessuten: jeg SER og kjenner at det funker, selv om jeg IKKE følger allverdens påbud/forbud.

Og det er fortsatt ikke til forkleinelse for vedk som skrev det - bare for å understreke det.

Jeg er veldig enig med deg Regine. Problemet for mosjonister uten klare mål men med ønske om å trene av diverse grunner, er de som kommer med mange regler for hvordan man skal gjøre det.

Jeg skjønner godt at vi som befolkning blir mer og mer inaktive, for på en del (jeg snakker helt generelt og ikke om noen spesifikke i denne tråden) høres det ut som om det ikke er noe poeng i å trene i det hele tatt med mindre du har klare mål om å delta i maraton eller lignende.

Takk - helt enig. Jeg har faktisk løpt halvmarathon (!) med helt usystematisk trening i forkant. Begynte så smått å jogge ca 6 mnd før, og fortsatte min usystematiske og uvitenskapelige tilnærming. Kanskje ikke det lureste for kroppen, men: jeg gjorde det! Og det er faktisk mulig å gjøre noe sånt uten de voldsomt vitenskapelige og må/skal må ikke/skal ikke i forkant.

vi er forskjellige - og for meg er det et poeng å trene. Punktum. Jeg verken vil eller skal delta i ditt eller datt, får jeg et innfall så gjør jeg det, hvis ikke, så gjør jeg det ikke. Og for meg er det heller ingen motivasjonsfaktor å skulle delta i løp/sykkelritt oa. - snarere tvert i mot. Jeg skjønner at det er annerledes for andre - men jeg ser og at vi er mange som bare trener for moro skyld, og ikke verken har behov for eller ønsker om all denne "vitenskapeliggjøringa". Og det er derfor jeg mener det er viktig å ikke drukne "oss" i vitenskapeligheter - fordi det i seg er demotiverende.

Skrevet

:ler: jeg er samme treningstype som regine :ler:

Har fulgt både løpeprogrammer og styrkeprogrammer og blir så drit lei programmer. Mye lettere å bare kaste seg på en time her eller en løpetur der etter hva man har lyst til.

Heldigvis for meg har jeg ingen mål med treningen utover at det er godt for humør og helse, og til det funker min tilnærming helt utmerket.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg tror også dette er en personlighetsgreie :fnise:

Jeg har vært sånn hele livet, og jeg krasjet nok ganske kraftig med mine medelever på idrettslinja på dette området. Jeg hadde ikke spesielt høye mål til kondisjon- og styrketrening, og de kunne ikke fatte å begrepe hva det egentlig var jeg drev med, og hvorfor jeg ikke trente mer strukturert.

Nå skal det sies at jeg kunne trene mer strukturert i perioder der jeg var aktiv innenfor en ballidrett, og så at f.eks. kondisjon kunne hjelpe meg til å bedre spillet mitt. Men det var kun i perioder.

Nå er forsåvidt jeg litt sånn ellers i livet også, jobber som frilans, og jobber derfor når jeg har tid, lyst eller trenger penger.

Trener gjør jeg når jeg har tid, lyst eller føler at jeg trenger det. Same philosophy.

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Programmer er jeg heller ikke så fan av, men jeg synes det var veldig greit å vite at det er helt ok å gå på denne mølle i ca 10 min (før jeg kjeder meg ihjel...) og så ta styrken for å vandre fornøyd hjem. :)

Det er veldig i min gate, bare passe på at det er progresjon i hva jeg gjør når jeg trener. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...