EvigPåSlankeren Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Jeg har 115 kg fordelt på mine 170 cm! Jeg er bare 20 år og må virkelig ta tak i dette, men hvordan får jeg endret tankene fra "jeg liker ikke trening" til "jeg liker trening"? og samme med sunn mat! Hvordan legger jeg opp program for å få mest mulig ut av maten og treningen? har desverre ikke råd til PT. Jeg har medlemskap på treningsenter 10 minutter unna, men de siste 2 årene har jeg ikke trent, så hvordan begynner jeg? syns bare mølle er gørrkjedelig... Syns også det er kjempekjedelig og lage mat så hvordan fikser man sunn, lett mat som er gjort på noen minutter? Hva gjør jeg for å nå målet og ikke skeie ut med godteri? jeg får sinnsykt cravings etter sukker hele dagen, forferdelig slitsomt!
Gjest Tigress Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Vel, viljestyrke er noko du MÅ engasjere i eit slikt prosjekt, det er heilt visst. Det vil hjelpe mykje om du tek innover deg at dette kjem til å koste! Om du synest det er så keisamt å trene, så er du kan hende nøydd til å ta innover deg at det framleis er noko du bør gjere. Når ein er utrent ser ein resultat veldig snøgt, og då vil du kan hende synest at det er motiverande. Om ikkje, ja, så får du avgjere om du skal halde fram likevel av omsyn til kroppen din. Personleg ville eg kreka meg til treningssenteret og bede om eit kort fullkroppsprogram som konsentrerer seg om store muskelgruppar: bryst, rygg, bein. Men om det er heilt utenkjeleg ville eg byrja med å gå. Gå i alle fall ein halvtime kvar dag. Kosten er lett å gjere noko med, google oppskrifter, det brukar å gjere susen. Du veit nok eigentleg kva som er bra mat for deg, det er berre å kjøpe han inn og ete han opp! Godteriet er du berre nøydd å halde deg unna. Gå ein tur, drikk sukkerfri saft, et sukkerfrie drops, kva som helst.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Folk endrer livsstil hele tida, men alle har forskjellige teknikker, så her er det umulig å få et fasitsvar. DU må finne ut hva som inspirerer DEG. Jeg kan fortelle litt om mine inspirasjonskilder og hva som fikk meg til å bite tenna sammen og bare gjøre det! Er ikke sikkert dette fungerer for deg i dey hele tatt, men er jo lov å prøve! Jeg kom tilfeldigvis over noen artikler og dokumentarer som forklarer hvor viktig trening/kosthold er for kroppen, og hvor mye skade man påfører kroppen ved å leve et slapt og usunt liv. Jeg ble motivert av statistikk som sier at om man er i ca 1 times moderat aktivitet hver dag, vil man minimere risikoen for kreft og andre forferdelige sykdommer. Jeg blir også motivert av å tenke på at jeg betaler for treningssenteret og at det derfor er idiotisk å ikke dra. Jeg blir motivert av at jo mer tid man legger igjen på kjøkkenet, jo bedre blir maten. Jeg blir motivert av å se at kroppen min er sunn og frisk!
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. november 2012 #4 Skrevet 20. november 2012 Jeg har 115 kg fordelt på mine 170 cm! Jeg er bare 20 år og må virkelig ta tak i dette, men hvordan får jeg endret tankene fra "jeg liker ikke trening" til "jeg liker trening"? og samme med sunn mat! Hvordan legger jeg opp program for å få mest mulig ut av maten og treningen? har desverre ikke råd til PT. Jeg har medlemskap på treningsenter 10 minutter unna, men de siste 2 årene har jeg ikke trent, så hvordan begynner jeg? syns bare mølle er gørrkjedelig... Syns også det er kjempekjedelig og lage mat så hvordan fikser man sunn, lett mat som er gjort på noen minutter? Hva gjør jeg for å nå målet og ikke skeie ut med godteri? jeg får sinnsykt cravings etter sukker hele dagen, forferdelig slitsomt! Slutte å dyrke sine egne unnskyldninger for å trene og bevege seg! Vi som synes dette er vanskelig kan også! Og når vi klarer det som for alle andre er normalt, er det en mestringsfølelse uten sidestykke! Du trenger ikke løpe på mølla, du trenger ikke drikke shaker eller hva det nå er oppskriften er. Men du må finne den aktiviteten du trives med, og du må tørre å utfordre din egen komfortsone ift både å komme deg på trening og fortsette. Fortsetter du å spise snop klarer du det aldri, et sted må man sette grensen. Jeg satte min for 3 uker siden og jeg har ikke tenkt til å snu igjen.
Klatt Skrevet 20. november 2012 #5 Skrevet 20. november 2012 (endret) Jeg liker den litt harde, slemme veien. Du må rett og slett foreta et gigantisk livsstilsvalg: Er godteri og dine 115kg/170cm viktigere for deg enn en sunn (og slank?) kropp? Hvis ja, fortsett slik. Hvis nei, gjør noe med det. Og dette går kun på deg selv. Det er kun du og din viljestyrke som har mulighet til å gjøre noe med din egen, mest sannsynlig selvpåførte overvekt. Du må selv jobbe med det og gjerne tvinge deg selv på trening og til å spise sunn mat dersom dette faktisk er noe du vil gjennomføre. Det kommer til å være vanskelig, kjipt og jævlig, og veien tilbake til alt det usunne er kort og enkel, så det kommer til å kreve mye arbeid. Det er nok trolig like vanskelig, kanskje faktisk enda vanskeligere enn det å slutte å røyke. (Har aldri røykt, så skal eegentlig ikke uttale meg. Lykke til! Edit: Hvis du liker å lage mat er jo det et pluss. Kosthold er en vensentlig større del av det å miste fett enn hva treningen er. Du må rett og slett bare kutte ut alt av søtsaker i hvert fall seks dager i uken. Lag sunn, men god mat. Er du glad i kjøtt (fisk, fugl, hvitt, rødt) så er det et gigantisk pluss da du kommer til å trenge proteiner i gigantiske mengder. Pøs på med mye grønnsaker, vær forsiktig med frukt, poteter/pasta/ris (mye karbohydrater ikke bra for deg med mindre du trener veldig mye, ligg unna fete sauser, og selvsagt søtsaker samt brus o.l. Spis kjøtt. Spis grønnsaker (med untak). Spis salat. Spis magert og tell kalorier. Det er dritkjedelig, men det er sinnsykt effektivt. Pass på at dette kostholdet gjerne også er dyrt, så det kan lønne seg å kjøpe i store kvantum og tenke litt økonomisk. Istedenfor å kjøpe 1kg prior kyllingfileet til 149,- eller hva det koster, kjøp heller 2 kg frosne kyllinglår til 80 kr. Tenk fremover. Planlegg maten. Endret 20. november 2012 av Klatt
EvigPåSlankeren Skrevet 20. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2012 Kan det være lurt for meg å dele opp treningen når jeg er å trener? som å ta 20 min oppvarming på mølle, 20 min styrke på hele kroppen og 20 min roing/elipse? Kjeder meg mindre når jeg vet det "bare" er 20 min og syns det er letter eå yte
muttra Skrevet 20. november 2012 #7 Skrevet 20. november 2012 har ikke lest svara du har fått så kanskje har det blitt skrevet før spis en del løk , en god grønnsak som ofte glemmes bort, spiser jeg ikke nok løk så kommer søthungeren, og jeg kan gå berserk med sjokoladespisinga,
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Kan det være lurt for meg å dele opp treningen når jeg er å trener? som å ta 20 min oppvarming på mølle, 20 min styrke på hele kroppen og 20 min roing/elipse? Kjeder meg mindre når jeg vet det "bare" er 20 min og syns det er letter eå yte All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Det er dog de lengre øktene med lavere intensitet som brenner mest fett. Hva med å variere litt? Noen dager med kortere intervalløkter, andre dager med langkjøringsøkter? Jeg synes ikke det er spesielt festlig å tilbringe halvannen time på sykkelen i forhold til 4x4-intervaller, men jeg kommer meg gjennom det innimellom allikevel. Anonym poster: 1375aa47390c197498477998aaa986bc
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 Kan det være lurt for meg å dele opp treningen når jeg er å trener? som å ta 20 min oppvarming på mølle, 20 min styrke på hele kroppen og 20 min roing/elipse? Kjeder meg mindre når jeg vet det "bare" er 20 min og syns det er letter eå yte Gjør det! Jeg deler opp kardio, for jeg går lei av de forskjellige maskinene: -20 min oppvarming på sykkel -40 min elipse -rolig jogg på mølla i ca et kvarter Eller 40 min sykkel+ 20 min elipse.. Er bare å bytte på, det viktige er at du tar hardt i:)
Klatt Skrevet 20. november 2012 #10 Skrevet 20. november 2012 Med mindre du virkelig har sinnssykt lyst på god kondisjon ville jeg anbefalt deg å ha et fokus på styrketrening fremfor timevis med løping, sykling og roing.
sajk Skrevet 20. november 2012 #11 Skrevet 20. november 2012 Min inställning var "jeg hater trening!!!!" Det var i August (jeg er 21 og har alltid hatet trening) til jeg begynte med gruppetrening! Aerobics og typ friskis og Svettis trening. Og nå elsket jeg trening. Press deg til å trene noen ganger så kommer du til å like å trene. Velg faste dager så blir det rutine dette har iallefall funket for meg
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #12 Skrevet 20. november 2012 Det viktigste når du skal ned såpass mye er å finne en treningsform som passer for deg. Det viktigste er at du holder ut i et langtidsperspektiv. Gruppetimer funker for mange som sliter med motivasjon. På mølla er det lett å stoppe hvis man føler det ikke går, det kan man ikke på en gruppetime. Da er det i tillegg noen som sier hva du skal gjøre hele tiden. Spinning er også bra for fettforbrenning. Anonym poster: d0ede03e877e87d5fb3ba769a295f579
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #13 Skrevet 20. november 2012 Jeg ville tatt kontakt med fastlegen for å høre om de har noe slags tilbud i nærheten av der du bor. Feks ernæringsfysiolog eller noe. Det er ikke alle plasser det er så lang ventetid. Meld deg inn i Grete Roede. Du får ønske deg medlemskap til jul. Du trenger noen å støtte deg til og jobbe sammen med. Innse at du aldri kommer til å elske å trene, men at det er noe du bare må gjøre. Bare gjør det, uten å tenke på hvor gøy eller kjedelig det er. Jeg har slanket meg fra 130 til 102kg nå og har fremdeles en lang vei å gå. Er også 10 cm lavere enn deg. Jeg liker ikke å trene, men det er lettere nå, jeg er sterkere og i bedre form og da går treningstimen lettere unna. Og det er litt kult og ta like mye i benkpress som samboeren min. Pga vekten din så har du nok ganske mye muskler, du trenger bare litt til, og få i gang pumpa såpass mye at du blir varm og andpusten så skal du se at det gjør utslag på vekta. Ikke tenk, bare gjør det! Anonym poster: 8796ae191c79654fcff420bba04df64f 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #14 Skrevet 20. november 2012 Uten viljestyrke, kommer du deg ingen steder. Snakker av erfaring. Nå er jeg topp motivert, og har gått ned masse den siste måneden. Har snart nådd målvekten, wihu. Anonym poster: ce557159b2b8dc9c97885537b631bf90
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #15 Skrevet 20. november 2012 Rart å tenke på at du veier godt over det dobbelte som meg, og er like høy som meg.... Stå på, du kan klare det!!! Få inn høy-intensiv trening hver dag, minst 30 min, og kutt karbohydrater. Spis mye rent kjøtt, fisk og fyll på med MYE grønnsaker. Da vil du føle deg fortere mett. Anonym poster: ce557159b2b8dc9c97885537b631bf90
Gjest Bond Skrevet 20. november 2012 #16 Skrevet 20. november 2012 All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Det er dog de lengre øktene med lavere intensitet som brenner mest fett. Hva med å variere litt? Noen dager med kortere intervalløkter, andre dager med langkjøringsøkter? Jeg synes ikke det er spesielt festlig å tilbringe halvannen time på sykkelen i forhold til 4x4-intervaller, men jeg kommer meg gjennom det innimellom allikevel. Anonym poster: 1375aa47390c197498477998aaa986bc Bare en liten korreksjon - lav intensitet brenner nok litt mer kalorier prosentvis, men om man trener med høy intensitet brenner man nok en god del mer totalt sett likevel. Så jeg mener nå ikke at man skal for harde livet holde pulsen under 130 og ha lav intensitet - hadde en venninne som drev med slik og var livredd å bli svett siden da brente man mindre fett - noe som ble helt feil. Men ellers - stå på TS, det handler mest om valg. Vil du leve resten av livet slik? Trives du med vekten? Eller vil du gjøre noe mer med livet ditt? Hvis du vil endre noe, da må du ta et valg. Og det blir ikke enkelt hele veien og det blir både opp og ned turer på veien - men viktig å ha målet klart - du SKAL dette fordi du skal noe mer i livet ditt enn å følge deg miserabel over ting og drukne alt dette med maten.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #17 Skrevet 20. november 2012 Bare en liten korreksjon - lav intensitet brenner nok litt mer kalorier prosentvis, men om man trener med høy intensitet brenner man nok en god del mer totalt sett likevel. Så jeg mener nå ikke at man skal for harde livet holde pulsen under 130 og ha lav intensitet - hadde en venninne som drev med slik og var livredd å bli svett siden da brente man mindre fett - noe som ble helt feil. Jeg er vel først og fremst tilhenger av variert trening uten de helt store tankene om kaloriforbrenning, men du har jo rett i dette med totalt energiforbruk ved høyere intensitet. Vil allikevel anbefale en litt rolig langkjøringsøkt for de fleste i ny og ne, da kropp og blodårer har godt av å jobbe på det viset også. Anonym poster: 1375aa47390c197498477998aaa986bc
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 Jeg anbefaler trening med mål dersom du er konkurransemenneske. Det er mye morsommere med strukturert målrettet trening, lese seg opp på tema og finne andre som driver med det samme. Jeg løper. Første mål var 10 km på under en time. Det har jeg klart. Målet lenger fremme er å løpe maraton. Å oppnå mål og se fremgang motiverer meg! Vi er ikke alle like da, men tenk litt på hva slags type du er og hva som vil få deg til å fortsette. Aktivitetene du velger bør være noe du vil være motivert til å fortsette med også etter du har nådd mål. Dersom du tvinger deg selv på trening for å gå ned i vekt nå, skal du fortsette med det når du har nådd mål? Anonym poster: fd2f9e6a120c9c9d9aff8a10b9570d32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå