Gjest barista Skrevet 20. november 2012 #1 Skrevet 20. november 2012 Regner med det er flere enn meg der ute som har eksamener nå. Jeg er ihvertfall inni en steinhard eksamensperiode, og utenom treningssenteret 3-5 ganger i uka (1 time ca.) og jobb 8 timer i uka, sitter jeg stort sett på ræva hele dagen. Dvs. Jeg sitter med hode i boka, i ro mellom 10-15 timer hver eneste dag. Kan vi tipse hverandre om gode matvaner i denne tiden? Både kalorifattigere mat, med tanke på lite bevegelse, rask mat, som er lett å tilberede siden tiden er viktig, også med tanke på at vi gjerne sitter med hode i boka, og kanskje utsetter maten, og plutselig er desperat etter mat? Mat som kanskje hjelper på konsentrasjonen, utholdenheten, og trøtthet? Jeg kan begynne med hva jeg kommer på i farta: - Ovnstekt mat. F.eks. laks i folie med grønnsaker. Jeg hiver en frossen laksefilet, masse frosne grønnsaker, i ovnen i nesten en time. Det krever 5 minutter med tilberedelse, ingen tid til oppvask, trenger ikke å planlegge, da alt tilberedes i frossen tilstand. Kjempe godt, og sunt. - Litt nøtter, cherrytomater, og mandariner i skåler ved siden av meg. Slik spiser jeg litt innimellom, og blir ikke desperat sulten, helt plutselig. - Still klokken. Jeg prøver å stille mobilklokken til å ringe ca. hver 3. time, for å minne meg på å spise. - Planlegger. Jeg bruker ca. 1,5 time hver Mandag, med å planlegge. Jeg lager lister. Jeg lager lister, og planlegger neste uke. Med tanke på mat, lager jeg en komplett handleliste, hvor jeg skriver inn hva jeg skal spise hver enkelt dag (lunsj og middag). Også handler jeg. Slik slipper jeg unødvendige turer til butikken resten av uken, jeg vet hva jeg skal ha til hvilke måltider, og slipper å tenke noe på det. - Tur (hører kanskje ikke til under kosthold). Men jeg prøver å legge inn ca. 30 min tur hver eneste dag. Dvs. Jeg tar to avbrekk ila. dagen med en 15 min tur. Dersom jeg er på treningssenteret, kan det telles som en av turene. Dette for å få frisk luft. Jeg pleier å ta første tur, etter frokost og morgen stell, og tur nr. 2 på ettermiddagen etter middag. - Kaffe. Starter hver morgen med en svart kaffe. Til lunsj, og etter middag har jeg også en kopp svart kaffe, eller latte. - Lag ekstra. Når jeg lager middag, lager jeg litt ekstra, slik at det kan brukes dagen etter på. Det er helt OK med restemat. Andre tips? Takk!
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #2 Skrevet 20. november 2012 Snacks som er kalorifattige kan være kålrabi, brokkoli, blomkål, agurk, gulrøtter. Kutt det opp i biter og legg det på et fat, så kan du drive å småspise på dette med god samvittighet Om du vil kose deg litt mer så lager du dipp vedsiden av. Wok er kjempe enkelt å lage, og du kan lage så mye sånn at du har til både kvelds og middag, kanskje i 2 dager Tilsett grønnsaker, laks/kylling/svinekjøtt, og nudler. Ja det tar vel kanskje 15 min å lage, men da slipper du å lage middag neste dag. Spis sukkerfri pastiller eller tyggis. Det hjelper iallefall på søtsuger mitt om jeg får lyst på noe godt. Fjorlandgrøt som du varmer i mikroen er faktisk ganske godt. Anonym poster: b8451b77be16829538db5aa0229a6de9
Gjest puffy Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Bra tråd! Her skal jeg følge med Spiser veldig lite under eksamensperioden fordi jeg er stresset og glemmer å spise. Ikke bra! Har også begynt å sette på alarm på mobilen for å huske meg selv på å spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå