Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig poenget med å be for maten før man spiser den? Jeg er opppvokst med denne tradisjonen, men nå når jeg selv har blitt voksen skjønner jeg ikke helt vitsen. Maten er jo like god uansett om Gud velsigner den eller ei?!

Anonym poster: 47fcba5d277d98e25b83118971459bf8

Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

for å vise takknemlighet for at man har mat på bordet.

• Liker 10
Skrevet

Rent originalt så er det for å vise respekt for 'moder jord' og hva vi får på tallerkenen vår.

Skrevet

Det er ikke noe poeng. Det er bare en del av den totale pakken med indoktrinering som man begynner med allerede fra barna er bitte små. "O, du som metter liten fugl" og så videre. Et forsøk på å gjøre tanken om en allmektig gud som vi skal være takknemlige overfor, til noe naturlig og selvsagt.

Vel, det er det ikke, og skal man takke noen for maten, så burde det være den som tjente pengene den er kjøpt med, og kokken som laget det til.

• Liker 8
Skrevet

Hvis maten er for varm kan man slå ihjel litt tid ved å synge. Kristne fant ut at de i samme slengen kunne score noen poeng hos jesusen ved å dedisere sangene til han.

Anonym poster: 3d73e423256fe6abd3152a4abf4f1849

• Liker 2
Skrevet

Takknemlighet som sagt overnfor. Syns ikke det er så ille å takke for maten, det fins folkandre steder i verden som knapt har mat selv hvor mye de jobber for den.

• Liker 3
Skrevet

Vi har glemt det, men folk som har lite eller ingenting, vet hva det vil si å være takknemlige for mat.

• Liker 4
Skrevet

Hvor mange mennesker rundt omkring i verden går ikke rundt sultne? Det er ikke en selvfølge å ha mat på bordet og dermed er det fint å huske på at vi er de heldige.

• Liker 3
Skrevet

Selv om jeg hadde takket for maten, så hadde ikke det endret noe for de fattige. Dette er nok for å indoktrinere barn for å vise at Gud er god som gir dem mat...

• Liker 3
Skrevet

Selv om jeg hadde takket for maten, så hadde ikke det endret noe for de fattige. Dette er nok for å indoktrinere barn for å vise at Gud er god som gir dem mat...

Nei, men det hjelper deg til å huske på hvor heldig du er. Det er mange ikke-religiøse som også takker for maten.

• Liker 5
Skrevet

Nei, men det hjelper deg til å huske på hvor heldig du er. Det er mange ikke-religiøse som også takker for maten.

Men nå er vel ikke akkurat Du habil til å delta i denne debatten?

• Liker 10
Gjest brutal mann
Skrevet

Hva er egentlig poenget med å be for maten før man spiser den? Jeg er opppvokst med denne tradisjonen, men nå når jeg selv har blitt voksen skjønner jeg ikke helt vitsen. Maten er jo like god uansett om Gud velsigner den eller ei?!

Anonym poster: 47fcba5d277d98e25b83118971459bf8

Det religiøse aspektet er tullete, men å vise takknemlighet for at en faktisk har noe å spise tror jeg mange har mye å lære av. Spesielt når en har drept noe for å fortære det for å holde seg selv i live. Ydmykhet i forhold til livets kretsløp og hvor en er i næringskjeden tror jeg gjør folk til bedre mennesker på veldig mange andre områder.

• Liker 2
Skrevet

Men da takker vi vertskapet og kokken. Hvis jeg spiser på restaurant så tipser jeg, og er jeg overstadig begeistret, så sier jeg fra om det, gjerne med en frase om "komplimenter til kokken".

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan godt være med på å minnes de som ikke har mat og derfor må gå sulte til sengs, men jeg gir ikke gud noe som helst av æren, om gud skulle finnes kan han heller svare på hvorfor han mente at folk skulle sulte.

Endret av waco
  • Liker 3
Skrevet

Takknemlighet som sagt overnfor. Syns ikke det er så ille å takke for maten, det fins folkandre steder i verden som knapt har mat selv hvor mye de jobber for den.

Eksakt. Og nettopp det viser hvor absurd det er å takke en gud for maten.

For hva er det vi takker for?

At han har favorisert en mindre gruppe i verden framfor en annen?

I så fall syns jeg absolutt ikke det er noe å takke for. Jeg ville følt meg ganske nedrig faktisk, om jeg skulle takke for noe sånt, bare tanken gjør meg sint.

Derimot takker jeg gjerne de som har lagt inn en innsats for å gjøre et godt måltid ut av det.

• Liker 6
Skrevet

Da kan man like godt takke for det faenskapet han har gjort. Se bare på afrika! Jeg mener dere tar feil og at den dere kaller gud egentlig er det dere omtaler som satan.

Om dere ikke vil følge satan, gir dere bidrag til de fattige istedenfor å takke satan.

Anonym poster: 28a68cfad452da6328c0fda31ed5ba80

Skrevet

Skjønner at man kan vise takknemlighet, for vi er jo heldig som har så mye mat som vi har.

Men jeg husker vi sang det idiotiske bordverset i de første 3-4 skoleårene på barneskolen, før vi skulle spise brødskivene våre med brunost og melk ved siden av. Takket gud for at vi hadde fått mat på bordet.

Gud er den siste jeg vil takke for maten.

Anonym poster: e32cd733f130bd793d8e3cca3653a4fa

Skrevet

Eksakt. Og nettopp det viser hvor absurd det er å takke en gud for maten.

For hva er det vi takker for?

At han har favorisert en mindre gruppe i verden framfor en annen?

I så fall syns jeg absolutt ikke det er noe å takke for. Jeg ville følt meg ganske nedrig faktisk, om jeg skulle takke for noe sånt, bare tanken gjør meg sint.

Derimot takker jeg gjerne de som har lagt inn en innsats for å gjøre et godt måltid ut av det.

Som kynikerne sier: Gud står alltid på de store hærenes side!

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg blir fornärmet om noen takker gud for maten om det er jeg som har stått og laget den.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...