Gå til innhold

Hvorfor er salatbarer i kantinen så dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kantinen vår kan vi velge mellom varmmat, salatbar, og brødmat.

Varmmaten er som regel alltid noe usunn drittmat, av typen pølse med potetstapp, hamburgere, ting i fete sauser, osv. Her får man en svær porsjon for ca 20 kr.

Brødmat: Her er brødet gratis. Det er mange sorter å velge mellom, fra grovtbrød til foccaccia. Pålegget er stort sett veldig fett, som salami, fete oster, osv. Pålegget koster 3-7 kr pr skål, hvor en skål er nok til 1-2 skiver. Man kan altså få seg tre-fire skiver med pålegg til under 20 kr, og om man velger billigste typen pålegg, til under 10.

Så kommer salaten. Her kan man velge mellom et knøttlite beger kylling/skinke/ost til 7 kr. En normal bolle salat koster faktisk rundt 35-40 kr! De har som regel "tunge" grønnsaker som gulrøtter, kålrabi, tomater og slikt. Jeg ser ikke hva alt veier, vekten står ikke slik plassert.

Hvorfor i alle dager er salaten så dyr? Burde ikke bedriften oppfordre til å spise sunt? Pølser og brødmat med salami og fete oster er jo halve prisen. Hvorfor er brødet gratis?

Å lage varmmat krever jo både mer tid til forbereding, og større krav til at maten skal holde rett temperatur. De er også nødt til å passe på mens maten lages, og så bruke strøm på å holde det varmt.

Brødet fatter jeg ikke hvorfor skal være gratis. Pålegget danderes på små skåler, gjerne med garnityr. Skiver av leverpostei dandert med en halv drue og litt sylteagurk, f.eks.

Salaten bare hakkes opp, grønnsakene skjæres i såpass svære biter at det til tider er vanskelig å spise. Mye kommer i bokser som man bare tømmer i en svær dunk, som mais og bønner og slikt. Ikke trengs det holdes varmt, og ikke danderes det på noe som helst vis.

Hva er logikken bak at det sunneste alternativet, som det kreves minst anstrengelse å tilberede, er så dyrt?

Anonym poster: 0d2ba50d813685b1ab86139ea7cdc546

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prisen gjenspeiles i hva det koster å kjøpe inn, frukt og grønnsaker er som regel dyrt i forhold til andre matvarer.

Skrevet

Prisen gjenspeiles i hva det koster å kjøpe inn, frukt og grønnsaker er som regel dyrt i forhold til andre matvarer.

Kan du gi noen eksempler på det? Jeg har inntrykk av at kiloprisen på brokkoli er atskillig lavere enn prisen på kylling?

Jeg er helt enig med deg, ts, det er en skam at det sunneste alternativet er det dyreste!

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Eh.... Kan ikke se at du har så mye å klage på når det gjeldet priser i kantina deres jeg. Hos oss koster ei skål med normal porsjon salat 50-70 kr avhengig av hvor tunge ingredienser du har oppi. Varmmaten koster 60-70 kr pr lunchporsjon og ca 90 kr for middagsporsjon. Påsmurte baguetter osv koster fra 40 kr og oppover.....

Blir ofte medbragt lunch her ja!

• Liker 2
Skrevet

Frukt og grønt er ikke så dyrt som folk med sunnhetsangst skal ha det til. Kålrot, gulrot, brokkoli, blomkål er billige grønnsaker som brukes mye. Mais, agurk, tomat, salat, bønner er også billig.

Blåmuggost, dansk samali, foccacciabrød osv er dyrere enn grønnsaker.

Varmrettene inneholder jo også til tider grønnsaker. De har også ting som thairetter med svinekjøtt og denslags, det er ihvertfall ikke billigere enn brokkoli.

Skrevet

Eh.... Kan ikke se at du har så mye å klage på når det gjeldet priser i kantina deres jeg. Hos oss koster ei skål med normal porsjon salat 50-70 kr avhengig av hvor tunge ingredienser du har oppi. Varmmaten koster 60-70 kr pr lunchporsjon og ca 90 kr for middagsporsjon. Påsmurte baguetter osv koster fra 40 kr og oppover.....

Blir ofte medbragt lunch her ja!

Prisen på alt annet enn salat er jo kjempebra. Jeg klager ikke på "prisen i kantinen". jeg klager på "prisen på SALATEN i kantinen". Når det andre er så billig er det tullete at salat skal være så dyrt.

At brødet er gratis betyr jo at vi som ikke spiser brød er med på å sponse lunsjen til brødspiserne. Kantinen FÅR jo ikke brødet gratis, de kjøper det. Og noen må dekke de kostnadene.

Skrevet

Jeg syns ikke at du kan klage over prisene generelt, de plassene jeg har jobbet hvor det har vært kantine har det vært mye dyrere, MEN klart at det er merkelig at salaten er så mye dyrere enn resten

Anonym poster: 735b9417e9ae5523f5a20afe66438b7a

Skrevet

Jeg syns ikke at du kan klage over prisene generelt, de plassene jeg har jobbet hvor det har vært kantine har det vært mye dyrere, MEN klart at det er merkelig at salaten er så mye dyrere enn resten

Anonym poster: 735b9417e9ae5523f5a20afe66438b7a

Som sagt: jeg klager ikke over prisen generellt, prisen på varmmat et helt klart latterlig billig, det samme med brødmaten. Forrige jobben min var kantinen så dyr at det var helt uaktuellt å spise noe som helst der, men der hadde vi tilgang til kjøleskap og mikro, så det var lettere å ta med mat selv. Det er det at salaten er dobbelt så dyr som plager meg ;)

Skrevet (endret)

Vet dere forresten at skjeene og klypene i salatbarene har fler bakterier på seg enn doringene i kantiner/høgskoler?

Endret av djulia
Skrevet

Vet dere forresten at skjeene og klypene i salatbarene har fler bakterier på seg enn doringene i kantiner/høgskoler?

Ja ;) Det er basselusker overalt. Snap out of it.

Skrevet

enig!! og irritert.. bruker vel 45-50 kr dagen på salatbar. Joda, man kan jo lage selv hjemme og ta med, men da blir den slapp etter å ha ligget i sekken/vesken hele dagen.. Ran!! spør du meg

Skrevet

Salat og grønnsaker som kantinen kjøper kommer ikke fra vanlige dagligvarer, men fra spesielle leverandører.

Her er det aldri tilbud eller sesongvarer, men fast pris på alt. En kurv jordbær koster f.eks. alltid 39.90 uavhengig om det er sommer eller vinter. Det er sånn asko og andre leverandører tjener pengene sine.

Dessuten koster det å "bare så å hakke salat" også. Er det en kokk som gjør det får hun samme timelønn uavhengig av om hun rører i gryterett eller kutter paprika.

Anonym poster: 818b7e31e73122f601fb1db9749feade

Skrevet

Vår kantine (sykehus) tar betalt for boksen, ikke for vekten. De har alltid kidneybønner og kikerter, slik at man kan dumpe i godt med proteiner uten å måtte betale så mye. I tillegg er det pasta samt ymse grønnsaker. Det koster 25/35 liten/stor sist jeg sjekket, og så 7 kroner for liten boks med fetaost, skinke, reker eller kylling.

Anonym poster: a394fca9e1e0239cb4a2d7b1d9ca00ef

Skrevet

Salat og grønnsaker som kantinen kjøper kommer ikke fra vanlige dagligvarer, men fra spesielle leverandører.

Her er det aldri tilbud eller sesongvarer, men fast pris på alt. En kurv jordbær koster f.eks. alltid 39.90 uavhengig om det er sommer eller vinter. Det er sånn asko og andre leverandører tjener pengene sine.

Dessuten koster det å "bare så å hakke salat" også. Er det en kokk som gjør det får hun samme timelønn uavhengig av om hun rører i gryterett eller kutter paprika.

Anonym poster: 818b7e31e73122f601fb1db9749feade

ALLE varene kantinene bruker kommer fra grossister, ikke bare grønnsaker og salat.. Noen kantiner får alt fra en samlegrossist, andre bestiller direkte fra produsenten selv. Det vanlige er at prisene uansett er lavere enn hos dagligvare, tross alt handles det i betydelige mengder.

Ja, jeg har jobbet med innkjøp og jeg har jobbet i kantine. Det er ulogisk at salat skal koste så mye mer enn varmmat. Tross alt har de fleste kantiner utstyr som hakker og kutter og det er uansett få ting som krever voldsomt med tid og forberedelser når det kommer til salater. Prisen er vel et resultat av holdninger og at inntjening på salaten er ganske bra i forhold til utgiften....

Anonym poster: 8c7163f1bad6a2cae01fa2393a4f538d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...