Gå til innhold

Kampsport, selvforsvar eller annen sport for litt introverte og pysete jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg en slags kampsport, eller trene selvforsvar. Jeg synes sporter som legger vekt på meditasjon og avspenning er supert, og har i første omgang meldt meg på Yogakurs. Dette for å få en mild start hvor jeg kan lære litt balanse, avspenning og det å trene i grupper sammen med folk jeg ikke kjenner.

Jeg har vel egentlig lyst til å drive med noe litt mer fysisk i tillegg etterhvert, og er ikke nødvendigvis ute etter en kampsport for å kunne slå hodet av noen, det er vel mest for å trene litt mer fysisk og bygge litt selvtillit.

Jeg har for det meste sett på meg selv som en einstøing som setter pris på å være for meg selv, men har de siste månedene måttet medgi at det også kan ligge en mild form for sosial angst bak. All form for organisert trening og aktiviteter med andre jeg ikke kjenner stresser meg og jeg kan faktisk gå rundt og grue meg for enkle ting som opprop, eller middag med kollegaer.

Yoga er såpass introvert, man fokuserer på en måte mest på seg og sitt og jeg tror dette er en myk start for noen som finner tanken på å trene med andre i grupper veldig skremmende. Men hva med senere når jeg kanskje vil trene en litt mer fysisk sport i tillegg?

Som sagt har jeg lenge hatt fryktelig lyst til å tøre å starte opp med en slags kampsport, men bare tanken på sparringspartnere og det å måtte være helt nybegynner og interacte med en totalt fremmed skremmer meg vekk fra ideèn (selv om partneren er like fersk som meg). Som tenåring var jeg innom tae kwon do. Der gjorde vi øvelser der vi måtte rope for hvert slag. Jeg er svært stille og rolig av meg og jeg så på det som så ukomfortabelt at jeg lot det være med den prøvetimen. Jeg trenger noe som starter mykt, så får jeg heller prøve meg på sånne uttagerende ting når jeg har litt bedre selvtillit og stoler litt mer på omgivelsene mine.

Finnes det en kampsport som i større grad går mer på meditasjon og øvelser man gjør alene? Ihvertfall den første tiden? Som sagt er jeg ikke ute etter å slå hodet av noen, jeg har ikke noe behov for å starte med krav maga eller kick boksing, men noe som kanskje gir litt mer styrke og som kan hjelpe meg å bygge litt selvtillit i gruppetreningsmiljøer hadde vært fint. Lurer på om dette finnes i det hele tatt? Har for eksempel vurdert klatring, selv om det blir noe helt annet igjen (:

Ønsker helst andre løsninger enn 'ta med deg en veninne', for jeg har vel egentlig ingen å ta med meg.

Anonym poster: a6e825087042c26d5a2a9515f042e965

Anonym poster: a6e825087042c26d5a2a9515f042e965

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyggeboksin kan du jo gjøre alene ;)

Tai chi går på meditasjon, og du kan gjøre det helt alene. Men det er ikke akkurat trening.

Karate har jo kataer og slikt man gjør alene.

Men med kampsport, så MÅ du nesten belage deg på å måtte rope litt, og på å gjøre øvelser med partner.

Om du er redd det blir for intimt, så anbefales stående kampsporter som karate, tae kwon do, kickboxing osv. Da slipper du disse låsegrepene hvor du blir liggende og kneke helt inntil noen, det synes ihvertfall jeg er utrolig kleint :P

Jeg trener karete. Hos oss tvinger vi ikke nybegynnere til å skrike og rope fra første trening. Det er heller ikke slik at du selv er ansvarlig for å finne en sparringspartner. Folk blir satt sammen to og to som regel etter hvem som står nærmest, og noen ganger etter størrelse.

Anonym poster: 8b200ea0734830f5fd029ad47fc37e1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...