Gå til innhold

Herpes

Hedda-78

Har du herpes?  

5 stemmer

1. 1. Har du herpes?

• Har munnherpes
      13
    • Har kjønnsherpes
      8
    • Ingen av delene, så vidt jeg vet......
      26

Anbefalte innlegg

Det er visstnok mange som går rundt med munnherpes uten å vite om det, men hvor mange er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

For den som ikke er klar over det, så er munnherpes det vi i dagligtale kaller forkjølelsessår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok mange som går rundt med munnherpes uten å vite om det,  men hvor mange er det?

Men om de ikke vet at de har det, hvordan vil de da kunne si JA eller NEI til det?

:roll:

Tror avstemningen blir mest nei jeg nå da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten trengs det mer spesifike alternativer.

Der er mulig å ha munnherpes (herpesI) på kjønnsorganene eller kjønnsherpes (herpesII) på munnen.

Mener du hvilken som helst sort herpes på ett bestemt sted, eller virustype uavhengig av plassering? (Sånn bare for å være litt vanskelig med deg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som går rundt med kjønnsherpes uten å vite om det også.

Visstnok over 30% av de rundt 30 har det, men de færreste har hatt utbrudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Har en samboer med munnherpes og er redd for å få det selv. Han har selv blitt smittet av en eks. Han er veldig flink til å si ifra at nå må vi avstå fra kyssing. Men uansett hvor forsiktige vi er så vet jeg det er en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg mente herpes I og herpes II, egentlig. Ett eller annet sted leste jeg at 90% av norges befolkning har herpes I, jeg synes det virker veldi mye...

Hedda-78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har herpes I, men fikk av en eller annen merkelig grunn førstegangsutbrudd i underlivet. :o

Det anbefales IKKE!

Til deg med kjæreste med herpes: Det kan godt hende du er immun og ikke kommer til å få noe som helst ubehag selv om du utsettes for smitte. Min mann har aldri hatt noen symptomer (men han er jo streng tatt den jeg var sammen med da jeg fikk det første utbruddet, så hvordan det egentlig henger sammen er et lite mysterium...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har genital herpes, det er fire år siden jeg fikk det og har kun hatt to utbrudd. Første utbruddet var mildt sagt helt jævlig!! Det var min nåværende samboer som smittet meg, han har munn herpes (Ikke forkjølelses sår).

Han har stadig utbrudd, plages veldig med det og oppdager det ikke før det er der så å smøre med vectavir hjelper jo ikke da. Kyssing (ikke engang små nussing) er tillatt når dette pågår. Vil ikke ha munn herpes i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes 1 ligger latent hos en stor del av befolkningen. Urbudd kan trigges av nerverproblemer eller stress. Herpes 1 kan smitte under utbrudd. Ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Har aldri hatt det, og håper jo på at jeg ikke skal få det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -svar-

En regner med at 50 % av alle barn smittes med herpes type 1 allerede før 1 års alder. Ved voksen alder er 80-90 % av befolkningen smittet.

Viruset legger seg i nervecellene og kan reaktiviseres hos noen. De aller fleste vil ikke ha noe tilbakefall, så de fleste vet ikke at de er smittet.

Herpes type 2 er relativt utbredt, ca. 25-30 % av den voksne befolkning. 80 % av de som har det vet ikke om det (dvs. har ingen symptomer eller at det feiltolkes som f.eks. sopp/ irritasjon)

Tillegg

Vannkopper (herpesfamilien) blir også liggende latent i kroppen resten av livet, det kan bryte ut igjen å gi helvetesild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...