Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet på en litt ny livsstil nå i det siste, som ganske konret handler om

1.) Sunnere Livsstil

2.) Gå ned og stramme opp kroppen.

Det vil si at jeg skal ikke for alt i hele verden gå ned i vekt på masse kurer, spise søtningsmidler, light produkter og kun eggehvitter. Men jeg vil spise mest mulig "ren" mat uten for mye tilsetninger, og kutte ned på pasta, brød og ris, mer grønt og mer proteiner og rent kjøtt.

Anyways, føler meg ganske godt opplest på hva jeg skal gjøre på matfronten. Men når det kommer til trening, blir jeg litt usikker. Jeg tenkte at det optimale er å trene 3 ganger i uka. Har akkurat begynt på en fast pilatestime og en fast yogatime, og digger dette, det forbrenner jo litt det, og strammer opp, men det er vel ikke nok om jeg virkelig vil gå ned i vekt.

Om jeg trener yoga, pilates, en "stram opp/gå ned i vekt" time, og en 1 time på tredemølla + svømming en gang i blandt for å variere litt. Vil dette være nok trening? Vil gjerne få litt raske resultater, er dette bra nok da?

Jeg har ganske store muskler i lår og rumperegionen, og vet av erfaring at om jeg trener mye løping, sykling osv, så får jeg store lår, har derfor prøvd å velge noen treningsformer som trener musklene "slanke".

Noen innspill/ forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at grunnet en depressiv periode så har jeg lagt på meg litt i det siste og ikke trent på 1 år, så dette vil jo bli en ganske stor omveltning. Og i starten går det vel ganske fort?

Skrevet

Hva mener du er raske resultater? Det å gå ned i vekt tar tid om man skal legge om livsstilen også. Men det er den beste måten å gjøre det på. Du må regne ned å gå ned rundt 500 gram i uken, noen ganger mindre og andre ganger mer. Det avhenger selvfølgelig mest av om du spiser 500 kcal mindre per dag enn hva du har gjort tidligere. Kostholdet sies å ha 70% med vektnedgang å gjøre, trening 30%.

Yoga og pilates er nok fint om man har slitt litt psykisk. Jeg personlig ser ikke på det som trening, men kunne kanskje tatt det en gang i uken for å få samlet meg. Du bør definitivt trene mer utholdenhet. Om du liker å gå turer kan du begynne med å gå turer hver dag. Hvis ikke kan du jogge en 2-3 ganger i uken. Intervaller. Da trenger du ikke løpe lenge for å forbrenne mye. 4x4 er bra. I tillegg bør du faktisk trene litt styrke også. Skal mye til før du får store muskler om du er dame. Så det er det siste du bør tenke på :) Kanskje kjøre et fullkroppsprogram 2 dager i uken? Er du da flink med maten i tillegg vil du definitivt se resultater. Noen ganger samkjører jeg styrke og utholdenhet. Da bør du trene styrke først.

Skrevet

Rolig langdistanse jogging gir ikke store muskler i lårene. Sprint og intervaller kan øke muskelvolumet i lårene. Jeg har alltid hatt muskuløse lår, men etter jeg startet med jogging så krympet de flere cm.

Yoga og pilates er supert for oppstramming og fleksibilitet( jeg driver med det på siden av jogging), men det brenner knapt 100 kalorier i timen. Om målet er redusert fettprosent så er cardio den beste og mest effektive måten.

Svømming, jogging, ellipse etc er alle gode former for cardio trening :) Pass på at du ikke går under 1500 kalorier om dagen så kroppen tærer på fettet, ikke musklene. Musklene vil du beholde da de brenner fett hele døgnet.

Det er ingen snarvei til fit og sterk kropp. Men om du spiser godt og sunt og trener jevnt så vil resultatene komme: og de vil bli fordi du har gjort det til en livsstil :)

Skrevet

ok, takk for råd! Er uansett veldig glad i yoga, og vil forsette å trene dette da jeg ikke kun vil gå ned i vekt. Går også utifra at det er bra iforhold til at de litt dypere muskelgruppene blir trent og man kanskje får mindre belastningsskader osv, pluss myk og fleksibel er jo aldri noen ulempe:)

jeg er ikke så forferdelig glad i å løpe (selvom jeg sikkert skal klare å komme meg på noen løpeturer/tredemølla) så tror det blir mest timer med kettlebells, step osv, på treningssenteret i starten;)

Skrevet

Yoga og pilates er bra som en meditasjonsform, men jeg vil ikke kalle det trening. Det er supert om man sliter med depresjon, så jeg vil absolutt anbefale at du fortsetter med det, men ikke tell det som en del av treningen.

Du kan heller ikke trene musklene "slanke". En muskel er stor eller liten. Du kan ikke trene en muskel til å bli mindre.

Store lår og rumpe kommer som regel av fett, ikke muskler. Mange jenter sier de har store lår og er redde for at å trene lår vil gjøre dem større. Dette er som regel helt feil. Svært få jenter har i realiteten store muskler. Derimot har de fleste jenter mye fett i dette området, som ligger utenpå og får lårene til å se store ut.

Du bør absolutt trene styrke. Ikke får å få slanke muskler, men for å få store, sterke muskler. Større muskler i rumpe og lår kan faktisk gjøre at lårene dine blir mindre, ettersom du vil forbrenne en del fett for å få disse musklene. Mine lår har krympet 4 cm i omkrets etter at jeg la inn skikkelig beintrening, og jeg har aldri hatt mer markerte muskler i dem.

Jeg ville lagt inn minst to styrkeøkter i uken, med fokus på baseøvelser som knebøy/frontbøy, markløft, benkpress, roing, chins og dips. Da får du trent hele kroppen med relativt få øvelser. Disse øvelsene er i tillegg ganske så funksjonelle. Som nygerynner kan du kjøre dette som fullkroppsprogram et par ganger i uken.

Anonym poster: 67993c782e663eba7cdd741b011c86ca

Skrevet

Gjør man en passe tung pilatesøkt er det definitivt trening synes jeg. Man bruker egen kroppsvekt, men man trener da absolutt opp muskulatur der også. Men det er jo veldig avhengig av type pilatestime man har, sikkert noen som fokuserer mye mer på pust og avstressing, mens andre er mer ren styrketrening.

Om du skal legge om livsstilen er det også viktig å ta det litt gradvis. Om du nå tenker at 3 ganger i uken er nok, og 2 av disse er yoga og pilates, da synes jeg at du burde gjør det, og heller se etter hvert hva du kan legge til. Mange som begynner alt for tøft og blir dermed fort lei også. Ta det gradvis, bygg opp gode vaner med trening, og finn treningsglede. Da kan du eventuelt bytte ut noen timer eller legge til noe.

Og glem tanken om raske resultater - det finnes ingen snarveier. Du merker sikkert ganske fort at du kan mer i pilates- og yogatimene, men det er ikke noe vits å forvente noe rask vektnedgang, og det er heller ikke ønskelig om det er livsstil du vil endre. Ta det gradvis og heller ha det varig.

Skrevet

Og fra når teller ikke Pilates og yoga som trening?! Eller nærmere sagt en trening som er godt for noe annet enn det mentale. Noen som har sett kroppene til yogiene som trener regelmessig , målrettet ?

Anonym poster: 6ba6fcb078351b76f9d08380ab3f471a

Skrevet

henger meg på den. Nå har jeg hatt endel yogatimer, timene varer i 90 min og det er ganske tøff time, nå er jo dette på et treningssenter, og kan godt tenke meg at mye av det er i en litt økt intensitet med tanke på at man skal trene. Alle repetisjonene blir gjort i ett, og ca. 20 minutter av timen går ut på å legge seg sakte ned i planken ,dette er jo en megatung styrkeøvelse, og her MERKER man det, og kan ikke si det kun er meditasjon:P I tillegg er det masse andre øvelser som går på balanse og å bære sin egen kroppsvekt.

Jeg skjønner at man ikke kan trene seg til slanke muskler, men i både yoga og pilates er det mye strekk øvelser og her strekker man jo ut musklene litt, og det er jo kjent for å være en treningsform som gjør musklene lange og fleksible, istedet for pumpet og runde. Ikke at jeg ikke tror at ren styrke vil være bra for meg, det vil det absolutt, og det skal jeg også begynne med. Og lårene mine ER mye muskel, men vet jo også at når litt fett går bort er det mer plass til muskel. Vil bare sørge for at jeg trener meg proposjonert. HAr tidligere drevet med kunstløp og da kan man si jeg hadde tømmerstokker av ben:P ikke akkurat en nett ballerinakropp. Men tror cluet er variasjon, så satser på det. Også gøy å prøve forskjellige ting!

Skrevet

henger meg på den. Nå har jeg hatt endel yogatimer, timene varer i 90 min og det er ganske tøff time, nå er jo dette på et treningssenter, og kan godt tenke meg at mye av det er i en litt økt intensitet med tanke på at man skal trene. Alle repetisjonene blir gjort i ett, og ca. 20 minutter av timen går ut på å legge seg sakte ned i planken ,dette er jo en megatung styrkeøvelse, og her MERKER man det, og kan ikke si det kun er meditasjon:P I tillegg er det masse andre øvelser som går på balanse og å bære sin egen kroppsvekt.

Jeg skjønner at man ikke kan trene seg til slanke muskler, men i både yoga og pilates er det mye strekk øvelser og her strekker man jo ut musklene litt, og det er jo kjent for å være en treningsform som gjør musklene lange og fleksible, istedet for pumpet og runde. Ikke at jeg ikke tror at ren styrke vil være bra for meg, det vil det absolutt, og det skal jeg også begynne med. Og lårene mine ER mye muskel, men vet jo også at når litt fett går bort er det mer plass til muskel. Vil bare sørge for at jeg trener meg proposjonert. HAr tidligere drevet med kunstløp og da kan man si jeg hadde tømmerstokker av ben:P ikke akkurat en nett ballerinakropp. Men tror cluet er variasjon, så satser på det. Også gøy å prøve forskjellige ting!

Du trener ikke musklene lange, nei. Lengden på musklene er bestemt av hvor muskelfestene er plassert. De igjen er bestemt av skjelettet ditt. Bicepsen din går fra skulder til albu. Ingen trening i verden kan gjøre den lenger eller kortere. Du kan derimot trene den mer fleksibel. Runde muskler er store muskler. Muskler som ikke er runde er små, svakere muskler.

Anonym poster: 67993c782e663eba7cdd741b011c86ca

Skrevet

Musklane dine vil ikkje endre form sjølv om du tøyer dei, det er snakk om ganeks må endringar. Har du anlegg for runde musklar blir dei runde, har du anlegg for lange musklar, blir dei lange. Diverre, og godt er det.

Dei fleste som ser veldig trente ut har gjort ein jobb over lang tid med kosthald og trening, anten dei driv yoga eller styrkeløft. Og sørgjeleg nok så har kosthaldet frykteleg mykje å seie, det handlar jo om å få låg nok feittprosent til at den trente skrotten under kjem fram.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...