Gå til innhold

Er jeg helt på jorde ang bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan da umulig stemme.

Vi har en bidragsavtale om 3500kr for 9 netter i måneden. Far har jobb og fritid som gjør at det sjeldent passer, så avtalen er at de "tapte" dagene skal han betale ekstra for.

Blir det feil å tenke/regne slik.

For å finne "dagsatsen" tar jeg

31dager(en mnd)

-9 (hannes planlagte samværsdager )

= 21 dager der barnet bor hos mor, men far skal være med å dekke kostnader

3500kr (bidraget) / 21 dager = 201,9kr som da blir dagsats ?

Blir det da riktig at han da skal betale mg 201,9kr ekstra om han en mnd hadde barnet bare 8 ganger istedenfor 9 ?

Det er forresten snakk om langt mer enn en dag her og en dag der.. 2-300kr hadde jeg nok sett gjennom fingrene for.

Anonym poster: 6d67d47fb2ebe4acd4793a74d5fcfae9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fritid? Så han velger heller å gjøre noe han har lyst til enn å ha barna på samvær?

Vel, da kan han vel betale det dere har blitt enige om at du får i kompensasjon. Men om bidraget hadde vært fastsatt av NAV hadde du ikke fått noe ekstra for hans tapte dager.

Her i gården får far fradrag for omtrent 100% mer enn han faktisk har.

Skrevet

Fritid? Så han velger heller å gjøre noe han har lyst til enn å ha barna på samvær?

Vel, da kan han vel betale det dere har blitt enige om at du får i kompensasjon. Men om bidraget hadde vært fastsatt av NAV hadde du ikke fått noe ekstra for hans tapte dager.

Her i gården får far fradrag for omtrent 100% mer enn han faktisk har.

Fritid ja.. som oftest en eller annen fest han bare MÅ på.

Så per i dag ligger han i ca 40dager mindre enn hva som var planen, og han har planer om å være bortreist store deler av det som er igjen av året.

Det jeg stusser på er regnestykket jeg satte opp ang en "dagsats". Stemmer det sånn jeg tenker, så skal han da betale meg over 8000kr ekstra da... det var jo sinnsykt mye.

Jeg prøver å si at det hadde vært smartere å sette opp bidraget ut i fra ca 4 dager i måneden.. for 9 dager i måneden klarer han jo ikke å få til uansett.. men neida.. han vil ha 9 dager, og heller betale ekstra for de "tapte" dagene.

Han forestiller seg vel at bidraget blir lavere om han går for 9 dager fremfor 4. Men det blir jo absolutt ikke noe billigere om han må ut med 8000 ekstra på slutten av året.

(og ja.. det som ER helt på jorde er at han velger samvær ut i fra hva som lønner seg økonomisk, og ikke at han vil se barnet sitt)

Skrevet

Den enkleste løsningen er vel at dere bytter. Kan han ikke ha ungene en natt fordi han skal på fest så har han heller en ekstra natt senere. Det er vel heller ikke noe i veien for å bytte helger. Det er vel ganske vanlig.

Da slipper dere i å regne ut dette og barna mister ikke samvær.

Anonym poster: 9cc3d8761aee7e56198417ad4b3b5b15

Skrevet

Den enkleste løsningen er vel at dere bytter. Kan han ikke ha ungene en natt fordi han skal på fest så har han heller en ekstra natt senere. Det er vel heller ikke noe i veien for å bytte helger. Det er vel ganske vanlig.

Da slipper dere i å regne ut dette og barna mister ikke samvær.

Er nettopp det vi gjør. Vi har ingen faste dager, men jeg retter meg etter når det passer HAN. Alikevel klarer han ikke å få til mer en ca 4 dager i måneden i gjennomsnitt. Dvs 10dager en måned, 0 dager neste måned, 20 dager i sommerferien, 1 dager en måned osv..

Innimellom kan han ringe meg klokken 17 og si - jeg har ikke noe på planen i dag, så jeg kommer å henter nå og leverer i barnehagen i morgen.

Skrevet

Høres ikke greit ut. Funker det for dere? Må jo bli stressende både for deg og barnet når dere aldri vet.

Jeg vil nok foreslå at dere tegner en konkret, ny avtale der dere setter opp et realistisk antall samværsdager per måned. Ha gjerne med deg en statistikk over samværet når dere evt møter på Familievernkontoret. Da ser både han, du og mekler hva som har blitt gjennomført og hva som er urealistisk.

Når ungen blir større og begynner på skolen så er dere enda mer avhengige av forutsigbarhet og planlegging fra dag til dag, så ta det like gjerne nå som senere.

Skrevet

Høres ikke greit ut. Funker det for dere? Må jo bli stressende både for deg og barnet når dere aldri vet.

Jeg vil nok foreslå at dere tegner en konkret, ny avtale der dere setter opp et realistisk antall samværsdager per måned. Ha gjerne med deg en statistikk over samværet når dere evt møter på Familievernkontoret. Da ser både han, du og mekler hva som har blitt gjennomført og hva som er urealistisk.

Når ungen blir større og begynner på skolen så er dere enda mer avhengige av forutsigbarhet og planlegging fra dag til dag, så ta det like gjerne nå som senere.

Funker til en viss grad i og med at han har barnet såpass sjeldent. Er liksom mer en sjeldenhet enn en vane at han plutselig har tid.. så både jeg og barnet er i grunnen forberedt og innstilt på at det er meg det skal hjem til. Har vi planlagt noe spesielt og bf plutselig vil ha samvær er det ikke verre enn at jeg sier vi allerede har planer så det passer dårlig (noe som er sjeldent)

Tingen er at bf har en jobb der han reiser bort, uten noe fast ordning på når og hvor lenge. Han er dog mye hjemme på fri, så med litt mer vilje og andre prioriteringer hadde det ikke vært noe problem å få til mer samvær enn det han har nå, men faste dager/helger går altså ikke pga jobb.

Jeg er flink å skrive opp når han stiller opp, så en grei statestikk har jeg.. men han har siden vi gikk fra hverandre påstått at han skulle få ordning på jobben, bytte jobb, slutte med en hobby + ++ for å få tid til barnet.. men det er alltid noe som gjør at det ikke passer akkurat nå. ( var forresten hans familie/hobby balansering som gjorde at jeg valge å gå fra han)

Dette med skolestart er en ting jeg ikke har tenkt på. Og ja jeg ser at det kan bli mer problematisk uten mer planlegging.

Skrevet

Jeg tenker at hvis dere er enige i at far skal betale for de tapte dagene, da er regnestykket ditt korrekt. Dette kan du da kreve.

Du sier at han ikke vil skrive en mer realistisk samværsavtale - og da blir dette regnestykket konsekvensen. Dvs. at dersom han var villig til å skrive en realistisk samværsavtale, ville bidraget blitt mer fourtsigbart for deg OG i praksis billigere for han. (og samværet mer forutsigbart for barnet). Så lenge han ikke ønsker det, så godtar han jo at dagsatsen blir som den blir for de "tapte" dagene.

Jeg syns heller ikke det høres ut som en god avtale at du og barnet bare skal innrette dere etter fars "luner" ifht. samvær. Jeg ser at du skriver at han har jobb etc som gjør det vanskelig å planlegge - men litt forutsigbarhet har dere og krav på. Og om man ikke kan planlegge for det neste året - så kan de aller fleste av oss iallfall planlegge for noen uker framover. Det burde man kanskje kunne forvente ifht. samvær også.....

Skrevet

TS her.

I dagens samfunn kan man vist ikke kreve noe fra far. Far har vist bare rettigheter men ingen plikter :(

• Liker 2
Skrevet

He he... klikk deg inn på noen av de andre trådene og se hvor "feil" du tar! :)

Gjest annemor30
Skrevet

Dere får få til en samværsavtale han kan holde for han planlegger jo tom ditt liv og fritid og det er vel ikke meningen? Så får dere få NAV til å fastesette bidraget for FAKTISK samvær;)

Skrevet

Syns du skal bruke NAV sin bidragskalkulator fremover, der kan du legge inn faktisk samvær, og da vil du få et korrekt bidrag.

Skrevet

Dere får få til en samværsavtale han kan holde for han planlegger jo tom ditt liv og fritid og det er vel ikke meningen? Så får dere få NAV til å fastesette bidraget for FAKTISK samvær;)

Dessverre er jeg rimelig sikker på at NAV ikke kjenner dette uttrykket, og ikke vil de det heller. Det blir for mye jobb.... og dokumentasjon.... og mere jobb... og innen de kommer i enden av oppdraget, er innteksopplysningene foreldet... og de må begynne forfra.:)

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Dessverre er jeg rimelig sikker på at NAV ikke kjenner dette uttrykket, og ikke vil de det heller. Det blir for mye jobb.... og dokumentasjon.... og mere jobb... og innen de kommer i enden av oppdraget, er innteksopplysningene foreldet... og de må begynne forfra. :)

Tro meg;) Er klar over det;)

Skrevet

Du kan jo bare bruke bidragskalkulatoren fra måned til måned. jeg tror ikke det blir rett å bruke en dagsats i og med at bidraget går ut fra samværsklasser. Men for hver måned kan du legge inn antall netter han har hatt og så får du rett bidrag for måneden. Tror det blir det mest rette. Slik gjør vi det her iallefall og det fungerer veldig bra.

Anonym poster: 1e534f5a3813c71edae451f6df1ac1f3

Skrevet

Som far så opplever jeg at nettopp denne måten å tenke på har hindret meg veldig i å få ekstra samvær fordi moren da var redd for å gå ned i bidrag...

Selv så skjønner jeg ikke helt hva som koster 200 kroner for en natt ekstra. Spiser vedkommende så mye? At far her velger bort tiden med barnet sitt er en annen diskusjon og virker for meg helt idiotisk

Skrevet

Som far så opplever jeg at nettopp denne måten å tenke på har hindret meg veldig i å få ekstra samvær fordi moren da var redd for å gå ned i bidrag...

Selv så skjønner jeg ikke helt hva som koster 200 kroner for en natt ekstra. Spiser vedkommende så mye? At far her velger bort tiden med barnet sitt er en annen diskusjon og virker for meg helt idiotisk

Den skjønte jeg ikke helt. I dette tilfellet så vil jo jeg som mor at far skal ha barnet mer.. og bidraget går da NED om far hadde brydd seg om å stille opp mer.

Ja jeg kunne bare gidd F i at han betaler bidrag for antall netter som er totalt feil. Men rett skal da vel være rett? Som jeg skrev tidligere - hadde det vært et par hundre lapper det var snakk om, så hadde jeg sett gjennom fingrene på det, men det er faktisk snakk om ganske mange tusenlapper.

Skal han virkelig få i pose og sekk, gjøre akkurat som det passer han og stille opp når han plutselig føler for det ?

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo bare bruke bidragskalkulatoren fra måned til måned. jeg tror ikke det blir rett å bruke en dagsats i og med at bidraget går ut fra samværsklasser. Men for hver måned kan du legge inn antall netter han har hatt og så får du rett bidrag for måneden. Tror det blir det mest rette. Slik gjør vi det her iallefall og det fungerer veldig bra.

Anonym poster: 1e534f5a3813c71edae451f6df1ac1f3

Det hørtes ikke dumt ut :) Det skal jeg se nærmere på. Tusen takk for tipset

Skrevet

TS her.

I dagens samfunn kan man vist ikke kreve noe fra far. Far har vist bare rettigheter men ingen plikter :(

Jo, han har plikt til å betale bidrag. Det samme hadde gjeldt deg hvis du ikke hadde hatt ansvaret.

Skrevet

Jeg mener ikke at NAV skal gjøre det, men du! De har en kalkulator hvor du skriver inn faktisk samvær, slik at bidraget blir korrekt.

Skjønte det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...