Gå til innhold

Kleskode (igjen..)

Fremhevede innlegg

Skrevet

så konklusjonen er at man ikke kan ha fri kleskode. altså må man velge ett nivå for alle gjestene. er det det du mener ?

Ja. Fordi i motsetning til hva du hardnakket nekter å forstå, føler de færreste seg komfortable hvis de skiller seg vesentlig fra den gemene hop hva antrekk angår. Man føler seg kanskje til vanlig mest vel i korte skjørt med see through bluse og høye støvletter. Men hvis man er den eneste av damene i et selskap som kommer kledd sånn, og resten kommer i cocktailkjoler og eller lange kjoler, føler man seg ikke lenger komfortabel. Man føler seg feilkledd og idiotisk. Derfor kleskode, for å unngå at noen tråkker i den fella. Forstår du virkelig ikke det, eller har du det bare gøy med å trekke dette lengst mulig? :klo:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Fordi i motsetning til hva du hardnakket nekter å forstå, føler de færreste seg komfortable hvis de skiller seg vesentlig fra den gemene hop hva antrekk angår. Man føler seg kanskje til vanlig mest vel i korte skjørt med see through bluse og høye støvletter. Men hvis man er den eneste av damene i et selskap som kommer kledd sånn, og resten kommer i cocktailkjoler og eller lange kjoler, føler man seg ikke lenger komfortabel. Man føler seg feilkledd og idiotisk. Derfor kleskode, for å unngå at noen tråkker i den fella. Forstår du virkelig ikke det, eller har du det bare gøy med å trekke dette lengst mulig? :klo:

Ok så la meg snu på det litt. Hva ville DU kledd på deg dersom det ikke stod kleskode i en invitasjon? Dersom du fikk invitasjon til et helt vanlig bryllup, vielse i en kirke, og middag på en eller annen restaurant. Ville DU gått i galla? Hvor stor er lissom sjansen for at en eller annen stakkar bommer så jævlig?

Av hundre gjester - hvor mange vil EGENTLIG havne i den "kle seg så vanvittig annerledes enn andre at man føler seg ukomfortabel-kategorien"?

Skrevet

D

Ok så la meg snu på det litt. Hva ville DU kledd på deg dersom det ikke stod kleskode i en invitasjon? Dersom du fikk invitasjon til et helt vanlig bryllup, vielse i en kirke, og middag på en eller annen restaurant. Ville DU gått i galla? Hvor stor er lissom sjansen for at en eller annen stakkar bommer så jævlig?

Av hundre gjester - hvor mange vil EGENTLIG havne i den "kle seg så vanvittig annerledes enn andre at man føler seg ukomfortabel-kategorien"?

Det är precis det som är anledningen till en klädkod.

Att få gästerna att klä sig på ungefär samma nivå, för att göra det tydligt vilken typ av fest bröllopsfesten är. För en bröllopsfest är trots allt en större, formellare tillställning en 30- eller 40- års fest. I det flesta fallen.

Jag hade klätt mig ganska fint, jag hade valt en längre klänning/kjole i fint material. Inte en med större underskjört. Jag hade valt en ganska kroppsnära variant - för det gillar jag.

Jag hade lockat håret, eller gjort en uppsättning. Och jag hade valt lite finare smycken till.

Jag kom klädd ungefär så på ett bröllop för många år sen, där en annan av gästerna kom i svarta jeans och skinnväst. För det var han bekväm i.

Det var herrar i kostym/dress och tjejer i lättare sommarklänningar i fint tyg men också i enklare bomullstyg. I vad jag skulle kalla "enkel sommarklänning/kjole för bruk på ferien".

Jag kände mig lite överklädd och kanske för "fin". Även om det fanns fler som var klädda som jag så blev det lite "fin-folk" över oss. Som om vi skulle vara "förmer", och kanske lite "simpelt" över de som tolkat det som en vanlig sommarfest.

Jag hade också kunnat komma i en enkel sommarkjole om det hade varit den nivån, och det hade jag också varit bekväm i om alla hade varit på den nivån.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner deg, Furstina. Men jeg ville nok gjort det samme selv, eventuelt valgt en kort cocktailkjole. Men jeg er en person som går i kjole stort sett hele tiden, og pynter meg gjerne uansett hvor jeg skal. Kjole, strømper, pumps eller støvletter er helt vanlige klær for meg, for andre er joggebukse hverdagsuniformen. Det vil alltid være sånn at vi har forskjellig utgangspunkt når det gjelder hva som er vanlig, hva som er pent, og hva som ikke engang egner seg til å gå i postkassen med.

Noen syns de er superpyntet når de bytter ut joggebukse og t-skjorte med jeans og skjorte med krage, andre syns ikke de er pyntet før de har sittet tre timer i frisørstolen ..

Skrevet

Jeg skjønner deg, Furstina. Men jeg ville nok gjort det samme selv, eventuelt valgt en kort cocktailkjole. Men jeg er en person som går i kjole stort sett hele tiden, og pynter meg gjerne uansett hvor jeg skal. Kjole, strømper, pumps eller støvletter er helt vanlige klær for meg, for andre er joggebukse hverdagsuniformen. Det vil alltid være sånn at vi har forskjellig utgangspunkt når det gjelder hva som er vanlig, hva som er pent, og hva som ikke engang egner seg til å gå i postkassen med.

Noen syns de er superpyntet når de bytter ut joggebukse og t-skjorte med jeans og skjorte med krage, andre syns ikke de er pyntet før de har sittet tre timer i frisørstolen ..

Og dermed har du her svart selv på alle dine spørsmål om hvorfor det bør skrives kleskode ;-). Du skjønner det - men du vil antagelig bare diskutere.

Anonym poster: df6b40e602335f03d09cdc758287ecd1

• Liker 2
Skrevet

Og dermed har du her svart selv på alle dine spørsmål om hvorfor det bør skrives kleskode ;-). Du skjønner det - men du vil antagelig bare diskutere.

jeg skjønner hvorfor mange mener det bør skrives kleskode. men mitt argument er fortsatt at et flertall ikke vil havne i usikker-på-hva-jeg-skal-ha-på-meg-kategorien, så min oppfatning er at dere gjør "problemet" større enn det er.

• Liker 1
Skrevet

Dersom det ikke sto kleskode, men jeg visste at brudgommen skal ha uniform (som du tidligere har sagt at gjestene dine vet)? Jeg ville neppe gått i galla nei, fordi jeg ikke ville hatt råd til å investere i en fullt så dyr kjole med tilbehør (og ikke allerede har i skapet). Men jeg ville definitivt valgt en lang kjole av det finere/mer elegante slaget, antakelig med et tynt sjal eller en bolero over. Definitivt elegante sko med høye hæler, og jeg ville nok også hatt oppsatt hår og vært mer enn vanlig festsminket. Jeg ville også dratt frem noen av mine fineste smykker, og sannsynligvis investert i en litt classy festveske. Alt dette fordi man vet brudgommen skal ha uniform, og ingen kleskode er oppgitt. Noe sier meg, utfra alt annet du har fortalt her om bryllupet ditt, at jeg ville vært overpyntet for anledningen. Og da ville jeg følt meg veldig ukomfortabel, for sånn er jeg. Jeg like ikke å skille meg vesentlig ut...

Skrevet

Det er ikke galla, det er parade, så om du tolker det til galla er det igrunn din sak ...

Skrevet

Det er ikke galla, det er parade, så om du tolker det til galla er det igrunn din sak ...

Herregud er det mulig... Du nekter å skrive kleskode og mener at det er gjestene sin feil hvis de feiltolker når de hører brudgommen skal ha uniform. Det er utrolig overlegent! Jeg vet heller ikke hva uniform - eller hva slags uniform som er hva og normalt å kle seg til. Men du som inviterer mener jaggu at det er opp til gjestene å finne ut! Makan til ignorant uttalelse. Forhåpentligvis er ikke jeg inviterti det bryllupet.

• Liker 3
Skrevet

Parade betyr at det ikke er galla, var det feil å påpeke det .. ?

Hva er det du er så grinete for? Absolutt alle vet at han jobber i et uniformsyrke, de fleste tar for gitt at han skal ha uniform. Og for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, vi skal ikke ha noen vanlig bryllupsfest, så folk skjønner utifra konteksten at galla muligens er å overdrive. Likevel ønsker vi ikke å utelukke gallamuligheten for de som måtte foretrekke stivpynting.

Jeg syns det er ubegripelig at man skal få så mye pepper for å holde alle muligheter for gjestene åpne.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hva er et paradebryllup? Skal mannens kolleger danne kortesje når dere gifter dere og er på vei ut? Jeg spør ikke for å være ironisk. For min egen del ville jeg foretrekke at det stod noe om forventet antrekk i innbydelsen. Som andre også har skrevet, er det ikke morsomt å oppdage at man er over- eller underpyntet.

• Liker 4
Skrevet

Hva er et paradebryllup? Skal mannens kolleger danne kortesje når dere gifter dere og er på vei ut? Jeg spør ikke for å være ironisk. For min egen del ville jeg foretrekke at det stod noe om forventet antrekk i innbydelsen. Som andre også har skrevet, er det ikke morsomt å oppdage at man er over- eller underpyntet.

At det er paradeuniform betyr bare helt enkelt at det ikke er galla. Muligens blir det to stykker til der i uniform, men det er ikke sikkert, jeg regner med de aller fleste menn ellers stiller i sort eller grå/mørk eller kanskje lys dress (juli og formiddag).

Look people, jeg har skjønt at dere gjerne vil ha en kleskode å forholde dere til. Men jeg kan ikke begripe at man ikke kan stole såpass på seg selv at man kler seg i det man har lyst til og er fornøyd med det. Så lenge det ikke står oppgitt kode er ingenting feil, spiller det så stor rolle hva andre gjør eller ikke gjør, og ikke minst hva alle andre syns?

Jeg for min del kler meg alltid etter eget forgodtbefinnende, og har ingen problemer med å være for mye eller for lite pyntet i en sammenheng. Det er klær for søren, det er ikke livsviktig. Alle andre bryr seg mindre om hva du har på deg enn du skulle tro - så lenge du er tekkelig tildekket i kirken og du er hel og ren i tøyet.

Det er litt som gråtende barn i butikken, mor plages tusen ganger mer enn de andre kundene.

Hva med å gi seg selv litt selvtillit i julegave .. ? (og da snakker jeg ikke ift utseende konkret men ift å ta avgjørelser. Litt den "det jeg vil ha på meg er faktisk perfekt for meg :)" )

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig driver med jeg petaloudia. Først skriver du i det uendelige i en annen tråd om hvor viktig det er for dere å ikke ha kleskode og virker nedlatende både til vi andre som ønsker å ha kleskode i vårt bryllup og de gjester som foretrekker det. Og det er tydelig at et klart flertall foretrekker at dette er informasjon som gis i invitasjonen. Så starter du denne tråden og samme poeng kommer frem, folk flest føler seg mer komfortable når det er skrevet kleskode. Så prestererdu i ttillegg (slik jeg oppfatter det) å håne oss "vanlige" som ikke har så stor kjennskap til de ulike uniformene en kan bære og finhetsgraden av disse. Og det jeg skjønner minst av alt er hvorfor du spør og lager tråder om en sak du allerede er så bestemt på. Og du er jo overhodet ikke interessert i andres innspill i saken.

• Liker 6
Skrevet

Gråtende barn i butikken er irriterende også for andre kunder!

Anonym poster: 16be8e940737126ac95e00aa5a475105

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

At det er paradeuniform betyr bare helt enkelt at det ikke er galla. Muligens blir det to stykker til der i uniform, men det er ikke sikkert, jeg regner med de aller fleste menn ellers stiller i sort eller grå/mørk eller kanskje lys dress (juli og formiddag).

Look people, jeg har skjønt at dere gjerne vil ha en kleskode å forholde dere til. Men jeg kan ikke begripe at man ikke kan stole såpass på seg selv at man kler seg i det man har lyst til og er fornøyd med det. Så lenge det ikke står oppgitt kode er ingenting feil, spiller det så stor rolle hva andre gjør eller ikke gjør, og ikke minst hva alle andre syns?

Jeg for min del kler meg alltid etter eget forgodtbefinnende, og har ingen problemer med å være for mye eller for lite pyntet i en sammenheng. Det er klær for søren, det er ikke livsviktig. Alle andre bryr seg mindre om hva du har på deg enn du skulle tro - så lenge du er tekkelig tildekket i kirken og du er hel og ren i tøyet.

Det er litt som gråtende barn i butikken, mor plages tusen ganger mer enn de andre kundene.

Hva med å gi seg selv litt selvtillit i julegave .. ? (og da snakker jeg ikke ift utseende konkret men ift å ta avgjørelser. Litt den "det jeg vil ha på meg er faktisk perfekt for meg :)" )

Jeg har ingen problemer med selvtilliten, ellers takk. For meg er en vielse og et bryllup en høytidelig handling og ikke en hvilken som helst happening. Men så har jeg ikke særlig erfaring heller, da. Jeg har giftet meg bare én gang.

• Liker 3
Skrevet

Leste du innlegget mitt? Jeg skrev jo at jeg ikke ville valgt galla. (Men ville kledd meg i ekstra pent-klassen ja)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er ubegripelig at man skal få så mye pepper for å holde alle muligheter for gjestene åpne.

Det du får pepper for, er å ikke gi gjestene dine veiledning. Det, og din ellers tilsynelatende litt nedlatende holdning til det store flertallet ellers i diskusjonen som er sterkt uenig med deg. Det jeg syns er ubegripelig, er at du fortsetter diskusjonen og spørsmålene om noe du overhodet ikke har planer om å endre mening på - uansett hvor stort flertallet er som forteller deg at ingen kleskode = forvirrede (og kanskje noen fortvilte) gjester. Og med din innstilling til de som ikke helt av seg selv forstår hva riktig antrekk ifht en paradeuniform er, får man i det store og hele et heller dårlig inntrykk av deg og din tanke for andres dilemma.

• Liker 5
Skrevet

Du for din del, har ingen problemer med å være for mye eller for lite pyntet. Nei vel, fint for deg! Men det er ikke deg det er snakk om her, er det det? Det er gjestene dine! Disse menneskene som skal bruke av sin tid for å feire din kjærlighet. Kan du ikke vise de såpass høflighet og takknemlighet for det, at du gir de en pekepinn ang antrekk for anledningen? Hvor mange av gjestene dine har vært i et formiddagsbryllup før, og vet helt av seg selv hvilket antrekk som passer best? Det er jo like fullt et bryllup, ikke sant, med en brud i brudekjole, en brudgom i uniform, og en kirke som vielsessted. Du tror vi undervurderer gjestene dine? Vi tror du undervurderer viktigheten av en kleskode. Vi kommer aldri til å bli enige, for du er fast bestemt på å la gjestene klø seg i hodet og bruke masse ekstra tid og energi på å finne ut hva som sømmer seg av antrekk i anledningen. Deg om det. Men kan du gjøre oss andre en tjeneste og legge den ballen død nå, siden du uansett ikke kommer til å forstå greia?

• Liker 5
Skrevet

For det første - JEG startet ikke denne tråden.

For det andre - Det er fullstendig uvesentlig hva slags uniform, eller OM han i det hele tatt skal ha uniform. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så vanskelig å begripe at vi ønsker at alle skal få ha på seg det de vil.

Jeg har ikke endret mening, vi skal ikke ha invitasjoner med kleskode i. Og jeg kommer ikke til å endre mening (selvom jeg skrev det i en annen tråd) - fordi ingen kommer til å greie og hoste opp en kode som dekker vårt behov. Vårt, fordi det er vår dag, fordi vi kjenner våre gjester og vet hva slags folk det er snakk om. Jeg har listet opp alle gjestene og forklart grundig hvorfor en kleskode er unødvendig i vårt bryllup.

Arabella - ærlig talt, man forandrer ikke personlig oppfatning bare fordi man gifter seg for andre gang. Hva vet du om grunnen til at folk gifter seg flere ganger - og hva i himmelens navn har det med denne saken å gjøre?

Jeg fikk et spørsmål om hva paradeuniform betyr. Paradeuniform betyr at det ikke er tjenesteantrekk og at det ikke er galla og at det ikke er feltuniform og at det ikke er bakketjenesteuniform. Simple as that. Det har absolutt ingenting å si ift "nivået" på vårt eller andres bryllup, det er rett og slett navnet på den uniformen kjæresten velger å ha på seg den dagen han skal gifte seg.

Det betyr altså at det IKKE legger føringer for gjestenes antrekk.

Evie - hvis du opplever deg som hånet er det trist. Kanskje ta med i bildet her at skriftlig kommunikasjon gir bare en tredjedel av kommunikasjonsbildet. Jeg tar til meg at du oppfatter meg som hånende, det er ikke meningen, jeg er bare lei av å skrive det samme mange ganger. Går det ikke an for alle å enes om at vi er uenige? Det er flere enn deg som føler seg pepret her. Ikke at jeg gir etter av den grunn.

Men kom for all del med nye forslag til kleskoder som dekker vårt ønske for vår dag.

Skrevet

Meg, meg, meg, hva jeg vil, hva vil vil. Gjestene, Petalouda. Gjestene! IKKE deg, IKKE brudgommen. GJESTENE!!! Men her er det bare å gi opp. Det trenger ikke inn.

Anonym poster: 4718d5e83e9338123688bbc572a619c7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...