Gå til innhold

Whiskas og kattemelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Whiskas bra for kattunger? Altså Whiskas kattemat. Vet at man ikke skal kjøpe Friskies og kjøper tørrfor fra dyrebutikken, men er whiskas våtfor greit? Og er kattemelk noe som man kan gi hver dag eller burde man gi det en gang i helgen? Og hvor ofte skal en katt spise våtfor?

Skrevet

Hvor bra våtfor er vet jeg ikke. Men i forbindelse med en operasjon ble vi anbefalt av dyrlegen å gi katten vår våtfor, for å få i henne væske. Vi har fortsatt med å gi henne våtfor, whiskas, en halv pose om dagen til middag da hun virkelig elsker det i tillegg til at vi synes hun drikker lite vann (som vi får med oss). Ellers får hun tørrfor fra dyrebutikken. Vi gir så og si aldri katten vår kattemelk, ser ikke poenget med det. Men hun har fått det i etterkant av dyrlegebesøk som "trøst".

Anonym poster: 8c94c1061466671f4c7c9fa1d752101a

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hvor gammel er den lille ?

Jeg gir mine voksne litt Wiskas kattemelk innimellom (lørdagsgodt)

Små kattunger drikker eventuelt morsmelkerstatning for katt :)

Kjøpes hos vetrinæren og blandes ut i kroppstemerert vann.

Wiskas boksemat er ikke det mest næringskomplette vårforet du kan kjøpe, men litt sånn nå og da går greit for de fleste katter (det var dette med 'lørdagsgodt' igjen da).

Ellers er Pussy også godt likt av de fleste katter (nå er vi i Kjæledyrforumet), jeg kjøper en kartong av dette inninmellom.

Hvis vårforet skal være fullkost så ville jeg stukket innom hos vetrinæren/dyrebutiken og sett etter Iams eller Hills.

Rolls Roys utgaven våtfor er italiensk og heter Almo Nature (føres desverre kun av Dyrego' butikker her i Norge).

Så kjekt med en kattemann til her inne :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har tre rare puser som foretrekker hvert sitt merke, og de får det som lørdagsgodt, ikke nødvendigvis på lørdag, men innimellom. Og grunnen til det er at det er det jeg har lært og de spiser nok tørrfor fradyrlege og drikker vann.

Pus1 foretrekker agurk, sopp og melon, men Almo Nature er også godt.

Pus 2 spiser hva som helst, men elsker Applepaws(sånn det skrives?)

Pus3 vil helst ha skinke, men elsker våtforet fra Pussy også, alt annet våtfor rynker hun på nesen av.

Skrevet

Mine to får dele en pakke whiskas nesten hver dag, men de spise også godt med tørrfor og de drikker vann. Med pakke mener jeg en sånn porsjonspakke med biter i gele, ikke en 400 grams boks. ;)

:heks:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Baklager, men skjønner fortsatt ikke problemet. Det er faktisk bare å gi katten mat, så lenge det er variert, og katten får vann i tillegg. Forrige katten min ble 17, var frisk hele livet, til den endte sine dager smittet av katteaids. Min mormors katt ble 21, og fikk bare fisk og melk, kanskje litt tørrfor, hele livet. Før i tiden hadde man ikke kattunge-for, og likevel ble kattene gamle og holdt seg friske.

Kan hende jeg høres kynisk ut, og ikke tar vare på katten min, men jeg kan garantere at det gjør jeg! Her i huset er ikke våtfor og kattemelk "lørdagskos" Hun får i såfall lørdagskos hele året. Fisk og våtmat (perle) står på menyen hver dag. I tillegg får hun tørrfor fra Iams som står fremme hele tiden. Og vann skiftes 2 ganger daglig. Melk liker hun ikke, men jeg kan innrømme at hun får litt brelett til dessert hver kveld.

Og frisk som en fisk er hun :)

Edit: Glemte å skrive at hun fnyser av dyrebutikk-våtfor. Ja, jeg har prøvd alle merkene jeg har kommet over....

Endret av UnderCover
  • Liker 1
Skrevet

Katten min liker ikke Almo Nature. :laugh:

Her varieres det ukentlig mellom whiskas i saus, "grillet" whiskas i gele, royal canin i saus og noe annet rart fra dyrebutikken. Anbefaler absolutt å kjøpe porsjonspakninger fremfor på boks (med mindre du har 5 katter da, kan bli dyrt). Tviler på det er noe skadelig på noe vis at katten spiser litt whiskas vedsiden av en diett på tørrfor av kvalitet. Jeg lar ihvertfall min katt få en pose om dagen.

Anonym poster: 6707793ae0acd1c0e30bc7696c21ef02

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Altså katter kan fint få våtfôr som hovedfôr. Eller råfôr (rått kjøtt osv).

De MÅ ikke ha tørrfôr :)

Whiskas er nok ikke det beste som andre skriver, men varierer man litt går det nok greit.

Gourmet våtfôret er greit nok, Applaws er også bedre enn Whiskas.

Men jeg vet om mange katter som har vokst opp med "drittmat", og de overlever nok, men om det er optimalt er vel en annen sak. Men katter, som mennesker, reagerer også forskjellig på mat, og om en katt går ute vil den mest sannsynlig også forsyne seg selv med rått kjøtt, noe som er det viktigste katten kan få i seg.

Men regner med at en kattunge ikke går ute da, men sånn etterhvert når den blir voksen (om det ikke er et spesielt tilfelle)

Endret av Badebuksa
Skrevet

Katter trenger ikke variert kost. De opplever ikke smak på samme måte som mennesker, de blir ikke lei på samme måte. De gode forene har alt en katt trenger. Kombinert med litt våtfor får katten i prinsippet alt den skal. Og varierer man for mye kan man risikere at katten blir dårlig i magen. Har man utekatt merker man sikkert ikke så mye til det, men med innekatt utgjør det forskjellen på en luktfri dokasse, og stinkende bløte bæsjer.

Whiskas er ikke det beste, men så lenge det bare er noe katten for å tillegg til ett skikkelig hovedfor tar ikke katten skade av det. Kattemelken er mest godis. Katter liker melk, men det er ingenting som tilsier at de egentlig trenger. Tvert imot vet man jo at vanlig melk ikke er helt bra for magen til voksne katter. Det med melk til katt er litt noe som henger igjen fra da en melkeskvett var noe man gav til katter. Samt at katter liker smaken av melk. Men jeg tror ikke den der kattemelken har så veldig mye tilfelles med vanlig melk. Den lukter jo kattemat, er sikkert tilsatt alt mulig for at den skal smake godt som kattegodis.

Jeg tenker at det viktigste er at kattungen spiser godt. Jeg lar kattunger spise våtfor uansett merke hvis de spiser av det til magen blir hard og rund :) (overvekt er ikke en issue på kattunger under ett år gamle. De skal spise og vokse. Jeg har aldri hatt en feit katt. De regulerer seg selv.)

Andre her nevner at katten ikke trenger tørrfor. Skal man råfore, og ikke gi tørrfor. Dvs lage all kattematen selv skal man vite hva man holder på med. Er ikke å bare slenge noen kjøttbiter til katten og tro at det er alt den trenger. Katter er laget for å spise f.eks innmat. Leverpostei er ett eksempel som virker totalt ulogisk å gi til katt, men det er egentlig ikke så verst å bruke som kattesnop. Så lenge man bruker den gode gamle på boks, den har ikke så mye salt.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Nå er det heller ikke bare å "slenge borti litt tørrfôr i skåla til katten" og tro at den får det den trenger.

Skal man pirke så til de grader, er det endel tørrfôr man må utelukke (ja, også RC og Eukanuba f. eks), og man må gi Orijen eller V&H kattemat (eller råfôre).

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nå er det heller ikke bare å "slenge borti litt tørrfôr i skåla til katten" og tro at den får det den trenger.

Skal man pirke så til de grader, er det endel tørrfôr man må utelukke (ja, også RC og Eukanuba f. eks), og man må gi Orijen eller V&H kattemat (eller råfôre).

Nå ble jeg veldig interessert i hva du bygger dette på ! :klo:

• Liker 1
Skrevet

Å, det var godt du også lurte, for jeg fant utsagnet du stiller spørsmål ved både bastant, uforståelig og bedrevitende.

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

I både RC og Eukanuba er det en alt for høy mengde korn eller annet vegetabilsk som blir "vomfyll". Katten trenger det ikke.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Å, det var godt du også lurte, for jeg fant utsagnet du stiller spørsmål ved både bastant, uforståelig og bedrevitende.

Var det noen (...) som forstod dette? ;)

• Liker 1
Skrevet

Var det noen (...) som forstod dette? ;)

:roll:

Annonse
Skrevet

Ortoreksi på vegne av katten, nå har jeg observert det også.

• Liker 3
Skrevet

Ortoreksi på vegne av katten, nå har jeg observert det også.

:ler: Det var et godt poeng!

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

I både RC og Eukanuba er det en alt for høy mengde korn eller annet vegetabilsk som blir "vomfyll". Katten trenger det ikke.

Vi har alle våre perferanser, og jeg får en snodig følelse av at vi her ikke lenger snakker om 'godt' eller 'dårlig' for, men om en rangering av de virkelig gode forene.

Ingen av de du har på listen din er dårlige for, - så skillet vil, for å si de på den måten, nærmest bli som at noen velger Mercedes mens andre velger Volvo.

Siden jeg ikke rir noen prinsipper i for- diskusjonen så lar jeg det bli med dette ;)

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Vi har alle våre perferanser, og jeg får en snodig følelse av at vi her ikke lenger snakker om 'godt' eller 'dårlig' for, men om en rangering av de virkelig gode forene.

Ingen av de du har på listen din er dårlige for, - så skillet vil, for å si de på den måten, nærmest bli som at noen velger Mercedes mens andre velger Volvo.

Siden jeg ikke rir noen prinsipper i for- diskusjonen så lar jeg det bli med dette ;)

Jeg har en god venn som driver oppdrett av katter, og så lenge han går god for det foret jeg kjøper føler jeg meg trygg.

Jeg kjøper tørrfor i dyrebutikk og våtfor på Rema1000, enten som Whiskas eller i form av en seiblokk som kokes. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...