Gå til innhold

Søsteren min nekter meg å avlive hesten vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hesten vår lider, hun lider forferdelig, hun har kreft og det sprer seg, vi har punga ut 50-60 000, kjørt til bergen, kjørt til oslo for å få en diagnose, for å få hjelp, vi har pengene og vi får tak i mer penger, men det går ikke, det går ikke å hjelpe henne mer. Søsteren min er helt knust, og det er jeg også, vi er i 20årene og fikk hesten som bursdagsgave når vi var 7-9 år gamle, vi har hatt henne siden, og det er utenkelig å være uten henne.

Jeg har innsett det uunngåelige, vi må avlive henne fordi hun lider, men søsteren min klarer ikke tanken, hun mener vi skal gjøre alt for å holde henne i live, fordi hun selv ikke ville dødd uansett, men kjempet til siste slutt. Jeg forklarer henne at hesten lider, jeg har vært sint, forbanna, vi har lugget hverandre i raseri og frustrasjon, vi tar dette ekstremt tungt, men hun nekter å avlive.

Dyrlegen kan ikke avlive uten begges samtykke, og jeg klarer ikke å fatte å begripe hvordan jeg skal få henne til å skjønne at dyret lider og trenger å få dø?

Anonym poster: a655350492e7f1313c39f6fc7f619900

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få dyrlegen til å forklare det for henne?

• Liker 3
Skrevet

Når dyrlegen kommer, fordi jeg ringer hele tiden, så prøver vi begge å forklare, det ender som regel med at søsteren min starter å gråte, hiver seg mot mannen sin, eller i bilen og stikker. Dyrlegen vil ikke avlive uten samtykke, og hesten lider ikke "så" mye at det er dyrevernsmessig hensyn å få den avlivet, men det er ikke lenge til... Hun har det vondt, det vises på hele hesten, og det blir bare verre.

Anonym poster: a655350492e7f1313c39f6fc7f619900

Skrevet

Tror dere bør snakke sammen om dette i en mer nøytral sammenheng, hvor dere ikke har dyrlegen og hesten rundt dere. Høres ut som følelsene tar overhånd når dere står midt oppe i det. Be henne på kaffe hjemme hos en av dere, og ta det opp på en rolig og rasjonell måte.

Anonym poster: c110c1894ddcebb601993583eb41ff39

• Liker 1
Skrevet

Det er skikkelig vondt, og jeg forstår søsteren din veldig godt. Husker når jeg måtte selge min for noen år siden, bare det var helt forferdelig! Like vel er det dumt at hun skal lide sånn, og dere bør som foreslått over her snakke om det i en litt mer nøytral setting.

Lykke til i alle fall, og stor klem til dere begge to! :klem:

Skrevet

Fortell henne at hun er egoistisk.

Anonym poster: c4a185db459da5e7aeb3d01e5e0b7ac3

• Liker 2
Skrevet

Hva med å få mannen til å snakke med henne?

Skrevet

Et dyr som har kreft,ekstreme smerter eller annet som gjør at livet ikke er levbart,da skal man som eier avlive dyret.Det er rart at dyrlegen ikke har mer baller og snakker til din søster.Det er plageri når en ikke avliver et dyr som virkelig lider.

Forstår at det gjør vondt å måtte gå den veien, men det er vårt ansvar når vi eier et dyr.

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er noe med å elske sin venn så høyt at mn lar ham/henne få reise når det er tiden til det.

- det er vanskelig, men tanken på at ens venn lider fordi man satte seg selv foran dyret.... den ville jeg hatt uhyre store problemer med å leve med....

• Liker 6
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Lille-Pus sier det bra. Det er værre å la dyret lide for egen del. Det blir helt feil. Prøv å si dette til henne.

Ellers ville jeg snakket med veterinær bak ryggen på din søster og be han/henne vinkle det slik at nå MÅ hesten tas pga dyrevernmessige årsaker.

Klart det er vondt å miste en hest, men hey livet er nå en gang slik at det vil ende en vakker dag, og disse dyrene, som vi blir så uendelig glade i, har vi kun til låns for en kort peride i vårt liv.

Skrevet

Søsteren din er en drittkjerring som tenker mer på seg selv enn hesten. Bare å få den avlivet.

Anonym poster: 263f18b6bb1d362dfa4f33b74704cb83

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Et dyr som har kreft,ekstreme smerter eller annet som gjør at livet ikke er levbart,da skal man som eier avlive dyret.Det er rart at dyrlegen ikke har mer baller og snakker til din søster.Det er plageri når en ikke avliver et dyr som virkelig lider.

Forstår at det gjør vondt å måtte gå den veien, men det er vårt ansvar når vi eier et dyr.

Jeg tror TS vet det..

Skrevet

Uff, så trist å høre ts. :( En vansklig situasjon.

Men som du sier, det eneste rette her for hestens skyld, er å avlive. Og dyret bør ikke stå å lide fordi søsteren din syntes det er et for vansklig valg å ta.

Tror jeg ville, som foreslått lengre oppe her, satt meg ned med henne i en litt roligere situasjon. Si til henne at hesten faktisk lider, og at det er en grunn til at dyrlegen anbefaler avliving. Alle andre er enige om at det er det beste, og eneste som stopper, er henne. Og at ved å nekte, gjør hun absolutt ikke hesten en tjeneste, tvert i mot. Søsteren din vil vel ikke at hesten skal lide hun heller. Prøv å overtal henne til å gjøre det beste for hesten. Dette er jo like vondt for deg som for henne, og dere har vært sammen om alt om hesten før, og det er viktigere nå enn noen sinne.

Få gjerne dyrlegen til å printe inn i hodet hennes at det ikke er noe mer å gjøre, det eneste man gjør ved å ikke avlive, er å forlenge smerten, og utsette det.

Selvfølgelig er nok dette lettere sagt enn gjort, da du sikkert allerede har prøvd mye av dette, men du må ikke gi deg, fortsett å overtal henne om at dette er det beste. Hvilket liv er det å stå å lide dag ut og dag inn? Det er jo ikke noe liv, og det må søsteren din også forstå.

Forøvrig sender jeg deg en varm :klem: , det er aldri noe moro å være i en slik situasjon, eller å ta en sånn avgjørelse.

Skrevet

Jeg tror TS vet det..

Det var ment til søsteren ,som tydligvis sliter med akkurat det.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Huff, slike situasjoner er ufattelig vanskelige. Står dere begge som eiere på hesten?

Henger meg på de som sier at du bør sette deg ned å snakke om dette på "nøytral" grunn, snakk gjerne om alt hesten har betydd for dere oppigjennom, og hvorfor du mener det er på tide å la den slippe nå.

Ikke anklag din søster for å være egoistisk og utsette hesten for lidelse i første omgang, jeg tviler på at det kommer til å hjelpe.

Lykke til :klem:

Skrevet

Det høres helt grusomt ut - for hesten. Selvfølgelig skjønner jeg søsteren din. Det er forferdelig å skulle avlive noen man er så glad i og som betyr så mye. Men hun kan ikke opptre egoistisk i denne situasjonen. Man kan ikke la dyr lide på grunn av egne følelser. Du er nødt til å overtale henne. Vis henne denne tråden, og få kjæresten hennes til å prate med henne om det.

Skrevet

Valget om å avlive er nok den tøffeste alle dyreeiere går igjennom, og man må nok være litt voksen for å forstå det. Som ung ser man på seg selv som udødelig, og vil ikke innse at en dag må livet ta slutt. Jeg kan forstå din søsters reaksjon, selv om jeg mener den er feil.

Hvordan er forholdet deres til deres mor? Kan hun ta en alvorsprat med søsteren din? Dersom hun er vant til å høre fornuftige råd fra henne, ev annen voksenperson hun har tillit til, kan det hjelpe henne å se alvoret i situasjonen.

Skrevet

En villhest med kreft eller annen alvorlig sykdom ville blitt tatt av rovdyr så argumentet med at den likevel ville vært i live om den gikk fritt - holder ikke mål.

Selvfølgelig er det vanskelig, kjempetungt, å ta en slik avgjørelse, men det er en dyreeiers ansvar. Prat med henne under nøytrale omgivelser som andre her sier, og kanskje du kan foreslå at dyrlegen kommer hjem på stallen og avliver hesten der? Hvis dyrlegen har "baller" vil det la seg gjøre. Har vært i en lignende situasjon der den ene krevde at veterinær skulle komme hjem og avlive hesten, mens den andre mente at slakteri var bedre og veterinæren var enig i at transport til slakteri ikke var uforsvarlig. Fylkesveterinæren tok affære siden transport av en syk og svekket hest ikke ville være gavnlig for hesten og siden de to involverte eierne ikke kunne bli enige.

Skrevet (endret)

Kanskje dette stedet kunne være noe for dere? Det er det jeg skal bruke når den grusomme dagen kommer for hesten min sin del. Føles betryggende å skulle bli fulgt opp av noen som er som et slags hestens begravelsesbyrå, og man vet det blir en verdig og fin avslutning, også for menneskene i ettertid når det har skjedd. Det å vite om det er noe som hjelper meg når jeg går og tenker på at det en gang vil skje.

Er ellers enig i at det kan være lurt å snakke på nøytral grunn, ikke mens hun ser hesten.

Endret av Rainbow81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...