jegeranonym2907 Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Hei, er det noen som har peiling på hvordan man skriver atikkel? skal skrive en artikkel om dataspill og fantasien min er lik 0, ligger på 2 i norsk.. så trenger litt hjelp, tar imot hva som helst akkurat nå og håper noen kan hjelpe meg så fort som mulig
Guybrush Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 Husk at det er tittelen leseren først får øye på, og syns vedkommende at denne ser interessant ut, leser den videre på innledningen. Er denne også interessant og innbydende, har du klart den viktigste oppgaven med å skrive en god artikkel. Tittelen Tittelen skal kort oppsummere hva artikkelen handler om. Her gjelder det å være kreativ, slik at du fanger leserens oppmerksomhet. Det er tittelen som selger! Innledningen Innledningen bør ikke være for lang, og den bør ha sammenheng med neste del, nemlig hoveddelen. Den skal – som overskriften – kort fortelle hva artikkelen handler om, men her med flere ord. Husk å prøve og fange leserens interesse her; bruk virkemidler som får leseren lyst til å lese videre. Et eksempel er at du utelar den mest vesentlige informasjonen – bare hinter til den – slik at leseren blir nysgjerrig, og klikker seg inn for å lese resten. Hoveddelen Skal i grove trekk gi mye informasjon på kortest mulig tekst. Artikler kan gjerne ha flere synspunkter på en sak. En artikkel skal være saklig og oversiktlig. Det er saken du skriver om som skal stå i sentrum, ikke du som skriver, men du har lov til å ha meninger om det du skriver om. Du skal på en måte diskutere med deg selv i artikkelen, men på en oversiktlig og saklig måte. Samtidig må du huske å være objektiv, og ikke gjøre artikkelen om til et blogginnlegg. Det kan vær nyttig å gi konkrete eksempler som kan belyse det emnet du skriver om. Hvis du vil vise til noe andre har sagt eller skrevet, må du sette det i anførselstegn og ikke endre på noe av uttalelsene. Du må også oppgi navnet på personen som har ytret det. Isolert sett er det bare fem ting du må huske på å skrive om når du skal skrive en god artikkel: hvem, hva, hvor, hvorfor og når. Klarer du å – gjerne indirekte – svare på disse spørsmålene i artikkelen din, har du skrevet en god artikkel. Såfremt norsken din er passe god også da, selvsagt. Ta for øvrig gjerne med noen bilder som er relevante og/eller passer inn med det du skriver om. Avslutningen I avslutningen kan du gjerne – hvis det er mulig – komme til en konklusjon. Den kan også ta opp tråden fra innledningen, eller den kan være en tankevekker. Avslutningen er en god plass å gi uttrykk for dine egne meninger, men husk å uttrykke disse på en mest mulig objektiv måte. 1
Mann 42 Skrevet 20. november 2012 #3 Skrevet 20. november 2012 Hei, er det noen som har peiling på hvordan man skriver atikkel? skal skrive en artikkel om dataspill og fantasien min er lik 0, ligger på 2 i norsk.. så trenger litt hjelp, tar imot hva som helst akkurat nå og håper noen kan hjelpe meg så fort som mulig Hva slags artikkel snakker vi om her? Skal du skrive en rent informativ artikkel om dataspill generelt? Dreier det seg om noen spesielle spill eller trender? Kritikk av et eller flere spill? Og med kritikk mener jeg din opplevelse av spilets kvaliteter, enten de er gode eller dårlige. Skal det handle om dataspill som kunstform (jeg mener at enkelte spill er rene kunstverk) eller som tidtrøyte? Spillenes effekt på enkeltpersoner og samfunn? Sammenhengen mellom spilling og avhengighet, spilling og vold (ikke dokumentert, men det er skrevet litt om det).
jegeranonym2907 Skrevet 21. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. november 2012 Hva slags artikkel snakker vi om her? Skal du skrive en rent informativ artikkel om dataspill generelt? Dreier det seg om noen spesielle spill eller trender? Kritikk av et eller flere spill? Og med kritikk mener jeg din opplevelse av spilets kvaliteter, enten de er gode eller dårlige. Skal det handle om dataspill som kunstform (jeg mener at enkelte spill er rene kunstverk) eller som tidtrøyte? Spillenes effekt på enkeltpersoner og samfunn? Sammenhengen mellom spilling og avhengighet, spilling og vold (ikke dokumentert, men det er skrevet litt om det). vi fikk brskjed om å skriven en artikkel om dataspill der vi skulle ha med lemper og ulemper
Lutetium 71 Skrevet 21. november 2012 #5 Skrevet 21. november 2012 vi fikk brskjed om å skriven en artikkel om dataspill der vi skulle ha med lemper og ulemper Tidsbruk og fare for avhengighet, ihvertfall. (Men det gjelder jo så mangt annet også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå