AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Hei kjære KG-gjeng! Jeg skriver anonymt, fordi jeg ikke vil at noen skal vite at jeg går rundt å tenker på legeutdannelse. Jeg er mann og i dag 25 år gammel. Jeg har alltid vært flink på skolen; jeg har alltid fått de høyeste karakterene, jeg har syns de aller fleste fag har vært interessante og jeg har blitt godt likt av lærere. Med to års unntak. Mine to siste år på videregående... Grunnen(e) kan jeg godt holde for meg selv, men det resulterte altså i et karaktersnitt langt under det jeg trengte for å bli noe av det jeg hadde lyst til, og i tillegg to fag som ble gradert "ikke vurdert". Så kom førstegangstjenesten, også gikk den, og jeg ble yrkesmilitær de to neste årene etter det. 2 kontigenter i Afghanistan senere fant jeg ut at jeg ville gi det sivile livet en sjanse, trass knuste drømmer og lav grad av håp. "Ta opp fag" ble neste prosjekt. Jeg fikk 6 i de to fagene jeg ikke ble vurdert i på videregående, og skimtet på nytt håp. Så kom behovet for å tjene penger, og jeg ble nødt til å ta ufaglærte stillinger som barnehageassistent og rimi-mann. En månedlig inntekt holdt meg i et jerngrep og gjorde det umulig å bli student. Medisindrømmen var stadig svak. Så fikk jeg en samboer å dele utgiftene med, og bestemte meg for å studere sykepleie, ettersom jeg hadde gode nok karakterer til dette. Nå er jeg på 2.året av dette studiet. Jeg har alltid vært såpass ambisiøs, at jeg må bli best, og nå høyest. Jeg MÅ bare. En kan godt se på det som egoistisk, men jeg kunne aldri sittet ned og fortalt meg selv at "nå har du nådd toppen av ditt potensiale, så nå trenger du ikke strekke deg etter mer". Jeg MÅ klare, det jeg KAN klare, er tankegangen. Og jeg KAN klare å bli lege, hvis jeg vil. Men det blir mye jobb, og det vil også si at jeg må forbedre karakterene mine i 5 vgs-fag + ta 4 helt nye realfag jeg aldri har vært borti. Jeg er grådig sterk i anatomi, fysiologi og mikrobiologi med A i alt jeg noengang har tatt i her ved høgskolen jeg går nå. Jeg kjenner at dette er fagene for meg. Jeg drømmer om å gjøre medisinske fremskritt, forske, behandle, redde liv og utgjøre en forskjell! Skal jeg klare dette her, må jeg jobbe hardt og komme inn på maks alderpoeng. Jeg sliter med matematikk høyere enn S1, noe som blir akilleshælen som gjør det hele litt komplisert. Eksamen i studiekompetanse-matten har jeg tatt opp to ganger, begge med 3 som resultat. Alle andre fag har jeg nå enten 6 i, eller vet jeg kan klare å få 6 i. Er det lurere å gi opp, bli en flink sykepleier, og eventuelt ta videreutdanning for å dekke mine skyskrapte behov? Eller skal jeg gi alt på matematikken, klare realfagene, vente til jeg får maks alderspoeng, og søke medisin? Svaret er egentlig retorisk, for jeg vet det kommer til å bli det siste... Så egentlig er mitt spørsmål til dere KG-brukere: Hvordan kom du deg inn på medisin i ordinær kvote, og hvordan så veien din dit ut? Anonym poster: 4e9ae4cd0ecd9a68f3c554ac27652d78 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 Du har allerede fått maks alderspoeng, hvis du er 25 år nå. Disse får du fram til året du fyller 24. Kjør på, gi alt, prøv å kom inn på medisin. Dersom du allerede nå føler så sterkt på å bli lege, så er det en liten sannsynlighet for at du føler det motsatte om 4 år. Det er du som har best kontakt med deg selv. Veldig mange pasienter hos psykologer kommer pga feil jobbyrke. Da er det vanskeligere å bytte, fordi man kanskje er over 30, har fått barn, er avhengig av høy inntekt til boliglån, 2 biler, hytte osv. Det er nå du er ung, og samboeren din kan støtte deg Det er også muligheter for å studere i utlandet, vet ikke hva du tenker om dette? Selv klarte jeg å få et veldig høyt snitt fra vgs, men slet litt med motivasjonen i årene etterpå. Men nå er den tilbake, og jeg går på et av profesjonsstudiene her i landet, og er fornøyd med det Anonym poster: 11bd7cff2859d1d0556cdb5bdb79391b
Diafragma Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 (endret) Endret 19. november 2012 av The GSK Guru
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #4 Skrevet 19. november 2012 Hei! Takk for svar Jeg må søke i ordinær kvote, og med 23/5 reglen ( da programfagene og alt gikk svært dårlig på slutten av vgs ). Da starter alderspoengen først på fylte 23. Utlandet frister også, men jeg har litt strenge krav til meg selv, så jeg blir liksom ikke fornøyd (vanskelig å forklare) uten å komme inn på et av universitetene i Norge. Og da helst UiO, eller i "værste fall" UiB. Jeg føler heller ikke at jeg kan dra med meg den stakkars samboeren min til Polen eller Latvia. Å avslutte forholdet eller å eksperimentere med avstandsforhold er også ikke spesielt aktuelt. TS Anonym poster: 4e9ae4cd0ecd9a68f3c554ac27652d78
Gjest alille Skrevet 19. november 2012 #5 Skrevet 19. november 2012 Jeg har ikke gjort det selv, men hvis du er så motivert og flink så greier du fint 9 fag, inkludert 4 realfag, på ett år, så det er bare å sette i gang! Skaff deg en privatlærer i matte, og bruk nettet for alt det er verd (bruk diskusjon.no til å be om hjelp, khanacademy.org til å få forklart alle rare matteting på en intuitiv måte, og wolframalpha.com til å gi deg løsning og fremgangsmåter på oppgaver). 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #6 Skrevet 19. november 2012 Takk for gode tips, alille Anonym poster: 4e9ae4cd0ecd9a68f3c554ac27652d78
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 19. november 2012 #7 Skrevet 19. november 2012 Dette kan du klare! Du vil virkelig og da får du det til Lykke til!
amonyn Skrevet 20. november 2012 #8 Skrevet 20. november 2012 Du burde søke både høststart og vårstart om du vil inn i Oslo. Hvor mye vet du om snittet du trenger, og snittet du har? Våren har gjerne lavere poenggrense. Siden du har problemer med matten, vil jeg anbefale deg å gjøre oppgavene på khanacademy. Begynn helt på bunnen, selv om du synes at det er banalt. Det tetter alle hull som måtte finnes. Slik gjorde jeg det, og er blitt litt av et mattegeni Lykke til, vi er flere i samme båt. Si ifra om du trenger hjelp med poenggrenser og snitt.
Løvetanten Skrevet 20. november 2012 #9 Skrevet 20. november 2012 Hvis du vet at det er dette du vil så skal du gå for det. Ellers kommer du alltid til å angre
Gjest puffy Skrevet 20. november 2012 #10 Skrevet 20. november 2012 Masse lykke til!! Dette klarer du, virker som du har en ufattelig bra stå-på vilje! :D
FruLuna Skrevet 20. november 2012 #11 Skrevet 20. november 2012 Jeg er ferdig på medisinstudiet, og da jeg søkte (i ordinær kvote) var det andre regler for poeng enn nå. Jeg måtte ikke forbedre noen karakterer, men jeg måtte ta alle realfag siden jeg ikke tok dette på vgs. Jeg tok disse på privatskole, og det kan anbefales. Lærerne var veldig gode, det var veldig godt læringsmiljø og lett å få hjelp til det man ikke forsto. Selvsagt måtte jeg jobbe hardt likevel, men jeg tror ikke jeg hadde gjort det like bra hvis jeg bare hadde lest på egen hånd. Men det er jo også et økonomisk spørsmål, privatskolene er ikke akkurat billige. Kanskje du bare kan ta matte på privatskole, siden det er det du sliter mest med? Angående matten, så må du jo selvsagt gjennom den for å komme inn, men jeg kan berolige deg med at du vil klare deg fint på medisin selv om du ikke er noe mattegeni Ønsker deg lykke til, og tror du gjør lurt i å følge drømmen din! Og studiet (og jobben) kan anbefales på det varmeste
Katniss Skrevet 20. november 2012 #12 Skrevet 20. november 2012 Jeg syns du bør forsøke i alle fall. Ellers tror jeg du alltid kommer til å sitte å tenke: "hva hvis atte" jeg bare ga alt og tok de der 9 eksamene. Og en annen ting er at å studere sykepleie heltid samtidig med å lese så mange fag kan være tøft. Hadde det vært mulig å tatt permisjon fra sykepleiestudiet og heller jobbet 80% som rimimann mens du leste? Det er lettere å ta privatisteksamen når man har en jobb som er fysisk fremfor å sitte å lese 8 timer om dagen på et annet studie i tillegg til disse privatisteksamene. Man blir litt ør i hue av alle bøkene.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #13 Skrevet 20. november 2012 Tusen takk for mange gode svar Jeg tror jeg kommer til å ta opp "de enkleste" videregående fagene uten undervisning (fra privatskole), samtidig som jeg går sykepleien. Jeg tror jeg må ha maks antall alderspoeng for å komme inn på medisin, og da har jeg noen år på meg likevel. Jeg må nok ha undervisning i matematikk ja, og også fysikk. Kjemi skal jeg klare, da jeg allerede føler meg ganske sterk fra div faglitteratur og interesse for med. biokjemi. Uorganisk kjemi har jeg nesten ikke vært borti, men burde vel være mulig å plukke opp. Er det sant at realfagene ikke teller på karaktersnittet, dersom de har negativt utslag på snittet? (jeg må søke medisin på grunnlag av 23/5-regel). I såfall kan jeg kanskje konsentrere meg om snittet i studiekompetansefagene og om å STÅ i realfagene. Forresten, har noen av dere gått andre studier, før dere studerte medisin, og i såfall; er det store forskjeller i krav, arbeidsmengde, lesemengde og intensitet i medisinstudiet enn andre studier? TS Anonym poster: 4e9ae4cd0ecd9a68f3c554ac27652d78
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #14 Skrevet 20. november 2012 jeg ville gått på sykepleie mens du tok noen av de fagene du mangler som du sier på siste innleget ditt..ønsker deg lykke til:) Anonym poster: 2d608bba7750a47a3fdae345c836af70
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #15 Skrevet 20. november 2012 I følge Universitas er UiO-studentene utrolig misfornøyd med både undervisningen og administrasjonen/ledelsen, så jeg ville ikke automatisk kastet meg over Oslo fremfor Bergen bare fordi det er høyere poengkrav. Har egentlig aldri spurt turnuslegene våre om dette, kunne vært interessant å høre deres sammenligninger. UiB-turnuslegene våre har alle vært veldig trygge på seg selv allerede fra starten. Anonym poster: 2b3128307ab7bded75b5722ab4a199d8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #16 Skrevet 20. november 2012 Er det sant at realfagene ikke teller på karaktersnittet, dersom de har negativt utslag på snittet? (jeg må søke medisin på grunnlag av 23/5-regel). I såfall kan jeg kanskje konsentrere meg om snittet i studiekompetansefagene og om å STÅ i realfagene. Anonym poster: 4e9ae4cd0ecd9a68f3c554ac27652d78 Karakterene i realfag (altså Matematikk R1 eller Matematikk S1+S2 + Fysikk 1 + Kjemi 1+2) teller like mye som de andre karakterene. http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/235-eksempelb.html Anonym poster: bcd3d18108d87b778df3e069bf4bce75
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #17 Skrevet 21. november 2012 Karakterene i realfag (altså Matematikk R1 eller Matematikk S1+S2 + Fysikk 1 + Kjemi 1+2) teller like mye som de andre karakterene. http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/235-eksempelb.html Anonym poster: bcd3d18108d87b778df3e069bf4bce75 Hm. Du linker til en side som sier "B: Hvis du har tatt fag som gir språk- eller realfagspoeng skal også disse karakterene regnes med i karaktergjennomsnittet. I opptaket vil vi kun regne med de karakterene som lønner seg å ta med totalt sett." Den siste setningen bekrefter vel egentlig at realfagene IKKE teller på karaktersnittet dersom de drar snittet ned. Så den tar jeg som godt nytt TS Anonym poster: 4e9ae4cd0ecd9a68f3c554ac27652d78
AnonymBruker Skrevet 21. november 2012 #18 Skrevet 21. november 2012 Hm. Du linker til en side som sier "B: Hvis du har tatt fag som gir språk- eller realfagspoeng skal også disse karakterene regnes med i karaktergjennomsnittet. I opptaket vil vi kun regne med de karakterene som lønner seg å ta med totalt sett." Den siste setningen bekrefter vel egentlig at realfagene IKKE teller på karaktersnittet dersom de drar snittet ned. Så den tar jeg som godt nytt TS Anonym poster: 4e9ae4cd0ecd9a68f3c554ac27652d78 Hvor logisk er det at noen utvalgte ikke får lavere snitt av dårlige karakterer i fag som faktisk inngår i opptakskravene...? Sikker på at du skal studere medisin? Anonym poster: bcd3d18108d87b778df3e069bf4bce75 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 21. november 2012 #19 Skrevet 21. november 2012 Du har allerede fått maks alderspoeng, hvis du er 25 år nå. Disse får du fram til året du fyller 24. Fram til året du fyller 23.
Gjest Summers Skrevet 21. november 2012 #20 Skrevet 21. november 2012 Om du skal ta opp fag i 2 år kan du benytte deg av 23/5 regelen(da får man maks alderspoeng året man fyller 27). Da trenger du ikke like mange fag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå