elle Skrevet 16. mars 2002 #21 Del Skrevet 16. mars 2002 jeg må si meg enig med sandix. Jeg har nok mange fordommer også, men jeg liker ikke måten bøkene er "bygd" opp på. En forfatter som Margit Sandemo som skriver så mange bøker i løpet av så kort tid føler jeg ikke er troverdig! Leste et annet sted at hun ikke fikk bli med i forfatterforeningen, og det kan jeg godt forstå. For dette er etter min mening ikke kvalitets litteratur. Det samme gjelder de andre damene som skriver kiosklitteratur. Men les det de som vil, jeg kommer ikke til å gjøre det! Vi er alle forskjellige og takk for det! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KristinK Skrevet 16. mars 2002 #22 Del Skrevet 16. mars 2002 Det er bra vi liker ulik litteratur. selv leser jeg både kiosklitteratur og vanlig skjønnlitteratur. Synes underholdningsverdien på kiosklitteratur faktiks kan være mye bedre enn i skjønnlitteratur. Har lest bøker hvor jeg har kjedet vett av meg og synes de har vært skikkelig dårlig. Samtidig har jeg lest kiosklitteratur som er både engasjerende og bra. Men jeg har selvsagt også opplevd stikk motsatt. En forfatter jeg uansett vil skryte av er Frid Ingulstad. Hun har skrevet både vanlige bøker og kiosklitteratur, men hun gjør virkelig et grundig arbeid. Det er moro når man leser en bok om man vet at det historiske perspektivet er troverdig. Hennes bøker er minst like gode som lettleste historiebøker som kun kjærlighetshistorier! All ære til henne!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2002 #23 Del Skrevet 18. mars 2002 On 2002-03-16 15:26, KristinK wrote: Det er bra vi liker ulik litteratur. selv leser jeg både kiosklitteratur og vanlig skjønnlitteratur. Synes underholdningsverdien på kiosklitteratur faktiks kan være mye bedre enn i skjønnlitteratur. Har lest bøker hvor jeg har kjedet vett av meg og synes de har vært skikkelig dårlig. Samtidig har jeg lest kiosklitteratur som er både engasjerende og bra. Men jeg har selvsagt også opplevd stikk motsatt. En forfatter jeg uansett vil skryte av er Frid Ingulstad. Hun har skrevet både vanlige bøker og kiosklitteratur, men hun gjør virkelig et grundig arbeid. Det er moro når man leser en bok om man vet at det historiske perspektivet er troverdig. Hennes bøker er minst like gode som lettleste historiebøker som kun kjærlighetshistorier! All ære til henne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anna Skrevet 22. mars 2002 #24 Del Skrevet 22. mars 2002 Synes at dette temaet utvikla seg til noe helt annet enn det skulle.Jeg leser i allefall arvesynd kjempe bra serie.Amulettens kraft også kjempe bra.Og nå som det er påske har jeg begynt på krim,sørgekåpen,etter det skal jeg lese elskede poona.Elsker å lese jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest3 Skrevet 9. februar 2003 #25 Del Skrevet 9. februar 2003 det er gøy å lese kiosklitteratur (ANIMORPHES) hilsen Nina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 9. februar 2003 #26 Del Skrevet 9. februar 2003 Når jeg drar på stranden til kjæresten min og ligger der og soler meg om sommeren, tar jeg alltid med meg en bunke Superstjerne og masse tegneserier. Jeg foretrekker annen litteratur ja, men det er så deilig å koble ut av og til! Selv om alle bøkene er like (vakker jomfru møter erfaren, barsk ridder) er det tom og god underholdning, ingenting annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 9. februar 2003 #27 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg vil bare legge til at jeg ikke blir sett på som uintelligent og at jeg faktisk får toppkarakterer på skolen. Da jeg gikk i 6.klasse var yndlingsboken min Pan av Knut Hamsun! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 9. februar 2003 #28 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg liker å lese kiosklitteratur Jeg koser meg virkelig når jeg leser sånne bøker. Jeg leser også vanlige bøker fra bokklubber også, jeg elsker å lese, leser det meste. Disse har jeg lest: Sagaen om isfolket, Heksemestern, Lysets rike, Ulva Livets døtre Raja Dette er de jeg kommer på Disse bøkene leser jeg om og om igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 9. februar 2003 #29 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg blir massivt grinete og majestetisk irritabel når jeg ser nedlatende holdninger om litteratursjangre eller bøker; at den ene er bedre enn den andre. Kiosklitteraturen er like bra som noe annet, all den tid den bidrar til at folk kan få leseglede. Seriøsitet i litteratur sier intet om litterær kvalitet, men om forfatterens forhold til det han eller hun har skrevet. Så får det bli opp til hver enkelt å danne seg sin egen mening, i stedet for å på vegne av den store sannhet bedømme en hel litteraturretning som dårlig eller god. Jeg hadde hatt respekt for kritikere, hvis de sa "Jeg SYNES denne boken er dårlig", i stedet for "Denne boken ER dårlig" Selv har jeg dog ikke lest et eneste ismenneske enda...og således uttaler jeg meg heller ikke. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 9. februar 2003 #30 Del Skrevet 9. februar 2003 God eller dårlig, ingen kan si om (såkalt) kiosklitteratur at den ikke er forutsigbar. Men det er bra at folk leser i det hele tatt, ja.... Har prøvd meg et par ganger, og har funnet ut at jeg holder meg til forfattere som ikke rekker førti bøker i året. Kid-a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 9. februar 2003 #31 Del Skrevet 9. februar 2003 Går ikke tråden her ut på hvilke kioskbok- litteratur dere leser da? Ikke om det er god eller dårlig bok litteratur. Greit å diskutere da men, la oss holde oss til saken her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnalina Skrevet 10. februar 2003 #32 Del Skrevet 10. februar 2003 jeg leser såkalte 'kjærlighetsromaner' når jeg trenger å hvile hodet. Feks når man skal ut og fly og må stå opp klokken halv fem for å nå flybussen. Eller når man har lest om hjerneanatomi en hel uke för eksamen. Det fungerer utmerket. Hvis jeg vil 'bygge meg opp', går det i helt andre böker. Har ikke lest noen serier, men kjenner flere som har lest Isfolket mange ganger hver.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 10. februar 2003 #33 Del Skrevet 10. februar 2003 Kiosklitteratur????? :o Nope Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jojobing Skrevet 10. februar 2003 #34 Del Skrevet 10. februar 2003 jeg synes det er sååå mye god litteratur "der ute".. så jeg vil ikke kaste bort tiden på "kjedelige" bøker.. nå kan jeg selvfølgelig ikke dømme all "kiosklitteratur" meg jeg har som resultat av kjedsomhet lest en del "legeromaner" (hos bestemor)-. Og de har gjennomgående vært elendige!!! så når JEG velger blir det bøker i de mer "seriøse" kategoriene.. meg jeg vil understreke at det jeg synes er viktigest er at folk leser.. da er det bedre med "kiosklitteratur" enn ingenting.. meg jeg tror likevel at de fleste i lengden (etter å ha lest mer enn noen få bøker) vil få langt mer utbytte av lesingen etter at de har "våget" seg over på "seriøs litteratur" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 10. februar 2003 #35 Del Skrevet 10. februar 2003 Lege romaner har heller ikke jeg sansen for Men innenfor kiosk litteratur er det jo en del sjangre da å velge mellom. Hva mener du med seriøs litteratur? Unnskyld, men hørtes litt snobbete ut. Jeg leser alt jeg, er ikke fin på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jojobing Skrevet 11. februar 2003 #36 Del Skrevet 11. februar 2003 Hva mener du med seriøs litteratur? Unnskyld, men hørtes litt snobbete ut. Jeg leser alt jeg, er ikke fin på det. grunnen til at du synes det h&res snobbete ut er nok at du ogs& har som utgangspunkt at "seri&slitteratur" er litt "over" "kiosklitteraturen" h&per du skj&nner hva jeg mener med "seri&slitteratur"?? Jeg finner ikke noe bedre ord p& det.. og legg merke til at det st&r i hermetegn.. jeg vil heller ikke definere meg selv som "fin p& det", men litteratur er noe jeg er veldig interesert i og setter stor pris p&.. ikke koster det noe & unne seg det beste p& denne fronten heller.. Biblioteker er en god ting!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 15. februar 2003 #37 Del Skrevet 15. februar 2003 Av såkalt kiosklitteratur leser jeg nå Storgårdsfolk. En ganske bra serie syns jeg - bare så synd at det tar så lang tid mellom hver gang det kommer ut en ny bok. Slike bøker leser man jo lett ut på et par dager... Tidligere har jeg lest Ulveøyne. Da ventet jeg med vilje til serien var nesten avsluttet, før jeg begynte å lese på den. Nettopp for å unngå å vente 1 1/2 til 2 mnd på neste bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 15. februar 2003 #38 Del Skrevet 15. februar 2003 For tiden leser jeg utvalgt av gudene av jane mysen...det er vel kiosk litteratur... koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 15. februar 2003 #39 Del Skrevet 15. februar 2003 Jeg har lest Isfolket, Heksemesteren og noe av ..husker ikke hva det var den tredje serien het.. Synes forøvrig det blir litt håpløst når folk nærmest sier "nei æsja meg" når de hører uttrykket kiosklitteratur. Kiosklitteratur har en meget varierende kvalitet (her er det i grunn smak og behag som avgjør), og kan ikke skjæres over èn kam. Jeg har lest mange gode/spennende bøker i grøssersjangeren som hørte til en "kiosk-serie". Da jeg gikk i ungdomsskolen kunne jeg gjerne lese kjærlighetsromaner, det faller ikke i smak nå lenger. Husker en gang jeg satt i gangen på ungd.skolen og norsklærerinna kom forbi. Hun var nysgjerrig på hva jeg leste, og fikk se.. Hennes kommentar var at det var flott at jeg leste mye, men at jeg måtte huske på å variere type lesestoff.. Isfolket leste jeg første gang i den tiden da bøkene kom ut, og gjett om det var vanskelig å vente til neste bok.. Jeg lånte de av venninna mi, og måtte vente på at hun leste den først.. Kom halvveis i serien, så begynte jeg å kjøpe selv. Dette var spennende lesestoff som kunne holde meg våken io de små timer. Leste gjerne to bøker på en dag. Et år etter at jeg var ferdig med serien leste jeg den på ny: like spennende. en, da jeg skulle lese gjennom den for noen få år siden var ikke lesegleden like stor, da jeg kunne irritere meg over partier med dårlig språk o.l. Jeg vil likevel ikke si at Sandemo er en "dårlig" forfatter. Den dama har en uovertruffen fantasi. Denne klarer hun også å formidle slik at de som ønsker en spennede historie suges inn. Hun har en egen måte å jobbe på, der historien må skrives mens hun har den i hodet. hun har selv uttalt at den dårligste boken hun noengang har skrevet var den ene hun forsøkte å "jobbe" med, å skrive om for å gjøre bedre osv. Nei, jeg synes det står respekt av den dama, selv om hun ikke lenger er min favoritt-forfatter. Bottom line slik jeg ser der er: det er ikke så nøye hva man leser, så lenge man LESER. Men man bør i det minste variere litt av og til. (Som Frøken sa.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 16. februar 2003 #40 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg leste også Sagaen om Isfolket da den kom ut. Men hvem gjorde ikke det. Det er jo Norges mest leste bokserie har jeg hørt. koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå