esmer Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Hei alle sammen Jeg har lagt om kostholdet mitt for 6 måneder siden, men må innrømme at jeg bare har fokusert på antall kalorier jeg tar i meg. Dvs. jeg kikker bare på kcal for en matvare. Kan noen gi meg litt info om karbohydrater og fett ? Målet mitt er å gå ned i vekt .. Men jeg syns wikipedia forklarer det så avansert Håper på innslag og takk på forhånd !!
Wiggins Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 Hei alle sammen Jeg har lagt om kostholdet mitt for 6 måneder siden, men må innrømme at jeg bare har fokusert på antall kalorier jeg tar i meg. Dvs. jeg kikker bare på kcal for en matvare. Kan noen gi meg litt info om karbohydrater og fett ? Målet mitt er å gå ned i vekt .. Men jeg syns wikipedia forklarer det så avansert Håper på innslag og takk på forhånd !! Kanskje jeg klarer å komme lavkarbofantastene i forkjøpet her? Mennesker kan få energi fra tre kilder: Karbohydrater, fett og proteiner. Av karbohydrater fins det igjen tre typer: Stivelse, sukker og cellulose. Mennesker kan nyttiggjøre seg de to første, cellulose er det bare drøvtyggere som kan fordøye. Helsemyndighetene i de fleste vestlige land anbefaler at ca. 35% av vårt energiinntak kommer fra fett, ca. 40-45% fra karbohydrater og resten fra proteiner. Så har du lavkarbofolket som mener at mye mer bør komme fra fett, og mye mindre fra karbohydrater. Det er flere problemer forbundet med det. F. eks. vil lavkarbo for mange innebærer det en stor økning i kjøttforbruket. Kjøtt er den mest miljøfiendtlige maten, med storfekjøtt som suveren versting. Storfe står faktisk for ca. 15% av Norges klimautslipp. Et annet eksempel er glykogenlageret, som befinner seg i leveren. Glykogen er kroppens lager av høyoktan energi, som brukes når vi skal ta i hardt, f. eks. sykle fort opp en middels lang motbakke. Forbrenning av fett kan bare skje aerobt, dvs. at det krever tilstrekkelig tilgang på oksygen. Hvis intensiteten blir for høy klarer ikke kroppen å hente nok energi fra fett, og må bruke av glykogenlageret. Glykogenlageret holder selvsagt ikke evig, og når det er brukt opp klarer vi ikke å holde høy intensitet. Langdistanseutøvere som opplever dette sier gjerne at de "sprekker". Mange som har prøvd lavkarbo opplever at de ikke har så stort glykogenlager, og at de ikke klarer å ta i på trening. Det er selvsagt forskjell; noen reduserer mengden karbohydrater med noen få prosentpoeng, andre reduserer det til 10% eller mindre, og tilsvarende vil man oppleve forskjell i hvor mye man orker å ta i på trening. En annen vanlig bivirkning av lavkarbo-kosthold er forstoppelse. Frukt og korn inneholder mye fiber, som er ufordøyelig, men som er viktig for å få tarmene til å fungere bra. Med for lite fiber kan det tette seg. Det var litt malurt i begeret til lavkarbo-menigheten. Et annet ankepunkt jeg har mot dem er at mange lavkarbofolk framstiller det som om de er de eneste som mener man ikke bør spise rent sukker og fine bakeprodukter. Vestlige helsemyndigheter har i mange tiår forsøkt å få oss til å spise mindre rent sukker og mer grovbrød. Ingen trenger hvitt sukker, selv om det kan smake godt. Målet ditt er å gå ned i vekt. Den beste måten å gjøre dette på, og den eneste måten som fungerer over tid, er å ha et sunt og balansert kosthold kombinert med rikelig med mosjon. Det finnes ørten tråder her om hva som er et riktig kosthold, og det er selvsagt alltid litt krangel blant fagfolk. Det bør det være, fordi hvis man ikke ser på eksisterende kunnskap med et kritisk blikk vil man aldri komme framover. Det som er helt sikkert er at mye grovbrød, pålegg som makrell i tomat, magerost, kaviar etc., frukt og grønnsaker og sunne middager er et bra utgangspunkt. Når det gjelder mosjon så er det viktigste at du får rørt på deg og får opp pulsen, det er ikke så viktig om det er jogging eller dans. Det er selvsagt forskjell på hvor mye du forbrenner per tid på f. eks. jogging og sykling. Jogging er den aktiviteten som forbrenner mest og gir mest treningseffekt per tid. Allikevel er ikke sykling noen dårligere treningsform, man må bare holde på lenger. Det er også mye viktigere at du rører på deg hver dag, enn at du trener på et treningsstudio to ganger i uka. Når jeg sier rører på deg innebærer det alt som får opp pulsen; gå i trapper, sykle til skole/jobb etc. Vestlige helsemyndigheter anbefaler minimum en halvtime om dagen, jeg vil si minst en time om dagen. Hvis man går eller sykler til skole/jobb, går i trapper istedenfor å bruke heis osv. burde det være en smal sak for de fleste å være i en time aktivitet hver dag. Husk at vekten din er et resultat av hvor mye du spiser versus hvor mye du forbrenner. Hvis du ikke går ned i vekt kan du prøve å spise litt mindre og mosjonere litt mer.
Supraspinatus Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 Helsemyndighetene i de fleste vestlige land anbefaler at ca. 35% av vårt energiinntak kommer fra fett, ca. 40-45% fra karbohydrater og resten fra proteiner. Så har du lavkarbofolket som mener at mye mer bør komme fra fett, og mye mindre fra karbohydrater. Det er flere problemer forbundet med det. F. eks. vil lavkarbo for mange innebærer det en stor økning i kjøttforbruket. Kjøtt er den mest miljøfiendtlige maten, med storfekjøtt som suveren versting. Storfe står faktisk for ca. 15% av Norges klimautslipp. Et annet eksempel er glykogenlageret, som befinner seg i leveren. Glykogen er kroppens lager av høyoktan energi, som brukes når vi skal ta i hardt, f. eks. sykle fort opp en middels lang motbakke. Forbrenning av fett kan bare skje aerobt, dvs. at det krever tilstrekkelig tilgang på oksygen. Hvis intensiteten blir for høy klarer ikke kroppen å hente nok energi fra fett, og må bruke av glykogenlageret. Glykogenlageret holder selvsagt ikke evig, og når det er brukt opp klarer vi ikke å holde høy intensitet. Langdistanseutøvere som opplever dette sier gjerne at de "sprekker". Mange som har prøvd lavkarbo opplever at de ikke har så stort glykogenlager, og at de ikke klarer å ta i på trening. Det er selvsagt forskjell; noen reduserer mengden karbohydrater med noen få prosentpoeng, andre reduserer det til 10% eller mindre, og tilsvarende vil man oppleve forskjell i hvor mye man orker å ta i på trening. En annen vanlig bivirkning av lavkarbo-kosthold er forstoppelse. Frukt og korn inneholder mye fiber, som er ufordøyelig, men som er viktig for å få tarmene til å fungere bra. Med for lite fiber kan det tette seg. Det var litt malurt i begeret til lavkarbo-menigheten. Et annet ankepunkt jeg har mot dem er at mange lavkarbofolk framstiller det som om de er de eneste som mener man ikke bør spise rent sukker og fine bakeprodukter. Vestlige helsemyndigheter har i mange tiår forsøkt å få oss til å spise mindre rent sukker og mer grovbrød. Ingen trenger hvitt sukker, selv om det kan smake godt. Jeg hadde ikke tenkt å svare i denne tråden, for da kommer det alltid noen som skal gjøre det til en lavkarbodiskusjon, men når du kommer med de påstandene så må jeg si fra. Hvor godt man trives på et kosthold er veldig individuelt, så man kan ikke si at ett kosthold passer for alle. Jeg spiser selv lavkarbo og jeg spiser ikke mer kjøtt enn jeg spiste før. Er det noen som spiser mye kjøtt er det idrettsutøvere, spesielt de i kraftidretter. Jeg har ikke sett deg fraråde idrettsfolk å spise kjøtt for miljøet. Det anbefalte inntaket for proteiner er for alle kosthold mellom 1-1,8g per kg kroppsvekt. Du har rett i at glykogenlagerene er mindre hos dem på lavkarbokost, men de er ikke borte. Det du glemmer å nevne her er at de som er tilpasset lavkarbo, spesielt ketogent, bruker mindre glykogen enn de som ikke er, ved samme intensitet. Og fenomenet ved å sprekke, eller møte veggen, er vesentlig redusert når man er tilpasset lavkarbo. Det betyr ikke at man aldri sprekker, men man kan holde på mye lenger uten å sprekke fordi kroppen blir bedre til å bruke fett som energi. Det finnes flere langdistanseutøvere i både langrenn, skiskyting, maraton og ultra som klarer seg fint på lavkarbokosthold. Den første perioden man er på kostholdet vil man oppleve mange av symptomene i en litt mildere grad. Dette er vanlig og det går over. Økt inntak av vanlig bordsalt reduserer plagene. Mye av plagene skyldes også at man har et større forbruk av natrium. Grønnsaker inneholder mer fiber enn både frukt og korn, og i lavkarbodietter kan man som oftest spise så mye grønnsaker man vil. Så det er ingen grunn til at man skal få i seg for lite fiber. TS: Her kan du finne en god, og enkel fremstilling av næringstoffene: http://www.friskogfunksjonell.no/naeringsstoffene 3
esmer Skrevet 19. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 19. november 2012 Jeg spiser grovt brød, for det meste kyllingkjøtt og mye grønnsaker og frukt. Men jeg spiser også mye "ferdigvarer" - som er problemet mitt.. Spiste fks en yoghurt i dag som inneholder 6 g fett, 6 g karbo og 6 g protein (per 100 g) men kun 100 kalorier. Jeg syns antall kalorier var veldig bra, men at 6 gram fett og 6 gram karbo hørtes veldig ille ut. Bør jeg lete etter en yoghurt som inneholder mer kcal, men mindre fett og karbo? Skjønner ikke helt hva jeg må passe på - kalorier eller fett & karbo :S Er ikke bare bare, hehe...
Gjest *Maja* Skrevet 19. november 2012 #5 Skrevet 19. november 2012 For min del så funker det godt med et proteinrikt kosthold da det metter godt og lenge. Gode karbs fra grove kornprodukter og frukt gir energi til treningen og godt fett fra oljer og nøtter. Yoghurt generelt gir ikke særlig næring, men det er godt som dessert eller snacks. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i antall gram av hver ting, men et variert kosthold. Det skal tross alt være en livsstil ikke en diett.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #6 Skrevet 20. november 2012 Du kan bruke f.eks denne kalkulatoren for å beregne forholdet mellom makronæringsstoffene. Du kan velge litt om du vil spise samme fordeling hver dag, eller rullere med med mengde fett/karbo. Jeg spiser mer karbo og mindre fett de dagene jeg trener styrke. Da legger jeg meg også litt i kalorioverskudd. De andre dagene spiser jeg lite karbo og mer fett, og ligger litt i kaloriunderskudd. Jeg ligger hver dag på ca 2xkroppsvekt i proteiner. Jeg spiser langt mindre karbohydrater enn statens anbefalinger, men lavkarbo er overhodet ikke noe for meg (prøvd i et halvt år, aldri mer - folk med depressive tendenser kan reagere dårlig på det pga manglende evne til å produsere nok serotonin). Anonym poster: 3807edc683fbfbfea54537a0b9a940e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå