Gå til innhold

Når barna har to hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når foreldre er skilt og bor i nærheten av hverandre, er det ok eller bra (eller hva jeg nå skal si) for barna å farte mellom foreldrene uavhengig av hvem som har samværet?

For eksempel at når far har sin uke så dropper ungene innom mor både på dagtid (når huset står tomt) eller på ettermiddagstid eller kveldstid? Og vica versa? Kanskje for å hente noe, si hei eller fordi de vil på toalettet. Uansett grunn.

Hvis du har det slik, er det ok for deg? Eller har dere helt klare regler for hvor ungene "hører til" til enhver tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på det som en selvfølge at barnet kan gå mellom hjemmene slik det måtte ønske. Noe annet ville bare vært rart.

Jeg er selv oppvokst slik. Sov som oftest hjemme hos mamma, men var mest i pappa sitt hus på dagen. Styrte dette helt selv.

Anonym poster: 7e9aa4a7f3b5f1ad7ffdc04a2d6b90fc

• Liker 3
Gjest GetOverIt
Skrevet (endret)

Hva tenker du selv da TS? Er du imot at barnet kan gå fritt mellom hjemmene?

Endret av GetOverIt
Skrevet

Hei,

jeg er en mor som har en 50/50 ordning for ungene mine. Det er vel ca 200 meter (maks) mellom hjemmene. De er velkommen når som helst og har selvfølgelig egne nøkler slik at de kommer og går som de vil. Slik har de betandig hatt det hos oss, men de fikk nøkkel hos far først for ca et år siden fordi han ville at de skulle "avtale" med han når de kunne komme uansett om det var for å hente noe eller andre ting

Skrevet

Her ga vi (samboer og jeg) klar beskjed om at om de skulle stikke innom oss når de hadde samvær med den andre forelderen så skulle de først ringe/sende sms og få klarsignal at det var ok. Det har noe med å få ha sitt privatliv i fred. Det er uholdbart å aldri vite når det plutselig deiser en unge inn døra.

Anonym poster: 96a47ec2f78e23e7241e4936fbf0f8f3

• Liker 2
Skrevet

Her ga vi (samboer og jeg) klar beskjed om at om de skulle stikke innom oss når de hadde samvær med den andre forelderen så skulle de først ringe/sende sms og få klarsignal at det var ok. Det har noe med å få ha sitt privatliv i fred. Det er uholdbart å aldri vite når det plutselig deiser en unge inn døra.

Privatlivet la man vel på hylla i ca. 18 år fra man valgte å få barn, vel...

Anonym poster: 0f67c1f3a9e94e797d8200fdbc6017d7

• Liker 11
Gjest navnelapp
Skrevet

Hos oss fartar barna fram og tilbake, men dei slår seg ikkje ned på ettermiddags-/kveldstid. Dei stikk ofte innom etter skulen for å hente noko dei har gløymt, eller for å spise litt restemat dei finn i kjøleskapet, og så stikk dei heim til pappaen igjen. Det er fire stopp med bussen mellom pappaen og oss.

Gjest GetOverIt
Skrevet

Så utrolig teit. Synes oppriktig synd i barna som ikke er velkommen i sitt eget hjem uten å spørre på forhånd.

Hvor gamle er de?

Skrevet (endret)

Alle er velkomne når som helst, men jeg liker å vite når noen kommer. Så om de husker å si ifra på forhånd så får de mye ros for det ;)

Jeg jobber endel hjemmefra og kan f.eks være midt oppi noe som ikke skal/bør forstyrres. I helgene kan det hende vi har venner innom og tar noen glass vin (ergo:voksenselskap), eller kanskje vi benytter oss av å ha huset for oss selv... Vil ikke ha en traumatisert unge i døra da...

All ære til de som virkelig synes det er helt ok å aldri vite når noen kommer inn ytterdøra. Jeg lever med det, men foretrekker som sagt at det gis beskjed.

Det handler IKKE om at ungene ikke er velkomne når som helst. Du skal være bra hårsår for å tro det. Det handler om privatliv og ikke minst om å kunne planlegge litt. Om ungene er hos faren i helga så legger jeg opp etter det. Om jeg vet at det sannsynlivis detter noen innom i løpet av dagen, ja da legger jeg opp etter det. De trenger ikke spørre først, det holder med en sms- "Hei, stikker innom"

Jeg liker å vite hva som skjer i mitt eget hus.

Endret av Løvetanten
  • Liker 6
Gjest Førstekone
Skrevet

La meg tippe ....fars nye kone ?

Seriøst , privatliv ? Har man barn , så har man barn !

Skrevet

Barna skal selvfølgelig få være der de vil når de vil.

Jeg vokste opp med skilte foreldre og var med far 1 ukedag og annenhver helg. Jeg ble veldig sliten av reisinga.

Anonym poster: ee1dfe633401316e095e836a4ea69904

Skrevet (endret)

...

Endret av Løvetanten
Gjest Førstekone
Skrevet

Alle er velkomne når som helst, men jeg liker å vite når noen kommer. Så om de husker å si ifra på forhånd så får de mye ros for det ;)

Jeg jobber endel hjemmefra og kan f.eks være midt oppi noe som ikke skal/bør forstyrres. I helgene kan det hende vi har venner innom og tar noen glass vin (ergo:voksenselskap), eller kanskje vi benytter oss av å ha huset for oss selv... Vil ikke ha en traumatisert unge i døra da...

All ære til de som virkelig synes det er helt ok å aldri vite når noen kommer inn ytterdøra. Jeg lever med det, men foretrekker som sagt at det gis beskjed.

Det handler IKKE om at ungene ikke er velkomne når som helst. Du skal være bra hårsår for å tro det. Det handler om privatliv og ikke minst om å kunne planlegge litt. Om ungene er hos faren i helga så legger jeg opp etter det. Om jeg vet at det sannsynlivis detter noen innom i løpet av dagen, ja da legger jeg opp etter det.

Jeg liker å vite hva som skjer i mitt eget hus.

Jeg tenker at det er mer realt at man gir beskjed om at feks. På lørdag skal vi ha voksenselskap , så da passer det ikke at dere kommer . Eller hvis man jobber hjemme , sier når de kommer at mamma/ bonusmamma jobber og må ikke forstyrres .

Gjest Førstekonen
Skrevet

...

Følte noen seg truffet ? Og nei , jeg er ikke veldig bitter . Mine barn har en flott bonusmor .

Hvis man ikke Hadde vært skillt , så hadde man jo hatt barna der hele tiden .

Skrevet (endret)

Nei, det passer ikke for oss. Vi skal ikke måtte lage timeplan for helga sånn at vi kan gi 24 timers notice. Det er ikke alltid man planlegger ting heller you know ;)

Ungene kan komme akkurat når de vil, og det gjør de. Og blir gjerne både en og to og tre netter (de som har flyttet hjemmefra), men jeg blir veldig glad om de sier ifra først. Jeg vil vite om vi er 3-4-5-6 eller flere til middag.

Endret av Løvetanten
  • Liker 4
Skrevet

Følte noen seg truffet ? Og nei , jeg er ikke veldig bitter . Mine barn har en flott bonusmor .

Hvis man ikke Hadde vært skillt , så hadde man jo hatt barna der hele tiden .

Nei, ikke truffet. Bare slettet svaret mitt fordi det var ukonstruktivt

Skrevet

La meg tippe ....fars nye kone ?

Seriøst , privatliv ? Har man barn , så har man barn !

Nei, absolutt ikke :)

Her er det mine og dine barn. Nå er alle i tenårene så de skjønner godt at det kan være ok å si i fra når de kommer. Det er ikke sånn at de ikke er velkomne hjem. Det er rett og slett regler for å spare de og oss for noen ubehagligheter. De har vel knapt fått et nei, det passer ikke, men vi vil ha beskjed først.

Syntes Løvetanten formulerte det bra.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men det er forskjell på unger på 7 år og "unger" på 25... Og alle aldre imellom også for den saks skyld.

Mine unger er her hver eneste dag selv om de er hos faren sin en viss del av måneden. Det er fordi jeg bor nærmest skolen og det er naturlig. Jeg vet at de kommer og det er greit. Men jeg har blitt overrasket mer enn èn gang ,og også skremt fordi det var natt og noen plutselig kom inn ytterdøra og jeg våknet av det (det var de store "ungene" og jeg hadde ingen anelse om at noen kom til å komme hit. Mannen var på jobbreise og jeg var helt alene. Brrrr...).

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Dersom vi er reist bort skal vi vite om de skal innom. De er store tenåringer, om ikke vi har kontroll kommer vi en dag hjem til endevendt hus og tomt kjøleskap.

Ellers kommer de selvsagt innom hvis de vil.

Anonym poster: cf9b669edff401c53fe8a3266680a6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...