Gå til innhold

Usunne kroppsidealer - ikke bare et problem for jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste denne artikkelen på NYTimes, der det blant annet henvises til en studie som sier at 40% av 12-18 år gamle gutter er opptatt av å bygge på seg muskler, 28% spiser proteintilskudd og 6% har prøvd steroider av samme grunn. I følge artikkelen kan dette være ganske skummelt, siden i såpass ung alder er kroppen fortsett i vekst, og hormonbruk og overdrevent trening kan ha ganske alvorlige konsekvenser.

Mens jeg synes det er bra at folk trener og fokus på sunnhet i seg selv er jo ikke helseskadelig, synes jeg likevel at disse tallene er ganske skumle. Spesielt siden jentenes kroppsfokus er noe som får utrolig mye oppmerksomhet, og diverse thingspiration bildene blir fort utelukket fra diverse nettsidene. Samtidig virker det fortsett litt tabu å snakke om lignende ting hos gutter og menn - dvs at det florerer av urealistiske kroppsidealer og at gutter er kanskje like mottakelige til slikt som jenter.

Kvinneforum er nok ikke riktig sted å spørre dette kanskje, men lurte på om mannlige brukere her også ser lignende tendenser, spesielt ift i Norge?

Kanskje man burde også rette fokus på at det ikke bare burde være "ekte kvinner" i reklamene, men også "ekte menn" i stedet for supetrente menn som har så lav fettprosent at det er helt uoppnåelig for folk flest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Proteintilskudd er da ikke farlig å ta? Det tar jeg selv daglig. Tror det er veldig mange som trener styrke som bruker proteintilskudd. Min bror begynte med dette da han var 16 år, for han har det bare gjort veien til å nå hans mål enklere. Det er ikke alle som har anledning til å spise nok proteiner via kjøtt eller andre matvarer for å bygge muskler. Da synes jeg proteintilskudd er en fin måte å få i seg ønsket mengde protein.

Det med steroider er veldig skummelt, var en gang på et foredrag med en som fikk et slag etter bruk av steroider. Han var helt ødlagt og hadde mistet en del av hukommelsen sin.

Synes det er fint at folk har fått øynene opp for en sunn kropp med muskler. Disse thinspiration sidene du snakker om er helt forferdelig, dog virker det som at flere ønsker å få muskler og leve sunt nå. Spesielt jenter har fått øynene opp, har egentlig vært flest gutter/menn som har ønsket det tidligere. Det er jo en veldig positiv forandring.

Med disse forandringene og fokuset på å få en muskuløs og sterk kropp bør det nok bli mer fokus på farene ved steroider. Dette er noe jeg synes bør legges vekt på i skolen. I gymundervisningen hadde det passet fint. At så unge gutter velger å bruke steroider er veldig trist, jeg er redd de ikke vet hvor farlig utfallet er. Om de så gjør det så er man ofte ikke gammel nok i en alder av 12-18 år til å virkelig forstå konsekvensene ved å bruke steroider.

Forøvrig er jeg enig med deg når det gjelder reklamene, det bør være like stor vekt på normalen både for kvinner og menn. Jeg tror det kan være godt for dette kroppshysteriet som ser ut til å ha utviklet seg.

Det er fint at man ønsker å bygge muskler og få en sterk kropp, men det er like viktig at man har et sunt forhold til det. Alt innenfor det ekstreme er usunt, det gjelder både ekstremslanking som i spiseforstyrrelser og overvekt.

Skrevet (endret)

Det påpekes i artikkelen at det vites veldig lite om bruk av kosttilskudd, spesielt for såpass unge og barn. Proteintilskudd virker jo ufarlig, men hva blir utfallet av et kosthold som er mindre balanset til unger som er fortsett i vekst, vet jo man dermed ikke.

Jeg tenker at tung vekt-trening som menn driver med, kan jo da ikke være bra for en gutt på 12 år som er fortsett i vekst? Man kan ikke forvente like resultater, og da er også veien til ulovlige hjelpmidler litt for fristende. Og dessverre tror jeg ikke at 12-15 år gamle gutter som er opptatt av å få seg store muskler tar forbehold til sin alder. Men mulig jeg er bare veldig pessimistisk.

Jeg hadde også gjerne trodd at den nye "fitspo" trenden hadde vært sunn, men dessverre virker det for meg som om den også har blitt dratt ut til det ekstreme - det er ikke snakk om å være sunn og sprek, men supetrent og med veldig markerte muskler og lavest mulig fettprosent.

Endret av Bond
Skrevet

Styrketrening er ikke farlig for barn og det hemmer ikke veksten slik som tidligere har blitt påstått.

Men skadene kan. Dersom man trener feil og skader seg er det faktisk en reell sjanse for at ting ikke gror godt nok, eller at man får skjevheter som man må bruke tid på å rette opp. Slik er det faktisk i mange andre idretter også. Fotball og håndball har også rimelig høyt skadepotensiale.

Vektløfting er et eksempel på trening med vekter hvor teknikken er vanskelig. Likevel finnes det 12-åringer i vektløfterklubber i Norge. De trener dog ikke på samme måte som de voksne. Man løfter ikke maksløft før man er moden nok. Normalt mellom 16-18 år.

Turn er også et eksempel på bruk av kroppen som, sammenlignet med rene vekter, faktisk er en del å flytte på. Likevel er det ingen som hever et øyenbryn om man sier at barna på 7 og 8 går på turn.

Jeg vil påstå at gutter som driver med turn fra tidlig alder vil bli vesentlig sterkere enn sine fotballspillende venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...