Gjest Forferdet kone Skrevet 19. november 2012 #1 Skrevet 19. november 2012 Jeg har alltid hatt en uggen følelse på min svigerfar. Han har aldri respektert mine grenser ifht at han klemmer og tar på meg, ennå jeg (og min mann) og har gitt han beskjed mange ganger om å slutte å ta på meg. Nå har det seg slik at han har et barnebarn, ei jente på 8 år. Så fort han får anledning så stryker han henne oppover lårene, oppover magen og over (det som en gang) vil bli brystene.. Jeg synes dette er dritekkelt!! Og da sitter han der helt lost med et drømmende uttrykk i øynene når han gjør dette.. kan være snakk om mange minutter opp mot 15-20 min .. Og jeg tenker at denne mannen vil jeg ikke utsette et evt fremtidig barn for! Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke de øvrige familie medlemene ikke reagerer på dette. De bare sitter der og later som om de ikke ser det, akkurat som om det er normal oppførsel. Jeg undres også på om han har tafset på datteren sin også, som nå er voksen men som sliter med spiseforstyrrelser. Jeg har ikke klart å ta dette opp med mannen min ennå.. det er ikke akkurat noe kult å si; du, faren din tafser på småbarn.. Hva skal jeg gjøre?
Marsipan Skrevet 19. november 2012 #2 Skrevet 19. november 2012 Du skal ikke gjøre noe som helst med mindre du er helt sikker!! Det høres ut som om du har en greie med kroppskontakt, og at hovedproblemet er at han ikke respekterer dine grenser. Derfra til å mistenke mannen for å tafse på egne barnebarn, er det langt! Jeg lurer på om du selv har blitt utsatt for noe? Jeg reagerer nemlig litt på at du ser noe seksuelt i bestefars kjærtegning av barnebarnet, der resten av familien tydeligvis ikke ser noe galt. Jeg sier ikke at du tar feil i dine antakelser, men jeg ber deg om å trå varsomt. I verste fall kan du ødelegge livet til en uskyldig mann, i tillegg til ditt forhold til din egen mann. Dersom du er sikker, (så sikker som du kan være) har du som voksen plikt til å gripe inn for å beskytte barnet. 7
Guybrush Skrevet 19. november 2012 #3 Skrevet 19. november 2012 Ville du reagert på samme måte om det var bestemoren? 9
Gjest sia Skrevet 19. november 2012 #4 Skrevet 19. november 2012 Hm, jeg syns det høres litt rart ut jeg da. Men mulig jeg også har en greie med kroppskontakt? Hvordan ser jenta ut til å reagere på dette?
Ciara Skrevet 19. november 2012 #5 Skrevet 19. november 2012 Han stryker henne over "det som en gang skal bli brystene"? Her mister du meg. Det er ikke bryster ennå, og det er irrelevant at det en gang skal bli det. Enn så lenge er det overkroppen til et barn. Hvordan har svigerfar berørt deg? Hvordan reagerer jenta? 3
Gjest Uanonymbruker Skrevet 19. november 2012 #6 Skrevet 19. november 2012 (endret) - Endret 16. januar 2013 av Uanonymbruker 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #7 Skrevet 19. november 2012 Med tanke på alt fokuset som er i media og samfunnet for øvrig på overgrep mot barn - og med tanke på at vi alle har fått innprentet at vi skal bry oss, og at heller en innblanding for mye er bedre enn ingen- så forstår jeg bekymringen din. Det er ofte slik at den som er i situasjonen ikke reagerer uten grunn. Det kan jo faktisk være at noen av de andre familiemedlemmene også reagerer når de sitter der? og alle tenker det samme som deg: "hvorfor reagerer ingen?". DU sier jo ikke noe du heller? Hvordan reagerer 8-åringen når dette skjer..? Jeg synes uansett det er upassende å stryke ei jente på 8 år oppover lårene og på magen etc i 15-20 min- det er noe ganske annet enn å stryke noen på ryggen eller over håret.. jeg ville reagert om en eldre mann satt slik med min 10-åring, spesielt hvis han så helt salig ut. Det er også noe annet enn å stryke en baby over brystet. 8-10-åringer har i mange tilfeller fått ørsmå knopper der de skal få bryster og jeg ser på min egen datter at hun er ikke lenger bare en liten barnekropp. Prøv å snakke med jenta som foreslått over da, noter deg hvordan hun reagerer på det. Og hør med moren til denne jenta (er det hans datter?). Hvis det er hans svigerdatter er det kanskje lettere å ta det opp? Si at du får en uggen følelse, at det ikke er mer enn det- men at dine grenser går mye før hans, og hør hva den andre tenker... Jeg ville også snakket med mannen min selv om jeg nok ville pakket det meget pent inn.. Bare si at det har noe med grenser å gjøre, og at så store jenter kanskje synes kjærtegn oppover lårene kan bli litt mye...? Jeg synes i alle fall det er bra man vurderer å gjøre noe så snart man har en spire av mistanke om noe ekkelt. Better safe than sorry. Kvinner har ofte en radar på å spotte slikt også.. Anonym poster: 57bb85d3a351cf17baa965af236ec925 15
Gjest Elseby13 Skrevet 19. november 2012 #8 Skrevet 19. november 2012 Mange jenter på den alderen har antydning til bryst. Jeg syns mange her er nedlatende mot ts, når hun egentlig bare er en bekymret voksen. Det er bedre å reagere en gang for mye enn for lite. Ts, for jentas skyld bør du reagere. Kanskje hun virkelig lider og du er den eneste voksne som ser det?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2012 #9 Skrevet 19. november 2012 TS her. Litt svar på noen av innleggene.. Jeg er 34 år. Gift. Vi har prøvd å få barn i flere år, både jeg og min mann er oppegående mennesker med gode jobber og jeg vil selv påstå at jeg er et reflektert menneske. Jeg synes det hadde vært ekkelt og feil om bestemoren tok slik på sitt barnebarn også. Jeg har levd et inneholdsrikt liv og har en stor omgangskrets. Jeg har ingen problemer med berøring og har aldri reagert på noe slikt før. Jeg mener dog at det jeg har sett nå..denne tafsingen går langt forbi "normale" grenser. Jeg opplevde situasjonen som at de andre på en måte latet som om det ikke skjedde, at de rett og slett ikke så det. Det er ikke første gangen dette skjer og at jeg reagerer. Og ja, jeg har gått endel runder med meg selv hvor jeg har lurt på om det er JEG som bare overreagerer, men etter å ha gått mange runder med meg selv så ser jeg at jeg ikke tar feil her. Jeg gruer meg til å ta det opp med min mann, men jeg må bare gjøre det. Hvis vi skulle få et barn så vil ejg ikke at bestefaren skal ha tilgang til dette barnet.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #10 Skrevet 19. november 2012 har dere aldri hørt om barn som blir missbrukt av besteforeldre/slekt? Det ts sier her, det er ikke noe nytt, TS, ikke bry deg om hva de andre sier her, ta det seriøst, kan hende denne bestefaren ødelegger livet til dattera di, gjør noe med det før det er for sent Anonym poster: 8d155ab080d246eb40e80303205f4fb2 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #11 Skrevet 19. november 2012 Husker onkelen min tok på meg mye som barn, ingen reagerte og alle ga rett og slett faen, fordi det er onkel og fordi det er normalt å stryke på barn eller vise kjærlighet, det de ikke viste at denne onkelen tok meg med ned til kjelleren en dag og prøvde å voldta meg, heldigvis var det en snill mann der nede som fikk øye på meg og hørte meg gråte, han kom på tide og ingenting skjedde med meg heldigvis voksene må bry seg og de må slutte å stole blindt på familiemedlemmer BARE FORDI DE ER FAMILIEMEDLEMMER... Anonym poster: 8d155ab080d246eb40e80303205f4fb2 19
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #12 Skrevet 19. november 2012 Bestefar gjorde det samme med meg, og det var svært ubehagelig. Jeg tror hovedgrunnen til at jeg ikke sa noe var nettopp det at ingen rundt meg reagerte når han stakk hånden under genseren for å stryke meg over brystet, eller løftet opp skjørtet for å gni meg på rumpa. Når det ikke var folk tilstede kunne han snike seg til å gni litt foran også. For meg føltes alt dette unaturlig, men jeg trodde jo det var meg det var noe galt med, siden ingen sa noe. Jeg var ikke mer enn 5-6 år da jeg begynte å lete frem nøkkelen til gjesterommet når jeg skulle overnatte hos besteforeldrene mine. Heldigvis får man si, for jeg husker godt at bestefar forsøkte å åpne døren etter bestemor hadde sovnet, og utbrøt et lavmælt "faen!" da han ikke kom seg inn. Jeg visste ikke hva voldtekt eller overgrep var, men jeg visste at noe ikke var som det skulle. Noen år senere fortalte søskenbarnet mitt at hun hadde blitt voldtatt av denne mannen, noe hun sliter med den dag i dag, som godt voksen. Hun ønsket å advare meg, og hun fortalte det ikke til noen andre før etter bestefars død. Jeg tror hun var 11-12 da hun ble utsatt for dette, så hun tenkte jeg ville få være i fred noen år til, og sa derfor ikke noe før jeg nærmet meg den alderen. Dette høres nok rart ut, men jeg var veldig glad i bestefar. Han var på mange måter en flott mann, og vi fant på masse gøy sammen. Jeg skulle bare ønske jeg hadde sluppet klåingen, og sluppet å være alene med ham som barn. Som voksen besøkte jeg ham helt frivillig, og han prøvde seg ikke på noe som helst. Så vidt jeg kan huske sluttet han helt med klåingen da jeg startet å trekke meg unna i tiårsalderen. Han var ikke noe monster som brukte makt og tvang, men handlingene hans var forkastelige og ødeleggende. Så vidt jeg vet fikk han aldri gjennomført noe virkelig ille med meg, men bare det å ta hånda nedi buksa på et barn på den måten er jo langt over streken. Du gjør helt rett i å frykte for hva som kan skje med egne barn, for det er langt fra normalt å stryke en så stor jente på den måten. Og vær så snill, snakk med denne jenta som blir utsatt for det nå! Det kan jo hende svigerfaren din bare er usedvanlig korttenkt, men det kan like gjerne være snakk om ei lita jente som er redd, men ikke tør å si fra fordi alle andre gir inntrykk av at dette er helt normalt. Fremmede menn ble jeg advart mot (ironisk nok advarte også bestefar mot dette), men det var dessverre ingen som fortalte meg at det var greit å si nei når bestefar tafset. Hadde jeg hatt en mer medgjørlig personlighet, kunne det gått riktig ille, slik det gjorde for min kusine. Anonym poster: 8c76cffa889adc88b1b0a3ace8a6f082 17
Sugerøret Skrevet 19. november 2012 #13 Skrevet 19. november 2012 (endret) Jeg synes du skal ta en prat med jenta di og høre med henne jeg. Ikke slik rett-på-sak opplegg men hjelpe henne med å sette grenser for hvor på kroppen og hvor mye hun skal godta av kjæling/kos fra andre. Det er ikke sikkert hun klarer å si i fra. Samt at du selv finner en grense for hva du synes er "OK" kosing . Jeg ser hva du mener,men det er vanskelig å si bastant at dette kan lede til overgrep. Som mamma selv,ville jeg nok ha vært på vakt. (dessverre) Selv om det er nær familie,betyr ikke det at en er trygg fra pedofile. *EDIT* leste feil jeg .Det er ikke ditt barn? Denne jenta ? Da er det vanskelig å gripe inn på den måten jeg skrev over.Men du må nesten velge selv om du ønsker å prate med hennes foreldre. Endret 19. november 2012 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #14 Skrevet 19. november 2012 Jeg syns du dømmer for fort her. Den beskrivelsen du gir av kosingen er ikke unormal eller til skade for barnet. Jeg tror heller ikke du hadde reagert om det hadde vært en gutt eller om bestemoren hadde strøket henne. Syns du overreagerer. Du burde ha sterkere grunn til misstanke enn dette. Tar du feil her så ødelegger du livet til hele familien. Anonym poster: 8c27222e020454dbadea4d51b1c108d8
femi9st Skrevet 19. november 2012 #15 Skrevet 19. november 2012 Med tanke på alt fokuset som er i media og samfunnet for øvrig på overgrep mot barn - og med tanke på at vi alle har fått innprentet at vi skal bry oss, og at heller en innblanding for mye er bedre enn ingen- så forstår jeg bekymringen din. Det er ofte slik at den som er i situasjonen ikke reagerer uten grunn. Det kan jo faktisk være at noen av de andre familiemedlemmene også reagerer når de sitter der? og alle tenker det samme som deg: "hvorfor reagerer ingen?". DU sier jo ikke noe du heller? Hvordan reagerer 8-åringen når dette skjer..? Jeg synes uansett det er upassende å stryke ei jente på 8 år oppover lårene og på magen etc i 15-20 min- det er noe ganske annet enn å stryke noen på ryggen eller over håret.. jeg ville reagert om en eldre mann satt slik med min 10-åring, spesielt hvis han så helt salig ut. Det er også noe annet enn å stryke en baby over brystet. 8-10-åringer har i mange tilfeller fått ørsmå knopper der de skal få bryster og jeg ser på min egen datter at hun er ikke lenger bare en liten barnekropp. Prøv å snakke med jenta som foreslått over da, noter deg hvordan hun reagerer på det. Og hør med moren til denne jenta (er det hans datter?). Hvis det er hans svigerdatter er det kanskje lettere å ta det opp? Si at du får en uggen følelse, at det ikke er mer enn det- men at dine grenser går mye før hans, og hør hva den andre tenker... Jeg ville også snakket med mannen min selv om jeg nok ville pakket det meget pent inn.. Bare si at det har noe med grenser å gjøre, og at så store jenter kanskje synes kjærtegn oppover lårene kan bli litt mye...? Jeg synes i alle fall det er bra man vurderer å gjøre noe så snart man har en spire av mistanke om noe ekkelt. Better safe than sorry. Kvinner har ofte en radar på å spotte slikt også.. Anonym poster: 57bb85d3a351cf17baa965af236ec925 Har kvinner ofte en radar på å spotte sånt i større grad enn menn? Fortell mer...
Sulosi Skrevet 19. november 2012 #16 Skrevet 19. november 2012 Trådene er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Sulosi, mod. 1
addict Skrevet 19. november 2012 #17 Skrevet 19. november 2012 Vel, jeg har opplevd det samme selv og har nettopp vært igjennom en rettsak, da det eskalerte... Jeg ville snakket med noen om bekymringene mine... 1
FantasDick Skrevet 19. november 2012 #18 Skrevet 19. november 2012 Jeg synes dette var litt ekkelt å lese om, så jeg vet ikke helt om jeg synes dette høres helt normalt ut. Jeg hadde nok tatt mot til meg og snakket med mannen min, eller noen andre i familien (kanskje inngiftede partnere?) som jeg stoler nok på til å lufte dette, for å se om de også har sett noe unormalt. Jeg ville ikke slått full alarm før jeg er svært sikker i min sak, da det kan ødelegge så fryktelig mye om det ikke stemmer. 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #19 Skrevet 19. november 2012 Jeg syns du dømmer for fort her. Den beskrivelsen du gir av kosingen er ikke unormal eller til skade for barnet. Jeg tror heller ikke du hadde reagert om det hadde vært en gutt eller om bestemoren hadde strøket henne. Syns du overreagerer. Du burde ha sterkere grunn til misstanke enn dette. Tar du feil her så ødelegger du livet til hele familien. Anonym poster: 8c27222e020454dbadea4d51b1c108d8 AB #12 her. "Kosingen" var i høyeste grad til skade for meg, og jeg hadde reagert om jeg hadde sett en bestemor gjøre det samme. Det er ikke noe galt i å kose, klemme og stryke. Noen barn synes det er stas, mens andre ikke trives med at det blir for fysisk. Det som derimot IKKE er greit, er å sitte og stryke et barn oppetter mer private områder, som lår, bryst eller rumpe. Bestefaren er ikke nødvendigvis pedofil selv om han gjør dette, men det er uansett ugreit. Fint at du tenker på familien, men hva med barnet som evt. blir utsatt for overgrep, da? Skal man bare satse på at det ikke er grunn til bekymring? Anonym poster: 8c76cffa889adc88b1b0a3ace8a6f082 7
ViljaH Skrevet 19. november 2012 #20 Skrevet 19. november 2012 Jeg synes det er unormalt at en bestefar stryker en 8 år gammel jente over lårene, magen og brystet. De fleste menn vokter seg vel for å gjøre noe som er i nærheten av ubehagelig kroppskontakt overfor halvstore jenter. En normal bestefar vil kjærtegne ryggen, overarmene, leggen osv. Og være mentalt tilstede, ikke forsvinne inn i fantasiverden. Spør jenta på tomannshånd hvordan hun opplever dette. Hvis hun synes det er ekkelt, lær henne at det er hun som bestemmer over sin kropp, og hva andre får lov å gjøre. Øv på å si NEI! høyt. Ta det opp med foreldrene hennes. Og ang hvordan han tar på deg- du bestemmer over din kropp. Dytt han vekk, si tydelig at du ikke vil han skal gjøre sånn. Om han ikke hører, så får mannen din være skjold. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå