Gå til innhold

Hvordan deler dere samboere og gifte det økonomiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par i slutten av 20-årene.

Hun var tidligere student, mens jeg jobbet, og jeg betalte naturlig nok en del mer enn henne både på lån og forbruk. Nå har hun fått jobb og tjener en plass mellom 18-22000 i mnd (utbetalt). Vi tjener greit, men jeg har ca.10.000 mer brutto enn henne i mnd. Jeg synes fortsatt det er greit at jeg betaler litt mer siden jeg tjener litt mer, det har vi blitt enige om. Men nå er det blitt slik at etter alle regninger er betalt så sitter hun igjen med 2-5000 mer enn meg. Jeg synes det er litt dumt at jeg skal tjene 10000 mer enn henne men sitte igjen med 2-5000 mindre enn henne når regninger er betalt. Det har jeg tatt opp med henne men får kommentarer om at hun har masse utgifter, hun tjener lite osv. Det går visst ikke helt inn at jeg faktisk betaler mer og har mindre å rutte med. Hun tror visst jeg er utømmelig når det gjelder penger fordi jeg tjener litt mer.

Noen ideer el. synspunkter på situasjonen? på forhånd takk! :)

Anonym poster: 81b389a28a31cfc243f69800200bd641

Anonym poster: 81b389a28a31cfc243f69800200bd641

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville laget en regningskonto. Om vi sier at hun tjener gjennomsnittlig 20 000 i mnd og du 30 000. Om de månedlige felles utgiftene (også mat dere handler inn) er 40 000, Kjæresten din har 40% av inntekten, så da betaler hun inn 40% av beløpet dere trenger på felleskontoen, altså 16 000. Hun sitter da igjen med 4000 i måneden. Du står for 60% av inntektene og betaler da også for 60% av utgiftene, noe som er 24 000. De fører du også månedlig over på regningskontoen. Da sitter du igjen med 6000 i måneden. Dere har da delt utgiftene i forhold til inntektene deres.... Det er i alle fall måten jeg ville gjort det på.

Mannen min og jeg har felles lønnskonto hvor alt kommer inn. Det er ingen differensiering mellom mine og dine penger hos oss. Men det er et valg vi har gjort og regner ikke med at det er aktuelt så lenge dere ikke er gift.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har 10.000 utbet. i mnd. og samboer har 25.000 men vi har alt på en konto og betaler alt derfra. Men om kr ønsker meg noe litt ekstra dyrt en måned så avtaler jeg med han i og med at han tjener inn det meste.

Anonym poster: b78529c618117b318e4ce5b8a76313e0

Skrevet

Hvem eier? Hvis du eier boligen skal ikke hun betale på lånet ditt. Hadde dere vært gift ville regler vært anderledes.

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit at hun skal sitte igjen med mer enn deg. Jeg er helt for skjevfordeling, og at den som tjener mer kan betale mer, men da skal man sitte igjen med det samme beløpet til slutt.

Jeg er student, mannen min jobber. Han tjener ganske mye mer enn meg, og jeg får bare stipend. Derfor er det han som betaler mesteparten av de faste utgiftene. Men jeg bruker jo alle pengene mine på OSS, enten det er å betale regninger, kjøpe mat, osv. Jeg setter aldri bort penger bare til meg selv. Vi sparer sammen. Jeg har bare det beløpet jeg har som student, og selv om det er mye mindre enn hva han har, kan jeg ikke gjøre noe med det. Men han er fornøyd med løsningen vi har nå :)

Anonym poster: d1b34935f48870ff7a67d7501ddc5826

• Liker 3
Skrevet

Jeg har i alle fall stor tro på å betale etter evne. Om man ikke har 100% felles økonomi så er det rett og slett rettferdig om den som tjener mest også sitter igjen med mer når alle faste utgifter er betalt. Men samtidig er det også dårlig gjort dersom den som tjener minst bruker ALLE sine penger på faste utgifter og aldri sitter igjen med noe ekstra til å gjøre noe moro for.

Når det gjelder tilfeller hvor den ene eier boligen så syns jeg i mange tilfeller at nedbetaling av lån ikke skal regnes inn i fellesutgiftene og den som eier må ta det selv. Det er rett og slett dårlig gjort for den som ikke eier at h*n hjelper partneren med å spare uten selv å egentlig få noe ut av det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er en selvfølge at man i et voksent og seriøst forhold skjevdeler slik at ikke den ene har råd til masse moro mens den andre bruker alle pengene sine på husleie og mat. At dere skjevdeler slik at den med dårligst råd sitter igjen med mest "moropenger" er jo uansett totalt feil!

Jeg syns prosentmessig innbetaling til felleskonto slik NewYorkNewYork foreslår er en god måte å fordele på. Hos oss har vi løst det hele ved å ha ulik eierandel i leiligheten, slik at han betaler 60% av låneutgiftene hver mnd, mens vi deler alle andre utgiftene 50/50. Dermed betaler han noen tusenlapper mer enn meg i mnd, men hvis det skulle bli slutt får han dem tilbake ved salg slik at han ikke har "kastet bort" penger på meg i løpet av forholdet. Og selvfølgelig er det han som har igjen mest penger til moro også, det skulle jo bare mangle. :)

• Liker 2
Skrevet

TS her. Vi eier likt 50/50 på bolig...

Ja, den måten NewYorkNewYork beskriver hørtes ganske lurt ut egentlig..! takk for tips

Skrevet

Vi har felles bankkonto hvor begge sine penger kommer inn. Fra den overfører jeg et fast beløp hver måned til en budsjettkonto og til en sparekonto. Vi har hver sitt bankkort (riktignok med bilde av meg da :-P) fra samme konto og bruker det vi vil.

Jeg lever jo litt på han, jeg er ufør og har ikke halvparten av hans lønn engang.

Anonym poster: 757d716ab5e3911a532e4678259ee8dc

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Vi har felles økonomi.

Det vil si at en gang pr mnd så setter vi oss ned sammen og finner ut hvor mye av pengene som må inn på regningskonto og sparekonto.

Så ser vi over hva vi mangler hjemme, hvordan menyen blir ut måneden osv og regner ut ca beløp som trengs for mat og hygiene, og de pengene går inn på min konto siden det er jeg som handler.

Blir det penger til overs så settes de inn på regningskontoen. Om en av oss trenger penger til noe ekstraordinært, så snakker vi med hverandre først slik at vi begge er enige at det greit å bruke penger på det (gjelder mest for ham, siden han gjerne handler på impuls og først etterpå finner ut at det egentlig ikke var nødvendig å kjøpe det)

(jeg har ca 8k pr mnd, mens han har ca 25k)

Endret av Funky Punk
Skrevet

VI gjør det enkelt:

- Har de faste utgiftene på autogiro på hver vår konto, omtrent likt fordelt

- Så bruker vi opp mine penger

- Deretter bruker vi opp hans penger

- Og så er det snart lønningsdag, rykk tilbake til første punkt!

:ler:

I deres situasjon synes jeg, som de fleste her, at det er urettferdig at den ene sitter igjen med mye mer til forbruk og moro. Og det blir slett ikke bedre av at det er den som tjener mest som har minst igjen! Støtter også NewYorkNewYorks forslag.

Skrevet

TS her. Vi eier likt 50/50 på bolig...

Ja, den måten NewYorkNewYork beskriver hørtes ganske lurt ut egentlig..! takk for tips

Jeg er enig i det som blir sagt når det gjelder prosentvis fordeling i forhold til (netto) inntekt. Husk å kompensere for evt sparing på skatt. Når det gjelder avdrag på lån synes jeg at dere skal fordele det 50/50, siden det kan regnes som sparing og ikke en utgift.

Vil anbefale å ha en egen konto dere bruker til regninger, med fast beløp inn hver måned. Dette blir enkelt, vanskelig å krangle om og kan også være en ekstra måte å spare noen kroner på :)

Skrevet

Vi er begge studenter og har like mye penger å rutte med hver måned, så vi deler det ganske enkelt i to :)

Felles matkonto som vi begge setter inn like mye penger på når vi får stipend, og husleie delt på to.

Skrevet

Vi har delt økonomi, og hatt det uavhengig av hvorvidt vi bor sammen eller ikke. Deler faste utgifter i to, resten av pengene er våre egne. Det er dog slik at ingen teller på krona når vi er ute og spiser. Det er ingen "nå skylder du meg penger"-tankegang.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Dama de er jo helt på bærtur. Selvfølgelig skal du sitte igjen med mer penger enn henne når alt er betalt, evnt like mye. Jeg liker best den måten ved å regne i prosent, slik som newyorknewyork nevnte. Slik gjorde jeg og sambo det tidligere og det fungerte kjempe bra. Da satt han igjen med mer penger enn meg i kroner og øre, men vi hadde igjen ca like mye i prosent av lønnen vår.

Skrevet

Vi har delt økonomi, og hatt det uavhengig av hvorvidt vi bor sammen eller ikke. Deler faste utgifter i to, resten av pengene er våre egne. Det er dog slik at ingen teller på krona når vi er ute og spiser. Det er ingen "nå skylder du meg penger"-tankegang.

Tjener dere ca likt?

Skrevet

Vi har hatt 100% felles økonomi siden vi kjøpte bolig sammen. Vi har en felleskonto, men den er så lite i bruk at vi har tenkt til å avslutte den.

Her betaler vi etter behov. Vi har heldigvis aldri kranglet om økonomi. Han tjener mest (jeg ca 400.000, han ca 600.000) og hadde han ønsket en mer delt økonomi hadde jeg ikke hatt noe problemer med det. Det hadde nok vært mer naturlig å ha mer delt økonomi om vi ikke hadde det såpass romslig som vi har det.

Anonym poster: 19759ce393fcd5fb2d16059ce67f8939

Skrevet

Vi har en konto med to kort til felles utgifter som husleie, mat og fellesaktiviteter. Vi er studenter. Vi har også gjort det sånn at ingen skal "tape" på å flytte sammen, så siden han spiser nesten det dobbelte av hva jeg spisersetter han inn 2500 til mat, og jeg 1500 i måneden. Husleie er delt i to. Da tilsvarer det omtrent summen vi brukte hver for oss :) Resten av pengene våre disponerer vi selvsagt selv.

Dersom vi kjøper bolig sammen eller gifter oss, ser jeg for meg at økonomien blir mer felles enn den er i dag.

Skrevet (endret)

Tjener dere ca likt?

Tidligere tjente jeg over 250 000 kr mer enn ham, da betalte jeg også noe mer enn ham. Nå tjener jeg 100 000 kr mer enn ham og vi deler alt likt. Det har litt med at jeg forsørget ham en periode da han ikke hadde inntekt, ergo det mest rettferdig at vi deler likt nå. Faktisk betaler han også til tider mer enn meg, også fordi jeg betalte vårt bryllyp og bryllupsreise i tillegg til at jeg forsørget ham.

Endret av Yvonne
Skrevet

Vi har hatt felles økonomi ganske lenge, men så er vi ganske enige om pengebruk og har aldri hatt en eneste uenighet om hva penger skal brukes til, og inntektene er ikke så forskjellige. Så det fungerer ypperlig for oss og er mest oversiktig og enkelt.

Samtidig synes jeg at fordelingen som TS har nå er helt på trynet. Om dere ikke har felles økonomi, og du tjener mer enn henne, skal du selvfølgelig sitte igjen med mer. Så jeg synes at prosentvis deling hadde vært naturlig. For min del virker som om hun er bare litt bortskjemt mtp pengebruk og at det må en alvorsprat til her angående grunneleggende matematikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...