Gå til innhold

Kranglevoren tenåring vil være i stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 15 åring vil ikke gå ut og treffe venner. Hun har noe kontakt med venner via Facebook, men særlig om lørdagskveldene er hun gretten. Hun setter seg da i stuen og starter med å hakke på sin mor, girer seg gjerne opp slik at mor blir sur/ lei seg og far må mekle og trøste tenåringen. Mor og far ønsker egentlig å slappe av og se 21-nyhetene i fred, for så å legge seg. Vi er ofte trette etter en lang uke. Hvordan skal vi få til dette? Kan vi si til tenåringen at vi ønsker at hun gå opp på sitt rom? Der har hun en dvdspiller.

Anonym poster: 4022bacc87f9a2b821bcc55b8b8cf2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke spille et spill eller gjøre noe annet hyggelig med henne på lørdagskvelden? Kanskje hun er frustrert fordi hun sitter hjemme og "alle andre" er ute med venner? Det er ikke enkelt bestandig å ha tenåringer i hus. Å avvise henne og nekte henne å være i stua høres ihvertfall ikke ut som et sjakktrekk. Snakk med henne og spør hva hun har lyst til å gjøre, det er viktigere enn å se på nyhetene.

• Liker 11
Skrevet

Det virker jo som om at tenåringen ønsker å være sosial uten å gå utover sine egne komfortsoner. Prøv å forklar tenåringen at h*n kan være i stua med dere dersom h*n er litt mer positiv i sine ytringer og sin atferd, og at dersom det ikke går, må h*n gå inn på rommet sitt. Så må man vel bare gjenta prosedyren til det går inn på h*n.

Anonym poster: eb46cea941cff0746a6efaab172df064

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke umiddelbart at det høres ut som en god løsning å "sende henne opp" på rommet for å få være i fred, dvd-spiller eller ei. Samtidig skjønner jeg at det er surt å få lørdagskveld etter lørdagskvelds spolert av en som lar sitt dårlige humør gå ut over alle andre.

Ta en samtale på det en dag dere har litt tid og er rolige. Hør med henne hvordan hun oppfatter situasjonen (er hun egentlig lei seg for at hun er alene lørdagskvelden, selv om hun kanskje ikke vil si det i rene ord?), forklar hvordan dere oppfatter det, se om dere kan finne noen kjøreregler som fungerer for begge parter. Det er vel større sjanse for å lykkes med dette når dere ikke står midt i situasjonen og frustrasjonen står i taket...

Skrevet

Min 15 åring vil ikke gå ut og treffe venner. Hun har noe kontakt med venner via Facebook, men særlig om lørdagskveldene er hun gretten. Hun setter seg da i stuen og starter med å hakke på sin mor, girer seg gjerne opp slik at mor blir sur/ lei seg og far må mekle og trøste tenåringen. Mor og far ønsker egentlig å slappe av og se 21-nyhetene i fred, for så å legge seg. Vi er ofte trette etter en lang uke. Hvordan skal vi få til dette? Kan vi si til tenåringen at vi ønsker at hun gå opp på sitt rom? Der har hun en dvdspiller.

Jeg reagerte på dette jeg. Som noen andre sier. Det er en grunn til at hun er gretten og lei, og det er jo tydelig at hun søker dere for kontakt og for å være sosial. Så istedenfor å avvise hun, syns jeg dere kan finne på noe hyggelig sammen. Kanskje også ta en prat med hun om hvorfor hun velger å være hjemme på lørdager og ikke sammen med venner. Det er mulig hun har behov for å få pratet om det.

• Liker 5
Skrevet

Ehh.. Skjønner dere ikke at datteren deres er ensom? Mest sannsynlig er hun lei seg fordi hun ikke har noen å være med og lar frustrasjonen gå ut over dere. Jeg får helt vondt av henne.

Det første dere må gjøre iallfall er å skape hyggelig stemning på lørdagskvelden. Se en film sammen, lag god mat og kjøp inn noen gøyale brettspill og en kortstokk. Vær 100% dedikert og bestemt på at dere skal ha det gøy.

Etterhvert kan dere forsøke å oppmuntre henne til å finne noen å være sammen med, kanskje hun kan invitere noen hjem?

For meg er det iallfall helt tydelig at hun er lei seg fordi hun ikke har noen å være med. Ikke hyggelig å sitte hjemme med foreldrene en lørdagskveld som 15-åring. Og dere gjør tydeligvis ikke akkurat noe for at hun skal føle seg velkommen hjemme heller. Hun gruer seg sikkert til lørdagene.

Anonym poster: b96f09446c58c8b4e87c7ae2fbb60353

• Liker 7
Skrevet

Uff, høres ikke ut som om hun har det noe greit med seg selv :(

Jeg forstår at dere er trøtte og slitne, men hun virker jo ensom. Som noen andre nevnte over her, gjør ting isammen med henne. Brettspill, eller lag istand en "kul" moderne middag sammen med henne. Tapas eller sushi eller noe som er populært blant andre på hennes alder. Få en positiv stemning for å få henne i godt humør. Etterhvert kan dere kanskje oppmuntre henne til å invitere noen med hjem en lørdag på overnatting eller noe? Har hun venner hun kan invitere med hjem? Eller er hun en loner?

Om hun vil kanskje se om dere kan sammen finne en fritidsaktivitet for henne. Om det er håndball, kor, strikking, hva enn. Noe som gir henne en grunn til å gå ut av huset på lørdagen. Hesteridning funket for meg :)

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan dere sende henne på rommet! Om hun setter seg i stua med det formål å være sur så år hun heller bruke rommet sitt til det.

Man skal da ikke finne seg i alt bare fordi en tenåring finner ut at hun vil være vanskelig.

Anonym poster: bef5fa4420425060636a0ccc03e5de5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper på at hun ikke har noen venner å treffe. For ingen 15 åringer sitter frivillig hjemme lørdagkveld etter lørdagskveld. Videre så tror jeg ikke hun er sur, men heller veldig lei seg og fortvilet over situasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Uff. Dette hørtes bekymringsverdig ut. Ikke først og fremst pga tenåringen, men dere som foreldre... Hvor gamle er dere? Se Dagsrevyen og så legge seg? Hva med en film, lørdagsunderholdning på tv, god mat, spill osv?

Dere har en tenåring som sliter sosialt og tenker løse det ved å sende henne alene på rommet fordi dere vil være ifred? Stakkars barn- har dere på noe tidspunkt prøvd hjelpe til så det sosiale plan kan bedres?

Skrevet

Jenta deres kunne vært meg i tenårene. Jeg var sårt ensom, ble aldri invitert med på noe i helgene, og var hjemme med foreldrene mine hver bidige helgekveld, med mindre jeg hadde musikk- eller treningssamlinger. Og ja, min mor og jeg kranglet så busta føyk. Jeg var utrolig frustrert og lei meg for at jeg var så mislykket (hvorfor skulle jeg ellers bli utestengt?) og med følelsene, nervene og ikke minst hormonene, på utsiden, var det ikke mye som skulle til før jeg eksploderte. Var jo eneste stedet jeg turde å vise sinnet og frustrasjonen min. På skolen ble jeg mer og mer stille og gjorde alt for at de andre ikke skulle få enda mer å plage meg psykisk for. Om foreldrene mine hadde sendt meg på rommet mitt på helgekveldene "fordi de ville ha ro og fred og syntes jeg plaget dem," hadde de antagelig endt opp med en tenåringsdatter med selvskading som "hobby". Siden jeg heller ikke hjemme var ønsket og velkommen som den jeg var.

Mor bør nok heller passe litt mer på hva hun sier til datteren sin (utrolig hvor flinke mødre er til å pirke på tenåringsdøtrene sine, for så å "bli lei seg" når tenåringsdøtrene eksploderer). Så blir nok helgekveldene mye bedre for alle parter. Også den stakkars ensomme venneløse jenta.

Anonym poster: 85b9e2af8439536056a06e019992bbe4

• Liker 12
Skrevet

PS: Om mor syns datterens oppførsel er så grusom, så får hun skaffe seg DVD-spiller på soverommet.

• Liker 3
Skrevet

PS: Om mor syns datterens oppførsel er så grusom, så får hun skaffe seg DVD-spiller på soverommet.

Kommer dette fra en frekk tenåring tro?

Det er vel ikke riktig at jentungen skal bestemme hvor moren skal sitte i hennes eget hus..... Hun velger selv å plassere seg sur sammen med foreldrene, men du mener MOREN skal gå. Snakk om å la unger få mye makt!

• Liker 1
Skrevet

Så hjemme hos dere er stua forbeholdt sure ungdommer mens de blide pent må finne seg et annet sted.......

• Liker 1
Skrevet

Kommer dette fra en frekk tenåring tro?

Det er vel ikke riktig at jentungen skal bestemme hvor moren skal sitte i hennes eget hus..... Hun velger selv å plassere seg sur sammen med foreldrene, men du mener MOREN skal gå. Snakk om å la unger få mye makt!

Det er samme person som skrev rett over innlegget du siterte. Og når barna er under myndighetsalder har de like stor rett på de ulike rommene i huset som foreldrene. Om mor ikke takler å være sammen med tenåringsdatteren sin (som antagelig er fryktelig ensom og lei seg) på godt og vondt, så får hun sette seg på rommet sitt og se DVD.

Skrevet

Det er samme person som skrev rett over innlegget du siterte. Og når barna er under myndighetsalder har de like stor rett på de ulike rommene i huset som foreldrene. Om mor ikke takler å være sammen med tenåringsdatteren sin (som antagelig er fryktelig ensom og lei seg) på godt og vondt, så får hun sette seg på rommet sitt og se DVD.

Nå skriver TS her at tenåringen starter kvelden med å HAKKE på sin mor. Du mener da altså at moren må pent nødt til å finne seg et annet sted å være siden hun ikke liker å bli HAKKET på.

Jeg håper for all del at du aldri får barn med den løsningen du kommer med her.

• Liker 1
Skrevet

Uff. Dette hørtes bekymringsverdig ut. Ikke først og fremst pga tenåringen, men dere som foreldre... Hvor gamle er dere? Se Dagsrevyen og så legge seg? Hva med en film, lørdagsunderholdning på tv, god mat, spill osv?

Dere har en tenåring som sliter sosialt og tenker løse det ved å sende henne alene på rommet fordi dere vil være ifred? Stakkars barn- har dere på noe tidspunkt prøvd hjelpe til så det sosiale plan kan bedres?

Akkurat de tankene jeg selv fikk.

Anonym poster: 63e6203686f69383bdb8618c49c3456a

Skrevet

Ja jøss, bare avvis den ensomme og kontaktsøkende datteren din du, så får du se hvor mye besøk du får den dagen du sitter alene på gamlehjemmet.

Ærlig talt, du tok på deg ansvaret for dette henne frem til hun er myndig da du valgte å få barn, så da kan du ikke bare slippe taket med en gang det blir litt krevende. Er hun frekk må dere selvsagt korrigere dette, men samtidig må dere prøve å hjelpe henne med årsaken til problemet, ikke bare dempe symptomene.

Anonym poster: 1f1ed38071735384912e87135ed998e3

• Liker 2
Skrevet

Nå skriver TS her at tenåringen starter kvelden med å HAKKE på sin mor. Du mener da altså at moren må pent nødt til å finne seg et annet sted å være siden hun ikke liker å bli HAKKET på.

Jeg håper for all del at du aldri får barn med den løsningen du kommer med her.

Da må man jo heller ta opp "hakkingen" på en ordentlig måte, også må mor lære seg at tenåringer sjelden er slemme for å være slemme, men for å teste grenser. Mor er den voksne, og bør faktisk bare overhøre mesteparten av dritten tenåringen klarer å lire ut av seg. Eventuelt faktisk spørre jenta om hvordan hun faktisk har det. Å ha ensom tenåring i hus kan i stor grad sammenlignes med å få store fosterbarn under tak. De vil teste og teste og teste, for de skjønner ikke at noen kan være glade i dem helt ubetingelsesløst. Å da la løsningen være å sende ungen på rommet sitt gjør bare vondt verre.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Normalt at det er skurring av og til,tenåringer er jo ikke barn,ei voksne.En kropp i forandring og ton med hormoner.Noen ting er en nødt til å ikke reagere på ,velg dine kamper med omhu.

Kan hakkingen være et tegn på at datteren ikke har det helt ok og at hun faktisk behøver (og trenger) mer foreldretid? At hun sliter eller kansje vil bare være hos mamma/pappa?

ps. noe i magen sier at dette er en oppdiktet historie.

Endret av Kårky
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...