Gå til innhold

Hvor viktig er styrketrening ved slanking??

Quinden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er Alfa og Omega! :)

Kjempeviktig. Økt muskelmasse i kroppen brenner flere "sofakalorier". Du kan forbrenne mange prosent mer hele dagen uten å gjøre noe ekstra, bare du øker muskelmassen i kroppen. Dessuten er muskler kjempeflott, bra for holdningen, og en inspirerende treningsform (synes jeg).

Selv trener jeg nesten bare styrke, og har problemer med å få i meg nok mat - forbrenningen min har blitt kjempehøy! Tidligere hadde jeg vanlig forbrenning, nå må jeg spise minst 5 måltider hver dag, og småspise innimellom, for å holde vekta oppe.

Men styrketrening alene gjør ikke jobben.. endret kosthold og kondisjonstrening er også viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var inspirerende lesing :) Får slite videre, er så stiv og støl idag etter sist trening, mange muskler som ikke har vært i bruk på leeeenge..., går tur med staver utenom, så det er nok en fin kombinasjon. Takk for svar!! Imorgen er det ny giv... håper jeg kan gå på lørdag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Husk også når du blir eldre minsker muskelmassen, og at derfor er viktig og trene styrke for å opprettholde musklene. Styrketrening er veldig viktig for oss kvinner og forebygger bl.a benskjørhet!

At man blir fastere, sterke og får høyere forbrenning er jo et kjempestort pluss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Etter en styrketreningsøkt er forbrenningen høy i flere timer etterpå, spesielt om natten når du sover! Kroppen bruker mye energi på å bygge opp musklene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så lenge du ikke overdriver, er styrketrening kombinert med lett utholdenhetstrening det du i det lange løp får aller penest kropp av -- synes jeg.

Den økte muskelmassen omtrent alene sørger for at fettprosenten din holder seg lav, og en veldefinert, lett muskuløs kvinnekropp er VAKKER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg gikk Grete Roede kurset, så fikk jeg vite at om en ønsker å gå ned i vekt så ville min kursleder heller annbefale en treningsform der en forbrenner mye, som f.eks. rask gange, jogging etc. Dette fordi musklene også vil veie en del, men ønsker en spesielt å forme kroppen er styrketrening virkelig det rette! Men for meg akkurat der og da, så var det å komme NED i vekt det viktigste....Dette er min erfaring..andre har sikkert andre erfaringer.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Susanna, det er nok noe i det, men jeg trener kun 2 ganger med styrketrening i uka, jeg går en times tur raskt med staver hver dag, så det blir ikke bare styrketrening, men har det som tillegg. Tror kombinasjonen er bra, så lenge en ikke overdriver styrketreningen, det går på stepp, sykling og en halvtime ren styrke, men ikke med tunge vekter, så jeg tror nok jeg skal klare å gå ned også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dette fordi musklene også vil veie en del' date=' men ønsker en spesielt å forme kroppen er styrketrening virkelig det rette! Men for meg akkurat der og da, så var det å komme NED i vekt det viktigste....[/quote']

Øh.....ikke for å være slem.....men dere er jammen gærne som henger dere opp i vekt. Er vekten det eneste som betyr noe, vil man jo ha minst mulig muskler, da.

Skjønner godt at man vil se bedre ut og det NÅ, og da er det mest fristende å slanke av seg noen kilo fett og noen flere kilo muskler på kortest mulig tid.......men det er verken SUNT eller PENT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal slanke seg, snakker da av erfaring, så ER akkurat det å se kiloene forsvinne noe av den største inspirasjonskilden en kan få!! Etter at noen kilo har forsvunnet, vil en merke det på klærne! Men du som er gjest her, kan jo ikke si at om en går turer 5 ganger i uken så vil musklene forsvinne????...Det setter jeg et stort sp.tegn ved! Når en har et sunt kosthold, der en spiser vanlig norsk mat og mosjonerer regelmessig, så vil IKKE musklene forsvinne..Jeg var selv ikke så godt trent når jeg startet på Grete Roede, og hadde vel heller ikke så mange muskler å miste :hoho: ...men jo, vekten ER faktisk ganske viktig, det å få se at jeg gikk ned, kanskje 1-2 kg. i uken var ihvertfall min inspirasjonskilde. Ikke det å se at trisepsen ble større! :wink:

Det jeg mener er at om en gir seg god tid med slankingen, så vil en få et bra resultat også. En må ha noe som inspirerer en hele veien, om ikke det, så vil en fort bli lei.

men men, noen mener sikkert at musklene betyr mye...smaken er som baken...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...glemte å si at jeg tror en kombinasjon er bra. Akkurat som du sier Quinden. Men du må prøve å ta noen "hvile dager" innimellom. Du må huske at kroppen din trenger hvile også. :wink: Lykke til ihvertfall!!! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Susanna;

Du snakker om å bruke vekt som et middel til å komme seg i bedre form, og om økt fysisk aktivitet. Det er selvfølgelig greit, det er vanskelig nok som det er å motivere seg for å komme i form.

Det er de som bruker vekt som mål, det eneste målet; og som bare sitter stille og sulter seg, jeg ønsker å advare.

Det er nemlig en fysisk kjensgjerning at kroppen først forbrenner sukker. Når den går tom for det begynner den å brenne proteiner (muskler); det er først ca 12 timer etter det siste matinntaket at den begynner å nyttiggjøre seg fettreservene.

Dermed: om man ikke trener opp musklene samtidig som man slanker seg, og heller ikke spiser sunt og proteinrikt, går det så absolutt utover muskelmassen. Folk som slanker seg (sulter seg uten fysisk trening) igjen og igjen mister muskelmasse når de slanker seg, og legger på seg fett når de spiser (for mye) igjen. For hver runde med slanking og vektøkning, reduserer de dermed forbrenningen sin, og blir stadig lettere feite og får stadig større problemer med å gå ned i vekt.

Derfor sier jeg at man skal ikke ville ned i vekt. Man skal ville bli i bedre form.

P.S. det er to måter man kan bruke det faktum at kroppen etter 12 timer hovedsaklig brenner fett.

1) Slanke seg etter faste-metoden. Har vært prøvd i USA (hvor ellers) under full observasjon på sykehus. Flere av pasientene døde av hjertestans innen få dager etter at de var i aktivitet igjen. IKKE Å ANBEFALE, med andre ord.

2) Lav-intensitets aerob trening lengst mulig unna siste måltid: gå en rask tur, 45-90 minutter, hver morgen før frokost (og ikke spis noe på kvelden). Dette er et klassisk fitness/bodybuilding deffe-triks, funker bra, og er helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme mening om temaet tror jeg. Men du henger deg litt opp i det jeg sier om hvor motiverende det er å se på vekten at en går ned. Og for min del var det viktig. Sålenge en greier å begrense det å veie seg til en gang i uken. Det er individuelt hvilke metode man vil bruke på å slanke seg. Du har din måte og jeg har min. Jeg ville bare si hvilken erfaring jeg har, og hva jeg har lært etter utallige slankekurer, der jeg har prøvd de fleste pulverkurer, dietter og pillere for å nå min idealvekt. Og atter en gang: SUNT KOSTHOLD OG MOSJON er den riktige veien uansett (men det er jo jeg og Gjest enig om :-) ).

Men vi må ikke glemme hva Quinden egentlig lurte på..................... Og som sagt, jeg ville bare si min mening i saken! :wink:

Lykke til Quinden! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...glemte å si at jeg tror en kombinasjon er bra. Akkurat som du sier Quinden. Men du må prøve å ta noen "hvile dager" innimellom. Du må huske at kroppen din trenger hvile også.  :wink:  Lykke til ihvertfall!!!  :kose:

Tusen takk, skal du ha... ja, skal nok hvile innimellom :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...