Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som pizzabud, og vi hadde en diskusjon på jobben om tips fra kunder ved levering. Diskusjonen gikk ut på om de kundene som tipser gir tips uansett, eller om noen gir tips som et resultat av god service etc.

Mitt inntrykk er at de som gir tips alltid gjør det, mens andre aldri gir tips.

Hva tror dere om dette? Hvis dere vanligvis ikke gir tips, hva skal til for at dere gjør det likevel?

Leste litt i de andre trådene rundt dette. Som hovedregel forventer jeg ikke tips, men noen ganger synes jeg det er passende.

For eksempel synes jeg det er kurant å tipse om pizzaen er på døra 15-20 min etter bestilling, om man må gå langt/mange etasjer for å levere og når bestillingen kommer inn etter 22:50, og pizzaen må kjøres ut nærmere halv tolv.

I tillegg synes jeg det er pinlig med kunder som ber deg dra og ta ut penger, om man f.eks. mangler 2-3 kroner for å gi tilbake alle vekslepengene. ( det skjer stadig vekk )

I tillegg lurer jeg på følgende : når dere tipser, forventer dere å bli takket? Jeg har gjort det til en vane å ikke se på kvitteringwn før jeg er i bilen, så jeg sier bare "takk skal du ha" uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til pizzabud har man som regel tipsen klar

uavhengig av hvem pizzabudet er.

Pizzaen er som regel ikke laget av budet

- og leveringstiden er som oftest mest påvirket av pågangen.

Jeg tipser mer til en servitør på en restaurant enn et pizzabud som kjører til døra mi

og som sier " Hei, er det du som har bestilt pizza?

Her er den. Håper det smaker! "

Skrevet

jeg tipser ikke uansett. dere får jo lønn. jeg ser ingen grunn til å gi tips.

Anonym poster: c1f9a687ff0afd364ae26c84d7b8110c

• Liker 14
Skrevet

Hvis det skjer stadig vekk at du ikke har vekslepenger bør du kanskje endre rutiner. Kan nesten virke som dere slipper opp for vekslepenger med vilje for å få mer tips.

Før jeg leste tråden din ville jeg ikke giddet å be deg ta ut 3 kroner, du skulle gjerne ha fått beholdt de 3 kronene om du ikke hadde hatt vekslepenger, men jeg skal pokkermeg begynne med å forlange rubbel og bit tilbake av vekslepenger om det er sånn det ligger an.

Anonym poster: a677b7c3767e7f0e1c945e19a3ada7e9

• Liker 4
Skrevet

Gir noen ganger tips. Det er som regel de få gangene jeg får riktig pizza. En gang ga jeg tips når jeg fikk feil pizza, men han kjørte så fort igjen at jeg ikke fikk trukket tilbake tipset.

Skrevet

Når jeg bodde i øverste etasjen i en blokk i oslo uten heis...så tipset jeg.

Nå gjør jeg det fordi det er så og si påkrevd i landet jeg bor i.

Anonym poster: 50aabd924cda0388f74cc6cf807e0175

Skrevet (endret)

Hvis det skjer stadig vekk at du ikke har vekslepenger bør du kanskje endre rutiner. Kan nesten virke som dere slipper opp for vekslepenger med vilje for å få mer tips.

Før jeg leste tråden din ville jeg ikke giddet å be deg ta ut 3 kroner, du skulle gjerne ha fått beholdt de 3 kronene om du ikke hadde hatt vekslepenger, men jeg skal pokkermeg begynne med å forlange rubbel og bit tilbake av vekslepenger om det er sånn det ligger an.

Lite gjennomtenkt innlegg, må jeg si.

Det er sjåførerene selv som stiller med vekslepenger fra egen lomme. Du skal aldri ha med mer enn to hundre kroner, med mindre kunden har opplyst om store sedler. I helgene er det regelen, snarere enn unntaket, at man kjører dobbel- eller trippelturer, og hvis flere av disse er kontant betaling, sier det seg selv at vekslepengene fort blir byttet ut med større sedler.

Så kan du si at da burde man veksle på bensinstasjon etc, men ofte er det så travelt at man rett og slett ikke rekker det.

Og jeg sa ikke at det skjedde hver gang, men når NBA jobber noen helger i mnd, blir det en god del turer, og da skjer det i blant.

Så ikke prøv å få det til å virke som en slu måte å få tips på. Ingen som gidder det for 2-3 kroner.

Endret av Pizzabudet
  • Liker 1
Skrevet

Dersom noen hadde giddet å kjøre helt hit jeg bor med en pizza, da skulle jeg faktisk ha tipset!

Anonym poster: 9566db15bdbbf6405ba024f6455c1227

Skrevet

Jeg har kun bestilt pizza/mat på døra en gang og det var for jobben. Arbeidsgiver skulle betale mens jeg ordnet bestillingen og tok i mot, jeg sa på tlf at jeg skulle betale kontant 500 kr så budet måtte ha vekslepenger, men han dukket opp uten vekslepenger. Han dro og tok ut vekslepenger etter mye om og men, han hadde ikke lyst, men jeg tviler for at arbeidsgiver hadde godtatt "tips" på ca 200 kr. Han fikk 0 kr i tips! Men jeg skjønner at dette sikkert var en sær fyr, budene pleier neppe å nekte å ordne vekslepenger.

Anonym poster: a90f94d76e7709c5f8384967f222febd

Skrevet

Jeg gir ikke tips. Om jeg bestiller pizza, og pizzabudet skal komme helt til døra så koster det 50-60 kroner mer, iallefall her jeg bor. Så derfor ser jeg ingen grunn til å gi tips.. :)

Anonym poster: 52df8fa31425411c6117c2bac27068db

Skrevet

Jeg tipser aldri. I Norge er det arbeidsgiver som skal gi de ansatte lønn. Kundene skal betale for det de kjøper, de skal ikke direkte lønne de ansatte. Jeg har kjøpt en vare til X kroner, da betaler jeg disse X kronene. Du får lønn for å kjøre pizzaen til meg, og levere den på døren. Arbeidsgiveren din betaler deg for dette, det er ikke jeg som skal betale deg. Om det er seint på kvelden, så er det igjen arbeidsgiveren din som skal betale deg kveldstillegg, ikke jeg.

Den eneste grunnen til å tipse er om du gjør noe som IKKE er en del av jobben din, som du faktisk ikke får betalt av arbeidsgiver for å gjøre.

Om du får tips, skal du selvsagt si takk. Det synes jeg du skal si når du mottar betalingen uansett om du får tips eller ikke.

Anonym poster: 060e490e9711e672168bc3893a5b8a33

• Liker 5
Skrevet

For de som ikke skjønte det, lurer jeg ikke på om dere tipser eller ikke. Det finnes det flere tråder på fra før av.

Jeg lurer på om det er noe som kan få dere til å gi tips, selv om holdningen i utgangspunktet er å ikke gjøre det.

Skrevet

Nei. Jeg gir ikke tips uansett hvordan pizzabudet er. Er det et par kroner i vekslepenger så ber jeg budet beholde dem fordi jeg ikke liker småmynt.

Anonym poster: b8b8fdebf215617c98d54936ef1fce5f

Skrevet

Jeg lurer på om det er noe som kan få dere til å gi tips, selv om holdningen i utgangspunktet er å ikke gjøre det.

Nei.

Om du skulle gå noen etasjer uten heis, så er det jobben din, om du må kjøre ut sent på kvelden er det jobben din, om du må gå langt så er faktisk det også jobben din.

Om du skal ha tips så får du gjøre noe ekstra, noe som ikke inngår i jobben. Har du noensinne gjort det?

Skrevet

Nei.

Om du skulle gå noen etasjer uten heis, så er det jobben din, om du må kjøre ut sent på kvelden er det jobben din, om du må gå langt så er faktisk det også jobben din.

Om du skal ha tips så får du gjøre noe ekstra, noe som ikke inngår i jobben. Har du noensinne gjort det?

Mange ganger.

Blant annet er det noen eldre herrer jeg kjøper med aviser til. Hvis en kunde har bestilt feil drikke, eller ønsker pepsi/cola istedenfor cola/Pepsi bytter jeg på nærmeste bensinstasjon.

Hvis det er bestilt barnemeny, tar jeg med ballonger til barna(ikke en del av jobben).

I tillegg kan det diskuteres hva som er "til døra". Er det til døra til bygget, eller døra til leiligheten? At 10 etasjer med bæring er en del av jobben, er ikke så selvsagt som du skal ha det til. Hva om man bor i 50. etasje uten heis? Er det en selvfølge at man skal gå opp, eller bør kunden komme ned ?

Skrevet

jeg tipser ikke uansett. dere får jo lønn. jeg ser ingen grunn til å gi tips.

Anonym poster: c1f9a687ff0afd364ae26c84d7b8110c

Enig i denne. Har faktisk ikke tenkt på å gi tips en gang. Dere er jo på jobb og får lønn.

Tror nok det er slik at de som gir tips gjør det av vane og tipser alltid, jeg tipser kun når jeg føler det passer seg, som på gode restauranter eller fått kjempegod service.

Anonym poster: bd8d93e45620a92a2780a344337fbc45

Gjest Memories
Skrevet

Jeg tipser alltid på restauranter, men har ikke engang tenkt over at man skal tipse pizzabud. Bestiller uansett kun pizza på døra om jeg er på hotell så skjer ikke så ofte. Tror egentlig ikke jeg kommer til å gidde å tipse heller, ettersom det koster så mye ekstra å få den brakt til seg.

Skrevet

Har faktisk aldri vurdert å gi tips i en sånn setting. Hva vil en ok sum være der da?

Det er vanlig flat asfalt her hos meg og ikke trapper eller vanskeligheter...

Hadde den blitt levert som et syngogram, så hadde jeg muligens vurdert det.

Skrevet

Til døren er til MIN dør. Ikke til blokken sin dør.

Det må være noe godt utenfor arbeidsoppgaven din (og på forespørsel fra meg) om du skal få noe tips av meg. Hva det skulle vært vet jeg ikke. Kan egentlig ikke tenke på noe annet enn at du gir medisinsk assistanse eller noe, kan ikke komme på noe annet jeg ville funnet på å be et bud på døren om. Om du går til noen eldre, kanskje, og måker oppkjørselen for dem? Men er kanskje ikke så mange eldre som bestiller pizza :P

Anonym poster: 060e490e9711e672168bc3893a5b8a33

Skrevet

Gir bare tips på ferier.

Anonym poster: aa181543d788bb26a708053b6f05883d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...