Gå til innhold

Katt med hjertesvikt...

Anbefalte innlegg

Gjest Blubberella
Skrevet

Nå føler jeg meg rimelig nedenfor. I sommer fikk jeg endelig tilbake pusen min som hadde vært borte i et helt år. Hun var utmagret, sliten, full av orm og masse klumper i pelsen, men etter ormekur, god mat, sjekk hos dyrlegen og masse TLC kom hun seg til hektene. Hun ble riktignok aldri mer noen ivrig utekatt, men det er jo forståelig etter et år som løskatt.

Så for noen dager siden merket jeg at hun sov mye mer enn vanlig, gadd ikke leke med den andre pusen i huset og så rett og slett dårlig ut. pelsen bar også preg av at hun slurvet med pelsstell. Jeg tok henne med til veterinær der det ble slått fast at hun har en kraftig bilyd på hjertet og mest sannsynlig hjertesvikt. Siden de ikke har ultralyd der på veterinærsenteret ble jeg anbefalt å dra inn til en større by så fort som mulig for å få henne sjekket. Jeg fikk resept på vanndrivende (Furix) og hjertemedisin (Fortekor) som jeg har gitt henne nå i helga. Hun ser enda mer sliten ut nå, og jeg aner ikke om det er bivirkninger av medisinen eller om hjertesvikten har blitt verre. Det ser ikke ut til at vanndrivende har noen virkning for hun verken drikker mer eller tisser mer enn normalt. Jeg fikk også beskjed om å følge med på pustefrekvensen hennes. Hun så ut til å puste litt anstrengt, men hun puster ikke unormalt fort. Ca 20-30 pust i minuttet, noe som ifølge nett er normalt.

Jeg vet ikke egentlig hva jeg vil med dette innlegget da jeg vet at dere ikke kan hjelpe over nett, men jeg ville bare dele og få det ut... Pusen er bare 5 år, så jeg fatter ikke hvorfor hun blir hjertesyk nå. Kanskje er det HCM, kanskje ikke. Kanskje har det ligget latent og slått ut mens hun var løskatt og neppe spiste særlig bra. Ikke vet jeg, men jeg er bare så utrolig frustrert. Hun skulle jo bo sammen med oss og bli en gammel frøken, men nå er alt håp ute. Jeg har jo skjønt at hjertesyke katter ikke lever allverdens lenge...

Noen som har opplevd hjertesvikt hos katt? Var den syk lenge? Når/hvordan oppdaget du/dere at den ikke var frisk? Hvor godt responderte den på medisin? Døde den av seg selv eller måtte den avlives? Mange spørsmål, men jeg blir bare så oppgitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den forrige min hadde medfødt bilyd på hjertet. trengte i følge vet ingen medisinering for dette... helt til han plutselig ikke kom hjem. fikk senere vite at katter med bilyd kan ha en tendens til å plutselig stupe uten forvarsel.

har ikke noe positivt å si dessverre men sjekk ut på ultralyden og skaff deg informasjon først og fremst. du bør også tenke over hvor langt du skal tillate svikten å utvikle seg før hun eventuellt bør få slippe.

Skrevet

Jeg har vokst opp med katter, men har aldri hatt en katt med den type sykdom som din katt har. Ville bare komme med noen støttende ord.

Du bryr deg om katten din, og ønsker den alt godt. Den har tydeligvis et veldig godt hjem, både før den forsvant og etter hjemkomsten. Og det kan du lene deg tilbake på.

Når det gjelder sykdommen, så bør du kanskje lage deg en liste med spørsmål og gi det til dyrelegen, slik at du får svar på det du lurer på, og forhåpentligvis kan kanskje en eller annen bruker her med den type erfaring, svare på i allefall et eller et par av spørsmålene dine.

Uansett og uavhengig av utfall, så tenker jeg at du får ta ekstra godt vare på katten, og gjøre det beste ut av situasjonen, og for katten.

Du må gjerne holde meg (oss) oppdatert om kattens situasjon, krysser fingre og tær for at katten i det minste kan leve noen år ekstra, med god livskvalitet og godt stell hos dere.

Men er enig med brukeren over meg, du bør tenke på grensesetting i forhold hvor langt sykdommen skal "få lov til å utvikle seg" - uten sammenligning forøvrig, så var min søster i en likende situasjon med hunden. Søsteren min bestemte seg for når dagen medisinen som var sterke smertestillende og som fungerte, var tom, da var det ikke aktuelt å hente ut mer medisin, da var det slutt. På den måten fikk min søster forberede seg.

Så det kan hende du kan komme i en slik situasjon der du må forberede deg på verst tenkelige utfall. Men foreløpig, så lenge ingenting er avklart, så tenker jeg at du kan "slappe" av, og se det hele an, prat med dyrelegen, få svar på det du lurer på.

Anonym poster: b19034bfbb4c12b214ae742fc1a2575f

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg er veldig klar på at kan hun ikke bli bedre og leve tilnærmet normalt med medisiner, må jeg forberede meg på å avlive henne. Hjertesvikt er jo ikke reversibelt og katter blir ofte dårligere enn hunder og mennesker med hjertesvikt. Jeg vil ikke tillate at hun skal pines i det lengste, og jeg har jo heller ingen glede av å beholde en katt som ikke klarer å stelle pelsen sin og som bare sover hele dagen. Det gjør bare for vondt å se på, og spesielt når jeg vet hvilken aktiv og sprek katt hun kan være. Vi har fått time til ultralyd i morra tidlig hos ei som visstnok er veldig dyktig på hjertesykdommer hos katt, så da får jeg dommen. Jeg gleder meg til å få pusen undersøkt og få svar på ting, men jeg gruer meg til å antakelig få en mindre hyggelig beskjed. Uansett stoler jeg litt mer på veterinæren der enn den jeg går til her i hjemtraktene, så greit å i tillegg få en slags second opinion.

Jeg skal holde dere oppdatert.

Gjest Blubberella
Skrevet

Gode nyheter! Selv om pusen har bilyd på hjertet og unormalt rask puls, ser hjertet bra ut. Det er ingen svikt som kan gjøre henne slapp og trøtt. Så veterinærene klør seg i hodet og skjønner ikke hvorfor hun er så gåen. De har sjekket indre organer på ultralyd og alt ser normalt ut. Blodprøvene er også normale.

Så nå fremover får vi bare pleie pusen og se an helsa. Blir hun ikke bedre i løpet av nærmeste uka, må veterinærene virkelig legge hodene i bløt og forske videre. Hun virker ihvertfall mer lysten på mat og et lite hakk kvikkere etter at vi sluttet med hjertemedisin og vanndrivende, så kanskje har hjertemedisinen gjort henne verre i det siste. Så da vet dere det. En smule overdramatisering fra den lokale veterinæren blandet med overnervøs eier.

Det er klart: vi må følge med på bilyden på hjertet da katter med bilyd kan bli dårlige eller bare falle død om. Men inntil videre får jeg tenke positivt og håpe hun kommer seg og får mange år sammen med oss før hjertet begynner å skrante.

• Liker 3
Skrevet

Gode nyheter! Selv om pusen har bilyd på hjertet og unormalt rask puls, ser hjertet bra ut. Det er ingen svikt som kan gjøre henne slapp og trøtt. Så veterinærene klør seg i hodet og skjønner ikke hvorfor hun er så gåen. De har sjekket indre organer på ultralyd og alt ser normalt ut. Blodprøvene er også normale.

Så nå fremover får vi bare pleie pusen og se an helsa. Blir hun ikke bedre i løpet av nærmeste uka, må veterinærene virkelig legge hodene i bløt og forske videre. Hun virker ihvertfall mer lysten på mat og et lite hakk kvikkere etter at vi sluttet med hjertemedisin og vanndrivende, så kanskje har hjertemedisinen gjort henne verre i det siste. Så da vet dere det. En smule overdramatisering fra den lokale veterinæren blandet med overnervøs eier.

Det er klart: vi må følge med på bilyden på hjertet da katter med bilyd kan bli dårlige eller bare falle død om. Men inntil videre får jeg tenke positivt og håpe hun kommer seg og får mange år sammen med oss før hjertet begynner å skrante.

Bra! :)

Kanskje er det det året hun levde som utekatt som har preget henne i en så sterk grad at det gir utslag i fysiske påkjenninger? Da tenker jeg at reservene hennes som gikk med til å overleve, er oppbrukt, og at det resulterer i mye rart...håper at det er slik, da er det godt håp at hun, med tid og stunder og godt stell kommer seg til hektene igjen og så får man håpe at hun har mistet lysten på å "vandre ute på egenhånd for å utforske verden" totalt.

Håper at veterinærene finner ut av årsaken til bilyden i allefall.

Men flott at katten ser ut til å få noen gode år til! :)

Anonym poster: b19034bfbb4c12b214ae742fc1a2575f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...