Anciol Skrevet 19. november 2012 #21 Del Skrevet 19. november 2012 Stukket på hytten og tatt med hundene og mine nærmeste:)!som mann og barn, mamma , pappa og broren min med sin lille familie! Har alt vi trenger på hytten, kort vei til sjøen så jeg kunne skaffet fersk mat. Har masse hermetikk, posesupper etc lagret i spisskameret på hytten. Har primus , gass, verktøy! Og en super brønn med friskt kaldt vann:)! overgrodd åker hvor vi kan så grønt:)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 19. november 2012 #22 Del Skrevet 19. november 2012 Stukket på hytten og tatt med hundene og mine nærmeste:)!som mann og barn, mamma , pappa og broren min med sin lille familie! Har alt vi trenger på hytten, kort vei til sjøen så jeg kunne skaffet fersk mat. Har masse hermetikk, posesupper etc lagret i spisskameret på hytten. Har primus , gass, verktøy! Og en super brønn med friskt kaldt vann:)! overgrodd åker hvor vi kan så grønt:)! Hørtes bra ut! Jeg og min kompisgjeng joiner dere, enten dere vil eller ei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Summers Skrevet 19. november 2012 #23 Del Skrevet 19. november 2012 Hørtes bra ut! Jeg og min kompisgjeng joiner dere, enten dere vil eller ei! Liker at du ditcher fruen når det virkelig gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 19. november 2012 #24 Del Skrevet 19. november 2012 Hørtes bra ut! Jeg og min kompisgjeng joiner dere, enten dere vil eller ei! Nice:) koselig å få gjester:) og vise de rundt:)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 19. november 2012 #25 Del Skrevet 19. november 2012 Liker at du ditcher fruen når det virkelig gjelder. Hu blir selvsagt med! Nice:) koselig å få gjester:) og vise de rundt:)! Du har ikke sett så mange grøssere du? Neida, dere skal få ha stedet for dere selv fra meg, men pass dere for kriminelle bander som raider harmoniske småsteder med mat og pene kvinnfolk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 19. november 2012 #26 Del Skrevet 19. november 2012 Sivilforsvaret tester sirenene første onsdag i Juni tror jeg det er. Så om du hører den rundt da, så kan du være sikker på at det er en test. Men hører du alarmen hvilken som helst annen dag i året, så er det noe som har skjedd. Det er ikke slik at de tester andre dager, eller at den går av ved en feil osv. Går den av så må du sjekke radioen eller tv, eller finne ut av hva alarmlydene betydde. Det er forskjellige alarmer for gass, fly, atomangrep osv. Takk for at du svarte Og ikke minst for at du svarte på en ordentlig måte, ser for meg jeg kunne fått mye "verre" svar fra folk her inne på at jeg rett og slett ikke har peiling på akkurat det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 19. november 2012 #27 Del Skrevet 19. november 2012 Ville tatt med meg mine nærmeste og hesten min og dratt til hytta Har alt jeg trenger der, kunne overlevd ganske lenge på egenhånd med vann i brønnen, utedo, peis og matlager! Det er det som anbefales også. På hytta er det som regel lagt opp til at man skal klare seg lenge under enkle forhold. Det verste vi sannsynligvis kommer til å oppleve i nærmere fremtid, er strømbrudd på grunn av uvær, vil jeg tro. Solstormer kan innvirke på strømnettet, men det skal faktisk en god del til, det er dessuten fullt mulig å varsle slike på forhånd. De energirike partiklene som lager trøbbel, har en langt lavere hastighet enn lyset, så de bruker minst et par tilmer på å nå frem til oss. (Dette er en av fordelene ved å ikke bo på Merkur! ) Andre "vanlige" naturkatastrofer som jordskjelv og vulkanutbrudd er heller uvanlige i Norge, siden vi sitter på en tykk og kjedelig skorpe. Asteroidetreff er jo selvsagt en mulighet, men det vil sannsynligvis også bli varslet en god stund i forveien, og forhåpentligvis kan vi avverge sliktno. Det aller mest sannsynlige katastrofescenarioet, er vel rett og slett kollaps i verdensøkonomien. Det vil ikke gi uår og sult, men vil nok gjøre levestandarden en del dårligere over det jevne. Det er nok strømbrudd og kollaps i verdensøkonomien jeg har tenkt på selv. Jeg er uinteressert i konspirasjonsteorier, men jeg liker alltid å være noenlunde forberedt og har lagt til rette for langvarig strømbrudd. I følge artikkelen er det influensapandemi, storm, strømbrudd, fjellskred, solstorm og skogbrann som er de mest sannsynlige, og så kommer det vel igjen litt an på hvor man bor.. Merker jeg tydeligvis er fryktelig urutinert og kanskje også en smule naiv, for jeg har ikke tenkt tanken på å lagre hermetikk, batterier, og andre ting en gang. Vi har jo alltid mat i skapene og slikt, men hvor lenge det ville vart i en nødssituasjon? Antagelig ikke lenge da jeg stort sett handler inn til en voksen og et barn. Helt ærlig har jeg ikke tenkt over hva jeg skulle gjort i en slik situasjon heller. Heldigvis er jeg frisk og ung, noe som i seg selv sikker vil være en fordel, men bortsett fra det har jeg nok ikke mye å stille opp med fysisk. Flyalarm har jeg hørt, bor ca 20 min fra Oslo sentrum, hva jeg bør/skal gjøre når jeg hører den er jeg derimot mer usikker på. Jeg spurte egentlig litt for moro skyld, for jeg trodde opprinnelig at jeg var en som bekymret meg litt for mye som i det hele tatt tenker på slike ting. Tilbrakt en del tid på backpacking hvor jeg møtte de som tenker at verden vil gå under i 2012, og de som tror verdensøkonomien kollapser snart. Selv om jeg synes de fleste som tenkte sånn var rimelig sprø, så var det tydelig her jeg bodde at et strømbrudd kan være rimelig upraktisk. Flere kolleger mistet strømmen i 3-4 dager etter nyttårsstormen (mener jeg det var). Siden man ikke var forberedt, dro alle for å få tak i aggregat f.eks. Det hadde blitt utsolgt med en gang. Slik tror jeg man vil se det med mat ved en verre krise. Bare det ble sagt at det kunne bli problematisk å få tak i smør, så var alt smøret utsolgt i butikkene dagen etter her hvor jeg bor. Det mest vanlige om flyalarmen skulle gå utenom den andre onsdagen i januar og den andre onsdagen i juni, er at man setter på radioen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #28 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg har ikke noe lager, men skal rett og slett skaffe meg det. Darthoven, du høres ut til å ha peiling på dette, og sikkert flere her og, men jeg har lagt merke til deg. Kan du gi meg en "enkel" liste over hva jeg burde ha i skapet hvis det skulle vise seg at vi blir kuttet fra samfunnet? Da en stor storm traff oss, var vi uten strøm i 5 dager, uten vann like lenge fordi pumpa stod stille. Naboen løste det med å strekke opp slange til brønnen sin, så vann løser seg ca på den måten, men resten står vi jo litt dødt med. Har noen tusen i kontanter i tilfelle noe skulle skje, men det er alt jeg har forberedt meg på Anonym poster: e94bd9ce6e3b796fda23c52f826dc850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 19. november 2012 #29 Del Skrevet 19. november 2012 Hu blir selvsagt med! Du har ikke sett så mange grøssere du? Neida, dere skal få ha stedet for dere selv fra meg, men pass dere for kriminelle bander som raider harmoniske småsteder med mat og pene kvinnfolk! Nei ikke slike, men har sett er serie med filmer om han koselige Jason Voorhees , han hyggelige freddy krueger, og snille Michael Myers som kveket søsteren og kjæresten som 7 åring; holder meg til gamle klassiske splatter filmer! hehe takker for advarselen, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 19. november 2012 #30 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Sjekk hermetikkbokser før dere kjøper dem og styr unna dem det står "muk" på i innholdsfortegnelsen. Næringsrik mat er det beste. Ikke avfallsprodukter. http://no.wikipedia...._utbenet_kjøtt En liten hverdagsbatong eller to i huset er kanskje heller ikke å forakte, i tilfelle matraidere? Endret 19. november 2012 av Hoppetaujenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 19. november 2012 #31 Del Skrevet 19. november 2012 Eller noen elektriske store batterier og litt piggtråd: etc:)! er og velkomment! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 19. november 2012 #32 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg har ikke noe lager, men skal rett og slett skaffe meg det. Darthoven, du høres ut til å ha peiling på dette, og sikkert flere her og, men jeg har lagt merke til deg. Kan du gi meg en "enkel" liste over hva jeg burde ha i skapet hvis det skulle vise seg at vi blir kuttet fra samfunnet? Da en stor storm traff oss, var vi uten strøm i 5 dager, uten vann like lenge fordi pumpa stod stille. Naboen løste det med å strekke opp slange til brønnen sin, så vann løser seg ca på den måten, men resten står vi jo litt dødt med. Har noen tusen i kontanter i tilfelle noe skulle skje, men det er alt jeg har forberedt meg på Anonym poster: e94bd9ce6e3b796fda23c52f826dc850 Det kan jeg ikke desverre. Det er ingen fasit på hva man trenger, og man må jo dessuten kunne bruke de tingene man skaffer seg. Men hvis vi tar utgangspunkt i kortere perioder hvor man kanskje må klare seg dager eller uker, så er et nødaggregat greit å ha, småbatterier til lommelykter, parafin, noen kanner med med bensin /diesel, tilgang på rent vann, mat, varme klær, ulltepper, telys osv. Dersom vi hadde fått økonomisk kollaps hvor folk begynte å miste jobb og hus osv, så spiller det egentlig liten rolle hva du gjør når det skjer. Da er det viktigste å ha forberedt seg ved å betale ned lån, lære seg å utnytte små områder til å dyrke mat, jakte, fiske, stjele osv. Så det er uendelige med ting man kan forberede seg på, men det meste nyttige er egentlig å tenke hva du ville ha hatt med deg på telttur om vintern. Varme, lys, beskyttelse fra vind og vær, vann og mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 19. november 2012 #33 Del Skrevet 19. november 2012 Eller noen elektriske store batterier og litt piggtråd: etc:)! er og velkomment! 2 store schæfere, pumpehagle og bandada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 19. november 2012 #34 Del Skrevet 19. november 2012 Jasså, så det er faktisk noen som har tenkt på dette her med å ha et hermetikklager med mat. Det er jo snakk om, og har vært snakk om lenge, solstormene i 2013. Nasa har også gått ut med dette og skrevet om dette, så det er ikke konspirasjon eller gærninger som har funnet det på. Altså, man kan jo håpe at det skjer på tidlig høst om det absolutt skal skje, men f. eks om det skjer om vinteren, hva gjør de som da fyrer med strøm? Strømmen kan være borte i kort tid og opptil mnd eller et år. Hva med de som ikke har peis, de må vel ta inn grillen og fyre da? Med vinduet åpent? Eller hva om det skjer om sommeren og aircondition/viften ikke virker? Om sommeren/våren/høsten har man i allefall vann, men om strømmen slutter å funke ( i allefall her jeg bor), slutter vannet å funke. Ja, da må man vel sitte og tine snø da, om det er snø. Det er jo ikke alltid det heller. Så om man ikke bor ved et tjern, er det også lurt å hamstre vann om man først skal hamstre noe. Hermetikk er også et lurt valg. Når det er sagt.. Nei, jeg har ikke et lager av hermetikk eller vann selv. Jeg har mat i skapet, men det skal kokes eller tilberedes på en annen måte. Selvom jeg til de grader kan være skeptisk selv, tror jeg at jeg faktisk kanskje kommer til å hamstre litt hermetikk og div. fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 19. november 2012 #35 Del Skrevet 19. november 2012 Jasså, så det er faktisk noen som har tenkt på dette her med å ha et hermetikklager med mat. Det er jo snakk om, og har vært snakk om lenge, solstormene i 2013. Nasa har også gått ut med dette og skrevet om dette, så det er ikke konspirasjon eller gærninger som har funnet det på. Altså, man kan jo håpe at det skjer på tidlig høst om det absolutt skal skje, men f. eks om det skjer om vinteren, hva gjør de som da fyrer med strøm? Strømmen kan være borte i kort tid og opptil mnd eller et år. Hva med de som ikke har peis, de må vel ta inn grillen og fyre da? Med vinduet åpent? Eller hva om det skjer om sommeren og aircondition/viften ikke virker? Om sommeren/våren/høsten har man i allefall vann, men om strømmen slutter å funke ( i allefall her jeg bor), slutter vannet å funke. Ja, da må man vel sitte og tine snø da, om det er snø. Det er jo ikke alltid det heller. Så om man ikke bor ved et tjern, er det også lurt å hamstre vann om man først skal hamstre noe. Hermetikk er også et lurt valg. Når det er sagt.. Nei, jeg har ikke et lager av hermetikk eller vann selv. Jeg har mat i skapet, men det skal kokes eller tilberedes på en annen måte. Selvom jeg til de grader kan være skeptisk selv, tror jeg at jeg faktisk kanskje kommer til å hamstre litt hermetikk og div. fremover. Kul tendens at folk faktisk begynner å tenke litt i de baner. Jeg digger det! I USA prepper omtrent 20% av befolkningen, men det er kanskje en grunn til det, mange er idioter og mange har ikke uten grunn stor mistillit til myndighetene. Men å ikke være totalt uforberedt på at noe KAN skje er jo ikke dumt. Bare du har en liten plan, så hjelper det mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #36 Del Skrevet 19. november 2012 Her hjemme har jeg egentlig liten sjangs for noe som helst. Har jo hermetikklager men hva hjelper det når jeg hverken har primus eller vedovn. :gjeiper: Jeg ville nok dratt til hytta jeg og. Ferskt vann, hermetikklager, vedlager, aggregat, solcellepanel, parafinlamper, vedovn, primus, masse stearinlys og verktøy. Hvem sa gamledagse hytter ikke er nyttig! Anonym poster: f802ff05a38c2d20e7dbd2858b8a2bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 19. november 2012 #37 Del Skrevet 19. november 2012 Kul tendens at folk faktisk begynner å tenke litt i de baner. Jeg digger det! I USA prepper omtrent 20% av befolkningen, men det er kanskje en grunn til det, mange er idioter og mange har ikke uten grunn stor mistillit til myndighetene. Men å ikke være totalt uforberedt på at noe KAN skje er jo ikke dumt. Bare du har en liten plan, så hjelper det mye. I USA har de jo gode grunner, de fleste steder langs kysten er de utsatt for orkaner og flom, i sør er de utsatt for tørke, i vest for enorme skogbranner og i midtvesten for tornadoer. Vi har jo ikke det samme ekstremværet her, men det sies jo at vi kan få de temmelig kraftige stormene kysten i Nord-Norge har hatt her på østlandet og i innlandet etter hvert også. Og mer av det i nord også. Han fra DSB som uttalte seg i artikkelen sa faktisk at enhver bør tenke over hvordan vi skal takle det om strømmen blir borte, og å ha en enkel kriseplan. At trygghetsfølelsen kanskje har gått for langt. Vi er jo vant til at alt fikses opp i med en gang det skjer en feil. Med en far som var ingeniør på kraftverk, husker jeg jo hvordan telefonen ringte i ett da han hadde vakt og om strømmen ble borte, og hvor sinte alle var om han ikke kunne fikse det i løpet av minutter.. Vi er ikke vant med at ting ikke fungerer og å klare oss selv lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 19. november 2012 #38 Del Skrevet 19. november 2012 I USA har de jo gode grunner, de fleste steder langs kysten er de utsatt for orkaner og flom, i sør er de utsatt for tørke, i vest for enorme skogbranner og i midtvesten for tornadoer. Vi har jo ikke det samme ekstremværet her, men det sies jo at vi kan få de temmelig kraftige stormene kysten i Nord-Norge har hatt her på østlandet og i innlandet etter hvert også. Og mer av det i nord også. Han fra DSB som uttalte seg i artikkelen sa faktisk at enhver bør tenke over hvordan vi skal takle det om strømmen blir borte, og å ha en enkel kriseplan. At trygghetsfølelsen kanskje har gått for langt. Vi er jo vant til at alt fikses opp i med en gang det skjer en feil. Med en far som var ingeniør på kraftverk, husker jeg jo hvordan telefonen ringte i ett da han hadde vakt og om strømmen ble borte, og hvor sinte alle var om han ikke kunne fikse det i løpet av minutter.. Vi er ikke vant med at ting ikke fungerer og å klare oss selv lenger. Sant det. Og i dag som alt er avhengig av teknologi, så er det ikke mange timene, eller dagene som skal til før alt stanser opp. Samtidig har mange mistet veldig mye kunnskap om hvordan man gjør helt basic ting. Kunne sikkert funnet noen hippe lattedrikkere i Oslo som ikke hadde fått fyr i en vedovn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 19. november 2012 #39 Del Skrevet 19. november 2012 Leste en interessant artikkel om samfunnssikkerhet og beredskap i siste A-magasinet, og ble sittende å lure på om det finnes varslingsanlegg på/i alle tettsteder og byer. Tror nemlig ikke jeg har hørt flyalarmen her jeg bor nå. Hvor stort er tettstedet/byen du bor i, og har du noen gang hørt testing av flyalarm? Scenarioet ved et lengre strømbrudd er at de som trenger det aller mest, vil prioriteres. De friske vil komme langt tilbake i køen og må greie seg selv. Ved en eventuell krise eller katastrofe, hvor ville du dratt? Og har du tenkt på å skaffe aggregat, batterier, primus, lommelykt eller lignende for å ha hjemme i tilfelle et eventuelt langvarig strømbrudd eller enannen krise, eller tenker du at slikt ikke vil skje her? Her testes flyalarmen et par ganger i året. Det har det gjort alle steder jeg har bodd på i Norge. Tror jeg ville klart meg greit om vi mistet strøm osv egentlig. Både jeg og mannen er ganske handy, jeg har drevet mye med jakt og slikt, og er vant til å leve lenge på hytte uten vann og strøm. Har ikke noe kriselager med mat og nødvendig utstyr, iallefall ikke noe som vil vare så lenge. Om strømmen blir kuttet her pga f.eks uvær og det ville tatt noen dager før den var tilbake, så har jeg nok mat dog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 19. november 2012 #40 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg er gamer, jeg og mine med-nerder overlever alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå