Gå til innhold

Har du et lager med hermetikk?

Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Leste en interessant artikkel om samfunnssikkerhet og beredskap i siste A-magasinet, og ble sittende å lure på om det finnes varslingsanlegg på/i alle tettsteder og byer. Tror nemlig ikke jeg har hørt flyalarmen her jeg bor nå.

Hvor stort er tettstedet/byen du bor i, og har du noen gang hørt testing av flyalarm?

Scenarioet ved et lengre strømbrudd er at de som trenger det aller mest, vil prioriteres. De friske vil komme langt tilbake i køen og må greie seg selv.

Ved en eventuell krise eller katastrofe, hvor ville du dratt? Og har du tenkt på å skaffe aggregat, batterier, primus, lommelykt eller lignende for å ha hjemme i tilfelle et eventuelt langvarig strømbrudd eller enannen krise, eller tenker du at slikt ikke vil skje her?

Endret av Badabing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, "when the SHTF" nærmer seg jo, og jeg vet at en del amerikanere har organisert egne samfunn med hemmelige bunkers hvor de har lagret mat, medisiner og våpen og hvor de skal rømme til når kaos innsetter. Selv har jeg ingen lager med hermetikk, men skulle nok klart meg fint en god stund uansett. Jeg er ung og frisk og har varme klær jeg kan ta på hvis strømmen skulle forsvinne. Verre med gamle og syke som er avhengig av elektronikk for å overleve.

Anonym poster: 58a7806581a48ffa48c86084761711f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dratt ut på hytten vår som er uten strøm. Gassovner, gasskomfyr og solpanel.

Anonym poster: 34f4906085b2e3fa5fad63e3d94b1e3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dra hjem til finnmark kansje. men hadde vært en utfordring om jeg skulle kommet meg hjem til nord norge uten noe strøm(dermed ingen fly) og gravid i mnd nr 7.

Anonym poster: 226c7e4b7834d70b56fc6f90852d49e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med meg mine nærmeste og hesten min og dratt til hytta :) Har alt jeg trenger der, kunne overlevd ganske lenge på egenhånd med vann i brønnen, utedo, peis og matlager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller satset på å gå til butikken med en gang og sikre med hermetikkmat i siste liten. Sånt ordner seg. Jeg mener at behovet for å hamstre hermetikk er meget usannsynlig, og at det antageligvis bare er sløsing av penger.

Sånn hermetikkmat varer kanskje i 4 år (basert på en boks med lapskaus jeg har her hjemme ;) ), jeg tror det bare er bortkasta å surre med et sånt lager og holde det ferskt i hva som potensielt kan vise seg å være flere tiår, og så dør du til slutt uten å noensinne ha fått bruk for. Det er nettopp det som kommer til å skje, nemlig at ingenting skjer.

Anonym poster: 75fadfcda0270fdab3ef73c568c9778b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg en av dem som får nok å gjøre hvis SHTF (shit hits the fan), og er derfor sikret matrasjoner, varme etc. Likevel har jeg en grei buffer, som jeg kan leve på noen uker, om det kniper.

Har ikke mye hermetikk, men noe - og litt frysetørket ferdigmat og annen tørrvare. Bare fra fryseren skal jeg kunne leve greit ei uke. Der ligger det isblokker, som vil sørge for kjøleskaptemperatur etter dag to, og samtidig er et lite reservereservoar av drikkevann. Jeg har ekstra vannkanne under kjøkkenbenken og i bilen, sånn at jeg får kaffe og en kattevask hvis vannet blir stengt plutselig.

I fryseren fins også konservert mat, som tørket og saltet kjøtt og røkt fisk. Så noe kan løftes ut og likevel holde seg en god stund. Jeg har mange stearinlysestaker og noen pakker med telys. Skal varme og lyse opp et rom greit med de, også midtvinters. Men for sikkerhets skyld har jeg en gammel parafinovn stående. Men har vært sløv med å kjøpe inn parafin til den...

Mistet min gamle parafinlampe, og vurderer å kjøpe ny, men har to gasslamper, og to kokeapparat med ulike gasspatroner, samt stormkjøkken med spritbrenner.

Kjedelig at det ikke fins ildsted i boligen. Det er et savn, for jeg har tilgang på nær ubegrensede mengder brensel på jobben. Men jeg mekker en "vedkomfyr" av en tom hermetikkboks på få minutter, som jeg kan koke på utendørs, om behovet skulle oppstå.

Har også noen døgn nødstrøm i batterier, som gir meg PC, LED-lys og mobillading. Men om mobilnettet fungerer under et strømbrudd av varighet, det er en annen historie.

I bilen har jeg ei lita eske med nødvendigheter. Så jeg bør komme fra det med æren i behold, selv om jeg blir sittende fast på høyfjellet noen døgn midtvinters. Det eneste jeg mangler er et greit hygienesystem. Ser for meg en basis i våtservietter. Men jakter etter en pumpesåpe som ikke har fuktighetskrem innebygd, og som behøver minimalt med vann for å få skylt den bort. Kanskje det kan fungere med sånn antibakteriell kremting istedenfor, eller noe aloe-vera-smørje?

75fadfcda0270fdab3ef73c568c9778b' timestamp=1353297535' post='11830853]Jeg hadde heller satset på å gå til butikken med en gang og sikre med hermetikkmat i siste liten. Sånt ordner seg. Jeg mener at behovet for å hamstre hermetikk er meget usannsynlig, og at det antageligvis bare er sløsing av penger.

Sånn hermetikkmat varer kanskje i 4 år (basert på en boks med lapskaus jeg har her hjemme ;) ), jeg tror det bare er bortkasta å surre med et sånt lager og holde det ferskt i hva som potensielt kan vise seg å være flere tiår, og så dør du til slutt uten å noensinne ha fått bruk for. Det er nettopp det som kommer til å skje, nemlig at ingenting skjer.

Er litt tåpelig å stole på at en får tak i hva en trenger når det trengs. For da tenker alle sånn, og butikkene går tom. Få butikker, om noen har lager i dag. Men du har rett i at det er dumt å kjøpe noe for å bare lagre det. Kjøp heller hermetikk du liker eller kan få bruk for. Lapskaus kan være en helt kurant "nødmiddag" en dag du kommer hjem trøtt og sliten, og sulten som en skrubb. Med brødskiver du kliner smør på mens lapskausen snurrer i mikrobølgeovnen, er det ikke urealistisk at du får brukt den før fire år er omme. Men det er viktig å holde seg til ting en liker og som en kommer til å spise uansett.

Nå kan hermetikk holde seg fin i årevis etter best før dato. Oppbevares boksen tørt og under romtemperatur, for eksempel i kjeller, er det ingen grunn til at maten ikke kan spises flere år etter at best-før-dato er passert. Så lenge ikke boksen buler. Det du kan risikere er litt redusert næringsverdi og kanskje den mister litt smak. Kaloriinnhold er det samme, selv om det er mindre vitaminer tilbake.

Det er mye stygg hermetikk på markedet, men noe er brukbart. Maksboller, kyllingboller og til en viss grad joikakaker. Sammen med en boks hermetiske grønnsaker er det mulig å bli mett på sånt. Frossengrønnsaker også. Fryseren holder seg greit kald to døgn. Og grønnsakene lengre, om de kommer opp i friluft. Kniper det kan de tørkes, og siden kokes.

Andre alternativer er å ha knekkebrød, og noen bokser hermetisk pålegg, som leverpostei, jædersylte, tomatmakrell, sardiner, svolværpostei, krabbe, nugatti og så videre.

Posemat, som lapskaus, gryteretter og rett-i-koppen skal heller ikke undervurderes. en får alltids tak i vann i Norge. Varme til matlaging er ikke lengre enn en fyrstikk borte...

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Leste en interessant artikkel om samfunnssikkerhet og beredskap i siste A-magasinet, og ble sittende å lure på om det finnes varslingsanlegg på/i alle tettsteder og byer. Tror nemlig ikke jeg har hørt flyalarmen her jeg bor nå.

Hvor stort er tettstedet/byen du bor i, og har du noen gang hørt testing av flyalarm?

Scenarioet ved et lengre strømbrudd er at de som trenger det aller mest, vil prioriteres. De friske vil komme langt tilbake i køen og må greie seg selv.

Ved en eventuell krise eller katastrofe, hvor ville du dratt? Og har du tenkt på å skaffe aggregat, batterier, primus, lommelykt eller lignende for å ha hjemme i tilfelle et eventuelt langvarig strømbrudd eller enannen krise, eller tenker du at slikt ikke vil skje her?

Jeg er "hobby-prepper" på sånn halvseriøst nivå. Har vel hermetikk i boden for noen måneder, samt batterier, survival-kit, bugout-kit, hodelykter, mobiltelefon som kan stå på standby i 65 dager med kompass, gps, samt klokke med gps og kompass..elsker alle sånne ting. Ikke at jeg nødvendigvis tror noe vil skje, er ingen konspirasjonsteoretiker eller noe, men slik verden ser ut nå så vet man søren meg aldri når SHTF. Mine frilufstlivinteresser tilsier også at jeg har UNØDVENDIG mye utstyr..soveposer, liggeunderlag, sko, titalls ullundertøy, thermo-gummistøvler, oppblåsbar gummibåt, 9 fiskestenger, hagle, ammo, telt..you name it. Dessuten har jeg alt for mye fisk i frysern.

Aggregat har jeg ikke, men har tilgang på det bare noen km unna, så i værste fall kan jeg hente det.

Det gjelder å være foreberedt på alt her i livet. Man vet aldri. Samtidig gjelder det å ikke ta av helt, med mindre man synes det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her som tenker på å bli venner med en bonde? Hermetikk er ikke akkurat fornybart, men det kuer og sånn.

Anonym poster: c86a6e0edd5036dcef1e31e25cafe4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Jeg hadde heller satset på å gå til butikken med en gang og sikre med hermetikkmat i siste liten. Sånt ordner seg. Jeg mener at behovet for å hamstre hermetikk er meget usannsynlig, og at det antageligvis bare er sløsing av penger.

Anonym poster: 75fadfcda0270fdab3ef73c568c9778b

Ja, det er jo de som tenker sånn som alltid driter seg ut. Når noe FAKTISK skjer, så skal ALLE i butikkene..joda, noen får det de trenger, men andre får ingenting siden alt er utsolgt. Det har skjedd før i historien og det kan skje igjen. Tror du noen trodde at det skulle bli krig i 1939? Men såklart, sannsynligheten er vel liten for at noe slikt skjer i Norge i 2012. Men andre ting kan skje..solstormer, naturkatastrofer eller annet som gjør at vi mister strøm og kommunikasjon e.l.

Hope for the best, prepare for the worst.

Hermetikk holder seg i ÅREVIS. Det står best før på boksene, og den datoen er som regel 4-5 år fram i tid. Det betyr ikke at man ikke kan spise det mye lenger fram i tid enn det. Det er "siste forbruksdag" på ferskvarer som er "final date". I fjor vinter spiste jeg en boks med noe bønner og flesk fra 1982 som jeg fant på hytta. Smakte helt greit det, og jeg ble ikke dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste vi sannsynligvis kommer til å oppleve i nærmere fremtid, er strømbrudd på grunn av uvær, vil jeg tro. Solstormer kan innvirke på strømnettet, men det skal faktisk en god del til, det er dessuten fullt mulig å varsle slike på forhånd. De energirike partiklene som lager trøbbel, har en langt lavere hastighet enn lyset, så de bruker minst et par tilmer på å nå frem til oss. (Dette er en av fordelene ved å ikke bo på Merkur! ;))

Andre "vanlige" naturkatastrofer som jordskjelv og vulkanutbrudd er heller uvanlige i Norge, siden vi sitter på en tykk og kjedelig skorpe. Asteroidetreff er jo selvsagt en mulighet, men det vil sannsynligvis også bli varslet en god stund i forveien, og forhåpentligvis kan vi avverge sliktno.

Det aller mest sannsynlige katastrofescenarioet, er vel rett og slett kollaps i verdensøkonomien. Det vil ikke gi uår og sult, men vil nok gjøre levestandarden en del dårligere over det jevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke preppe når alle andre gjør det. Du kan preppe for å ha mat nok i årevis, men det hjelper lite når det kommer en person med pistol og tar det, dersom du ikke er forberedt på det da..

Anonym poster: 4e52f68c4a78f4eb63b14c825976899c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Trenger ikke preppe når alle andre gjør det. Du kan preppe for å ha mat nok i årevis, men det hjelper lite når det kommer en person med pistol og tar det, dersom du ikke er forberedt på det da..

Anonym poster: 4e52f68c4a78f4eb63b14c825976899c

Det hjelper lite med pistolen din når du skal rane mitt hermetikklager..Jeg ville ikke tatt sjansen på at en prepper ikke har pumpehagle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darthoven

Det verste vi sannsynligvis kommer til å oppleve i nærmere fremtid, er strømbrudd på grunn av uvær, vil jeg tro. Solstormer kan innvirke på strømnettet, men det skal faktisk en god del til, det er dessuten fullt mulig å varsle slike på forhånd. De energirike partiklene som lager trøbbel, har en langt lavere hastighet enn lyset, så de bruker minst et par tilmer på å nå frem til oss. (Dette er en av fordelene ved å ikke bo på Merkur! ;))

Andre "vanlige" naturkatastrofer som jordskjelv og vulkanutbrudd er heller uvanlige i Norge, siden vi sitter på en tykk og kjedelig skorpe. Asteroidetreff er jo selvsagt en mulighet, men det vil sannsynligvis også bli varslet en god stund i forveien, og forhåpentligvis kan vi avverge sliktno.

Det aller mest sannsynlige katastrofescenarioet, er vel rett og slett kollaps i verdensøkonomien. Det vil ikke gi uår og sult, men vil nok gjøre levestandarden en del dårligere over det jevne.

Jeg prepper IKKE for asteroidetreff :fnise:

Er enig i at kollaps i verdensøkonomien er det største incentivet for at jeg prepper litt. Jeg har preppet økonomisk gjennom tjueårene og er i hvert fall gjeldsfri og en fri mann med formue, både i banken, i cash, og som den sjørøveren jeg er har jeg en kiste med sølv og gull gravd ned i skogen et sted ;) Litt gal må man jo være! Jeg prøver å ta forskjellige forbehold. Ved en langvarig vedvarende totalkollaps har selvsagt ikke gull eller sølv noen verdi heller, men det kan stige enormt i verdi ved en kortvarig kollaps, eller når ting kommer seg igjen, eller om vi får en ny råvarebasert økonomi. Hvem vet? Penger i banken har jeg fordi jeg tross alt lever litt i den virkelige verden også..også har jeg noe cash i tilfelle bank-kræsj. Da vil det alltid være en periode hvor dumme mennesker fortsatt aksepterer penger som betalingsmiddel i etterkant, selv om papirlappene er verdiløse.

Jeg tror den beste preppinga man kan gjøre er å sikre seg finansiellt, ha kontakter og vite at man kan skaffe seg varme og mat og ly under alle eventuelle omstendigheter. Prepping av fiskestenger, tørrfor og lommelykt er først og fremst veldig greit for å komme seg raskt ut på fjell/fisketur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg føler meg ganske trygg her jeg bor. Om det skulle skje noe terrormessig så er det vel flyplasser/kjøpesentre og lignende viktige områder det skulle skje noe på? Vi har ikke et lager med hermetikk her, men vi har ofte knekkebrød liggende, da. Det er jo noe..

Anonym poster: d9d7602ecb7cc70830daad2a2ca82a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Darthoven

Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg føler meg ganske trygg her jeg bor. Om det skulle skje noe terrormessig så er det vel flyplasser/kjøpesentre og lignende viktige områder det skulle skje noe på? Vi har ikke et lager med hermetikk her, men vi har ofte knekkebrød liggende, da. Det er jo noe..

Anonym poster: d9d7602ecb7cc70830daad2a2ca82a77

Er vel ikke akuratt terror vi snakker om her. Spiller da ingen rolle om du har hermetikk eller ikke dersom det skjer en terroraksjon? Hadde du brukt for hermetikk 22 juli?

Har du hørt om disse landene som heter Hellas, Spania og Portugal? Det er endel mennesker der nede som angrer BITTERT på at de ikke tok noen forbehold, også er det endel mennesker som priser seg lykkelige over at de tok sjansen på å ta noen forbehold. Du kan ikke engang se for deg at vi kan ende i samme situasjon her i Norge? Det sier jo litt. Jeg sier ikke at det vil skje, men når man ser land etter land i Europa rakne, så burde etthvert oppegående menneske klare og i det minste reflektere over at vi kan se lignende tilstander her en gang i framtiden. Vi er ikke immune bare fordi vi fortsatt har litt olje.

Du har aldri tenkt at vi kanskje ikke alltid vil ha masse olje å selge til en høy pris? Norsk produksjon er ned 55% siden år 2000. Vi importerer 80 000 innvandrere i året, vi har 15% reell arbeidsledighet (bare at vi kaller 120 000 arbeidsledige for arbeidsavklarende..som eneste land i verden), vi har en vanvittig stor andel av befolkningen på trygd. Hva om velferdssystemet kollapser her som ute i Europa? Hva tror du skjer da, når hundretusenvis av skalla østeuropere har lyst på ny bil eller middag? Kanskje de tar seg en tur til huset ditt? Noe å tenke på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg tydeligvis er fryktelig urutinert og kanskje også en smule naiv, for jeg har ikke tenkt tanken på å lagre hermetikk, batterier, og andre ting en gang.

Vi har jo alltid mat i skapene og slikt, men hvor lenge det ville vart i en nødssituasjon? Antagelig ikke lenge da jeg stort sett handler inn til en voksen og et barn.

Helt ærlig har jeg ikke tenkt over hva jeg skulle gjort i en slik situasjon heller. Heldigvis er jeg frisk og ung, noe som i seg selv sikker vil være en fordel, men bortsett fra det har jeg nok ikke mye å stille opp med fysisk.

Flyalarm har jeg hørt, bor ca 20 min fra Oslo sentrum, hva jeg bør/skal gjøre når jeg hører den er jeg derimot mer usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Merker jeg tydeligvis er fryktelig urutinert og kanskje også en smule naiv, for jeg har ikke tenkt tanken på å lagre hermetikk, batterier, og andre ting en gang.

Vi har jo alltid mat i skapene og slikt, men hvor lenge det ville vart i en nødssituasjon? Antagelig ikke lenge da jeg stort sett handler inn til en voksen og et barn.

Helt ærlig har jeg ikke tenkt over hva jeg skulle gjort i en slik situasjon heller. Heldigvis er jeg frisk og ung, noe som i seg selv sikker vil være en fordel, men bortsett fra det har jeg nok ikke mye å stille opp med fysisk.

Flyalarm har jeg hørt, bor ca 20 min fra Oslo sentrum, hva jeg bør/skal gjøre når jeg hører den er jeg derimot mer usikker på.

Sivilforsvaret tester sirenene første onsdag i Juni tror jeg det er. Så om du hører den rundt da, så kan du være sikker på at det er en test. Men hører du alarmen hvilken som helst annen dag i året, så er det noe som har skjedd. Det er ikke slik at de tester andre dager, eller at den går av ved en feil osv. Går den av så må du sjekke radioen eller tv, eller finne ut av hva alarmlydene betydde. Det er forskjellige alarmer for gass, fly, atomangrep osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...