Gå til innhold

Spisebord i eik -flekkfjerning??


Gjest Xavia

Anbefalte innlegg

Gjest Xavia

Vi har fått oss spisebord i eik, og jeg ser at det har kommet noen fettflekker på det. Har prøvd å vaske det bort med varmt vann, men det går ikke. Jeg er litt redd for å bruke såpe, og at det skal sette enda større flekker.

Har noen tips til hvordan bli kvitt flekkene? Blir litt fortvila over at bordet tåler så lite før det blir flekkete jeg... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor har et spisebord i eik, og det har hun en spesial grønnsåpe for. Tror hun kjøper den i jernvarehandlere.

Ellers skurer hun det med såpespon en gang i blandt, når det er riktig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinbukk-jenta

Er det heltre eller? I så fall kan det lønne seg å oljebehandle det... Benkeplater for eksempel på kjøkken bør oljebehandles med en gang det er nytt, for så å behandle den en gang i året, f.eks før jul. Da holder treet seg mye lenger! Olje får du sikkert kjøpt hos en kjøkkenforhandler, som sikkert også har no tips. Har hørt at man også kan bruke vanlig matolje, men er ikke helt sikker på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils i.i

Er eikebordet ubehandla, siden du har fått fettflekker? I såfall, ta kontakt med forhandleren, og spør om råd.

Vi har et par lakkerte eikebord, og disse bruker vi å gi en omgang med voks (antikkvoks fra Liberone) for å gi dem en beskyttende overflatehinne. (gni på voks, tørk av og polér. Den er litt hard, så det er litt jobb er det, men vel verdt det)

Samme produsent har også diverse andre produkter til behandling av og beskyttelse av møbler i tre - det kan tenkes at de har noe som tar flekkene på en skånsom måte også. Disse produktene får du i fargehandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia

Takk for tilbakemeldinger! :-)

Jeg har akkurat olja bordet, med den olja som fulgte med. Gjorde ikke dette da vi fikk bordet. Tenkte liksom at det allerede var insatt med olje, og at jeg ikke trengte gjøre dette med en gang. Foreløpig ser det ut til at flekkene er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...