Gå til innhold

Hundebur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Akkurat fått valp i hus og lurte på om det var lurt å gå til anskaffelse av hundebur.

Da lurte jeg isåfall på hvilken type dere vil anbefale? Stål, plast eller stoffbur?

Vi har en blanding av bordercolle, elghund og buhund. Ser for meg at han blir medium størrelse. Det er vel sikkert lurt å kjøpe bur som holder livet ut for han. Men man vet jo liksom aldri hvor stor disse blir da :P

Siden vi ikke har bil, så blir buret bare stående hjemme, ser jeg for meg.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har bil kan det være lurt å ha bur i bilen, ellers ser jeg ikke greia med bur. Holder med en egen liggeplass hjemme.

Anonym poster: d39b3ecf9a720c8c1b250c6fc7cc72cc

• Liker 2
Skrevet

Viss du absolutt skal ha bur, vil jeg anbefale stålbur. Stoffburet vil bli tygd i stykker av små valpetenner som klør før du vet ordet av det :)

Skrevet

Jeg brukte et stoffbur de første ukene kun mtp at den ikke skulle vandre rundt og tisse inne om natta. Etter at jeg så at hun var tørr på natta sluttet jeg med bur inne og har kun bur i bilen (stålbur).

Skrevet

Takk for gode tips!

Nå som vi har hatt valpen første natta, så ser det egentlig ut som han ikke trenger noe bur, han sov fint i hundesenga si hele natta, og det ble ingen uhell, så lenge vi passer på å lufte han hver 3. time.

Håper bare det blir sånn 2. natta, 3. natta osv :fnise:

Skrevet

Takk for gode tips!

Nå som vi har hatt valpen første natta, så ser det egentlig ut som han ikke trenger noe bur, han sov fint i hundesenga si hele natta, og det ble ingen uhell, så lenge vi passer på å lufte han hver 3. time.

Håper bare det blir sånn 2. natta, 3. natta osv :fnise:

Har man valp må man regne med uhell inne :) Kjempebra at det gikk fint, og selv om det blir uhell om natten håper jeg du fortsatt velger å ikke bruke bur. Er ikke noe hyggelig for valpen å enten måtte holde seg når den må på do, eller tisse i "senga" si også ligge oppi/ved siden av det til dere står opp.

Men gratulerer med valp og en tørr natt :)

Skrevet

Jeg ville kjøpt det billigste stoffburet og håpet at valpen river det i stykker så fort som mulig. Hunder er ikke burdyr!

• Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg ville kjøpt det billigste stoffburet og håpet at valpen river det i stykker så fort som mulig. Hunder er ikke burdyr!

Hvilke dyr er det egentlig??

Skrevet

Jeg er enig med de andre; bur er ganske unødvendig når dere ikke har bil. :)

Ellers vil jeg bare påpeke, dersom det er noen andre som trenger bur til bil, å ikke kjøpe stoffbur. Særlig ikke til valp. Voksne hunder biter som regel ikke på burene, men valper liker alt som går an å tygge. Så stoffbur til valp er en ganske dårlig kombo. (Hilsen hun som gikk på den tabben selv).

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg er enig med de andre; bur er ganske unødvendig når dere ikke har bil. :)

Ellers vil jeg bare påpeke, dersom det er noen andre som trenger bur til bil, å ikke kjøpe stoffbur. Særlig ikke til valp. Voksne hunder biter som regel ikke på burene, men valper liker alt som går an å tygge. Så stoffbur til valp er en ganske dårlig kombo. (Hilsen hun som gikk på den tabben selv).

Og ikke nok med det, men man burde ha et krasjsikkert bur.

Som alle sikkert kan tenke seg blir hunden til hundepostei om man krasjer med et stoffbur i bilen.

Skrevet

Og ikke nok med det, men man burde ha et krasjsikkert bur.

Som alle sikkert kan tenke seg blir hunden til hundepostei om man krasjer med et stoffbur i bilen.

Japp, godt poeng. Nå har de fleste stoffburene stål eller hardt materiale inni stoffet da...

Gjest Badebuksa
Skrevet

Japp, godt poeng. Nå har de fleste stoffburene stål eller hardt materiale inni stoffet da...

Men de fleste er ikke krasjsikre allikevel, det gjelder vanlige stålbur også det.

Er ganske mange krefter igang når man krasjer :(

Skrevet

Men de fleste er ikke krasjsikre allikevel, det gjelder vanlige stålbur også det.

Er ganske mange krefter igang når man krasjer :(

Ja, dessverre. Derfor er det viktig at man bare har hunden i bilen når man absolutt må, slik at man minsker sjansen for at man krasjer mens man har hunden i bilen. :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja, dessverre. Derfor er det viktig at man bare har hunden i bilen når man absolutt må, slik at man minsker sjansen for at man krasjer mens man har hunden i bilen. :)

Jepp! :)

Skrevet

Har man valp må man regne med uhell inne :) Kjempebra at det gikk fint, og selv om det blir uhell om natten håper jeg du fortsatt velger å ikke bruke bur. Er ikke noe hyggelig for valpen å enten måtte holde seg når den må på do, eller tisse i "senga" si også ligge oppi/ved siden av det til dere står opp.

Men gratulerer med valp og en tørr natt :)

Ja, det er jeg fullt klar over :) Til nå har han bare hatt to uhell inne, hurra :D

Tror jeg velger å ikke ha bur ja, sånn som du sier det nå så høres det veldig fornuftig ut. Er jo ikke noe bra å ligge å holde seg, verken for dyr eller mennesker.

Takk for innspill! :blomst:

Skrevet (endret)

Hvilke dyr er det egentlig??

Naturligvis ingen, men her var det da spørsmål om hund.

Vet ikke om det var et retorisk spørsmål, eller om du ønsket å høre om jeg mente om andre dyr og fugler bør være i bur - og det gjør jeg altså ikke, og jeg er redd denne burtrenden fører på sikt til at hunder også ender opp med samme skjebne, altså å holdes primært i bur. Begrense skadene kaller jeg det.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Naturligvis ingen, men her var det da spørsmål om hund.

Vet ikke om det var et retorisk spørsmål, eller om du ønsket å høre om jeg mente om andre dyr og fugler bør være i bur - og det gjør jeg altså ikke, og jeg er redd denne burtrenden fører på sikt til at hunder også ender opp med samme skjebne, altså å holdes primært i bur. Begrense skadene kaller jeg det.

Var retorisk spørsmål ja. Men jeg har en gledelig nyhet! Burtrenden er på vei ut, i allefall om man ser på kaninmiljøet, der jobbes det hardt og målrettet for å unngå at kaniner blir oppbevart i bur.

Alt med måte sier jeg, jeg synes å ha hund i bur er greit til forskjellig bruk f. eks hos veterinær eller i bil.

Det som er litt skummelt med hunder er at de kan bli avhengige av buret sitt, at de ikke klarer å slappe av andre steder enn i buret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...