Gå til innhold

Lage julepynt og julegaver med en treåring

Kvist

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage noe julegreier med datteren min på tre år. Hun mestrer en saks helt greit og synes klistremerker, perler, glitter og lim er toppen av lykke.

Jeg vil derfor gjerne finne noe hun kan lage selv, med litt hjelp og veiledning fra meg kanskje. Ønsker absolutt ikke prosjekter jeg må gjøre 90% av, synes det er så sjelløst å late som om barn har laget noe de egentlig ikke har. Ting med sømmer, fletting og tilsvarende utgår dermed foreløpig.

Dorull- og vattkulenisser og tilsvarende engler og snømenn er jo et opplagt valg, så det blir nok noe sånt. Men hva mer? Har tenkt på å finne enkle glasskuler og glassmaling og gi bestemødre og tanter personlige julekuler.

Og hva er greit å ha til nisseproduksjon?

Filt, piperensere, vattkuler, tusjer, lim... Sånne øyne til å lime på kanskje? Kongler og pinner vi finner ute?

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Normalfordeling

Jeg lagde kjøleskapsmagneter med mitt barn.

Jeg lagde noen av gips som jeg støpte selv i former. Kan kanskje være litt vanskelig å male på for en 3-åring. Kjøp store treknapper på Panduor og dekorer de med maling, glitter, bånd osv. Bare fantasien som setter en stopper. Lim på en magnet bakpå og vips så har du en kjøleskapsmagnet.

Vi lagde også julekort og til-og-fra lapper. Jeg kjøpte inn kort i ulike farger, forskjellige klistremerker, glitter osv. Julekortene ble alltid sent til besteforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lagde kremmerhus i fjor. Klipp ut trekanter i farget papir, og la barnet dekorere dem med klistremerker, glitter, maling osv, og så kan du lime dem sammen etterpå og sette på et håndtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp billige hvite kopper eller krus, og slipp henne løs med porsenlenstusjer. Eller kjøp vinglass og mal med glassmaling - fine til telys. Panduro har også en del materialsett for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

I fjor lagde jenta mi, som da var 2,5år pyntede kleshengere.

Jeg kjøpte inn hvite kleshengere fra IKEA og perler og lin på panduro, også klinte hun på med lim og MASSE perler på noen, og blomster på andre.

Dette er jo en gave mottakeren har bruk for, å derfor slipper å blir skuffefyll ;)

De ble kjempeflotte og dekorativt, og fikk tilbakemeldinger fra alle som fikk at det var den beste hjemmelagede gaven de hadde fått av barn ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har masse hvite vaskekluter som barna bruker. Lurte litt på å la barna tegne på dem med stofftusj. Noen som vet om det går an å bruke på froté?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage julekort? Du får kjøpt ferdig brettede kort i ulike farger, så kan datteren din tegne og pynte med klistremerker og perler. Du kan jo også lime på et bilde av henne til mottakeren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage potettrykk med juleformer? Juletre, stjerne, hjerte osv. Kan f.eks. trykkes på en avlang stoffbit, så vips så har du en løper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange tips :)

Nå gleder jeg meg enda mer :ler:

Magneter skal vi absolutt lage, og kanskje tegne på kopper eller noe sånt. Vi får se hva jeg finner i hobbystæsjlageret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongler som blir malt for så å ristes i glitter er kjempe fine til å henge på treet. Limer på hempe i litt tykk sølvtråd som konglene kan henge i (gjerne før de blir malt og får glitter på)

Små lerret som blir malt på (clas ohlson eller søstrene grene har som ikke er serlig dyre)

Perler som blir tredd innpå piperensere kan formes til pynt til treet.

Male på syltetøy glass el.l. så lenge det blir malt utenpå kan glasset brukes til både te-lys og ha jule snacks i

Litt mer tidkrevende: Klarer hun å lage dusk? (hvit garn gjennom en papp smultring) når dusken er ferdig limes øyne og englevinger på, gull ring til glorie kan knytes fast i tråden som dusken henger fra.

Endret av Pebbles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede foreslått, håpte å få litt ideer selv! Jeg hadde planlagt å kjøpe inn sånne tusjer til å tegne på kopper med, men er litt redd de kanskje tørker ut fort så vi ikke kan bruke de igjen siden. Jeg syns de var utrolig dyre, men så hadde vi tenkt å bare tegne på to kopper i utgangspunktet. Både fordi det er en grei gave til farmor og farfar som er veldig fine på ting og ikke vil ha for mye spor av barnebarn i hjemmet, men også fordi jeg ikke vil at hun skal bli lei. Da blir det til at hun tegner så steker jeg koppene etterpå. Hun får forhåpentligvis stor glede av å se at koppene hun har laget blir brukt. Hadde vært gøy om hun hadde hatt ro nok til å tenge på 4-6 kopper. Da hadde vi hatt fine gaver til mange og det hadde ikke vært ille utgift om tusjene tørker.

Tusjene har jeg funnet her: http://www.pandurohobby.no/Catalogue/20-Mal-Tegn/2040-Tusjer/204010-Porselens-glasstusjer/1/249202-Glass-porselenstusjer-12stk

Kopper tenke jeg å kjøpe sånne her: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70239705/

Ellers hørtes julekort veldig ålreit ut å la hun lage. Vi har tenkt til å ha litt juleverksted hos mine foreldre i helgen. Kanskje jeg skal be mamma ta vare på doruller og sånt så vi kan lage nisser :) Også tenkte jeg å dekorere fyrstikkesker med hun :) Det er også egentlig en grei gave til farmor og farfar som tenner mye lys :) Tenkte også at vi skulle finne på noe hun kan lage til mammaen sin og sine besteforeldre på den siden. Syns det er veldig gøy med juleverksted jeg! Også skal vi bake pepperkaker i helgen da:D I år har vi kjøpt pepperkakedeig på IKEA(den er melkefri:D). Med ei litta frøken som fort går litt lei av å lage pepperkakene så hadde jeg ikke lyst til å lage en stor deig i år også! For så gøy er det ikke å lage pepperkaker :P

Skal si i fra om jeg kommer på noe mer :) Må jo ikke bli for mye å gjøre heller, men greit å kunne oppholde hun litt uten å se på tv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange fine tips! Jeg var på Panduro i går, og der så jeg at de solgte blanke juletrekuler. Har så lyst å kjøpe noen slike og pynte sammen med jenta mi på snart tre år. Noen tips om hvordan vi kan pynte de? Dersom hun liker det tenker jeg vi lager flere slik besteforeldre kan få de i julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fine tips! Jeg var på Panduro i går, og der så jeg at de solgte blanke juletrekuler. Har så lyst å kjøpe noen slike og pynte sammen med jenta mi på snart tre år. Noen tips om hvordan vi kan pynte de? Dersom hun liker det tenker jeg vi lager flere slik besteforeldre kan få de i julegave.

Var de i glass? Kan jo kanskje bruke sånne tusjer som jeg linket til? Selvom julekulene ikke trenger å vaskes i oppvaskmaskinen da :P Jeg ville spurt på panduro egentlig! De er jo utrolig flinke de som jobber der. Føler jeg får gode råd hver gang:)

Jeg endte opp med å kjøpe kopper og tusjer, så det blir kopper til besteforeldre.

Så har jeg kjøpt små lerret og maling på søstrene grene så skal hun få male litt bilder også. Kjøpte vel 8 lerret i 2 forskjellige str og en pakke med maling som er ment for lerret, sånne små til å ha malingen i og pensler. Kom på under 100lappen :)

Så har mamma lagt noen planer, kan gi beskjed her om vi gjør noe annet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg kjøpt små lerret og maling på søstrene grene så skal hun få male litt bilder også. Kjøpte vel 8 lerret i 2 forskjellige str og en pakke med maling som er ment for lerret, sånne små til å ha malingen i og pensler. Kom på under 100lappen :)

Så har mamma lagt noen planer, kan gi beskjed her om vi gjør noe annet:)

Du kan jo også ha maling på hånden og evt foten hennes og lage avtrykk. Det er koselige gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er allerede foreslått, håpte å få litt ideer selv! Jeg hadde planlagt å kjøpe inn sånne tusjer til å tegne på kopper med, men er litt redd de kanskje tørker ut fort så vi ikke kan bruke de igjen siden. Jeg syns de var utrolig dyre, men så hadde vi tenkt å bare tegne på to kopper i utgangspunktet. Både fordi det er en grei gave til farmor og farfar som er veldig fine på ting og ikke vil ha for mye spor av barnebarn i hjemmet, men også fordi jeg ikke vil at hun skal bli lei. Da blir det til at hun tegner så steker jeg koppene etterpå. Hun får forhåpentligvis stor glede av å se at koppene hun har laget blir brukt. Hadde vært gøy om hun hadde hatt ro nok til å tenge på 4-6 kopper. Da hadde vi hatt fine gaver til mange og det hadde ikke vært ille utgift om tusjene tørker.

Tusjene har jeg funnet her: http://www.panduroho...enstusjer-12stk

Kopper tenke jeg å kjøpe sånne her: http://www.ikea.com/...ducts/70239705/

Ellers hørtes julekort veldig ålreit ut å la hun lage. Vi har tenkt til å ha litt juleverksted hos mine foreldre i helgen. Kanskje jeg skal be mamma ta vare på doruller og sånt så vi kan lage nisser :) Også tenkte jeg å dekorere fyrstikkesker med hun :) Det er også egentlig en grei gave til farmor og farfar som tenner mye lys :) Tenkte også at vi skulle finne på noe hun kan lage til mammaen sin og sine besteforeldre på den siden. Syns det er veldig gøy med juleverksted jeg! Også skal vi bake pepperkaker i helgen da:D I år har vi kjøpt pepperkakedeig på IKEA(den er melkefri:D). Med ei litta frøken som fort går litt lei av å lage pepperkakene så hadde jeg ikke lyst til å lage en stor deig i år også! For så gøy er det ikke å lage pepperkaker :P

Skal si i fra om jeg kommer på noe mer :) Må jo ikke bli for mye å gjøre heller, men greit å kunne oppholde hun litt uten å se på tv!

Jeg kjøpte noen tusjer til å tegne på kopper med på Nille i fjord. Tror de er litt billigere enn på panduro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også ha maling på hånden og evt foten hennes og lage avtrykk. Det er koselige gaver.

Ja, tenkte litt på å gjøre det :) Er jo så gøy for frøkna å se at tingene hun har laget blir brukt. Merker at hun er mer oppmerksom på sånne ting nå :D

Jeg kjøpte noen tusjer til å tegne på kopper med på Nille i fjord. Tror de er litt billigere enn på panduro :)

Jeg var innom Nille og hørte. Hun sa at da fikk hun tips om noe å bestille inn, men de hadde det egentlig ikke i år :( Så da endte jeg opp med de på Panduro. Har kjøpt 6kopper også, så får se hvor lenge hun gidder. Ellers får jeg bare prøve å ta godt vare på de så vi kan gjenta det en annen gang :) Eventuelt så får alle en kopp hver seg til bursdagene sine. De kommer fortløpende hver måned etter jul :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Nille og hørte. Hun sa at da fikk hun tips om noe å bestille inn, men de hadde det egentlig ikke i år :( Så da endte jeg opp med de på Panduro. Har kjøpt 6kopper også, så får se hvor lenge hun gidder. Ellers får jeg bare prøve å ta godt vare på de så vi kan gjenta det en annen gang :) Eventuelt så får alle en kopp hver seg til bursdagene sine. De kommer fortløpende hver måned etter jul :P

Det var jo ganske teit!

jaja, høres ut som du og vesla kommer til å kose dere :D får jeg komme med et forslag til hav dere kan gjøre?

Da jeg var liten så lagde min mor alltid julegrøt med alle barna i nabolaget. og hver gang satt hun ut en skål med grøt til nissen i boden og hver gang så ble grøten borte og det lå igjen godteposer (som inneholdt rosiner, klementiner, en sjokolade og en dumle ol.) Dette er noe av det jeg husker best fra da jeg var liten jente. Det var så gøy å vente å se om nissen hadde vært der og om han hadde husket å legge igjen noe til oss. Vi fikk aldri se nissen.

Kos dere så masse alle sammen med juleverksted samens med de så skjønne barna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg handlet inn blanke juletrekuler, mye glitter, lim og fine klistermerker og dilldall. Klar for juleverksted med treåringen min i helgen, med andre ord. Håper hun synes det blir gøy. Dersom alt går etter planen skal disse julekulene bli julegaver. Det fikk meg til å tenke på neste prosjekt: Å dekorere en liten boks hvor man kan oppbevare juletrekulene når de er ferdig dekorerte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...